Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 752
Installerte nylig Ubuntu. Dualbooter Windows XP (på FAT32-partisjon) og Ubuntu nå. Ettersom Ubuntu er nytt på maskinen har jeg mesteparten av mine personlige filer på FAT32-partisjonen (blant annet Opera-settings, så jeg kan dele dem mellom Windows og Ubuntu ved å symlinke dem på EXT3-partisjonen). Jeg mounter FAT32-partisjonen i Ubuntu med read og write-tilgang. I går prøvde jeg imidlertid å skrive til den, og det så ut til å virke så det sang, så jeg tenkte ikke noe videre over det (jeg hadde samme /etc/fstab-oppsett i Slackware tidligere, så jeg mistenkte ikke at noe skulle være galt). Når jeg bootet Windows i dag og prøvde å lese fra de filene jeg skrev til med Ubuntu i går, sa Windows at filene var corrupt og nektet å lese fra dem. Jeg bootet Ubuntu igjen for å sjekke om jeg tilfeldigvis kunne lese dem derfra (man vet aldri), men nei; READ ERROR og I/O Error fra henholdsvis vim og gedit.

fstab:

/dev/hda3 /mnt/d vfat rw,uid=1000,gid=100 0 0

Noen som aner hva feilen kan være? Noen her som har Ubuntu og klarer å skrive til FAT32 uten problemer? Postet på Ubuntu-forumet også, men labert med svar der. Takk på forhånd
Jeg har ubuntu og klarer å skrive til fat32 uten problemer. Så det skal gå fint. Windows klarer å lese filene helt fint.
Spug's Avatar
Trådstarter
Right... Merkelig. Hva er oppføringen til FAT-partisjonen i din /etc/fstab, bare sånn i tilfelle det har noe å si? :P
/dev/hdb1 /ting vfat defaults, user, umask=000 0 0
/dev/hda5 /ting2 vfat defaults, user, users, rw, umask=000, exec 0 0
sjekk filsystemet. kan hende det i utgangspunktet var litt korrupt.