Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 8767
Heisann, lurer litt på strafferammene rundt det å skyte en fyr med et luftgevær? Min logikk sier meg dette er langt mindre alvorlig enn et vanlig våpen
Noen som har noen personlige erfaringer på området? Har googlet litt, men finner svært lite om selve straffen, kun at "forholdet blir anmeldt".
Dette gjelder et hevnoppgjør, så ingen moralprekener takk, han fortjener det
Har ingen spesiell greie på strafferammen, men regner det har endel å si hvor mye skade personen tar, og ikke nødvendigvis handlingen i seg selv. Kan du ikke nøye deg med et par varselskudd som sneier pannen til vedkommende?
Skal du dra til der han befinner seg og så skyte? Eller vente til han kommer og så skyte i forsvar?
Gjøgler
laksir's Avatar
Trådstarter
Hovedsaklig sove med gæveret i armlengde, og skyte hvis (når) han kommer.
Unngå ansiktet, ihvertfall. Tenner og øyne kan bli dyrt. Kan jeg spørre hva denne personen har gjort?

Hele greia virker uansett litt.. ja, teit? Skyte en person med luftgevær for hevn? Tror ikke jeg ville reagert så bra på dette, uansett om jeg hadde fortjent det eller ei. Hva forventer du, at han bare skal stå der etter at du har skutt han med et jævla luftgevær?
er det ikke slikt att luft våpen er under våpen loven og blir straffa relativt hardt pga dette?

har ingen kilde elns, men mener og ha lest det her på forumet en gang, mtp lagring av luft våpen osvosv.

om man ikke skyter i øyne så er det vel ikke mange som ikke ville hoppa på den personen som skøyt for og avlevere en "dragonfist" som tilbakebetaling.
Sist endret av tribalgoth; 3. januar 2011 kl. 14:52.
Gjøgler
laksir's Avatar
Trådstarter
Fyren er egentlig en pingle som ikke tar ta folk uten 20 andre på slep, jeg regner med han snur i døra når jeg setter kula i leggen hans. Grunnen er at noen kompiser blei utsatt for blind vold, og da mente de dette var passende hevn Altså ikke bare jeg som er ute etter han.
Nja, Norge er ikke USA hvor du kan fritt skyte hvem-som-helst hvis de går på din eiendom. Ingen moralpreken her, men tenk på konsekvensene. Jeg tenker hovedsaklig på deg. Tenk om han anmelder deg for vold med våpen?
Tror ikke idioten hadde vært verdt det.

Utsett han for blind vold tilbake.
Sist endret av daaa; 3. januar 2011 kl. 14:57.
Tolvåring skutt med luftgevær
En 50 år gammel mann fra Helgeland er dømt til to ukers ubetinget fengsel for å ha skutt en tolv år gammel gutt med luftgevær.

kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1275319.ece

Dette var i 2006, kanskje det er blitt strengere.
Unlicensed Surgeon
"En mann i 20-årene er dømt til fem måneders fengsel for å ha skutt en annen i armen med luftgevær i Narvik i august. Ofoten tingrett kaller handlingen «uforståelig»."

Kilde
Hvis du skyter personen i hodet, kan du fint bli siktet med drapsforsøk.
Hvis kompisene dine vil ha hevn så foreslår jeg at de får ordne dette selv hvis de tørr. Ellers så må du nok regne med at du får deg en omgang med kraftig juling du også.
Gjøgler
laksir's Avatar
Trådstarter
Daaa: Jo, det høres ikke så dumt ut! To uker i buret frister lite mtp fremtidsutsikter.
Very well, spørsmålet er oppklart og jeg takker for svar
Reinert med beine !
griped's Avatar
Lad hagla med kausisk soda prills!

Neida, dra han med ut i skogen og bind han fast, og la han få stå der et døgn eller to.
Ble skutt med luftgevær selv når jeg var mindre. Var ca 25 meter unna med dongri bukse på og kula dro 1-2 cm inn i kjøttet. Dette var på baksiden av låret.

Vil fraråde deg og skyte han, kan fort gå galt uansett om du ikke mener det.

En kar hvor jeg bor ble lei av en "tøffing", så han dunka skallen hans inni en murvegg før han kjørte opp til hoppbaken og dumpet han der uten sko. (Ja, kidnappet han for og si det slik)

Finn på noe annet jævelskap istede.
Hvis personen frykter at det er våpen du truer han med har det lite og si om det er ekte eller ikke. Det blir behandlet akkurat som ekte våpen.
Se på min sak jeg hadde en luftpistol som jeg ikke engang rørte men er siktet for ulovelig oppbevaring av våpen, uforsiktig omgang med våpen, trusler med våpen.
Enda jeg ikke engang har noe våpen!
Homemade Retard
zeicko's Avatar
vell har blitt skutt av en venn i magen med luftgevær og satt i 2 timer med pinnsett og pelte bly ut av huden..

det var et uhell. men det svir. og hadde noen skutt meg på pur faen.. vell synd for dem
Sitat av Legynd Vis innlegg
Ble skutt med luftgevær selv når jeg var mindre. Var ca 25 meter unna med dongri bukse på og kula dro 1-2 cm inn i kjøttet. Dette var på baksiden av låret.

