Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1730
Hei folkens.
Jeg har tenkt å kjøpe meg en ny pc.
Det er ganske mange år siden sist, så det har skjedd ganske mye nytt siden da. Jeg vil gjerne prøve å sette meg litt inn ting og tang før jeg tømmer lommeboken.

Jeg ser etter en pc til dataspill, i prisområdet 7-10 000.
Jeg har skjerm og alt slikt, så jeg skal bare ha kabinett og innmat + headset med mikrofon.
Jeg har en del spørsmål:

1. Hva er best av quad core og dual core, gitt prisområdet?
2. Jeg har hørt at man nå har begynt med opptil flere skjermkort på samme pc. Hvor mye vits er dette generelt, og spesielt gitt prisområdet? Hvilke(t) kort vil dere anbefale gitt prisområde?
3. Hva er fordeler og ulemper med vannkjøling versus luftkjøling, og hva anbefaler dere?
4. Jeg vil ha en DVD brenner. Kan de også brenne cder? Er det noen prisforskjell mellom tomme cder og tomme dvder?
5. Sist jeg kjøpte pc var minne angitt i MB. Nå er også Hertz kommet inn i bilde. Hva har det å si, og hva bør man prioritere av litt ekstra MB eller litt ekstra hertz, eller er det en optimal balanse?
6. Prosessor pleide å være angitt i hertz, men nå er det kommet MB inn i bilde. Igjen, hva har det å si, og hva bør man prioritere av litt ekstra MB eller litt ekstra hertz, eller er det en optimal balanse?
7. Hva bør jeg se etter når det gjelder hovedkort?
8. Hva er den ekstra MB greia på harddiskene?
9. Når det gjelder kabinett er jeg ikke ut etter noe fancy. Men jeg ser at man nå har begynt med vifter også der. Er det nødvendig? Bråker det mye?
10. Jeg har kjøpt en ekstern HD, med eSATA grensesnitt. Er det en vanlig port på nye pcer?

Jeg tar hjertelig imot forslag til hva jeg bør kjøpe!

På forhånd takk
ja dvd brenner kan brenne cder også
Noe som kan ende opp på rundt 10K:

Intel Core i5, 2,4GHz holder lenge og jo mer MB cache den har jo bedre, skal helst være L3 cache, forrige "teknologi" var L2 og er da eldre.

RAM, 8GB totlt ville jeg satset på, DDR3 på 1333 MHz hvertfall.

Videokort, nyere Nvidia GTX eller Radeon HD med 1GB minne, DDR3 eller DDR5.

Harddisker har som regel nå 7200 RPM og 32 MB cache, det er hvertfall standarden du burde gå etter. Ikke kjøp så dyre for dette er slitedel nr1.

Bare pass på at du kjøper et annerkjent hovedkort, av merket ASUS eller Acer f.eks. Og at det er kompitabelt med alt det andre av hardware.


Sånn tips... jo større/høyere talla/navna er på komponenter/hardware jo bedre, og det gjelder alt

