Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 634
Hei, som tittelen sier så står jeg ovenfor et valg. Skulle gjerne ha sjekket alt slikt selv på nettet, men mitt HK samt min CPU har tatt kvelden (RIP). Og jeg sitter nå på arbeid å poster dette.
( Den fantastisk gode system admin'en her har vært så snill å hyggelig å stenge for de fleste fornuftige sider på nette, men dog ikke Freakforum )


Som dere sikkert skjønner må jeg kjøpe meg nye deler, og fant ut at jeg har circa 1500,- å spandere på en ny CPU. Hovedkort har jeg egentlig ikke bestemt meg for enda. 1 gb ram må jeg også ha. Etter litt klikking fant jeg ut at jeg kommer vel opp i ca 4500,-. Heldigvis så er det enda liv i grafikk kortet, så det trenger jeg ikke nytt...

Men mitt egentlig spm er som følger hvilken av disse er å foretrekke? og helst hvorfor dersom det er noen som orker å ta seg bryet
Intel eller AMD

Jeg bruker ikke Windows såframt jeg kan slippe det så jeg har tilgang på 64 bits OS (Gentoo ). Maskinen blir brukt til surfing, film, spill (WoW for tiden, men det krever ikke all verden), skole, arbeid, det vanlige egentlig.
Du kan jo ta en 64bits version av intel sin?
Siden du har funnet frem til en av AMD sine 64bits.
intel
|fatman|'s Avatar
Trådstarter
Sitat av Effect
Du kan jo ta en 64bits version av intel sin?
Siden du har funnet frem til en av AMD sine 64bits.
intel
Vis hele sitatet...
Ack men den er fortsatt nesten 500,- dyrere enn AMD sin, men dog er den like rask etc ?
AMD gir deg nok mest for pengene. P4 yter noe bedre i videoredigering og andre tunge grafiske oppgaver, men er til gjengeld noe dyrere og utvikler mye mer varme

AMD gir derimod god ytelse i spill og i generell allround-bruk..Spørsmålet er hvor mye penger du er villig til å legge i det. Dersom du mener den lille eksta ytelsen er verd prisforskjellen, velger du P4.

edit: og ikke kjøp 64-bits cpu bare fordi den er 64-bits. AMD64 gir også svært god ytelse i 32-bits, mens 64-bits er en ren bonus. Å legge ekstra penger i dette nå mener jeg er bare tull. Det blir fortsatt noen år før 64bits gjør sitt inntog for fullt.
Sist endret av vidder; 26. juni 2005 kl. 13:32.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
AMD64 gir MYE bedre ytelse på omtrent alle felt enn en tilsvarende P4-prosessor. Når AMD XP-serien regjerte så var det jo ofte litt ekstra kick i Intel, men nå som A64 er på markedet så ser jeg ingen grunn til å velge Intel fremfor AMD.
AMD = spill og mye annet kuult (klokker du i tillegg gir svaret seg selv)
Intel = tunge regneprosesser f.eks. encode DVDer o.l. + for hyperthreading for mange applikasjoner samtidig. Eks. Word, Outlook, Excel + en drøss andre.