Vil fraråde deg og skyte han, kan fort gå galt uansett om du ikke mener det.

En kar hvor jeg bor ble lei av en "tøffing", så han dunka skallen hans inni en murvegg før han kjørte opp til hoppbaken og dumpet han der uten sko. (Ja, kidnappet han for og si det slik)

Finn på noe annet jævelskap istede.
Vis hele sitatet...
Er fullt mulig å skade seg skikkelig med luftgevær, ja. En jeg kjenner var overbevist om at han var fantastisk god til å skyte med luftgevær, og gikk konstant rundt og skulle ha en kompis til å stå som blink med et eple på hodet. Kompisen ble skutt i ganen, og måtte operere. Ikke til å spøke med.

Men... Pappa forteller ofte om hvordan de sprang rundt i skogen og lekte cowboy og indianer med luftgevær og pil og bue, og det gikk helt fint. Kjeledress som beskyttelse fungerte fint, til tross for en god del blåmerker. Godt mulig han overdriver, men det nekter jeg å tro. Kult å være stolt av en far!

Ser du bor i Namsos, og da regner jeg med hoppbakken du sikter til er Granåsen? Lyst til å fortelle hvem denne kompisen din er og hva som skjedde? Kan gjerne sende det på PM om du føler for det. =)
Sitat av Amitabha Vis innlegg

Men... Pappa forteller ofte om hvordan de sprang rundt i skogen og lekte cowboy og indianer med luftgevær og pil og bue, og det gikk helt fint. Kjeledress som beskyttelse fungerte fint, til tross for en god del blåmerker. Godt mulig han overdriver, men det nekter jeg å tro. Kult å være stolt av en far!
Vis hele sitatet...
Nå skal jeg ikke svare for pil og bue delen, men det har jo på den andre siden skjedd endel med luftgevær siden din far var gutt innbiller jeg meg. Jeg har skutt med min fars gamle luftgevær og så sammenliknet med en modell fra nyere tid(2000 og ett eller annet). Jeg kan definitivt si at det er stor forskjell.
vel jeg var med når en kamerat skjøt megleren til en nabo i nakken mens de hadde visning (på en viss avstand selvfølgelig), visningen ble avbrutt, megleren flyktet og 2-3 timer etter kom politiet på døra med en liten kule i hånda. Alt som skjedde var at den skyldige måtte bort og beklage, men så var vi unge og en tam bortforklaring om en fugl ble lagt frem:P
Du kan få låne hagle av meg, luftgevær er vel ikke noe artig?
Hvor skada man blir av å bli skutt med et luftgevær kommer jo helt ann på geværet. Finnes gevær med utgangshastighet på 100 meter i sekundet og 400. Ellers kommer det vel helt ann på hvor du sikter og sånn når det gjelder straff.
jeg kan ærlig si at dette er det tåpligste jeg har lest idag.
her skal jeg prøve og sette hevn i et nytt perspektiv for deg:

the evil circle :

du er forbannet, hevner deg.
han blir forbannet, hevner seg.
du blir forbannet, hevner deg.
han blir forbannet, hevner seg.

osv.


og hvilken straff du får i norge kan ingen svare deg på, for den blir styrt at " hlshfsn" ( hvor lenge siden han fikk seg noe) raten til polti mannen som kommer på døren.
beste tilfelle du må si unskyld.
værste du må i fengsel. alt kan skje !
Har en ganske god venn som ble skutt med luftgevær fra en balkong for noen år siden. Personen som skøt var 16 og traff da min venn rett i øyet. Min venn er blind på det ene øyet for resten av livet og gjærnings typen slapp unna med bot og samfuns-straff. Skuddet var ment på kødd og skulle treffe i brystet. Så kompis er du villig til og ødelegge liv for hevn? Så du skrev at du satset på å skyte i leggen men ting går ALDRI etter planen..

