Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 12441
Hei, flere ganger kan jeg våkne opp på natten, og drømme mens jeg er våken. Dette arter seg i helt vridd virkelighetsoppfatning, og hallusinasjoner. Jeg ser ting som ikke er der, og er helt i ørska og har en vridd virkelighetsoppfatning. Er det flere som har opplevd dette? Er litt redd det kan indikere noe alvorlig, men tar det lungt enn så lenge.
Sist endret av ZtoZ; 15. august 2015 kl. 23:57.
Lucid dreaming? As far as i know er det bare til å nyte det. De fleste klarer ikke å få til lucid dreaming etter flere måneder med øvelse, så hvis det faktisk er det du gjør har du noe magisk på gang. ^^

Her er også en veldig artig artikkel fra Vice om temaet.
Sist endret av Boo-Boo; 16. august 2015 kl. 00:01.
Trådstarter
37 5
Nei, det er ikke lucid dreaming, jeg våkner opp på ekte, i senga mi. Kan vekke familien min og fortelle om et eller annet fantasivesen som jeg tror eksisterer i min tilstand, som jeg også ser. Dette går over igjen når jeg legger meg og jeg våkner opp fin igjen neste morgen. Har også hallusinert bare, mens jeg har vært klar i hodet. Dvs. våkne opp på natten og se et dyr i rommet, rope og vekke alle for å så plutselig komme tilbake til virkeligheten. Har opplevd lucid dreaming 2 ganger uten å forsøke å få det. Ett av de to gangene klare jeg ikke å røre på meg når jeg våknet. Lå der bare paralysert. Antar det var en form for søvnparalyse. Visste ikke hva det var at the time, så jeg var livredd. Hehe.
Sist endret av ZtoZ; 16. august 2015 kl. 00:04.
Søvnparalyse

Har opplevd dette flere ganger selv, ser satan og monstre i soverommet.
Ett par ganger har jeg våknet gradvis med øynene åpne, og kan se hvordan konturene til monsterne omdannes til konturene av klesskapet mitt og skjortene som henger fra skapdøra.

Nei, har ikke tatt psykadelika.
Dette høres ut som en vridd form for søvnparalyse.. Hvorfor kroppen din ikke er lammet er ikke godt å si, men det høres ut som hjernen din er i en tilstand mellom våken og søvn. Altså at du opplever hallusinasjoner fordi hjernen din ennå tror at du sover, noe som stort sett ender i reelle søvnparalyser der kroppen er lammet som du nevnte selv. Jeg ville tatt meg en tur til legen og tatt det derfra. Ting som dette kan være alt fra helt uskyldig til alvorlige lidelser, så det vil i alle tilfeller være greit og få det sjekket.
Opplever noe av det samme selv, ikke helt kanskje, men litt. I fasen mellom søvn og våken tilstand. Skjer hovedsakelig på kvelden eller når jeg våkner om natten og skal sovne igjen. Gjerne i det stadiet der mange skvetter og føler de faller, eller får rykninger. Det stadiet man tror man er våken og registrerer hva som skjer rundt seg, men kan egentlig ikke våkne uten at det skjer noe i omgivelsene rundt en.

Og det er ikke søvnparalyse; det har jeg aldri hatt. Kan røre meg og våkne hvis jeg vil, og det er ikke ubehagelig, men tvert i mot veldig herlig. En nesten psykadelisk opplevelse der det føles som hjernen styrer seg selv. Jeg trenger ikke å aktivt tenke på noe eller forsøke å ta kontrollen på noe, hjernen går bare på autopilot og vander på egen hånd. Får en varm følelse av velbehag og kjærlighet i hele kroppen. Det er sikkert Jesus.
Det du forteller her matcher veldig godt det en kompis av meg opplever så og si hver gang han står opp om morran. Han sier han har vendt seg til det, men at det var vanskelig å håndtere i starten.
Kompisen det gjelder har btw diagnosen schizofreni, og det er mest sannsynlig derfor han opplever å oppleve "drømmeverden" i dét han våkner om morran.
Han sier det går bort etter noen minutter, men at det kan være forvirrende og creepy noen ganger.

Kanskje du har en mild form for schizofreni? Det trenger ikke bety at du er helt på trynet psycho eller noe sånt altså det er en veldig urettferdig fremstilt diagnose (takket være hollywoodfilmer og lignende ).

