Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 793
Hei,

Jeg tenkte å gi maskinen min en liten makeover.

Kabinett: Skal bestille Lancool PC-K62 nå og støydempe det (regner med at det ikke er så veldig isolerende out of the box). Det er bestemt (med mindre jeg blir veeeldig overtalt).

Skjermkort: Har tittet på HD 5750- og HD 5770-kortene, og kommer nok til å lande rundt der. Det jeg lurer på er hvor stort gapet er mellom de to ytelsesmessig og hvilke produsenter som leverer de mest støysvake kjøleløsningene sammen med sine kort? Tips gjerne om andre stille kort i samme pristerreng (og ytelse).

CPU-kjøler: Har du et tips til en skikkelig støysvak, rimelig CPU-kjøler til 1156-sokkelen også, si gjerne ifra! Den trenger ikke å yte i toppsjiktet, men noe bedre en i5-750 stock-kjøleren ihvertfall. Har sett på Noctua-kjølerene tidligere, men de er jo ganske dyre.

PSU: Har sett på MIST 650W rev.4. Hovedvekt her er støy. Jeg vil ha en skikkelig stille PSU, som yter greit og helst ser OK ut (lite viktig). Er ikke veldig fleksibel på pris her :P.

Vifter: Vet du om noen virkelig rimelige støysvake kabinettvifter, si også gjerne ifra. Koster fort litt mye å kun kjøpe Noctua-vifter. Forøvrig noen som kjenner til støynivået på viftene i Lancool-kabinettet?

Takker virkelig for innspill. God helg.
Sist endret av httpwhat; 30. januar 2010 kl. 00:24.
Eg har powercolor 5750 høyrer det ikkje ein gong alt eg høyrer fra pcen min er viftene mine

det takler alle dagens spill på fult så vidt eg veit

den er kjempe lett å overckloke også til: GPU clock 825 mhz og memory clock 1325 mhz
Har nesten bestemt meg nå, siden innspillene ikke raste inn. Tror dette skal bli bra:

XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5
Lancool PC-K62, Miditower, Sort
OCZ StealthXStream strømforsyning 600W
Scythe CPU-kjøler Katana 3

OCZ-strømforsyningen er ikke kjent for å være stille, men har fått bekreftet med netshop.no at det bare er å shippe den tilbake dersom den blir levert med denne viftefeilen OCZ har erkjent at disse kan ha. For når den fungerer som den skal er den visstnok meget stille. Men fortsatt mulig at jeg velger MIST-PSUen i siste liten...

Scythe-kjøleren er meget stille ved 700-1100rpm, noe jeg sjelden vil overstige. Rimelig er den også.

Viftene i kabinettet satser jeg på å beholde, da jeg har hørt noen bra erfaringer med disse. Håper bare at det er en smal sak å skru av LEDene?
Sist endret av httpwhat; 30. januar 2010 kl. 13:57.
har overckloket mitt 5750 kort til å bli bedre enn 5770
Men hvis du overklokker et 5770, som i utgangspunktet er bedre enn 5750 så blir jo 5770 enda kraftigere...
Hehe, det skjønner jeg gitt! Men nå koster faktisk ikke 5770-kortet mer enn 300 kr mer enn 5750.. Så jeg velger å bruke de ekstra kronene, selv om jeg nødvendigvis ikke har behov for det.

Men et spm om XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 kontra Sapphire Radeon HD 5770 1024MB GDDR5. Kjøleløsningen på XFX-kortet er "åpen", mens Sapphire-kortet har en mer "lukket" løsning, slik som de dyrere kortene... Hva vil dette ha å si for støyen og kjølingen?
Sist endret av httpwhat; 30. januar 2010 kl. 14:57.
Sitat av Viva La sk33to Vis innlegg
Men hvis du overklokker et 5770, som i utgangspunktet er bedre enn 5750 så blir jo 5770 enda kraftigere...
Vis hele sitatet...
jaja det er jo klart.

httpwhat keffor ikkje gå for sapphire kortet hvis det har ein kjøling slik som toppkortene har (sansynligvis best)
Har nå funnet ut at det ikke går an å skru av LEDene i de tre 140mm viftene i Lancool PC-K62-kabinettet. Ble litt skuffa egentlig...

Men jeg trenger altså tips til 4 stk kabinettvifter (3x 140mm og 1x 120mm), helst så rimelige som mulig. Vil helst at viftene er sorte, ihvertfall ikke skrikende i farger.

Har sett på vifter fra Fractal Design, men vil ikke 600rpm og 66 m³/time være litt lite som eneste inn-vifte? Men hva med 2 slike på toppen for å¨få lufta ut av kabinettet?