Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1094
Hei!

Jeg skal lage en nettside, og vil ha noe lignende som dette: http://fuldans.se/?v=fhexabwjgv

Altså, det jeg vil kunne lage er en figur som går an for andre brukere å laste opp bildet av fjeset sitt inn i fjeset til figuren, og la de få lage sin egen dans for og så kunne dele den med andre..

Men jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal kode noe slikt.

Har noen noe tutorials eller noe som kan vise meg dette, eller har noen i det minste navne på denne typen koding/interaktivitet?

Jeg vet at det skal lages i flash, men hvordan gjør jeg slik at folk kan laste opp bildet av seg selv inn i flashen og at det bildet de laster opp blir syncet med hodet og kroppen sine bevegelser, samtidig som de lager sin egen dans?


Takk på forhånd

Mvh
Mohammed
Sist endret av djfresh; 1. oktober 2010 kl. 00:29.
Om du ikke kan noe flash er det å gå litt hardt ut å få til dette. Spesielt det med å laste opp egene blider. Men dansingen er en god utfordring som du ønsker å lære litt flash. Kikket ikke på hele, men biten med å laste opp eget blide har sansynligvis et ennet språk som backend. Tror dansebiten er animasjoner stort sett.
Man kan gjøre mye morro med flash så lykke til.

Kaizen
har holdt på med Flash i 2 dager og dette er alt jeg har klart å lage hittil.

en slik animasjon blir kansje i meste laget for en nybegynner.
Trådstarter
4 0
Jeg kan lage flash, jeg går medier og kommunikasjon og lagd flash en stund, så animering etc. vil ikke være noe problem.. Jeg kan endel koding, litt over basic, men jeg vil vite om kodingsprosessen for å få noe slikt til!
du sier du kan "lage" flash?..

Jaja, nok om det.
Første som kom opp i hode mitt var:

1. Lag en PHP form hvor folk kan laste opp et bilde av fjeset sitt.
2. Lagre bildet i en mappe på serveren og registrer filnavn og ID i en database.
3. Videresend de til et Flash-script/-animasjon hvor URL slutter med ID'en til bildet.

F.eks: Jeg laster opp bilde, det får ID 1. Da skal jeg videresendes til side.no/flashanimasjon.swf/1
(er det .swf? Aldri brukt Flash, syns det er noe ubrukelig tull i de fleste sammenhenger, eneste personene som jeg kjenner som tilber Flash er noen tards som går M&K)

4. Lag deg en klasse i Flash ActionScript som arver fra MovieClip. I denne klassen legger du til en sirkel og setter texture til bildet av hode. (Du henter bildet ved å spørre etter ID i databasen - da vil du få filnavnet tilbake).

5. Override paint funksjonen/callet i klassen til å tegne MovieClip'et(kroppen som vanlig) + at den skal tegne hode-bilde med en posisjon x + head_offset.x , y + head_offset.y

PS: Kan vel også bare laste opp filen og sende filnavnet til Flash gjennom URLen istedenfor IDen, da slipper du
databasen.
Trådstarter
4 0
Tusen takk hayer!

Prøver noe av det du sa nå!
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av hayer Vis innlegg
Aldri brukt Flash, syns det er noe ubrukelig tull i de fleste sammenhenger...
Vis hele sitatet...
Jassågitt. Ingen fan av Youtube og nettspill, altså?

Flash CS4 kom med noen sporty funksjoner for karakteranimasjon. Et nytt verktøy kalt "bone tool". Om du har jobbet med 3D-grafikk (Max/Maya), så kjenner du nok til konseptet. Det går ut på å koble alle punktene i grafikken din til et "bein". Bruk av dette verktøyet er ganske greit forklart i denne videoen. Merk deg det han sier om å animere med symboler - det er noe du også kan søke på.