Beklager om jeg skremmer deg ved å fortelle det, men tenkte bare si ifra siden det så og si er akkurat det samme kompisen min opplever.
Trådstarter
37 5
Flott, nå tør jeg ikke sove. Hahah. Jeg har i en god stund nå hatt angst m. panikkangstanfall, og det virker verre. Sist i går natt når jeg hadde en slik merkelig opplevelse med drømming/og det å våkne, hadde jeg en angst før jeg la meg. Følte at jeg driftet vekk fra virkeligheten. Denne følelsen vedvarte en times tid. Jeg har en genuin frykt for søvnparalyse, da jeg vet jeg kommer til å på panikkangst, og er redd jeg ikke klarer å puste dypt som jeg selv ønsker, dermed kveles der jeg ligger. Jeg er hypokonder, så det er sagt. jeg frykter atm: Hjertefeil, nyrefeil, (frykter også Diabetes, som kan skape begge deler) hjernesvulst, skade etter bruk av MDMA, og jeg frykter psykose. Aldri vært hos en psykolog. Nevner dette, da det muligens kan ha en innvirkning på drømmesituasjonen min.

Tilbake til selve drømmingen: Jeg kan ofte merke når jeg sovner, slik at jeg kan avbryte det dersom jeg ønsker det. Kan merke det når jeg glir inn til drømmeland, og avbryte det før jeg sovner helt. Merker at jeg hører stemmer, spiller av scenarioer i hodet mitt etc. som en film bak øyenlokkene mine. Kanskje jeg bare er merkelig. hehe.

Azlo, jeg har lenge vært redd for det. Jeg har en del tvangstanker om at jeg ikke kan røre andre, da gir jeg de min positive energi eller noe shit. Vet det bare er bs egt.. Når jeg får panikkangst, så ''hører'' jeg en stemme inne i hodet som skriker kontinuerlig, samtidig som jeg ''ser'' en ekkel kvinne i hver eneste døråpning, eller som flyr mot meg mange ganger mens skrikingen skjer. Det er ikke som at jeg fysisk ser det. Det er litt som om en kan tenke seg til et scenario i rommet, og se det uten å fysisk se det. Samme med hørselen, en kan tenke på en samtale, og høre hva de sier, uten å faktisk høre det. Problemet er at dette blir ukontrollert under panikkangsten, og jeg er redd det vil utvikle seg til det punktet der jeg faktisk ser og hører disse tingene. Flott, nå har jeg fått enda en ting å noye over. Hahah. Huff.

Jeg velger for min egen del å helle over til søvnparalyseteorien. Dette er heller ingen behagelig tanke.

Etter videre googling tror jeg at jeg opplever hypnopompic hallucination. Dvs. nærmere søvnparalysteorien.
Sist endret av ZtoZ; 16. august 2015 kl. 00:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vet ingenting om søvnforstyrrelser, men et par av de andre tingene du nevner vil jeg gjerne kommentere;

Sitat av ZtoZ Vis innlegg
Jeg har en genuin frykt for søvnparalyse, da jeg vet jeg kommer til å på panikkangst, og er redd jeg ikke klarer å puste dypt som jeg selv ønsker, dermed kveles der jeg ligger.
Vis hele sitatet...
Hyperventilering er ikke farlig! Det verste som kan skje er at du besvimer, selv om det ikke er vanlig at det går så langt. Dersom du faktisk skulle besvime vil kroppen straks puste normalt, siden det er angsten som gir en kvelningsfornemmelse, den er ikke reell!
Legger i tillegg ved et utdrag fra http://www.sinnetshelse.no/artikler/soevnparalyse.html "Har du opplevd søvnparalyse, skal du vite at plagen er forbigående og ufarlig: du kommer ikke til å bli liggende lammet særlig lenge, du blir ikke gal – og du dør ikke. Det er bare de viljestyrte musklene dine som er rammet. Ikke-viljestyre organ, som hjerte og lunger, fungerer aldeles utmerket. Du er heller ikke alene om denne erfaringen. Søvnparalyse er – som påpekt - ganske vanlig."

