Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  205 21231
Øve så man blir flink nok til å stille ut verkene sine. Er mange som klarer det.
Men det gir vel ikke samme 'kicket' som å gjøre det på den ulovlige måten.
Sitat av -H2O-
"tagging/rabbel/singnaturer" er for og spre sitt navn, alle har ett behov for og markere seg. vis man har fete singnaturer over hele byen. og picer. da begynner man og bli stor. graffiti er en veldig fin måte og utrykke seg på. det er min måte å være kunsterisk på.være kreativ. men, men va faen dere vil tagging og graffiti er kommet for og bli enten dere liker det eller ikke.
Vis hele sitatet...
Er det rart at folk sier de "hater taggere", da? Du sier jo selv at det er snakk om en bunch med folk som har et markeringsbehov som ofte går ut over andres eiendom.
Jeg liker hverken tagging eller grafitti og siden jeg er en jævel så tok jeg en gjeng med drittunger som tagget på fersken en dag (i går), og gav navnet dems til inspektøren på den skolen de tagget på...
*brannfakkel*
Sist endret av Halalgeir; 20. desember 2006 kl. 13:27.
crews, pieces, tags, respekt, ALLFOS, FY, graffing
ÆÆÆÆ... Jeg blir kvalm.

Hele krangelen går ikke ut på om det er fint å se på - men om dere skal få lov å markere dere på samfunnets eigendeler. Hadde folk øvd seg mer hjemme i garasjen, og søkt om lov til å spraye ned forskjellige vegger med god tid på seg, så er jeg overbevist om at det ville vært mye kult å se på rundt i byene. Men det holder ikke for dere, det er alltid en eller annen 14åring som skal snike seg rundt med dårlig tid og bare ødelegge vegger. Vidarlo har forklart det kjempegodt: Offentlige steder er VÅRE steder. Bare fordi det ikke er under konstant overvåking betyr ikke at vi ikke vil beskytte oss mot nedsprayingen av byggene våre. Jeg er også overbevist om at max 10% av de som driver med graffitti faktisk har talent. Prøv gjerne å motargumentere dette, men jeg har sett hvilke personer som argumenterer for graffitti i denne tråden. Kun èn av de klarer å skrive skikkelig. Noe sier meg at det er en link mellom lav utdannelse og taggere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Denne trpden er i høgste grad redunant. Argumenta går fram og tilbake, uten at det bit på nokon av sidene, sidan begge er religiøse, og trur på sitt syn. Det gjeld også meg.

Kort oppsummert:
  • Grafitti er pent
  • Grafitti liver opp grå betongvegger
  • Ingen tagger på andre sin eigendelar
  • Grafitti er pent
  • Grafitti gir en meir fargerik by
  • Ingen tagger på andre sine eigedommer

Fin argumentasjon - som ser ut til å gå i sirkel stortsett. Motargumenta går etter mi meining *litt* mindre i sirkel, sidan dei er ei ny utdjuping for kvar gang, men der også er det litt sirkulær bevegelse...8)
Sitat av Goophy
Øve så man blir flink nok til å stille ut verkene sine. Er mange som klarer det.
Men det gir vel ikke samme 'kicket' som å gjøre det på den ulovlige måten.
Vis hele sitatet...
Det er veldig få som gidder å bry seg med å stille ut, de fleste synes faktisk graffiti er en slags gratis kunst.
Jeg har stillt ut på streetart-utstilling en gang, og det er definitivt ikke det helt samme, selvom det var morro også.

la oss si det slik da: du liker å lage nettsider, men så er det nulltolleranse mot å legge ut hjemmelagete nettsider på nettet.
hadde det da vært like gøy å lage nettsidene?
definitivt ikke


halalgeir: jeg synes det er tøft av deg å faktisk gjøre noe når du ser noen som tagger, i motsetning til 95% av resten av befolkningen som stikker hjem å syter på internett med en gang de har sett noen som har tagga.
Det betyr ikke at jeg liker det du gjorde, det var bare en kommentar til resten av internett-sutrehuene her.
Sitat av -H2O-
hahahahaha... ler meg skakkt i hel.. de er så mangen som tror dem har peiling på graffiti..
"Graffiti er fint. men tagging er stygt" det dere kaller "tagging" er en del av graffiti..
uansett om dere liker det eller ikke. "tagging/rabbel/singnaturer" er for og spre sitt navn, alle har ett behov for og markere seg. vis man har fete singnaturer over hele byen. og picer. da begynner man og bli stor. graffiti er en veldig fin måte og utrykke seg på. det er min måte å være kunsterisk på.være kreativ. men, men va faen dere vil tagging og graffiti er kommet for og bli enten dere liker det eller ikke. dene posten er 8 sider med at fol forteller det samme pisse om og om igjen.
god natt! -X
Vis hele sitatet...
Føler du deg stor og kul hvis du har skrivd et navn over 10 steder i en by?

mange i byen vet plutselig hvem du er og ser opp til deg og sånt eller?

