Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3236
Hei! Skulle gjerne trengt hjelp til å løse en likning i Python, dette gjelder å finne gj.snitt ladeverdi tid i minuttet:

Bt2 = Bt1 + (t2 − t1) · r,

så hvis Bt1 er på 60%, da trengs det 40% til for å få batteriet opp i 100%

r = ladeverdi i prosent per minutt.

Så, hvis enheten lades på 35 minutt, hvor mye % lader den i minuttet(hva er r) for å gå opp fra 60% til 100%? Har gjort dette i wolfram og andre verktøy, men vil også få dette til i python.
r=(Bt2-Bt1)/(t2-t1) ?

Gitt at Bt2 =100 (%)
Rent matematisk stemmer hvertfall dette.

Edit: For Python definerer du variablene, setter opp ligningen og eventuelt kan du printe svaret. Jeg er ingen Python-ekspert, men hvis jeg ikke har misforstått spørsmålet ditt, så burde dette være en veldig smal sak

Edit2:
Jeg snekret sammen en liten pythonkode som mottar inputs for batterinivå og tid, gjør utregningene og printer outputs.
Ikke spesielt sofistikert kanskje, men koden tillater at ladeslutt er opptil et helt døgn etter ladestart.

Sikker mange her som kan servere deg en bedre kode, men dette er hvertfall veldig basic

Kode

battLow = int(input("Nåværende batterinivå (%): "))
t1 = input("Klokkeslett for ladestart - (Format HH:MM): ")
t2 = input("Klokkeslett for ladeslutt - (Format HH:MM): ")

#Følgende linjer konverterer HH:MM til minutter
t1ToMin = t1.split(":")
t2ToMin = t2.split(":")
t1ToMin = 60*int(t1ToMin[0]) + int(t1ToMin[1])
t2ToMin = 60*int(t2ToMin[0]) + int(t2ToMin[1])

if t1ToMin > t2ToMin:
    t2ToMin = t2ToMin + 1440 #1440 minutter pr døgn

#Ladetid i minutter
minutter = t2ToMin - t1ToMin

#Ladeverdi ( % pr minutt )
ladeverdi = (100 - battLow) / minutter

print("\nBatteriet må lades opp {0} % før det er fulladet.\nGjennomsnittlig ladeverdi er {1:.1f} %/min".format(100-battLow, ladeverdi))
Sist endret av Pope; 15. mars 2018 kl. 20:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gjest
Trådstarter
Sitat av Pope Vis innlegg
r=(Bt2-Bt1)/(t2-t1) ?

Gitt at Bt2 =100 (%)
Rent matematisk stemmer hvertfall dette.

Edit: For Python definerer du variablene, setter opp ligningen og eventuelt kan du printe svaret. Jeg er ingen Python-ekspert, men hvis jeg ikke har misforstått spørsmålet ditt, så burde dette være en veldig smal sak

Edit2:
Jeg snekret sammen en liten pythonkode som mottar inputs for batterinivå og tid, gjør utregningene og printer outputs.
Ikke spesielt sofistikert kanskje, men koden tillater at ladeslutt er opptil et helt døgn etter ladestart.

Sikker mange her som kan servere deg en bedre kode, men dette er hvertfall veldig basic

Kode

battLow = int(input("Nåværende batterinivå (%): "))
t1 = input("Klokkeslett for ladestart - (Format HH:MM): ")
t2 = input("Klokkeslett for ladeslutt - (Format HH:MM): ")

#Følgende linjer konverterer HH:MM til minutter
t1ToMin = t1.split(":")
t2ToMin = t2.split(":")
t1ToMin = 60*int(t1ToMin[0]) + int(t1ToMin[1])
t2ToMin = 60*int(t2ToMin[0]) + int(t2ToMin[1])

if t1ToMin > t2ToMin:
    t2ToMin = t2ToMin + 1440 #1440 minutter pr døgn

#Ladetid i minutter
minutter = t2ToMin - t1ToMin

#Ladeverdi ( % pr minutt )
ladeverdi = (100 - battLow) / minutter

print("\nBatteriet må lades opp {0} % før det er fulladet.\nGjennomsnittlig ladeverdi er {1:.1f} %/min".format(100-battLow, ladeverdi))
Vis hele sitatet...
Dette var akkurat slik jeg ønsket meg! Takk!!

PS: Forsøkte du også å legge inn at den viser hvor mange minutter det tar å lade fra 0% til 100% og fra 40% til 100% osv? For det kom ikke opp på outputen.
Altså, man legger jo inn tid for ladestart og ladeslutt selv, så gjenstående ladetid er egentlig ikke så veldig interessant.

Hvis man likevel ønsker dette så er jo faktisk den variabelen allerede definert på linje 15.

print("Gjenstående tid i minutter:" minutter "min")

Edit: print("Gjenstående tid i minutter:", minutter, "min")
Glemte komma
Sist endret av Pope; 19. mars 2018 kl. 15:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gjest
Trådstarter
Litt dårlig formulert spørsmål av meg, det jeg tenkte mer på var om det var mulig å legge til en ekstra likning som forteller hvor lang tid det vil ta å lade hvis batteri(Bt1) for eksempel er 40%, og vi vet at r er 3.333. Hvor mange minutter vil det ta å lade opp fra 40% til 100% hvis r = xxxx?

Uansett, jeg har det jeg trenger, takk for koden!