Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 13040
Hei

Har hørt om folk som har lånt penger fra utenlandske banker, som f.eks i Japan. Er det noen som har erfaring med dette? Hvordan kom dere i kontakt med banken og har dere noen dere kan anbefale å bruke? Evt nettsider hvor det finnes en oversikt over seriøse institusjoner som driver med slikt. Ikke sånn jaja- greier der en må betale på forskudd
Nei, dette er uvanlig om du ikke har a) mye sikkerhet, b) forretninger i landet eller c) er bosatt der og har langvarig oppholdstillatelse. Vanligste for norske kunder som tar valutalån er å gjøre det via sin dagligbank om det er det du ønsker. Om du ønsker å låne til feks huskjøp i utlandet, er det vanlig å gå via for eksempel DNB i Luxembourg som låner ut til norske kunder som kjøper eiendom ute noe de fleste sparebanker mm ikke gjør.
Var noen i stavanger som gjordet det før, se på google om du finner noe fra før, har vært oppslag om det i aviser før, for 7-10 år siden om jeg husker riktig.

Fant noe ihvertfall fra iår

http://www.hegnar.no/okonomi/valuta/article725082.ece

Fant litt til:
http://www.stocktalk.no/Msg.asp?Grou...e+YEN&Keyword=

Privat Finans i Stavanger står det om her

13 år siden ;-)
Det er ikke noe stort problem utover å ta kontakt med banken, nordmenn er generelt kredittverdige og ettertraktede kunder.

Når det er sagt er valutalån, enten via norsk bank eller direkte fra utenlandsk bank sterkt frarådet med mindre du har store marginer for å håndtere variasjoner i renter. Når man låner i en annen valuta får man mye mer uforutsigbarhet da både valutakurser og renteendringer får konsekvenser, som ofte forsterker hverandre. Det innebærer at om renten går opp vil ofte valutaen styrke seg, og du får en dobbel belastning.
▼ ... flere år senere ... ▼
Hei.Jeg er en av dem ,som lånte penger av en Steger Michael.Etter at jeg hadde betalt omkostningene for lånet,så svarte han ikke på emailene mine.Så jeg tapte 3400 kroner.Jeg tror ikke at alle utlånere er slik.Det fins sikkert ærlige også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Norunn Vis innlegg
Hei.Jeg er en av dem ,som lånte penger av en Steger Michael.Etter at jeg hadde betalt omkostningene for lånet,så svarte han ikke på emailene mine.Så jeg tapte 3400 kroner.Jeg tror ikke at alle utlånere er slik.Det fins sikkert ærlige også.
Vis hele sitatet...
Da er jo reint faktisk ikkje problemet ditt at du lånte fra utlandet, men at du faktisk går på ein svindel som er så klassisk at den har eit navn.

Navnet er Advance Fee Scam.

Ingen skal ha 3000 spenn i gebyr for eit lån. Ingen skal ha gebyr på lån på forskot - det vert lagt til i lånet. Og nei, vedkommande var ikkje utlåner. Vedkommande var conartist. Og navnet er antakeleg like falskt som businessen.
Sist endret av vidarlo; 10. oktober 2016 kl. 20:00.
Hallo.Det er ikke så godt å vite hvem som er seriøse og useriøse.Noen som har noen tips?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Norunn Vis innlegg
Hallo.Det er ikke så godt å vite hvem som er seriøse og useriøse.Noen som har noen tips?
Vis hele sitatet...
Jo. Altså. Stortsett er det så enkelt å vite det. Ikkje betal penger for å få låne penger. Det er gedigent rødt flagg. Utlånere driver ikkje annonsering via personkontoer på facebook. Privatpersoner låner ikkje ut penger; banker gjer.

Du har betalt på førehand til ein privatperson. Kva raude flagg er det som ikkje har vore der?!
Hallo.Det er ikke på facebook jeg har funnet de.Du må huske ,at det er gebyr på norske lån å.Men neste gang skal jeg ha lånet først,før jeg betaler gebyr.

