Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1465
Hallo. Har dere noen triks for å slippe unna toll/mva. Skal ikke kjøpe noe ulovlig hvis det er relevant.

Jeg har tenkt på å kjøpe det som gave, noen som vet om det funker?
Du har to muligheter:
- Del opp forsendingene i flere pakker, som individuelt har en verdi (inkl. frakt) under grensa. Dette er lovlig.
- Få avsender til å forfalske sendingsvedlegget ved å skrive lavere verdi (eller mindre antall produkter). Hvis en avsender er kjent for å gjøre dette ofte, så vil tollen sjekke pakkene de sender ut i mye større grad. Blir du tatt i en kontroll så vil de kreve kvittering som viser at du faktisk betalte det som pakken sier. Klarer du ikke bevise det, går pakken i retur eller til destruksjon, avhengig av verdi, innhold og avsender.
...Og den gavegreia er noe de har gjennomskua for lenge siden iflg. dem selv. Mulig det tidvis virker fremdeles, men jeg ville også gått for nedprising fremfor å få pakken tilsendt som gave.
Bestiller utrolig mye fra eBay. Og det er kun en gang jeg har betalt toll få dem til og sette lav verdi på pakken, ikke alle som vil gjøre det i tilfelle den forsvinner i posten.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Holde deg under 350 kroners-grensa?

https://www.toll.no/no/netthandel/350kroner/
Som de andre sier, be avsender skrive annen pris på pakka enn det som er reell pris. Har fått satt ned pakker verdt 1600 til 200 uten at det har vært noe stress.