Markere seg kan man vel bare gjøre ved å pisse litt?
Sitat av Dreamer18
Markere seg kan man vel bare gjøre ved å pisse litt?
Vis hele sitatet...
jeg håper du kødder nå.
du kjenner ikke igjen pisset til folk, gjør du?

hold deg on topic eller hold kjeft.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Itslf
jeg håper du kødder nå.
du kjenner ikke igjen pisset til folk, gjør du?

hold deg on topic eller hold kjeft.
Vis hele sitatet...
Sjå alvorleg på det i 20 sekund. Også tenker du gjennom hunder sin måte å markere territorium på. Også bytter du ut urin med sprayboks. Også ser du på en del ungdomer sin måte å markere territorium på. En del påfallende likheter...

Oh, btw. Ved regelbrudd, så trykk på regelbrudd-linken. Ikkje flame vedkommande.
Sitat av vidarlo
Sjå alvorleg på det i 20 sekund. Også tenker du gjennom hunder sin måte å markere territorium på. Også bytter du ut urin med sprayboks. Også ser du på en del ungdomer sin måte å markere territorium på. En del påfallende likheter...
Vis hele sitatet...
Hvis du tenker etter så er den sammenligninga der mer eller mindre noe av det dummeste du kan si, for hva handler ikke om å markere seg?
alt handler om å markere seg, tenk på alle som driver et kreativt yrke foreksempel: hvis en webdesigner får markert seg og synes, da får han jobber.
men hvis han er helt usynlig vet jo ingen at han er der.
skjønner du hva jeg sikter etter?

-It.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Itslf
Hvis du tenker etter så er den sammenligninga der mer eller mindre noe av det dummeste du kan si, for hva handler ikke om å markere seg?
alt handler om å markere seg, tenk på alle som driver et kreativt yrke foreksempel: hvis en webdesigner får markert seg og synes, da får han jobber.
men hvis han er helt usynlig vet jo ingen at han er der.
skjønner du hva jeg sikter etter?

-It.
Vis hele sitatet...
Tagging handler om markering av territorium, på en anna måte enn webdesign handler om det...
Sitat av vidarlo
Tagging handler om markering av territorium, på en anna måte enn webdesign handler om det...
Vis hele sitatet...
du skjønnte ikke poenger, ser jeg.

altså, se deg om.
butikk-kjeder, firmaer... ja, tilogmed personer, alle prøver å markere seg med en eller annen måte, du har sikkert gjordt det selv også hvis du har søkt jobb eller vært på jobbintervju.
til og med på forumet her prøver du å markere deg med å bruke en avatar ingen andre har, ser du på deg selv som en bikkje fordi du har den avataren du har? neppe.
alt i livet handler om å markere seg, derfor er det feil å henge ut taggerne og kalle dem hunder fordi de markerer seg.

-It.
Sitat av Itslf
du skjønnte ikke poenger, ser jeg.

altså, se deg om.
butikk-kjeder, firmaer... ja, tilogmed personer, alle prøver å markere seg med en eller annen måte, du har sikkert gjordt det selv også hvis du har søkt jobb eller vært på jobbintervju.
til og med på forumet her prøver du å markere deg med å bruke en avatar ingen andre har, ser du på deg selv som en bikkje fordi du har den avataren du har? neppe.
alt i livet handler om å markere seg, derfor er det feil å henge ut taggerne og kalle dem hunder fordi de markerer seg.

