Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3854
Jeg kan overhodet ingen ting om emnet. Men konfirmanten ønsker seg en slik. Er det noen freakere som har en å anbefale? Ikke alt for dyr, men allikevel god nok?
Hvis du ikke har greie på 3D-printer, bør du nok ta med mottager på råd. Det er så mange modeller og prisklasser, så hvis du kjøper feil (billigste) printer, er det ikke sikkert mottager blir helt fornøyd. Eller få noen som har greie på det til å bli med deg i butikken. Selv valgte jeg en Ender 3 som er rimelig billig, men har mange gode anmeldelser.
Hvis det er hans første; Ender 3 V2. Da kan han velge selv hvor mye av konfirmasjonspengene han vil bruke på oppgraderinger (som BL Touch, MicroSwiss Hotend, PEI, enclosure, OctoPi/OctoPrint etc etc) hvis gleden er der i det lange løp.
Det er jo ikke sikkert en 14iss har så mye meninger om dette. Generelt deler jeg brukeren inn i 2 kategorier:

a) De som ønsker en skriver som bare virker, trykke print å få ut en modell som holder en forventet kvalitet. Det er faktisk ingen selvfølge.
b) De som ønsker å ha noe å holde på med hvor prossessen med å fikle med printerens Hardware og software for å kanskje en gang i fremtiden få ut en tvilsom modell.

PLA som materiale til hobbybruk er undervurdert. Hold deg til det til å begynne med selvom andre mener den må kunne "this and that".. Andre materialer krever generelt desto mer av skriveren og av brukeren. Dessuten er PLA veldig snilt og uskyldig med inneklima!

Skulle jeg kjøpt noe nytt: Prusa Mini+ hvis du har tid til å vente på denne så hadde jeg ikke sett noe lenger. Og har du lyst til å bruke penger så Prusa i3. Kommer som kit eller montert.

Ønsker du å gå i Norsk (nett)butikk og plukke opp noe som bare virker men kanskje er litt låst til propriære løsninger: Flashforge Adventurer 3+hos clas O. Ofte på salg bare ikke det akkurat nå da. Men denne virker ut av esken, er adskillig bedre alternativ enn den billigste røkla på markedet.

Støy er noe å tenke på, hvor kan den stå?

PS:
Sitat av Dough Vis innlegg
Prusa Mini+ hvis du har tid til å vente på denne så hadde jeg ikke sett noe lenger.
Vis hele sitatet...
Ang venting: Ser ut som de har fått ned leveringstida bare ikke gå for MINI+ Kit da er det fortsatt 11-12 uker.
Sist endret av Dough; 25. mai 2022 kl. 09:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Imponerende at det finnes.
Vi skal vel ikke så veldig mange tiår tilbake i tid før det var urealistisk at dette var tilgjengelig for hvermannsen.
Hva er det egentlig dere printer, er det kun ett leketøy eller lager dere bruksgjenstander og objekter dere har bruk for?
Hadde dette vært en Amerikansk reklamefilm fra 80 tallet ser jeg for meg en liten tjukkas som printer ut en burger eller en fin dame,
men hva kommer denne 14 åringen til bruke den til?

Jeg har aldri eid en så jeg har ikke peiling.
Det er nok mye tull som printes men samtidig tenker jeg at dette må være toppen av stas for en kreativ 14 åring.
Der vi bygde Lego og Mecanica kan han nå printe sine egne deler til sitt eget bygg.
Det er vel et lite skille her mellom de som er mekaniske og de som er mer visuelle å skriver ut figurer og denslags.

Jeg lager litt braketter, monteringsdetaljer og småting som hjelper meg i hjemmet/hverdagen. Klips til å feste led-strips f.eks er kjekt.

Det skal ikke rare hjernevirksomheten til for å lage ting på 0.1mm toleranse.

Det er jo også skjedd en hel del siden Sketchup var eneste alternativet på gratis SW.
Gratis CAD f.eks Fusion 360 er ganske rått.
Blender for mer kreative figurer.
Sist endret av Dough; 25. mai 2022 kl. 11:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg bruker Blender. Den er vanskelig å komme igang med, men du har fantastisk kontroll når du hart lært det. Jeg vil anbefales Youtuberen MakerTales både for 3Dprinting og Blender opplæring.
Støtter Ender3, har en CR6 som er ganske lik og den har fungert strøkent fra dag 1.
Sist endret av Fulmen; 25. mai 2022 kl. 17:55.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Imponerende at det finnes.
Vi skal vel ikke så veldig mange tiår tilbake i tid før det var urealistisk at dette var tilgjengelig for hvermannsen.
Hva er det egentlig dere printer, er det kun ett leketøy eller lager dere bruksgjenstander og objekter dere har bruk for?
Vis hele sitatet...
Personlig har jeg utelukkende printet funksjonelle prints (ingenting som kun er dekorativt). Uten å kjenne deg og hva du gjør på fra dag til dag så er det ikke lett å komme med gode eksempler som vil få deg til å skjønne hvor nyttig og interesann hobby dette er, men hvis du ser på f.eks. Thingiverse og sorterer på popularitet over hele nettsidens levetid så vil du se mye nyttig. Samme gjelder for reddit.com/r/functionalprint.

Av norske funksjonelle print så er vel dette min favoritt: https://www.thingiverse.com/thing:3345040
Sist endret av bashfoo; 26. mai 2022 kl. 11:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.