Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2037
Hei.

Samboeren min driver en bedrift og har leid lokale hos en utleier som har flere lokaler her i byen.

Huseier ville ha dem ut av lokalet sitt da de ønsker å bruke det til noe annet. Samboer og bedriften hennes fant da nye lokaler og skulle betale leie for det gamle lokalet t.o.m utgangen av september. Sålangt ingen problem.

I August hadde utleier plutselig brukt lokaet til oppbevaring av ting som skulle brukes i forbindelse med oppussing uten å ha avklart dette med min samboer og hennes bedrift. De har også tidligere tatt seg inn i lokalet, selv om de har sagt at de ikke har noen nøkkel i sin besittelse.

Samboer og firma sa da at de ser på dette som kontraktsbrudd og ønsker ikke å betale huseleie for semptember da utleier både har skaffet seg tilgang til - og bruker lokalet som oppbevaringsplass.
Utleier har svart med at de må betale husleie, hvis ikke kommer de til å kontakte advokater og lage sak på det.

Hvordan er reglene her? Jeg kjenner ikke så godt til regler når det kommer til leieforhold mellom bedrifter. Men kan utleier ta seg til rette på den måten, og bruke lokalet som lager for ting de skal bruke til oppussingen?

Håper noen kan svare på dette
De må lese i kontrakten, bedrifter kan nesten inngå hvilke avtaler de vil.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Les kontrakta. Den vil regulere det. Di tolkning er nok nærliggande, med mindre det ettertrykkelig er tatt med at utleigar har adgang til å lagre ting der.
Dette kan ikke huseier gjøre, men sjekke kontrakten vedr arbeid på bygning/ utstyr. Med mindre noe er spesifisert her kommer han ingen vei tror jeg. Ta bilder og dokumenter gjerne med dato.

Dette går utover bedriften som leier, og kan i så måte føre til tapt inntekt for dem, rein hypotetisk. Følgelig et motsøksmål.
Høres ut som en fyr som tolker eiendomsretten ganske fritt. Dersom det ikke kommer klart frem av avtalen mellom bedriftene at det skal lagres utstyr osv for oppussingg, er det ikke avtalt og følgelig ingen hjemmel for utleier til å gjøre det. Om dette avtalebruddet, som det da er, påfører merkostnader, driftsvansker eller annet kan man ganske enkelt kreve inn kompensasjon.

Det er nok uansett lite lurt å svare på et avtalebrudd, med et avtalebrudd. Betal husleien som den fremgår i kontrakten, for så å kreve kompensasjon for ikke å ha fått det man altså har avtalt.

(Så mange ganger på så kort tid har jeg nok aldri skrevet avtale før).
Sist endret av meitemark; 15. september 2018 kl. 00:50. Grunn: fjernet avsporing
Takker for alle svarene. Hvis det var uklart så har altså lokalet stått ubrukt siden starten av August, da samboeren min fikk ordnet nytt lokale. Huseier har da brukt lokalet til oppbevaring uten å ha klargjort det med leietaker først, og det står heller ikke noe i kontrakten som tilsier at de kan det.
Sist endret av TroNnY; 14. september 2018 kl. 23:36.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Jeg er selv utleier i Oslo, og for å svare enkelt på spørsmålet ditt; nei det kan de ikke.
De har sett at lokalene er tømt, og tatt en råsjans.
Leietaker må forholde seg til oppsigelsestid, men det hender at de flytter lenge før de må være ute.
I denne perioden er lokalene fortsatt å anse som leietakers, de betaler jo tross alt for det.
Nå pleier ikke jeg å ha nøkler til utleide enheter, men om jeg hadde hatt det, og brukt det til oppbevaring, så er det underforstått at lokalene er på mine hender, og at jeg ikke kan forvente leie for den tiden.

Hvor mye utstyr er det snakk om?
Er lokalene fylt med paller med materialer, så er saken opplagt, men hvis det er snakk om et par malingsspann på bakrommet, så.... ja, du skjønner��
Denne saken burde kunne løses med dialog fremfor advokater.
Du kan jo sende utleier en faktura for lagring av materialer����