-It.
Vis hele sitatet...
Riktignok er det ingen som ødelegger andres eiendom ved å levere jobbsøknader eller ha avatarer på forum. Det er vel essensen i det hele. Ingen hadde hatt noe imot tagging hvis folk gjorde det på sine egne vegger.
Sitat av Itslf
jeg håper du kødder nå.
du kjenner ikke igjen pisset til folk, gjør du?

hold deg on topic eller hold kjeft.
Vis hele sitatet...

kødder ja

Jeg kjenner ikke igjen pisset til folk, og kan heller ikke si jeg kjenner igjen noen tags der ute, men så har ikke jeg satt meg inn eller prøvd å sette meg inn i det heller da..
Sitat av Itslf
du skjønnte ikke poenger, ser jeg.

altså, se deg om.
butikk-kjeder, firmaer... ja, tilogmed personer, alle prøver å markere seg med en eller annen måte, du har sikkert gjordt det selv også hvis du har søkt jobb eller vært på jobbintervju.
til og med på forumet her prøver du å markere deg med å bruke en avatar ingen andre har, ser du på deg selv som en bikkje fordi du har den avataren du har? neppe.
alt i livet handler om å markere seg, derfor er det feil å henge ut taggerne og kalle dem hunder fordi de markerer seg.

-It.
Vis hele sitatet...
Idiot. Du vet så veldig godt at det er rent hærverk, og at det er gjort mot eierens vilje, motsetning til de andre idiotiske eksemplene du kommer med.
Sitat av ivioyner
Riktignok er det ingen som ødelegger andres eiendom ved å levere jobbsøknader eller ha avatarer på forum. Det er vel essensen i det hele. Ingen hadde hatt noe imot tagging hvis folk gjorde det på sine egne vegger.
Vis hele sitatet...
Greit nok det du sier der. dessverre det er ikke alle som har egne vegger å male på.

Hallo?
Oslo kommune?
Hvor blir det av lovligveggene malerne kan male på?

EDIT:
Vidder, jeg skjønner poenget ditt, og sier ikke noe om at det ikke er ulovlig eller hærverk.
det jeg gjorde i posten var å forklare mister ivioyner at han hadde brukt et litt dårlig eksempel.


EDIT2:
Dette kommer til å bli den siste posten min i denne topicen på en stund, for jeg gidder for å være helt ærlig ikke å krangle mot en gjeng med trangsynte folk lenger.

Dreamer18: sett deg inn i noe før du begynner å diskutere.

Tenk over det i et litt større spekter, alle som går i gatene er en del av den, så hvorfor kan ikke graffitimalerne få en del av gata de kan male på?
og når vi tenker enda litt lenger, synes du ikke det blir for dumt at man skal bli sur fordi en vegg når en annen farge? veggen er jo ikke ødlagt, den står der fortsatt og gjør samme nytte uansett hvilken farge den har.

Takk for en mer eller mindre fin diskusjon, dere kom med en del bra argumenter og en del dårlige, men slik er det alltid på internett.
kos dere med de kjedlige veggene deres
Im out for denne gang, kanskje vi kan ta opp dette igjen senere
dere har ikke vunnet riktig enda.

-It.
Sist endret av Itslf; 20. desember 2006 kl. 18:15.
-beklager-

"satt meg ikke inn i tråden før jeg posta"
Sist endret av shakin; 20. desember 2006 kl. 18:27.
haha, jeg kommer aldri til å bli ferdig her.
dere bør lese denne artikkelen, så kan det hende dere får svar på noe av det dere lurer på om graffiti. jeg er ikke enig i alt som står der, men det viser faktisk frem noen av sporveiens "hemmelig" og "mørke" sider dere kanskje ikke viste om.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...icle932390.ece

-It.
Hei lurte på en ting jeg.

Hva kalles det når man bruker sånn sjablonger eller hva det heter, hehe

Altså printer ut et bildet og skjærer det ut med papp og fester det på en vegg og sprayer eller maler over?

Håper dere skjønner hva jeg vil fram til, ble litt dårlig formulering her.

Jeg skal dekorere pipen som går igjenom hybelen min og ganske lyst å prøve meg på det så hvis noen har linker og sånn hadde jeg blitt glad.

Men først og fremst lurer jeg på hva denne metoden heter da

Jeg leste ikke igjennom grafftiti tråden siden det va så mye å lese
Det kalles stencils
Hei. som jeg sa tidligere kommer jeg aldri til å bli ferdig her.
jeg har drevet med sjablonger(eller stencils om du vil) i et og et halvt år, og kan det meste som er nyttig å kunne om det.

hvis du har lyst på tutorails, tips og triks nyttig info bør du sjekke ut www.stencilrevolution.com

Har du noen konkrete spørsål, så kan jeg prøve å svare så godt jeg kan

-It.
Grafiti har jeg ingenting mot(Så lenge det ikke er på min vegg)
Men det og skrive kuk på alle veggene i nabolaget eller bare spraye vildt uten forrmål er helt på trynet.
Men vist det er en "tag" som beryr noe, som har et budskap eller som ser fet ut. Så er det vel ikke noe galt.

