Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1516
Mistet en kompis takket være en uheldig overdose etter inntak av flere knips. Har kompiser som av og til tar knip/molly og en av dem er spesielt glad i det.

Selfølgelig prøvd å advare om ofte bruk av mdma, men til liten nytte.
Om så dagen skulle komme der noen tar en dødelig overdose på mdma, hva burde jeg gjøre? Ringer selfølgelig 113 selvom mine venner kan bli dømt for det. Utrolig skummelt at man kan muligens sone tid i fengsel om man ringer 113 etter overdose. Vil jo selfølgelig hjelpe noen som sliter. Hva er vanlige symptomer?
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det stemmer ikke at man blir dømt for å være ruspåvirket i kontakt med helsepersonell. Du kan trygt ringe 113 og være ærlig om rusinntaket uten frykt for å bli straffeforfulgt
Man skal være obs på hurtig hjerterytme, overoppheting, ekstrem svetting og brystsmerter. Ved mistanke om overdose skal man ringe etter hjelp. Er personen skikkelig varm kan man forsøke å kjøle ned.
Sitat av u18knekt Vis innlegg
Mistet en kompis takket være en uheldig overdose etter inntak av flere knips. Har kompiser som av og til tar knip/molly og en av dem er spesielt glad i det.

Selfølgelig prøvd å advare om ofte bruk av mdma, men til liten nytte.
Om så dagen skulle komme der noen tar en dødelig overdose på mdma, hva burde jeg gjøre? Ringer selfølgelig 113 selvom mine venner kan bli dømt for det. Utrolig skummelt at man kan muligens sone tid i fengsel om man ringer 113 etter overdose. Vil jo selfølgelig hjelpe noen som sliter. Hva er vanlige symptomer?
Vis hele sitatet...
"Ringer 113 selvom mine venner kan bli dømt for det" du kan da vell for HELVETE ikke bli dømt for det! 113 er helsepersonell, dem har taushetsplikt. Sånn tankegang enkelte har er farlig. Hadde en kompis som døde pga en fitte ikke ringte ambulanse. Ambulansearbeidere, leger, sykepleiere, har ikke lov å nevne noe til politi! Med mindre du sier til noen av dem du skal drepe deg selv eller andre.



Edit: finnes et unntak, om du er under 18 år, kan dem nevne til dine foreldre, og sende bekymringsmelding til barnevern.
Sist endret av BenzoKnekk; 26. februar 2022 kl. 12:08.
Trådstarter
37 2
Har hørt så mange ganger at folk har dødd pga overdose for venner ikke tørs å ringe 113 av redd for straff. Kanskje det bare er bs, men uansett tar jeg glatt et par tusen i bot om jeg får til å hjelpe en som trenger d
Anonym bruker
"Sjuk Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det viktigste du kan gjøre er å sørge for at de faktisk får i seg MDMA og ikke random knips tabletter.

Det farligste med MDMA er nettopp at man tar noe man tror men ikke er MDMA. Overdose med risk for død er vel ca 100mg/kg. Nesten umulig å få i seg.
Først å fremst er det viktig å vite hva du putter i deg, da er analyse tjenester som denne som akkurat har startet viktig og gratis.
Det første de testet var faktisk mdma
https://rusopplysningen.no/analysetjeneste
Trådstarter
37 2
Kjøper bare av kompiser jeg stoler på, om jeg er usikker koster et test kit ca 100kr på bamboo
Edit: finnes et unntak, om du er under 18 år, kan dem nevne til dine foreldre, og sende bekymringsmelding til barnevern.
Vis hele sitatet...
Mellom 16-18 er en gråsone hvor man i utgangspunktet ikke trenger å varsle foreldre "med mindre det hindrer foreldre i å ivareta foreldreplikten"

Loven kan tolkes noe bredt og brukes i de fleste tilfeller i barnevernssaker. Hvis noen har et ukritisk bruk av rus, gjentagende overdoser f.eks vil man varsle. Hvis en 16 åring kommer inn med førstegangs hasjrus vil det ikke være nødvendig å varsle i de fleste tilfeller.

Bortsett fra det har helsevesenet ingenting med straffeforfølgelse å gjøre. Du får til og med beholde eventuelle rusmidler du har på deg med mindre det er stooore kvanta.
Sist endret av Cheese; 26. februar 2022 kl. 16:08.
Trådstarter
37 2
Okok