Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2565
Hei!

Jeg har tatt et bilde av min gamle bestemor i dag. Ønsker gjerne å få litt tips på hva jeg kunne gjort annerledes her. Skal til Vietnam snart, og planen er å ta mange portrettbilder, så det hadde vært kjempe hvis dere kunne komme med tips på komposisjon og redigering av bildet. Gjerne noe annet også hvis dere har noe å si!

Ser at bildet har litt noise. Hvorfor det egentlig? 400 iso burde kameraet mitt klare ville jeg tro...



Litt info om bildet:
Bildet er tatt med Canon 50D.
ISO: 400
ƒ/2.8
Linse: 17-70mm
Lukkertid: 1/40
Sist endret av bendiks; 21. juni 2011 kl. 21:35.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
(Objektiv!)

- Det jeg allerede ser på thumbnail er at masser av oppmerksomheten blir tatt av det gule lyset i bakgrunnen (en av de mange tommelfingerreglene: Lyse punkter drar blikket. (praktisk å ha ti tommeltotter, badumpisj))
- Ang. støy og ISO har dette også med lysforholdene å gjøre. Støy er bedre synlig i mørke omgivelser (dessverre)
- Hun sitter rett foran et vindu. Bruk lyset fra vinduet på henne. Nå kommer det bak, og hun ligger for det meste i mørket.
- Generelt ganske mye rot i både bakgrunn og forgrunn. Kan gjøres med dybdeskarphet (dog du har brukt maksimal blenderåpning på objektivet ditt her) og andre grep. Du skaut dog på 17 mm. Dette gir større dybdeskarphet enn ved 70. 70 mm er også mye nærmere vanlig brennvidde for portretter.

Er et naturlig bilde tho. Virker veldig naturlig.
Sitat av Jonta Vis innlegg
(Objektiv!)

- Det jeg allerede ser på thumbnail er at masser av oppmerksomheten blir tatt av det gule lyset i bakgrunnen (en av de mange tommelfingerreglene: Lyse punkter drar blikket. (praktisk å ha ti tommeltotter, badumpisj))
- Ang. støy og ISO har dette også med lysforholdene å gjøre. Støy er bedre synlig i mørke omgivelser (dessverre)
- Hun sitter rett foran et vindu. Bruk lyset fra vinduet på henne. Nå kommer det bak, og hun ligger for det meste i mørket.
- Generelt ganske mye rot i både bakgrunn og forgrunn. Kan gjøres med dybdeskarphet (dog du har brukt maksimal blenderåpning på objektivet ditt her) og andre grep. Du skaut dog på 17 mm. Dette gir større dybdeskarphet enn ved 70. 70 mm er også mye nærmere vanlig brennvidde for portretter.

Er et naturlig bilde tho. Virker veldig naturlig.
Vis hele sitatet...
Takk! Veldig hyggelig med en god tilbakemelding!

Er enig med egentlig alt du sier når jeg har lest det Men jeg må ærlig innrømme at jeg syns det er litt tøft med alle objektene som er i bildet, og det er gjort med vilje. Jeg kunne ha ryddet det vekk, men tenkte at jeg skulle klare å fremheve fotoobjektet uansett, og det syns jeg at jeg har klart ganske bra. Men ser problemet med det gule lyset, og det tror jeg også forsterker objektene i bildet når man først får blikket vekk fra selve fotoobjektet. Tar jeg feil?

Jeg skulle ønske jeg kunne bruke 50mm min her, men det funka dårlig siden veggen var i veien
Mer lys på ansiktet, og få frem ansiktstrekk. Uttrykket med munnen liker jeg heller ikke. For meg ser hun ut som en insane bestemor med tvangstanker. Få et smil på plass, og det reflekterer mest sannsynlig hvordan hun er.

Her er et bilde som jeg har tatt på en tur i Tyrkia som gir deg en viss peiling på hvordan et ansikt burde være.
http://bildr.no/thumb/911313.jpeg
Klikk meg!
Sist endret av Kalender; 21. juni 2011 kl. 22:20.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Ah, skjønner den med brennvidda. Er ofte pain med 50 mm på 1.6x crop innendørs (delvis derfor jeg kjøpte 35 mm f/2). Zoomobjektiver går jo ofte nedover på blenderåpning jo lengre man går opp i brennvidde.

Tingene rundt bidrar til helhetsinntrykket, men tar bort fra bestemor. Så det spørs litt hva du vil med bildet (dawg du kaller det «portrett» og «Bestemor»)

Vurdér å kjøpe en eller annen liten blits, Canon Speedlite 270 EX II eller noe i den duren, og koble den på kamera med t.d. Flashcord. (Jeg har den der, og den holder min Canon Speedlite 430 EX II om den skulle falle mot bakken). Evt. t.d. radiotriggere. Finnes også på DX. Da kan du la lyset sprette fra taket, en vegg e.l.
Kjenner jeg fikk lyst å besøke bestemoren min igjen nå etter jeg såg bildet Veldig naturlig bilde, og får frem de ofte typiske trekkene blant bestemødre.

