Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1163
Hei

Har et lite butikklokale med åpen lørd/ søndag 2-3 ganger pr mnd. Selger også litt via nett. For meg er dette overhode ingen lønnsom affære, mer noe å drive med da jeg er i ny by, liten leilighet med masse unger.

Tjener altså ingenting nevneverdig etter husleie og strøm er betalt, har eget firma vedr. dette.

SÅ spørsmålet - hvordan vil NAV se på dette? Jeg må sikkert over på sosialhjelp en gang tidlig neste år, for å få dette til å gå rundt. Søker jobber men ikke lett med x antall år som tørst (edru 1 år nå).

Vil de event. forlange regnskap fra firmaet mitt? Osv? Dette er i så liten skala at jeg ikke har noe slikt i utgangspunktet, da jeg anser det som hobby.


Takk for alle råd og erfaringer.
NAV vil kreve kontoutskrift for de siste tre måneder når du søker, dette for å kartlegge alle inntekter du har og evt. formue/sparepenger. NAV sosial opererer med satser på hvor mye en skal ha til livsopphold etter utgifter til husleie og strøm er betalt. Disse satsene er minimale, du kan se veiledende statlige satser her: https://www.regjeringen.no/no/dokume...018/id2582510/

Har du barn så får du tillegg for dette som du også ser i linken jeg lå ved. NAV sosial kommer til å sette som krav at du skal være i aktivitet, søke jobber osv, og det kan også være du må delta i daglig aktivitet i regi av NAV for å få penger. De kommer også til å kreve at du søker om bo støtte fra husbanken. Sosialstønad er ikke ment til å være en langvarig stønad, spesielt ikke for de som er arbeidsfør. Du burde sjekke om du har krav på andre stønader. Feks Dagpenger eller arbeidsavklaringspenger, ser du skriver at du nylig ble edru, får du noe oppfølgning eller behandling for alkoholisme feks? Da kan det være aap er noe som kan være en mulighet.
Nav krevdte bare kontoutskrift for den siste mnd og skatteoppgjøret året før når jeg søkte..