Greien er vel at det er forskjeld på grafitti/tagging og rabling.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Takk! ivioyner og itslf.

Den siden var ganske nyttig og bra.
▼ ... over et år senere ... ▼
Herregud, hver gang dette blir diskutert kommer de jævla toolsa som de tror de er noen slags opphøyde mennesker fordi de hater hærværk som små 12åringer har gjort i nabolaget. ÅH så jævla smarte dere. Nå har dere virkelig grunn til å gi en konklusjon på en kultur dere ike vet en dritt om. Skal en tilfeldig soldat holdes ansvarlig for at det skjer krigsforbrytelser? Hat dårlig graff så mye dere vil, men å komme med idiotiske ytringer som viser hvor trangsynte og lite innsikt dere har i emnet dere forsøker å hevde ekspertise i, viser bare at dere er like ignorante som en kid som ikke har skjønt de etiske reglene man skal forholde seg til som writer.

Ja jeg skjønner at dere er hjernevaska av anti-graffiti kampanjen til regjeringa som var for noen år tilbake og er forpult stolte av å være 110% lovlydige borgere som følger lover andre mennesker har laget, men jeg har ikke en dritt respekt for dere allikevel.

kos dere med grå-betong fetishen deres, og jeg LER av dere når dere griner fordi dere ble utsatt for litt kunst dere ikke forsto.
Sitat av -H2O-
fortell meg hvorfor.
Vis hele sitatet...
Fordi det går ut over skolegangen deres, og det går åpenbart ut over oss som leser her inne også. Derfor.

Øyh. Gammel tråd jo. Jaja, nå er trådstarter sikkert gammel nok til å forstå.
Siden tråden allikevel er oppe...

Tagging og grafitti blir for meg litt som det her:
Hvis jeg for eksempel syns det er artig å kutte i ting eller bygge ting betyr ikke det at jeg kan gjøre det overalt. Hvis jeg går bort til et hus og kutter litt i veggene, kan jeg regne med at folk blir ganske irriterte. Akkurat som hvis jeg skribler på et hus.
Det er jo bare hærverk som ikke fører noe godt med seg.

Med større og fine ting som kan males blir det mer sånn her:
Hvis jeg kommer hjem en dag og ser at noen har bygd et tilbygg på huset mitt hadde jeg blitt grådig irritert og antakeligvis anmeldt det.
Hadde derimot den som ville bygge spurt om lov, kunne vi kommet fram til noe jeg også syntes var greit. Eventuelt kunne jeg bedt personen dra til helvete.

Man forandrer rett og slett ikke på andre folks eiendom uten godkjenning. Og ingen godkjenner vel tags og andre lite pene skriblerier rundt omkring på veggene.
Sitat av -H2O-
naj poenge er å markere seg. spre navne sitt. bli sett. få respekt
Vis hele sitatet...
Kan ikke si at dere som tagger får så jævla mye respekt av meg..
Skjønner ikke hvofor folk orker å diskutere graffiti. At graffiti er hatet har jo ikke stoppet noen som driver med det så langt. Har jo vært sånn siden det startet. Folk burde forresten se Infamy. Infamy er en graffitidokumentar om flere kjente writers fra USA hvor de forklarer hvorfor de driver med graffiti. Enten du liker graffiti eller ikke er det en bra dokumentar. Ligger på youtube.
Sitat av Dailydrifter
Herregud, hver gang dette blir diskutert kommer de jævla toolsa som de tror de er noen slags opphøyde mennesker fordi de hater hærværk som små 12åringer har gjort i nabolaget. ÅH så jævla smarte dere. Nå har dere virkelig grunn til å gi en konklusjon på en kultur dere ike vet en dritt om. Skal en tilfeldig soldat holdes ansvarlig for at det skjer krigsforbrytelser? Hat dårlig graff så mye dere vil, men å komme med idiotiske ytringer som viser hvor trangsynte og lite innsikt dere har i emnet dere forsøker å hevde ekspertise i, viser bare at dere er like ignorante som en kid som ikke har skjønt de etiske reglene man skal forholde seg til som writer.