Sitat av ZtoZ Vis innlegg
Tilbake til selve drømmingen: Jeg kan ofte merke når jeg sovner, slik at jeg kan avbryte det dersom jeg ønsker det. Kan merke det når jeg glir inn til drømmeland, og avbryte det før jeg sovner helt. Merker at jeg hører stemmer, spiller av scenarioer i hodet mitt etc. som en film bak øyenlokkene mine. Kanskje jeg bare er merkelig. hehe.
Vis hele sitatet...
Dette skjer ofte med meg før jeg sovner, det er som at jeg begynner å drømme før jeg egentlig har sovnet helt... Har snakket med vennene mine om det, de aller fleste opplever det samme. Tror det er ganske normalt

Vil forresten anbefale å lese om angst, jo mer du vet dess mindre vil du frykte den, og dermed takle den bedre, og dermed redusere den (eller i beste fall bli kveitt den)

Alle følelsene du får i kroppen kommer av angsten og er helt normalt og helt ufarlig. Feks følelsen av svimmelhet, øresus og lammelse i kroppen kommer av mye oksygen i blodet, helt ufarlig men veldig ubehagelig. Du kan puste noen ganger i en pose for å bli kvitt disse plagene (samtidig ser du faktisk at du puster, det hjelper mot følelsen av å bli kvalt)
Hjertebank og svette betyr ikke at det er noe galt, bare at kroppen gjør seg klar for en spurt (den tror angsten er reell og gjør deg klar til flukt)

Kunnskap er makt
Sist endret av Snubbelfot; 16. august 2015 kl. 02:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det jeg ofte gjør er at jeg ligger på siden. De gangene jeg har opplevd LD har noen vært litt små skumle. F.eks hard banking på døra eller noe jævlig tåkesyn. Da bare ruller jeg ut av senga og slår hodet i gulvet. Da jeg våkner ligger forsatt trygt I senga. Koster litt krefter, men vanligvis klarer man å komme seg ut.

heartslava
Sitat av heartslava Vis innlegg
Det jeg ofte gjør er at jeg ligger på siden. De gangene jeg har opplevd LD har noen vært litt små skumle. F.eks hard banking på døra eller noe jævlig tåkesyn. Da bare ruller jeg ut av senga og slår hodet i gulvet. Da jeg våkner ligger forsatt trygt I senga. Koster litt krefter, men vanligvis klarer man å komme seg ut.

heartslava
Vis hele sitatet...
Akkurat det samme jeg opplever når jeg har LD. Drømmer at jeg faller ut av sengen, men er så forbanna opptatt av å stabilisere drømmen at selv om jeg "vet" at jeg ligger på gulvet, fortsetter jeg å drømme. Blir like overrasket over å våkne i sengen hver gang.
Jeg har opplevd dette, eller noe lignende som du snakker om. Det kom i etterkant av en session jeg hadde med meg selv i forbindelse med sterk angst. Jeg "prøvde" å ikke stritte imot. Bare ta imot de vonde følelsene som om det var gråtende barn som trengte trøst, skjønner du metaforen? Det funka veldig bra, men en "bi-effekt" av dette + at jeg ikke hadde sovet natta før kanskje, var at jeg hørte stemmer, musikk, lyder ble forvrengt, flere halvgjennomsiktige vesener i leiligheten. Jeg kunne se på "TV" i vinduet og se andre ansikt enn mitt eget i speilet. Kan fortelle mer om du er interessert. Men altså: Ikke noe å være redd for hvis det bare er redselen som er problemet. Antageligvis betyr det at du er inne i en fase hvor angsten din er i ferd med å forsvinne. Prøv å si hei til monstrene.
Jøsses, dette hadde jeg tatt i mot med åpne armer og ikke forsøkt å motarbeide det. Høres jo ut som reine festen.
Ja takk!!
Såpekoker av rang
Har kommet for sent på jobb fordi jeg blant annet har trodd at vekkerklokka mi er en tidsmaskin jeg kan velge tiden med. Skjedd flere ganger. Veldig uheldig. Ørskamodusen varer vel alt fra 1-5 minutter.
Sist endret av monoid; 17. august 2015 kl. 07:06.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Det finnes også mange naturalternativer for å dempe angst, blant annet tinktur av pasjonsblomst (Passiflora incarnata), johannes-urt (Hypericum perforatum) eller kamille (Matricaria recutita).
Vis hele sitatet...
Utvilsomt velmente råd. Men man bør vel her være såpass ansvarlig å si at det neppe finnes noen gode grunner til å tro at dette har noen reell medisinsk effekt. Ønsker man medisiner mot angst, bør man ta kontakt med lege og få utskrevet medisiner som er testet vitenskapelig og funnet å fungere.
Trådstarter
37 5
Sitat av monoid Vis innlegg
Har kommet for sent på jobb fordi jeg blant annet har trodd at vekkerklokka mi er en tidsmaskin jeg kan velge tiden med. Skjedd flere ganger. Veldig uheldig. Ørskamodusen varer vel alt fra 1-5 minutter.
Vis hele sitatet...
ahah, sånn opplever jeg hver gang noen prøver å vekke meg om jeg er kjempetrøtt. Helt vridd virkelighet.
Sitat av ZtoZ Vis innlegg
ahah, sånn opplever jeg hver gang noen prøver å vekke meg om jeg er kjempetrøtt. Helt vridd virkelighet.
Vis hele sitatet...
Hvordan er virkelighetsoppfatningen om du har fått tilstrekkelig med søvn og hvile
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Kanskje du har en mild form for schizofreni? Det trenger ikke bety at du er helt på trynet psycho eller noe sånt altså det er en veldig urettferdig fremstilt diagnose (takket være hollywoodfilmer og lignende ).
Vis hele sitatet...
Nå husker ikke jeg alle postene TS har her på bruket, men jeg går utifra det som står her. Og da synes jeg det er helt skremmende, at du kan "diagnostisere" noen som schizofren, av noe ville drømmer med søvngjengeri! Schizofreni er antageligvis den verste diagnosen en kan få innen psykiske plager. Og jo, den er ødeleggende for folk!
Se på denne leksjonen fra Universitetet i Stanford fra 23 minutter og utover, så ser du hva schizofreni egentlig er! Og jeg synes, at du bør slutte å slenge diagnoser på den måten, særlig når du ikke har snøring!

