Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 756
Dette har moren min alltid fortalt meg, hun sier at jeg alltid burde spise opp det som jeg tar på middagstallerken (noe som jeg gjør 99% av tiden)

Men selv om en kaster mat, så påvirker jo det ikke noen.
Jeg har laget meg en regel. Om jeg kaster mat, så donerer jeg beløpet av maten til reddbarna. Da utgjør jeg en forskjell.
Så på en måte så er det en positiv ting å kaste mat, for ellers hadde jeg aldri donert penger til folk som lider av sult.

Hva tenker dere?
Jeg forstår akkurat hva du mener, hvorfor skal noen bry seg om at du kaster deler av porsjonen du tok på tallerkenen? Det ville enten du ha spist, eller så ville det ha blitt kastet uansett.

Men likevel, dette er noe vi alle burde være mer bevisst på. Kan vi ikke spise hele porsjonen, bør vi begynne å ta mindre porsjoner, og på denne måten sikre at du ikke kjøper en pakke kjøttdeig ekstra i året fordi du ikke klarer å spare på det du har, og dermed er det en pakke kjøttdeig tilgjengelig for de som sulter. Kanskje den pakken til og med går ut på dato i butikken og blir plukket opp av dumpster divere?

Jeg selv har blitt mye mer bevisst på sånne ting de siste årene, vi har bare en mulighet til å ta vare på planeten vår, og vi alle burde etterstrebe å bevare den så mye som mulig. Ikke bare planeten, men også mennesker. Et menneske får kun en sjanse på denne planeten, vil du være med og bidra til at dette mennesket får sjansen til å leve like lenge som deg?

I år har jeg kun kjøpt 3 plastposer på butikken, faktisk!
Sist endret av Tysteren; 3 uker siden kl. 13:39.
Sitat av Onfroi Vis innlegg
Så på en måte så er det en positiv ting å kaste mat, for ellers hadde jeg aldri donert penger til folk som lider av sult.

Hva tenker dere?
Vis hele sitatet...
Det her gir ihvertfall ingen mening. Du kan helt fint porsjonere riktig, og donere penger.
Det er to sider av dette. Det ene er den rent moralske, som handler om å ikke kaste bort verdifull næring mens andre sitter og sulter. Det er det moren din snakker om når hun peker på maten du har på tallerkenen.

Det andre, som faktisk har praktisk betydning, gir ikke mening før man ser det i et større perspektiv. Det handler om å ikke kjøpe og servere mer mat enn det man har tenkt til å spise, og årsaken til det strekker seg ganske mye lengre enn det Tysteren er inne på.

Overproduksjon av mat krever masse ressurser. Det er snakk om energi til produksjon og transport, vann, emballasje og verdifulle landbruksvarer som gjødsel. For ikke å snakke om alt landarealet det legger beslag på. Areal som for eksempel kunne forblitt regnskog eller andre viktige naturområder. Matsvinn er en miljøsak som påvirker millioner av mennesker i form av tapte landområder, tap av vannressurser, forurensning, utslipp av klimagasser, øking av priser på mat, energi osv.

Så heller enn å tvinge i seg den siste kjøttbollen, så bør bør man fokusere på å bidra i form av å planlegge måltidene sine bedre, ikke la ting råtne i kjøleskapet, og generelt ikke legge opp til et overforbruk av noe som vi vet at belaster en haug med sårbare systemer.
Sist endret av mentalmelt; 3 uker siden kl. 14:06.
Fuck Mr. Plod!
Jeg kaster mat i blandt, gir mere glede blandt familien om de tror jeg har spist frokost feks.

Kaster det en sjelden gang når de ikke ser det.
Veldig bortkastet mat, absolutt. Men da slepper de å engste seg over at jeg ikke har spist så mye den dagen.

Vet egt ikke om det er galt eller ikke.

Men om jeg spiser en skive så jeg har energi til å løpe en tur eller om jeg heller sitter å spiller uten mat, har det noe å si for andre?
Den lettvinte men dog ikke veldig politisk korrekte tingen å gjøre er å i det minste starte med å kompostere matavfallet sitt, eventuelt bokashi.. Da kan man nå snike seg litt lettgjort god samvittighet ��
Problemet er ikke at man kaster litt mat noen ganger. Men det blir fort dårlig bruk av begrensede resurser, og et potensielt avfallsproblem. Du bruker faktisk dine egne penger på å lage et problem for både miljø og samfunn, uten å få noe igjen for det. Så...