Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2039
I en litt kinkig situasjon.
Prøvetiden min(6 måneder) er i ferd med å ende og jeg er da iht. kontrakt tvunget til å forbli i stillingen i 3 måneder ved oppsigelse.
Hvis jeg sier opp før prøvetiden er det 14 dager.

Ønsker å bytte jobb av økonomiske hensyn og at arbeidsoppgavene og all overtid påvirker de fysiske helseproblemene jeg allerede sliter med.

Det jeg lurer på er:
Utsettes/forlenges prøvetiden hvis jeg er sykemeldt 100% og ikke kan jobbe?


Ønsker å ha en annen jobb klar før jeg sier opp, da man ikke får dagpenger på hele 18 uker hvis man sier opp selv...
Noen som vet hva som er status når det gjelder dagpenger hvis jeg klarer å få dem til å sparke meg isteden?
Både oppsigelse og sparken er selvforskyldt, så er ventetid uansett...
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Både oppsigelse og sparken er selvforskyldt, så er ventetid uansett...
Vis hele sitatet...
Nei, ventetiden gjelder når du selv sier opp jobben.

Prøvetid og sykemelding under prøvetid er noe som er i avtalen mellom arbeidstaker og arbeidsgiver.

Sykemeldt i prøvetiden?
Hvis arbeidstaker er sykmeldt i prøvetiden kan arbeidsgiver forlenge den avtalte prøvetiden.

Men det er et krav av arbeidsgiver allerede ved tidspunktet for ansettelse har gitt arbeidstaker skriftlig informasjon om arbeidsgivers adgang til å forlenge prøveperioden.

Videre må arbeidsgiver gi arbeidstaker skriftlig orientering om at prøvetiden vil bli forlenget. Slik skriftlig orientering må foreligge innen prøvetidens utløp.
Vis hele sitatet...
Sykemeldt i prøvetiden
New generation
colakork's Avatar
Jeg fikk sparken fra en ungdomsjobb pga uenigheter med ledelsen og til og med da - var det selvforskyldt. NAV gir faen.
Sitat av Dough Vis innlegg
Nei, ventetiden gjelder når du selv sier opp jobben[/

Vis hele sitatet...
Nei, utvida ventetid kan du få om du har blitt sagt opp og det er selvforskyldt - se her:
https://lovdata.no/lov/1997-02-28-19/§4-10

Hvor hardt NAV sjekker er jeg mer usikker på.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Nei, utvida ventetid kan du få om du har blitt sagt opp og det er selvforskyldt - se her:
https://lovdata.no/lov/1997-02-28-19/§4-10

Hvor hardt NAV sjekker er jeg mer usikker på.
Vis hele sitatet...
Jepp, - Forskjell på å bli sagt opp fordi man er udugelig kontra f.eks nedbemanning...

Selvforskyldt = Ventetid.

Slipper ventetid om du kan hoste opp en kopi av oppsigelse, hvor det bekreftes at det ikke er selvforskyldt...
Sist endret av Montezuma; 7. april 2022 kl. 22:31.
Hvis du blir sykemeldt forlenges prøvetiden tilsvarende. Eneste måte å bli oppsagt på og beholde dagpenger er hvis sykemeldingen er tydelig på at det er sammenheng mellom jobb og sykdom. Da er det ikke uvanlig at det opprettes avtale om opphør av arbeidsforhold. Dette regnes ikke som oppsigelse av NAV.