Tror at det fins noen seriøse,men det er å sile de ut da.
Sist endret av Norunn; 12. oktober 2016 kl. 23:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Et tydelig tegn på om personer er ute etter pengene dine eller driver seriøs bedrift er hvor ivrige de er. Om de er overhyggelige og fremskynder prosessen, ikke har noe negativt og komme med, ikke fremhever noen sider som kun er positive for dem (slik at dere inngår et kompromiss) og generelt sett bare vil bli ferdig med å motta penger av deg, er det et godt tegn på at det kun er pengene de er ute etter.
Sitat av Norunn Vis innlegg
Hallo.Det er ikke på facebook jeg har funnet de.Du må huske ,at det er gebyr på norske lån å.Men neste gang skal jeg ha lånet først,før jeg betaler gebyr.

Tror at det fins noen seriøse,men det er å sile de ut da.
Vis hele sitatet...
Så...
Er du nå i gang med å forsøke å låne penger fra en annen utenlandsk aktør? Hvorfor?

Hvis du går utenlands fordi du blir nekta lån i Norge - selv av forbrukslånehaiene - så er mer lån det siste du trenger. Hvis du ikke er i en slik situasjon, er det ikke da bedre å ta opp lånet hos en norsk aktør slik at du kan være sikker på at du ikke blir svindla? Det er jo lettere å vite hva du takker ja til når all kommunikasjonen foregår på et språk du kan og i et land hvor du kan (eller bør kunne) litt mer av lover og regler.

Forutsatt at det er dine penger og du gjør dette av egen fri vilje, så må du jo selvsagt gjøre hva du vil. Dersom du velger å ta kontakt med utenlandske lånegivere, sørg i alle fall for å gjøre litt detektivarbeid før du takker ja til noe eller overfører penger. Dersom det er snakk om en notorisk svindler så kan et kjapt søk på nettet kanskje forhindre deg fra å gå i ei felle andre har gått i før deg. Men som sagt - hvis mulig bør du bruke en bank i Norge, eller droppe hele greia. My 2 cents.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. oktober 2016 kl. 11:54.
Sitat av Norunn Vis innlegg
Hallo.Det er ikke på facebook jeg har funnet de.Du må huske ,at det er gebyr på norske lån å.Men neste gang skal jeg ha lånet først,før jeg betaler gebyr.

Tror at det fins noen seriøse,men det er å sile de ut da.
Vis hele sitatet...
Nå skal jeg være brutalt ærlig:
Det høres ikke ut som du vet hva du holder på med, du bør slutte å låne penger med en eneste gang.

Dette gjelder på generell basis og. Det er med stor sannsynlighet INGEN grunn til å ha noe annet enn studielån, boliglån og billån. (Les: Lån du får i en norsk bank/lånekasse).

Trenger du noe mer får du spare opp til det.
Hallo.Jeg skal ikke søke etter et nytt lån.Har avslørt noen da jeg holdt på å lete.Det er helt utrolig hvor frekke noen kan være.Synes at de bør lære seg norsk først.
Sist endret av Norunn; 13. oktober 2016 kl. 16:21. Grunn: Feil skrevet
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Norunn Vis innlegg
Hallo.Jeg skal ikke søke etter et nytt lån.Har avslørt noen da jeg holdt på å lete.Det er helt utrolig hvor frekke noen kan være.Synes at de bør lære seg norsk først.
Vis hele sitatet...
Altså. Du lister jo opp _KJENNETEGN_ på scam her - og du innser det ikkje.

(Hint: lære seg norsk koster penger, og folk går åpenbart på limpinnen uansett. Tvert imot kan dårleg språk vere ein utmerka måte å sile bort dei som er intelligente nok til å ikkje gå på limpinnen uansett).
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Norunn Vis innlegg
Hallo.Jeg skal ikke søke etter et nytt lån.Har avslørt noen da jeg holdt på å lete.Det er helt utrolig hvor frekke noen kan være.Synes at de bør lære seg norsk først.
Vis hele sitatet...
Er du egentlig helt sikker på at dette er et glasshus du ønsker å kaste stein i..?

Dersom du ikke fatter at dette er scam, burde du få en økonomisk verge snarest.
Jeg har forstått at det er scam.Synes at det er rart ,at de kan få lov til å holde på sånn.
Sitat av Norunn Vis innlegg
Jeg har forstått at det er scam.Synes at det er rart ,at de kan få lov til å holde på sånn.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke slik at de får LOV til å holde på sånn, men er jo vanskelig å ta slike svindlere. Det beste er nok å lære opp folk til å lukte lunta og ikke på svindelen. Kan være lurt å spørre noen andre om råd før man gir seg utpå slike ting så er sjansen mindre for å gå i fella...