Ja jeg skjønner at dere er hjernevaska av anti-graffiti kampanjen til regjeringa som var for noen år tilbake og er forpult stolte av å være 110% lovlydige borgere som følger lover andre mennesker har laget, men jeg har ikke en dritt respekt for dere allikevel.

kos dere med grå-betong fetishen deres, og jeg LER av dere når dere griner fordi dere ble utsatt for litt kunst dere ikke forsto.
Vis hele sitatet...
I og med at f.ex. VI eier vårt hus, så kan du kanskje respektere at VI får lov til å bestemme hvilken farge og eventuelle utsmykninger vi vil ha på det, så kan DU tagge ned kåken DIN hvor mye du vil?

En *bra* piece kan være fett det, spesielt når kreatøren har brukt hodet og ikke ødelagt andres eiendom. Her jeg bor har vi f.ex. brenneribakken (der blå ligger) like ved, og der er det utrolig mye kult, og mye BRA, på vegger der det ikke gjør noen noe at det blir laget (siden jeg har vokst opp i strøket her også, så er det litt morsomt å se at de samme veggene fremdeles blir brukt til like bra graff som når jeg var liten, dvs at de har blitt brukt sånn i 20-30 år nå). Generelt er jeg veldig for "utsmykning av det offentlige rom", men da krever det at folk bruker hodet. På private hjem&hus/bygninger, så er det generelt veldig lite velkomment med tagging++, og det bør "dere" forstå og respektere.

Derimot, så har vi hatt en del problemer med idioter som sprayer/tusjer en kjapp krusedull på veggen på huset her, og hvis jeg hadde ferska en som gjorde det, så hadde jeg dratt han med ned i kjelleren og grisebanka han. Nå ser det heldigvis ut til at vi har fått bukt med det, siden vi er flinke og maler over kjapt, og etterhvert gidder ikke tullingene å kaste bort tusjen/sprayen sin lenger.
Sitat av gulrøyk
Kan ikke si at dere som tagger får så jævla mye respekt av meg..
Vis hele sitatet...

de er heller ikke ute etter respekt fra deg, men fra likesinnede writere osv.

for min del, handlet graffiti om å vise frem hva jeg kunne få til med en boks og en tusj osv.

ikke noe sublimt budskap eller noe, bare generell pynting av vegger.

forresten så er det slik at de som virkelig setter seg inn i graffiti kulturen vet, at private hus og vegger er off limits. det handler ikke om å ødelegge for privatpersoner.

så om huset ditt ble bomba sønder og sammen, så kan du være rimelig sikker på at personen ikke var eldre enn 13-14 år gammal. og hvis du vil ta med deg en 13-14åring ned i kjelleren og gi ham juling, pga guttestreker, da synes jeg synd på deg.
Til -H2O-(første innlegg)

Dra på Graffiti.no/forum og registrer deg der.

Til resten, jeg ser ikke vitsen i å diskutere hvorfor folk synes det er så fælt med graffiti med folk som ikke har vært i miljøet, veit om alle faktene, prøvd selv og faktisk veit hvor mye latterlig som foregår rundt graffiti. Det er som å snakke om hvor godt stekt kylling smaker til en hel haug med høns.

Det eneste dere trenger å vite er at de som driver på med Graffiti, da mener jeg piecer, throwups og tags, er at de ikke vil nå ut til dere men andre som maler.

Men folk som driver med gatekunst derimot, posters, pasteups og stencils, de prøver å nå til almennheten.

EDIT: Det er som regel kids og 13-14 åringer som synes det er dritkult å tagge med europris-bokser på vegger som er eid av privatpersoner, de som faktisk liker å male pleier som regel å male der det er lov, på tog, i undergrunner og på random sement/betong vegger som står rundt.

EDIT:

Men synes virkelig ikke freakforum skal få et eget graffitiunderforum, det passer virkelig ikke inn i et IT/undergrunnds-forum. Dessuten ser det ikke ut som om det er mange her som i det hele tatt liker graffiti så det virker ikke akkuratt passende.

