Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2647
Til høsten så skal jeg gå grunnskole-lærerstudier (hvertfall søke meg inn) ganske sikker på at jeg har mer enn gode nok karakterer for å komme inn.



I den anledning så lurer jeg på hva folk anbefaler, dra til Bergen og studere på Høgskolen i Bergen, NTNU i Trondheim eller studere på Høgskolen i Hedmark/Innlandet avdeling Hamar. Da tenker jeg en helhetsvurdering av studiet, hadde vært flott om noen som gikk disse tre skolene kunne delt erfaringer. Bergen er et naturlig valg når det kommer til studentmiljø, men å velge Bergen må veies opp mot økonomi, at familien min bor i Drammenxog jeg har kjæreste derfra.

Derfor lurer på om studentmiljøet og lærerstudiet i Bergen og Trondheim som åpenbart er dyrere er verdt en dårligere økonomi med tanke på dyrere bo, og turer hjem til Drammen noen ganger i året, enn i Hamar, eller om Hamar også har et bra studentmiljø?
Som bergenser som er ferdig på NTNU vil jeg nevne følgende:
  • Det regner som et helvete i Bergen, og det er kaldt og tørt-ish i Trondheim. Jeg for min del hater regn.
  • Trondheim er padde flatt. Bergen har mange fine fjell rett ved sentrum.
  • Studiemiljøet er ganske ålreit i Trondheim. Det virker ålreit i Bergen også etter det jeg har hørt fra venner.
  • Det er ganske mørkt i Trondheim om vinteren, om du bryr deg om slikt.
  • Campus Rotvoll (hvor grunnskolelærerutdanningen er i Trondheim (skyt meg om jeg tar feil)) ligger et godt stykke uti huttaheiti (bussavstand fra sentrum).
Sist endret av Ozma; 6. februar 2017 kl. 20:44.
Jeg som er Hedmarking ville definitivt gått for Trondheim eller Bergen. Vet veldig lite om studentmiljøet på Hamar dog, men personlig ville ikke jeg ha studert der, spesielt ikke hvis man ikke kommer derfra selv. Liten by, "alle kjenner alle" og det skjer veldig lite der (med unntak av TG en gang i året).
Sist endret av Kjøteren; 6. februar 2017 kl. 21:43.
This is bat country!
gregory's Avatar
Sitat av Ozma Vis innlegg
Som bergenser som er ferdig på NTNU vil jeg nevne følgende:
  • Trondheim er padde flatt. Bergen har mange fine fjell rett ved sentrum.
Vis hele sitatet...
Da har du tydeligvis ikke vært utenfor Trondheim sentrum. Det er masse muligheter for gåturer på Byåsen og Dragvoll området.