My experience..
Gjøgler
laksir's Avatar
Trådstarter
Ser folk blir rimelig oppgitt over planen min her Jeg har som sagt tidligere, bestemt å gjøre dette som absolutt siste utvei. Geværet jeg har er fra Gamo, utgangshastighet oppgitt til 1000 fps. Fyren bryr jeg meg tyvärr lite om, men straffen er kjip å få. Jeg skal nok klare å klekke ut en ny, morsom plan

EDIT: Som andre har skrevet, har også mine foreldre og onkler lekt cowboy og indianer med både pil og bue, og luftgevær. De har fortalt at det verste som skjedde, var en gang kula gikk i skibrillene de brukte og sprakk glasset. Ellers plukket de enkelt ut kulene med pinsett etter endt lek.
Sist endret av laksir; 3. januar 2011 kl. 22:05.
Jeg har et luftgevær med enorm kraft, og jeg vil tro det lett kan ta livet av noen hvis jeg skyter med spisse pellets å treffer vitale organer som ikke er beskyttet av bein.
Så jeg vil tro straffen kan bli det samme som om det skulle vært et skikkelig våpen, luftgevær har blitt ekstremt kraftig de siste årene da spesielt de gassdrevne riflene.
Treffer man f.eks en hovedpulsåren så kan det bli ganske så nasty.
Luftgevær er ikke noe leketøy! Med mindre du har et jalla gevær til 300 kroner
Sitat av laksir Vis innlegg
Ser folk blir rimelig oppgitt over planen min her Jeg har som sagt tidligere, bestemt å gjøre dette som absolutt siste utvei. Geværet jeg har er fra Gamo, utgangshastighet oppgitt til 1000 fps. Fyren bryr jeg meg tyvärr lite om, men straffen er kjip å få. Jeg skal nok klare å klekke ut en ny, morsom plan

EDIT: Som andre har skrevet, har også mine foreldre og onkler lekt cowboy og indianer med både pil og bue, og luftgevær. De har fortalt at det verste som skjedde, var en gang kula gikk i skibrillene de brukte og sprakk glasset. Ellers plukket de enkelt ut kulene med pinsett etter endt lek.
Vis hele sitatet...
Trudde man måtte ha våpen lisens for luft/gassdrevne våpen som har en høyere utgangs hastighet en 200m/s jeg. 1000fps er jo ca 300-350m/s!
"Luftvåpen kraftigere enn 10 joules, og hel- og halvautomatiske luftvåpen kraftigere enn 2,5 joules er registreringspliktige. Kjøpetillatelsen til disse luftvåpnene blir ikke behovprøvd, det er kun søkerens îEdruelighet og pålitelighetî som vurderes."

Dette fant jeg i paragraf om våpenloven.
Sitat av Duun Vis innlegg
Har ingen spesiell greie på strafferammen, men regner det har endel å si hvor mye skade personen tar, og ikke nødvendigvis handlingen i seg selv. Kan du ikke nøye deg med et par varselskudd som sneier pannen til vedkommende?
Vis hele sitatet...
Og hvis han nå bommer på pannen men treffer øyet? Dette kan fort bli stygt.
Flott idè å sove med luftevær og vente på at en mann skal komme inn på soverommet. Sikkert kjempefestlig om du treffer han i låret og det gjør litt vondt, så får dere en god latter. Alternativt banker han dritten ut av deg der du ligger, med mindre du har fått seg fullautomatisk luftgevær og kan fyre av noen runder til.

Et annet, minst like festlig scenario er at du treffer han i øyet. Haha! Ikkenoe er så festlig som å ødelegge synet til et annet menneske. Retten synes bare slik er festlig, straff er det ikke snakk om.
Men sikt gjerne på skrittet! Treffer du skikkelig og gjør han infertil, så ler retten enda mer og gir deg kos klapp og klem
Det aller beste er at han som ble utsatt for blind vold søker om oppreisning (får garantert en 15-20000), og gå videre uten å ta noen hevn.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Blind vold? Vedkommende må jo i tilfelle komme seg inn på soverommet til TS og antakeligvis oppføre seg truende!
Digital nomade
trippy's Avatar
Gjem deg i en busk og fyr løs.
Sitat av murloc Vis innlegg
Nå skal jeg ikke svare for pil og bue delen, men det har jo på den andre siden skjedd endel med luftgevær siden din far var gutt innbiller jeg meg. Jeg har skutt med min fars gamle luftgevær og så sammenliknet med en modell fra nyere tid(2000 og ett eller annet). Jeg kan definitivt si at det er stor forskjell.
Vis hele sitatet...
ja, samme her. luftpistolen vi har på landet fra 60 tallet er mye kraftigere enn vanlige luftpistoler i dag. Må ha en dyr konkuranse pistol/gevær for å komme i nærheten av den gamle pistolen..
Dine venner ble utsatt for blindvold og du skal hevne deg med ett luftgevær? Og du kaller han som utførte volden for en pingle? Du skal også vente til han muligens kommer inn på ditt soverom, så du kan skyte han i selvforsvar? Med ett luftgevær?

1. Du er en pingle.
2. Luftgevær? Du kommer til å få juling.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har du tenkt å søke om våpentillatelse i fremtiden? Isåfall kan du glemme det med noe slikt på rullebladet..
Tips:
Paintballmarkør.