Beklager jeg ikke gidder å gi noen referanser men gå på en selvgygger PC side å konfigurer, test litt
Sitat av Totskalle
Sånn tips... jo større/høyere talla/navna er på komponenter/hardware jo bedre, og det gjelder alt
Vis hele sitatet...
Så absolutt ikke! Finnes flere eksempler med f.eks. skjermkort som har 512MB minne og som utkonkurrerer kort med 1GB minne. HD4890 er også 'bedre' (til ren spilling) enn det HD5670 er, selv om sistnevnte har høyest tall. Prosessorer er et annet eksempel, det er ingen automatikk i at høyere klokkefrekvens er lik raskere prosessor, med mindre det er snakk om to i helt samme serie. På mange andre komponenter bruker produsentene forskjellige skalaer, så det er viktig å gjøre annen research enn å bare se slavisk på tallene...
Sist endret av Nichotin; 15. januar 2010 kl. 15:53.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Nichotin
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke si jeg så det siste du sa om forskjellige skalaer... men resten stemmer forsåvidt, jeg mente det som et tips å gå etter. Nvidia 9800GT er bedre enn 6800GT f.eks... Selv om det ikke alltid er sånn så er det sånn som regel, ikke allti da
Trådstarter
18 0
Takk for tipsene!
Eh, hva er cache? :P
Sitat av gronnelg Vis innlegg
Takk for tipsene!
Eh, hva er cache? :P
Vis hele sitatet...
Ikke 100% sikker men det er et minne Men her gjelder høyest tall best regelen, helt sikker I nyere prosessorer skal det være L3 cache, ikke L2. Også en fin måte å se om det er en ny prosessor om du ikke har så peiling på modellnavn og sånn. Vil tro at 16MB L3 cache er mer enn bra nok. Jeg tror det er rebuzzen egentlig, men altså GHz målingen er langt viktigere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Ikke 100% sikker men det er et minne Men her gjelder høyest tall best regelen, helt sikker I nyere prosessorer skal det være L3 cache, ikke L2. Også en fin måte å se om det er en ny prosessor om du ikke har så peiling på modellnavn og sånn. Vil tro at 16MB L3 cache er mer enn bra nok. Jeg tror det er rebuzzen egentlig, men altså GHz målingen er langt viktigere.
Vis hele sitatet...
Du har ikkje peiling MAO.

Cache er hurtigminne, på CPUen. Typisk på samme fysiske silisiumsbit som resten av CPUen, og det kjører med samme klokkefrekvens som CPUen, eller marginalt lavere - i motsetning til vanlig RAM som kjører på brøkdelen av hastigheten til RAM.

L1 er level 1, eller det kjappaste minne, ofte synkront med CPU. L2 er hakket tregere, og L3 er enda et hakk tregere. Nivå 1 cache er mao. mykje viktigare enn L3-cache, så lavere tall er bedre.
True that. Når det kommer til aksesseringshastigheter så er alltid minst, best. Du vil gjerne skrive/lese fra et register som opperer på en hastighet tilnærmet lik CPUen, derfor har CPUen egne registre og catches. Dog, jo større registre du har - jo mer slipper du å mellomlagre på tregere lagringsenheter (f.x. primærminne eller HDD) - enkelt forklart.
http://www.vocw.edu.vn/content/m10106/latest/graphics17.png
(Illustrasjonen er noe utdatert, men du ser poenget.)

Som du ser er hastigheten nogenlunde parallell med lagringskapasiteten. Grunnlaget er simpelthen at det blir for dyrt å lagre store mengder data i eksempelvis registre eller catch-minne. Dog utvikler teknologien seg stadig, og det blir billigere å billigere å lage større registre. (Noen som husker hva den "loven" som beskrev hvor mye registrene(?) økte med hver 24. måned het?)

Les mer her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Memory_hierarchy
Sist endret av Restyle; 16. januar 2010 kl. 01:03.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du har ikkje peiling MAO.
Vis hele sitatet...
Men så fint at jeg lærte noe da Men er det vanlig å få prosessorer med L1 siden det mener jeg at jeg aldri har sett...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Men så fint at jeg lærte noe da Men er det vanlig å få prosessorer med L1 siden det mener jeg at jeg aldri har sett...
Vis hele sitatet...
Alle CPU'er har L1 cache, men eneste i farten jeg kommer på som hadde en betydelig mengde var et par Alpha-baserte CPU'er.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Alle CPU'er har L1 cache, men eneste i farten jeg kommer på som hadde en betydelig mengde var et par Alpha-baserte CPU'er.
Vis hele sitatet...
Så... alle cpu har l1, l2 og l3 da?
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Så... alle cpu har l1, l2 og l3 da?
Vis hele sitatet...
Alle CPUer har igrunn L1 og L2 catch, men vi trenger ikke gå så lang tilbake i tid for å finne CPUer uten L3 catch. Dog, L3 catch er på langt nær like bra/raskt som L2 catch, eksempelvis.