[color=White][/color]
Sist endret av Pagliacci; 3. august 2008 kl. 15:41.
med fare for å bli stemplet som pro-hærverk for resten av livet:
wilibald, hva om jeg kom å kutta litt i nærmeste undergang, (hvis den var lagd av tre) og det viste seg at dette ble utsøkte filigransarbeider av middelaldersk tema? ville du DA ha latt meg kutte litt i huset ditt?
nei, det ville du vel snaut, det er jo ulovlig. dessuten, man har da respekt for andres eiendom.
det er helt herlig å lese denne topicen. det er akkurat som microsoft vs apple. noen liker å kunne velge selv hvordan ting skal se ut, andre liker ferdiginnprentede designer som alle ser like ut. dang, jeg liker nå best malte underganger jeg. det være seg med ville piecer eller drippin tags. jeg synes det virker så trangsynt, på et vis. jeg kan godt se at det som blir sagt om at "det er nsb som velger å bruke penger på å fikse opp" er piss, men det er noe i det og. hvis man er litt åpen for nye ting, og ikke så jævla redd for å være sjokkerende på noe måte, så hadde ting blitt litt enklere. i verste fall kunne da nsb/oslo sporveier/whatever kollektivtransportbyrå ha leid inn kunstnerne, så kunne de lagd greia si i fred og ro fra hissige vektere med kølle.
men for all del, alle som skal ut å male noe for allmennheten burde ha hatt noen timer med skissing hjemme på rommet først. og da snakker vi såklart ikke om kidsa som løper rundt med quick-lakk og skriver kuk og sæd på ungdomskolebygget sitt.

det var mine (usorterte) tanker om graff.
problemet her er at der mange synes det er okidoks med lovligvegger og greit at dyktige folk stiller ut greiene sine i gallerier, så synes de gamle gråhårede som styrer skuta at dette blir for nyskapende og skummelt. jeg ser også at et tilbakevendende argument her er at man må spør først, og det er i og for seg veldig sant, men igjen, det er de som styrer alt, som ikke er interessert, fordi de har den samme jævla 50'talls holdninga.

bah, drit i å flame meg for usakligheter, samt annet gruff. dett er er som nevnt tilfeldige tanker rundt en sinnsykt innfløkt debatt om hva man egentlig synes er kunst, og hvilke arenaer vi vil bli eksponert for kunsten.

enig med poster over meg forresten. grafitti har ingenting på DETTE forumet å gjøre.
Sist endret av Gerbizzle; 4. august 2008 kl. 01:07.
Ikke send toysa over på det andre forumet hvertfall.
scr0tum: grattis, du kopierte så og si hele budskapet mitt.

Gerbizzle: holla, generhelt
Sitat av Polar-
hvem bryr seg? røyk en joint.
Vis hele sitatet...

Vise ord
Sitat av Soffa
scr0tum: grattis, du kopierte så og si hele budskapet mitt.
Vis hele sitatet...
Haha, jeg gjorde det ja, leste egentlig bare første posten
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Goophy Vis innlegg
Vandalisme er ufattelig tragisk uansett hvilken form det er i.
Hadde du blitt glad om jeg kom og sprayet ned hele huset ditt ned maling?
Vis hele sitatet...
eyyy! det er bare idioter som graffer på hus til folk med mindre folk har anmeldt eller noe.... check yo self!!!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Å det er så mange folk som irriterer meg her =P jeg har kjempet mot alle jeg kjenner omtrent i alle år om denne såkalte "graffitikrigen" er det rett eller galt.. er det fint er det stygt... og har insett at dette er noe man aldri kan argumentere seg ferdig om. Jeg maler selv og har holdt på med graffiti i mange år nå, og er fortsatt aktiv..

Det ligger såååå mye mer bak graffiti enn å ødelegge, det er ikke det en respektabel graffitiartist er ute etter...
Graffiti er rett og slett den enkleste veien for et individ og få gjennkjennelse og berømmelse i et samfunn ved å bruke seg selv som et media.

Det er jo selvfølgelig to grupper folk i graffiti som i alt annet...Det er de som lager faen, ikke respekterer de *uskrevne reglene (kommer tilbake til de) og ikke har noen form for stil eller respekt, disse blir kalt "Toys" i miljøet.

Også er det resten, De som er med på å skape kunst, underholdning, en fritenkende kunstform som alle så lett kan bli en del av, og utvikle et tallent på samme måte som alle andre utvikler tallenter i mange andre ting. I mitt miljø har vi fått et lite fremskritt. Vi har fått igjennom en lovlig vegg, nærmere fortalt et vanntårn, som vi får male på og ha store samlinger, hvor det en til to ganger i året kommer høyt respekterte KUNSTNERE fra hele Europa og bidrar... her samler det seg også alt fra 4åringer til en hel haug med pensjonister faktisk. musikk, grilling, kunst og alle liker det!