Hvor og hva får bli opp til deg/ dere
haha! FANTASTISK! Gjør dette, og fortell oss hva som skjedde etter at du traff han i leggen (eller bommet og måtte lade om..) Gjerne også legeregningen din! Det vakreste er jo at han vil kunne gå løs på deg sansyneligvis uten represalier fordi du sitter med VÅPEN.

PS: fantastisk ide!!
Luftgevær? går du på noe? Hadde jeg blitt skutt med luftgevær hadde jeg flekket det ut av hendene på deg, og slått deg ned med det...
Poenget mitt er at det gjør mer skade hvis du slår fyren med luftgeværet. Balltre hadde vært enda bedre (du slipper å lade om et balltre)
Sist endret av Spelly; 31. januar 2011 kl. 00:15.
Hvis man absolutt skal bruke et usselt luftgevær. Hva med å skyte inn akilles først, for så å klaske fyren ned med kolben og sparke til blods.
Var gode tider når pappa hadde AG3en i huset... Fikk heldigvis aldri bruk for det, men om man skulle fått bruk for det visste man alltid hvor det lå, sammen med en eske skarp ammunisjon.
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Var gode tider når pappa hadde AG3en i huset... Fikk heldigvis aldri bruk for det, men om man skulle fått bruk for det visste man alltid hvor det lå, sammen med en eske skarp ammunisjon.
Vis hele sitatet...
AG3'n til faren din ville aldri fungert, da den manglet en viktig del som blir oppbevart av HV.
Arrester meg hvis jeg sier feil, men mener det er tennstempel m/ fjær.
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Var gode tider når pappa hadde AG3en i huset... Fikk heldigvis aldri bruk for det, men om man skulle fått bruk for det visste man alltid hvor det lå, sammen med en eske skarp ammunisjon.
Vis hele sitatet...
Kan være så mye skarp ammo som bare mulig, du ville ikke kunne brukt det uansett. Det er noe som heter tennstempel som militæret oppbevarer.

Hadde faren din hatt tennstempel og skutt vedkommende hadde du bare fått ekstremt mye problemer, så du er den som taper mest på det.
Hvis du hadde siktet på noen med en AG3, så tror jeg ikke at personen du sikter på hadde tatt sjansen på at den ikke fungerer
Sitat av Gamer'n Vis innlegg
Hvis du hadde siktet på noen med en AG3, så tror jeg ikke at personen du sikter på hadde tatt sjansen på at den ikke fungerer
Vis hele sitatet...
True that, men nå vil jo TS faktisk avfyre et skudd på hevnofferet sitt, ikke late som.
Da får du håpe han ser det er et luftgevær ellers dømmes du akkurat som om du skulle siktet på han med hvem som helst annet våpen.
Sitat av Penesmurfen Vis innlegg
AG3'n til faren din ville aldri fungert, da den manglet en viktig del som blir oppbevart av HV.
Arrester meg hvis jeg sier feil, men mener det er tennstempel m/ fjær.
Vis hele sitatet...
Det med at HV oppbevarer tennstempelet er kommet i nyere tid..
Dessuten er det en smal sak og lage et nytt hvis du har tilgang til en dreiebenk..
Sist endret av Sopptorsk; 31. januar 2011 kl. 01:59.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av Sopptorsk Vis innlegg
Det med at HV oppbevarer tennstempelet er kommet i nyere tid..
Vis hele sitatet...

Setter en finger på dette selv faktisk..

Hvis jeg ikke husker rett var det en stor sak for endel år tilbake omhandlende et HV personell gikk bajas med AG3'en sin? Tok ikke lang tid før de fjernet en vital del fra geværet etter dette.

Ingen sikre kilder! Kun noe jeg kan huske å ha lest.

edit; typo
Sist endret av Grimmy; 31. januar 2011 kl. 02:01.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Da får du håpe han ser det er et luftgevær ellers dømmes du akkurat som om du skulle siktet på han med hvem som helst annet våpen.
Vis hele sitatet...
Et våpen er ikke en person, og kan dermed ikke omtales som "et hvem som helst våpen" men heller "et hvilket som helst våpen".
Sitat av Sopptorsk Vis innlegg
Det med at HV oppbevarer tennstempelet er kommet i nyere tid..
Dessuten er det en smal sak og lage et nytt hvis du har tilgang til en dreiebenk..
Vis hele sitatet...
Du har selvfølgelig helt rett, trodde det alltid hadde vært sånn jeg

Her er en link som bla. lister opp hendelsene som førte til kammerlås/ fjerning av tennstempel i AG3: ForsvarsForum

Leser at det ble vedtatt i 1998.
Sist endret av Penesmurfen; 31. januar 2011 kl. 02:18. Grunn: Link...