Tapeten, den blå fargen på kjøkkenskapa, leseboka på bordet, mat og suppeskåla, brillene, rynkene, permanent hår og kaffekoppen i hånda
Du burde få brukt noe Makro elns, for Jeg f.eks ser på hva som er rundt henne, du burde få frem HENNE, at det er HU bildet er om. Det første jeg så på var den talerknene med 2 erter i
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Du burde få brukt noe Makro elns, for Jeg f.eks ser på hva som er rundt henne, du burde få frem HENNE, at det er HU bildet er om. Det første jeg så på var den talerknene med 2 erter i
Vis hele sitatet...
Hva i svarte prater du om? Hold deg til innsiden av harddisken du.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Kalender: Jeg antar Erlendman refererer til at makroobjektiver ofte begynner på brennvidder som funker for portretter (: (typisk 60mm og oppover. Helst f.o.m. 100)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei! Skulle gjerne hatt en kommentar på dette bildet også, som er i samme serie av bestemor. Her redigerer jeg det helt annerledes enn det je gjorde på det første bildet mitt. Hva syns dere?

Sitat av Kalender Vis innlegg
Mer lys på ansiktet, og få frem ansiktstrekk. Uttrykket med munnen liker jeg heller ikke. For meg ser hun ut som en insane bestemor med tvangstanker. Få et smil på plass, og det reflekterer mest sannsynlig hvordan hun er.

Her er et bilde som jeg har tatt på en tur i Tyrkia som gir deg en viss peiling på hvordan et ansikt burde være.
http://bildr.no/thumb/911313.jpeg
Klikk meg!
Vis hele sitatet...
Flott bilde du har tatt i Tyrkia der.
Men liker faktisk godt TS bilde veldig godt, da det ikke bare fokuserer på personen, men tar med ting rundt som forteller en historie om henne.
Synes og det er greit at hun ikke smiler der, hun er naturlig, og det kan ofte se for tilgjort ut og falsk når de smiler.
Det eneste jeg kan pirke på er lyssetningen og er enig med Jonta om en Blitz som du vinkler opp i taket absolutt ville ha gjort seg.

Uansett, så tror jeg du kommer til å gjøre en bra jobb i Vietnam basert på hva jeg ser på dette bildet.

Fikk nesten lyst til å ta en kopp kaffe med bestemora di.
Syns bilde var kult jeg, men lyset trekker mye oppmerksomhet ja.
Søt bestemor du har.
synes det første fungerer best, både når det gjelder det formale i bildet (komposisjon, lys, alle elementene som danner bildet), uttrykket hennes, samt inntrykket man får av "miljøet" hun lever i

dette gjør det første til et mer interessant bilde for meg. men du kunne kanskje forsøkt å kutte det litt i bunnen, like over saltbøssene?
Syntes du har alt for rotete miljø i begge bildene. I det første blir både for- og bakgrunn helt forferdelig forstyrrende, og i bilde to blir bakgrunnen for ekstrem.

Som Jonta nevner, OBJEKTIV! Et 17-40 er langt ifra noe jeg ville valgt å dra med meg på portrettfotografering. Går du for en lyssterk 50mm vil du kunne forvandle den slitsomme bakgrunnen til en fantastisk fin bokeh, og du kan begynne å dra fokuset i bildet inn på personen, framfor å ha en halvveis uskarp kjip bakgrunn.
..Tja, du kunne jo ha ryddet av matbordet (: (Ryddigere omstendigheter)
Men ellers ble det ganske greit IMO. ^^ (Kanskje stå/sitte litt nærmere neste gang, sånn at ansiktet vises mer/er større på bildet/whatever)
Sist endret av WriteXRiot; 30. august 2011 kl. 23:34.
Har alltid vært svært seksuelt tiltrekt til eldgamle damer og hu der var ei skikkelig røy
Hadde ikke vært sen å be for å feie det teppet der nei. Har du noen flere bilder tilfeldigvis?

Ahhhh.... this made my night...
Sitat av robz1 Vis innlegg
Har alltid vært svært seksuelt tiltrekt til eldgamle damer og hu der var ei skikkelig røy
Hadde ikke vært sen å be for å feie det teppet der nei. Har du noen flere bilder tilfeldigvis?

Ahhhh.... this made my night...
Vis hele sitatet...
Det der kunne du spart deg for, det er jo bestemora hans! Ingen som vil høre dette angående sine bestemødre

Angående bildene er jeg meget grønn på fotografering, fikk hvertfall veldig lyst til å besøke bestemor!
Må si meg enig, det er bare tider hvor jeg ikke klarer å skåne omverdenen fra min ekstremt dårlige humor. Så jeg beklager og håper det er forstått at det kun var spøk. Ser ut som en veldig søt og snill bestemor, som du er heldig du har. Likte forresten bilde veldig godt men må si det så litt rotete ut indeed, bestemoren din gjør allikevel et godt portrett, men som sagt tidligere pass litt på det med lyset! at du har de lyseste nyansene der du ønsker å trekke blikkfanget til den som ser på.

Stå på og fortsett å lær, det finnes f,eks mange bøker om fotografering du kan anskaffe om du virkelig ønsker å gå i de dypeste detaljer å lære fotografering på skikkelig vis. Som du sikkert også allerede vet er photoshop definitivt noe du burde lære deg å mestre om du ønsker å ikke bare ta bra bilder, men også "lage" bra bilder (om det blir den rette definasjonen av å redigere et bilde) keep it up=)