Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3310
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hallo, ble tatt for å røyke for noen mnd siden. Ser nå et par uker forsent at jeg har fått brev om å godta forelegg eller ikke. Altså står man skal svare innen tre dagen, men åpnet ikke posten før nå. Hva gjør jeg, bør jeg svare nå eller drite i det eller ?
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Og hva skjer om jeg ikke godtar, må jeg i rettsak ??
Så du har mottatt et forelegg? Jeg ville da nesten ringt ned til politihuset, og forklart situasjonen min. Et forelegg er jo et forslag til deg om å gjøre opp for deg uten noe lengre prosess, eller så risikerer du å gå rettens vei.. som vil koste deg mer.
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ja. Tror jeg ikke godtar for er bare 400 i strafferabbat, men kan bli + saksomkostninger. Noen som vet hvor mye det kan bli ? Og hva som egentlig skjer videre da ?
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Vil forresten legge til at det jeg er tatt for er at jeg "uten lovlig ankomst å ha brukt narkotika". Blitt tatt positiv på pissings, men aldri hatt noe annet med politiet å gjøre før.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan vedta forelegget. Då er saka ute av verda. Med mindre du har planer der narkotika på rullebladet er diskvalifiserande vil du aldri høyre meir om det. Det gjeld dei fleste typer stillinger.

Du kan nekte å vedta det. Då gambler du på at politiet ikkje gidd sende saka til tingretten. Det er lite krevjande å sende ei slik sak til tingretten; forelegget er alt skreve, og bevisa er klare. Dei må sende forelegget til tingretten. Då vil du verte dømd til bota + 400 som var strafferabatt og sakskostnader på ein tusenlapp.
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Endte opp med å sende inn at jeg ikke godtar. Er det sånn at jeg kan ombestemme meg å godta fram til rettsaken isåfall ? Er litt idiotisk og dra i rettssak for en sånn småting, men om saksomkostninger er på 1000 kr ekstra er det kanskje verdt å gamble på for å unngå rulleblad
Jeg nekta å godta forelegg og ble kalt inn i retten for 0.2g tørrok (var mistenkt for noe betraktelig større tho ).
Freaka ut og ringt politiadvokaten jeg hadde fått oppnevnt, og sa jeg ville godta forelegget allikevel.
Det gikk fint i mitt tilfelle... Var redd de hadd grilla meg hardt i retten, om jeg hadde møtt opp.
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Jeg nekta å godta forelegg og ble kalt inn i retten for 0.2g tørrok (var mistenkt for noe betraktelig større tho ).
Freaka ut og ringt politiadvokaten jeg hadde fått oppnevnt, og sa jeg ville godta forelegget allikevel.
Det gikk fint i mitt tilfelle... Var redd de hadd grilla meg hardt i retten, om jeg hadde møtt opp.
Vis hele sitatet...
Var det lenge etter du fikk forelegget/lenge før rettsaken ? Blir så usikker, alle andre jeg vet har blitt tatt for røykings har bare godtatt på stedet
Har fått et par slike i posten og sendt inn forsent, sist skylte jeg på at naboen hadde tatt posten for meg et par dager og at brevet hadde blitt liggende der ved et uhell og det ordna seg det, fikk brevet tilsendt på mail som jeg printa ut og sendte inn dagen etterpå
Vil bare nevne at behandlingstid i tingretten enkelte steder i landet er rundt 18 måneder på lav-prioriterte saker som dette. Det er kjedelig å ha saker hengende over seg i lang tid, samt at du må reise dit, sitte å vente på gangen til det er din tur osv. For ikke å snakke om at du kaster bort mine skattepenger på en helt unødvendig rettssak.

Ta forelegget
vedta forelegget. Du ble tatt på fersken, shit happens...
Velger du og ikke godta så har du unødvendig stress hengende over deg. I værstefall må du betale mer for at du ikke vedtok.
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Skulle ønske alle som ble tatt ikke godtok, så hadde politiet fått så mye å gjøre at de ikke kunne fokusere på slik smådritt :P