L1 catch er nærmere kjærnen, og holder mindre data enn L2 (og L3) catch (men er til gjenngjeld raskere). For å forstå dette bør du lese litt om dimishing returns, og hvordan det blir tregere ved å legge på flere levler av catch-minne.
Sist endret av Restyle; 16. januar 2010 kl. 01:41. Grunn: typo
Trådstarter
18 0
Hva synes dere om vanlig kjøling vs vannkjøling, og quad core vs dual core?
Sitat av gronnelg Vis innlegg
Hva synes dere om vanlig kjøling vs vannkjøling, og quad core vs dual core?
Vis hele sitatet...
Dropp vannkjøling. Noctua sin nye kjøler er på nivå med en billig vannkjøling. Gå for AMD og 5870 så har du en knall PC. Intel er ikke best til gaming, det er AMD. Ingen vits i å diskutere dette AtXbYeA.

AMD 965 125W TDP
Asus Crosshair III Formula
Corsair 1600mhz 4GB RAM CL8 eller OCZ Black Edition 1600mhz 4GB CL7/CL8
Ati 5870

Har dette selv og er et kjempeoppsett.


Totskalle, du har ikke peiling? Acer hovedkort?
Sist endret av SemiColon; 16. januar 2010 kl. 18:33.
Sitat av slashdot Vis innlegg
i motsetning til vanlig RAM som kjører på brøkdelen av hastigheten til RAM.
Vis hele sitatet...
Ikke for å kverulere eller gjøre meg vanskelig, men går ut ifra det siste skal være CPU?
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Totskalle, du har ikke peiling? Acer hovedkort?
Vis hele sitatet...
Nei sorry for den ass hovedkort er den ene tingen jeg aldri har forstått meg på Var visst en del annet jeg ikke visste så mye om og da
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Intel er ikke best til gaming, det er AMD. Ingen vits i å diskutere dette AtXbYeA.
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen intel fanboy, men dette er diskutabelt. Marginale forskjeller, men når det kommer til CPU er nok intel vinneren:

http://www.bit-tech.net/hardware/cpu...be-c3-review/8

Les også konklusjonen.
Sitat av Jehes Vis innlegg
Jeg er ingen intel fanboy, men dette er diskutabelt. Marginale forskjeller, men når det kommer til CPU er nok intel vinneren:

http://www.bit-tech.net/hardware/cpu...be-c3-review/8

Les også konklusjonen.
Vis hele sitatet...
AMD presser MEST ut av 5870. Ingen vits i å diskutere, dessuten så sparer du en god del..
Trådstarter
18 0
Er det noen vits med kabinett ekstra vifter? Bråker det mye?
Er Corsair 1600mhz 4GB RAM CL8 bra selv om det "bare" er 4GB?

Straks klar til å bestille ny pc. Gleder meg som en liten unge
Sitat av gronnelg Vis innlegg
Er det noen vits med kabinett ekstra vifter? Bråker det mye?
Er Corsair 1600mhz 4GB RAM CL8 bra selv om det "bare" er 4GB?

Straks klar til å bestille ny pc. Gleder meg som en liten unge
Vis hele sitatet...
4GB holder, men er greit med 8GB. Blir det AMD? Da er det best hvis det står AMD på minnet, står under produktnavnet at det er AMD kompatibelt.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
AMD presser MEST ut av 5870. Ingen vits i å diskutere, dessuten så sparer du en god del..
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende du har rett der, men kan du linke til noen tester isteden for å skrive "Ingen vits i å diskutere".
Sitat av Jehes Vis innlegg
Det kan godt hende du har rett der, men kan du linke til noen tester isteden for å skrive "Ingen vits i å diskutere".
Vis hele sitatet...
Se noen av mine tidligere innlegg. Gidder ikke å lete frem nå.
Trådstarter
18 0
Takk for hjelpen folkens!
▼ ... noen uker senere ... ▼
posta denne linken over alt å xD men er en fin PC til fin pris http://www.komplett.no/k/shoplist.as...8-2AEF9B0E8D16 kabinettet kan lett byttes ut, og andre kmponenter kan fint settes inn, sep å Cooler Master HAF 922 kabinettet, DRIT bra