Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3201
Heisann, kjerringa fikk akkurat tekstmelding fra huseieren, om at det hadde vært ett ekstremt forbruk med strøm forrige måned, men i leiligheten står det kun en varmeovn på 18grader, og varmekabler på badet(8 kvm) og leiligheten er liten, rommet varmeovnen står i er ca 20 kvm, det går i snitt 2 maskiner med klesvask i uka, ingen unormal bruk av stekeovn /kjøleskap/fryser. Oppvaskmaskin har vi ikke her, så det vaskes for hånd.

Hele huset hadde nå brukt strøm for 3200kr på en måned.

Finnes det en måler man kan koble på utleieleilighetens kurser, utenom fra nettleverandør (slippe nettleie og eget abbonoment) så vi faktisk kan dokumentere hvor mye strøm det går i leiligheten? Utleier vil øke husleie hvis det fortsetter(er ikke lov blablabla, men det driter folk generelt i for de orker ikke ha dårlig stemning med utleier) men vi mistenker at 80% av forbruket er hos utleier, ikke i leiligheten.
Jeg har sett disse man plugger i stikkontakten som måler strømforbruk per apperat, men rimelig uaktuelt å kjøpe inn 10-12 sånne målere å ha rundt i leiligheten.

Jeg har leilighet selv på 85kvm, men skal bruke mye strøm for å få regning på over 1000kr, bruker i snitt 750 per måned inkludert nettleie
Sist endret av thisisfifty; 1. oktober 2018 kl. 22:48. Grunn: Typos
be om og få se regninga
Står ikke akkurat på regninga hvem kurser eller etasjer som trekker strøm, så det hjelper meg fint lite.
Har leiligheten separate kurser som kun går til deres leilighet og ikke deles med eiers? Da bør det være mulig for everket å koble opp en måler bare for dere.
Ja, det er 4 kurser til leiligheten.
Stue/soverom
Bod/bad
Varmtvannsbereder/vaskerom
Stekeovn

Men måleren fra everket er vel da kun en sånn ny fancy smartmåler som gjør at frøkna må tegne eget abbonoment? Eller har de en som faktisk bare holder oversikt over forbruk på angitte kurser?

Får ta en telefon til strømleverandør imorgen høres det ut som
Kanskje smartmåleren faktisk loggfører forbruk på kursene?
poenget med og få sett regning var og se KW ut ifra det kan du se hva dere har brukt, ikke vanskelig matte.
Der jeg bodde før så sto 5kw varmekabler og 2,5kw varmepumpe på 100% 3 månder på vinteren samt alt annet og den høyeste regninga vi fikk var på ca 3500kr, det var også ett stort hus med verksted.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
poenget med og få sett regning var og se KW ut ifra det kan du se hva dere har brukt, ikke vanskelig matte.
Der jeg bodde før så sto 5kw varmekabler og 2,5kw varmepumpe på 100% 3 månder på vinteren samt alt annet og den høyeste regninga vi fikk var på ca 3500kr, det var også ett stort hus med verksted.
Vis hele sitatet...

Da det er en felles måler for hele huset så ser jeg ikke hva leiligheten i underetasjen bruker alene. Antall KW/t for hele bygget er uinteressant, jeg skulle hatt for kun leiligheten til kjerringa så hu kunne dokumentert strømforbruk. Men blir nok egen måler siden utleier er nazi.
https://www.ahlsell.no/33/elektro/gr...lere/8200050/#

be huseier sette inn en sånn måler så slipper han eget strømabonnement på leiligheten. kun en elektriker som kobler dine kurser innom denne.
https://elby.no/elektromateriell/sik...trommaler.html

+ leie av elektriker for oppkobling.