Det jeg mener er at det er så mye mere godt og fint i graffiti, enn det er negativt så fort man vet hva det dreier seg om, litt historie, litt forståelse og litt innsikt.. ikke bare et rasende hat mot alt som har med graffiti og gjøre, bare fordi media har varemerket graffiti og kjørt på med propaganda får skru alles hjerner til å tenke at graffiti er en form for ødeleggelse, og deres hennsikt er vandalisme/hærverk! Så hadde mange hatt en helt annen oppfattelse, det på en måte feil og vanskelig for folk og uttrykke seg om graffiti, når de ikke vet hva det er en gang :P

Det finnes også *uskrevne regler i graffiti, eller mengder, men hovedgreia er det at man skal holde seg unna private eiendommer som boligene til folk, hus, gamlehjem, kirker slike ting.. alt som er åpent for offentlig ferdsel og lettere sagt eid av stat/kommune og ikke blir veldig etisk feil, er en mulighet til å spre kunst, inspirasjon, gjennkjennelse og et fin biddrag til samfunet i mine øyne da...

Dette er den eneste rene kunstformen som er utviklet av ungdom noen gang..
og er absolutt verdt og sette seg litt inn i og prøve å respektere for de sosiale og faktiske fine tingene den gjør for samfunnet... Men det er og vil alltid være Toys som vil ødelegge for alle hehe :P

Graffiti som vi kjenner det begynte med en gutt i New York som jobbet som budgutt, og kalte seg selv Taki en forkortelse for navnet hans på et annet språk, og han skrev navnet sitt flere steder i new york.. han bodde på 183rd street og skrev da "Taki183", etter hvert som folk så dette navnet overalt, kjente de igjen navnet og på den måten så på han som ja... "kjent" om du vil...

Jeg er jo helt enig at, ma skal ikke gå og tifeldig klusse på noens husdør, det er det ingen vits i, det er bare patetisk:P
Men alle har rett til å gi sin mening om noe, og dette er en brøkdel av hva min innsikt og hva jeg mener om graffiti er syns man burde vite en god del om en ting og hva det faktisk er eller kan være før man hakker på det! kall det iallefall kluss på en dør ikke skjell det ut i sammenheng med graffiti, for graffiti er innholdsrikt og positit på mange måter!

▼ ... over en måned senere ... ▼
Hahahahaha H20 du er så jævla tragisk, men Toppings, du er genial
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
tagging KAN være kunst, graffiti er kunst.
for mer info let etter et av piecene mine på sentralbadet i bergen.
jeg maler ikke lovelig men liker å se på de allikevell.
pyro er bra. smell er bra. graffiti er bra. men skjerp dere, jeg er 15 og vet bedere enn å krangle over noe slikt som dette, ha respekt for andres hobbyer, det er det freaks gjør!
▼ ... over en måned senere ... ▼
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av -H2O- Vis innlegg
skryter taggere over øddeleggelser?
Vis hele sitatet...
JA og NEI! "grovt skadeverk" er en fin film, men poenget var jo bombing, som er å dekke store overflater med maling på kortest tid. de klarer det og lager en film av det, alså skryter de. MEN de gjør det også for berømmelse, som alle folka på pyroforumet gjør, da de prøver å vise fram bOOOOOmen sin. IKKE hat graffiti IKKE hat pyro... ONE LOVE ellers er det bare spraying på sentralbadet eg holder på med
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Har du hørt noe så sinnsykt barnslig... Du får ikke respekt av å 'spre navnet ditt'.
Du sitter jo og repeterer det samme spørsmålet ditt! Du er jo 13 år, så hvorfor skal du GNI inn i hodene våres at tagging er det kuleste på kloden. Tagging er ULOVLIG, hvis ikke kommunen din sier noe annet hvis du spør.
Å sprenge bomber er også fuckings ULOVLIG. Get over it ._.
Sist endret av Furbergeren; 2. februar 2011 kl. 10:40.
Selv om det er ulovlig betyr det ikke at det bør bli kastet på bakken og tråkket på. Noen liker det, andre ikke... Slik vil det alltid være.
Gutten som laget tråden har blitt 5 år eldre, og sannsyneligvis lært seg en god del om verden som han ikke visste når han skrev det
Amen for det!
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
hvorfor hater folk graff? hva gjør graffiti stygt? hjernen din! det er din bevissthet om at vegg med graffiti ikke kommer til å bli godtatt som gjør det stygt i dine øyne. det finnes en indre skjønnhet i alt! hvorfor er det bra at han er blitt eldre? så han kan begynne "det virkelige liv" og må bry seg om andres meninger mer enn han må bry seg om hva han selv vil? selvom dere ikke liker det, gjør vi det.