Red: Ellers så er jeg enig i, at TS absolutt bør oppsøke sin lege!
Sist endret av aluminiumfluorid; 17. august 2015 kl. 13:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Opplever Lucid Dreaming, Sleep Paralysis og nesten det du beskriver regelmessig

Sleep paralasys har jeg bare fått i perioder av store omveltninger og uttarter seg som en fysisk lammelse selv om hjernen er våken og øynene ser med audio og visuelle hallusinasjoner, Gjerne total paranoia.

Lucid Dreaming betyr at jeg enten skjønner at jeg drømme r i drømmen, eller våkner og synes drømmen er så kul at jeg vil forsette den da kan jeg tenke ut hvordan jeg vil den skal gå mens jeg sovner igjen også går det den veien.

Det du beskriver uttarter seg for meg som at jeg våkner men drømmer enda, da snakker jeg til dama svarer på spørsmålene hennes og husker ingenting av det når jeg senere våkner. Har ikke opplevd og bli redd mens dette skjedde men, mest fordi jeg ulikt deg ikke ble så var på at jeg drømmer. De gangene jeg har blitt det så har realisasjonen i seg selv betrygget nok til at jeg kunne slappe av og sove videre/forsove meg

Søvn paralyse kan være en utrolig skremmende opplevelse, den første gangen var jeg sikker på at jeg var blitt lam mens jeg hørte noen bryte seg inn i leiligheta mi for og drepe meg.

Tror han som nevnte hvordan du våkner var nærmest målposten. (han som nevnte schizophreni burde ta seg en bolle og slutte og slenge ut diagnoser på den måten. Henholdsvis så begynner psykiatrien og skjønne at schizophrenia ikke er en sykdom på lik linje med demens. Men en oppsamling av forferdelig mange forskjellige sub diagnoser. Alle som uttarter seg vilt forskjellig. (Jobber henholdsvis på psykisk botiltak)

Dette her fungerte for meg.

Nr1 - 7 Timers søvn, sover du mindre så tvinger du antageligvis hjernen til og våkne midt i en drømmefase. Kan hende du føler du trenger mindre, jeg sov ikke mere en 5 timer selv i 20 åra.

At dette i det hele tatt skjer vil nok tyde på at du ikke får nok. Det er faktisk også mulig at du får for mye. Mener at man kan tenke på søvn som en kurve som går opp og ned som en bølge . Du vil helst våkne på det lave punktet på kurven, for folk flest er dette cirka 7 timer.

Etter at jeg begynte og trene styrke hardt så merker jeg at det er 8 timer for meg på treningdager.

Nr 2 Hvordan våkner du ? Høy lyd er det vanligste men er også noe av det mest slitsomme for kroppen. Det er helt unaturlig.

Jeg kjøpte meg en daylight alarm klokke som slår på ett lys 15 minutter før selve alarmen går. Jeg har hatt problem med og våkne hele livet, er jeg trøtt nok så sover jeg meg gjennom flyalarm, og våkner med ett hode som om jeg har drukket konstant i 3 dager. Helt stedsforvirret. Har vært mange tilfeller hvor jeg har slått av 3 alarmer på andre siden av rommet gått tilbake til sengen sovnet og husker ikke ett sekund av det senere.