Jeg er enig i at dette kanskje er litt ambisiøst, men nå vet jeg ikke hvor mye du kan om Flash. Jeg tror den enkleste måten å gjøre det på er å lage figuren din i 4 deler. Lag ett symbol for føttene, ett for armene, ett for hodet og ett for mageregionen. Inne i symbolene kan du benytte bone tool for å lage ferdige animasjoner av de ulike dansene. Du kan for eksempel starte med å lage to ulike. Jeg ville prøvd å legge dem i samme tidslinje inne i symbolene. Du kan for eksempel ta 50-100 frames av hver dans, slik at symbolet (armene, føttene etc.) inneholder totalt 100-200 frames. Så kan du bruke actionscript på noen av disse framene slik at du separerer de to dansene i den samme tidslinjen. Hvis hver dans varer i 50 frames, så legger du inn en kode i frame nummer 50 som sender tidslinjen tilbake til frame 1, slik at dansen gjentar seg. Samme med den siste framen, som sender tilbake til frame 51. Det du da må passe på er at du ikke animerer overkroppen på en slik måte at armene ramler ut av skuldrene på figuren, siden de to ligger i ulike symobler. Deretter kan du lage et hovedskript på root-nivå, som sørger for å bytte dans. Trikset for å få til at byttet av dans går smooth er også årsaken til at jeg ville organisert prosjektet på denne måten. Når du klikker på skift-dans-knappen, så skal skriptet "huske" den nye dansen helt til dansingen i symbolene er kommet tilbake til frame 1 eller frame 51 (igjen gitt at du bruker 50 frames på hver). Hvis du har samme start-pose på alle dansene, så vil ingen merke om dansen skifter når du står på den første framen. Du trenger faktisk ingen vanskelige actionscript-funksjoner for å klare dette, du må bare kunne sjekke hvilken frame de ulike symbolene er på, og hvordan du kan be dem skifte. Skriptet du plasserer inni symbolene sørger for å gjenta dansen som pågår, så hovedskriptet trenger bare å hoppe til neste dans, slik du hopper til neste sang på en CD-spiller (tenk repeat-funksjon). Du trenger også en variabel til å lagre den siste dansen brukeren trykket på, en for hver kroppsdel - slik at du kan ha dans nummer 1 på armene og dans 2 på føttene samtidig.

Hvis dette var veldig tåkete, så kan jeg sikkert prøve å komme med et eksempel i Flash.

Jeg er i skrivende stund litt usikker på hvorvidt bone tool lar seg manipulere gjennom actionscript - men hvis det går an, så vil det være den vanskeligste, men også mest fleksible måten å gjøre det på. Altså å lage animasjonene i selve skriptet.

Å legge inn ditt eget bilde er bare barnemat i forhold til å lage danseanimasjonen. Du trenger litt HTML og PHP for å kunne laste opp bildet (finnes en god del ferdigskripter, ellers kan du se på tizag.com for noen enkle tutorials på filopplasting. For å overføre bildet til Flash så trenger du en måte å sende bildets URL til SWF-fila - det tror jeg gjøres lettest ved å bruke PHP til å manipulere URL-en til selve SWF-en på nettsiden. Der du henter Flash-objektet oppgir du en URL, og Flash tillater deg å sende spørringer i denne, akkurat på samme måte som med PHP-skripter. Halvveis psuedo-kode: <flashobjekt href="dans.swf?bilde=fil.jpg">
I actionscriptet er bilde-adressen da tilgjengelig i variabelen "bilde". Prøv å skrive trace(bilde); for å se hva den inneholder. Så trenger du bare en kode for å laste bilde inn i symbolet med karakterens hode, som nevnt i posten over.
Flash er fint til nettspill og andre morsomheter som det TS prøver på nå.
Flash er ubrukelig til å lage nettsider. En nettside laget i flash tar det meg ett sekund å gå ut av, samme hva innholdet er. Bruk HTML og jQuery istedenfor.
Flash fungerer til film inntil videre, men <video> overtar når browserne begynner å støtte det. Youtube har allerede en mulighet for å vise i <video> hvis man har en browser som støtter det.
Trådstarter
4 0
Ok, om du vet hvordan du lager samme greier bare med HTML eller jQuery, kan du poste det her da?