slutt å hate på hobbyen/kunstformen min
jævlig fuck'd at folk skal hate på oss bare fordi vi driver meg graffiti. jeg gjør det for å uttrykke mine tanker og følelser, ikke for å fucke verden eller hva dere folk tror..... Det blir som å si til en fyr/ chick at de ikke kan uttrykke seg selv, i'm right?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Shutupfool Vis innlegg
jævlig fuck'd at folk skal hate på oss bare fordi vi driver meg graffiti. jeg gjør det for å uttrykke mine tanker og følelser, ikke for å fucke verden eller hva dere folk tror..... Det blir som å si til en fyr/ chick at de ikke kan uttrykke seg selv, i'm right?
Vis hele sitatet...
Nei, det er du ikke!
Hvis du vil uttrykke dine tanker og følelser så finnes mange andre måter å gjøre det på, måter som kanskje er mindre irriterende og koster andre mindre penger!
Engasjer deg i politikk (Dette veit jeg har fungert for noen), lag en post på Freakforum(Jeg lover deg, du får uttrykket deg bedre da, også plager det i mindre grad så mange andre) eller prat med folk!
Som det kanskje er mulig å forstå av denne posten så liker jeg ikke grafitti. Jeg synes rett og slett ikke det er pent, noe av det er imponerende, men pent synes jeg ikke det er. Det er min mening, og det er en mening jeg må ha lov til å ha!
Så klapp på skuldra til alle dere som gjør det på lovlige steder, det har jeg ingen problem med, men til alle dere som gjør byene våre stygge(noe jeg tror flertallet mener),hver så snill å vis hensyn!
Dere gir bare inntrykk av en mental alder på 14 og lav sosial status...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Goophy Vis innlegg
Vandalisme er ufattelig tragisk uansett hvilken form det er i.
Hadde du blitt glad om jeg kom og sprayet ned hele huset ditt ned maling?
Vis hele sitatet...
Ikke alle under en kam!
i graffiti "underworld" er det regler, en av dem er ikke spraye på privat eindom!

Dont listen to all those ignorant bastards. Ok graffiti is illegal but it still has rules and most taggers follow them.

No tagging churches/places of worship.
No tagging cars or houses.
No going over someone who is a lot better than you unless its beef.
Dont tag your personal property(except of course black books and such).
Dont tag schools.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Mitt navn er Irmelin Mathilde Amundsen og jeg studerer politisk vitenskap og internasjonale relasjoner ved California Lutheran University. For tiden skriver jeg bacheloroppgave med tittelen “The relationship between graffiti/street art and the political expression of youth”. For å fullføre dette prosjektet vil jeg gjerne ha ditt perspektiv! Om du kunne tenke deg å svare på noen enkle spørsmål per mail ville det vært svært høyt verdsatt.

Interesserte bes kontakte meg på

Håper å høre fra dere, med vennlig hilsen
Irmelin Mathilde Amundsen

Clause of confidentiality
Any information that is obtained is connection with this study and that might be used to identify you will remain confidential. I will ask you to select a pseudonym or fake name that I will employ in all field notes, transcriptions or public references. At your discretion, identities or aliases used in graffiti will be altered.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Goophy Vis innlegg
Vandalisme er ufattelig tragisk uansett hvilken form det er i.
Hadde du blitt glad om jeg kom og sprayet ned hele huset ditt ned maling?
Vis hele sitatet...

er noen uskrevne regler... man sprayer ikke ned private hus, UNLESS man har beef med dem.

Sitat av Lille My Vis innlegg
Fordi mange fargerike, uleselige kruseduller er sånt vi tegner på barneskolen. Ikke på en offentlig vegg.
Vis hele sitatet...
folk får solgt kruseduller på lerett til flere mill... vær glad vi gjør det gratis