Med lysalarm så våkner jeg med totalt lyst til og stå opp, drømmene avslutter seg selv og jeg er helt klar i hodet.

Edit

Noe dårlig grammatik i posten ovenfor.

Mente selvsagt at Schizophreni blir mere og mere sett på som en oppsamling av flere diagnoser på lik linje med hvordan vi kom til og forstå dette om demens
Sist endret av Sandslinger; 3. oktober 2015 kl. 15:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det kalles hypnagogiske hallusinasjoner, og er ikke det samme som søvnparalyse eller lucid dreaming. Det er variasjoner i hvor lang overgangen fra å drømme til å våkne er hos mennesker, og enkelte vil oppleve at de delene av hjernen som gir deg drømmer ikke blir "slått av" så raskt som de skal, hvilket vil gi kortvaige, drømmelignende opplevelser i våken tilstand.

Det er ikke farlig, og er ikke relatert til schizofreni. Så bare å slappe av!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Beklager for å poste så lenge i etterkant og med noe som er litt off-topic, men kom over denne artikkelen nå nettopp som handler om ny 'forskning' på søvnparalyser.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av ZtoZ Vis innlegg
Hei, flere ganger kan jeg våkne opp på natten, og drømme mens jeg er våken. Dette arter seg i helt vridd virkelighetsoppfatning, og hallusinasjoner. Jeg ser ting som ikke er der, og er helt i ørska og har en vridd virkelighetsoppfatning. Er det flere som har opplevd dette? Er litt redd det kan indikere noe alvorlig, men tar det lungt enn så lenge.
Vis hele sitatet...
Høres ut som feberfantasier. Ganske grusomme greier, som kan oppstå ved feber, men jeg er ganske sikker på at jeg hatt dette uten å ha feber også.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Og da synes jeg det er helt skremmende, at du kan "diagnostisere" noen som schizofren[...]Og jeg synes, at du bør slutte å slenge diagnoser på den måten, særlig når du ikke har snøring!
Vis hele sitatet...
Bare for å klarifisere, jeg slenger ikke ut en diagnose, men sier rett og slett at en kamerat av meg som opplever akkurat det samme har fått diagnosen schizophreni. Hvis du skal være så jævla hoven at du ikke bare kan innse at dette var anekdotisk, så er det ditt problem.

Jeg sier heller ikke at schizophreni er krise, noe du helt klart gjør i din post. Hyggelig om det skulle vise seg at det faktisk er det TS sliter med. Du er ikke akkurat skånsom i det du skriver.

Det trenger absolutt ikke bety noe krise, men med den holdninga di er det bare demotiverende og skremmende. Her er det egentlig du som trår i salaten, jeg prøver bare å si i fra på en skånsom måte hva som kan være i gjære.

Igjen, jeg stiller ingen diagnose, jeg kom kun med et anekdotisk eksempel på hva som kan være interessant for TS. Slutt å være så hoven og legg ord i munnen på andre. Du har generelt en hoven og bedrevitene innstilling, som er provoserende når du attpå til overdriver andres poster og intensjoner.
Sist endret av Alzo88; 6. november 2015 kl. 16:52.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Bare for å klarifisere, jeg slenger ikke ut en diagnose, men sier rett og slett at en kamerat av meg som opplever akkurat det samme har fått diagnosen schizophreni. Hvis du skal være så jævla hoven at du ikke bare kan innse at dette var anekdotisk, så er det ditt problem.

Jeg sier heller ikke at schizophreni er krise, noe du helt klart gjør i din post. Hyggelig om det skulle vise seg at det faktisk er det TS sliter med. Du er ikke akkurat skånsom i det du skriver.

Det trenger absolutt ikke bety noe krise, men med den holdninga di er det bare demotiverende og skremmende. Her er det egentlig du som trår i salaten, jeg prøver bare å si i fra på en skånsom måte hva som kan være i gjære.

Igjen, jeg stiller ingen diagnose, jeg kom kun med et anekdotisk eksempel på hva som kan være interessant for TS. Slutt å være så hoven og legg ord i munnen på andre. Du har generelt en hoven og bedrevitene innstilling, som er provoserende når du attpå til overdriver andres poster og intensjoner.
Vis hele sitatet...
Du kan starte med å se en leksjon om schizofreni (23 minutter ute i leksjonen) på Stanford University foretatt av prof. Robert Sapolsky. Han har ikke akkurat mye positivt å si om schizofreni...