Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1908
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg har drevet litt med et prosjekt, det startet med å følge denne tutorialen.

Neste steg var å animere noen romskip, på dette punktet begynte maskinen min å slite (en i7-3820, som nå har gått av med pensjon), det tok 5-6 minutter å rendre ut et enkelt bilde av animasjonen (du har 24 bilder per sekund) så jeg lot ofte maskinen jobbe med dette fra kveld til neste formiddag.
Dette ble jeg lei av og prosjektet lå i en skuff en stund, før godgjørelsen min på overtid tikket inn og jeg kjøpte en oppgraderingspakke fra komplett.

Utstyrt med en i9-11900F og nye 16gb DDR4 ram så gikk rendertid ned til skarve 10 sekunder per bilde, så jeg lagde lengre sekvenser. Nå kunne maskinen min klare å rendre ut lange sekvenser i løpet av en enkelt natt.

Jeg har spandert på meg Adobe creative suit, og endelig prøvd å lære noe AfterEffects på kveldstid. Det virker noe overkomplisert når jeg så de første par tutorialene, noe som er litt morro når man tenker at jeg kommer fra blender, et program mange har hatet pga den bratte lærekurven. Men, etterhvert lærte jeg meg å lage litt glitchy teksteffekter som jeg synes passer med romstasjonen, basert på denne AfterEffects tutorialen

Her er noen bilder fra prosessen.


Shadernoder for selve romstasjonen


Animering av kameraobjekt, keyframes, kurver


Her er klippet
Spaceport Comp 2.


Jeg vurderer å lage en mer avansert sekvens der man følger et skip som lander/docker på innsiden av den store sylinderen, men først må jeg lære litt mer om rigging av mekanikk for animasjon.


Målet med denne tråden var jo først og fremst å klappe meg litt på skulderen og kanskje høste noen Kule Poeng. Det har vært noen kjipe måneder, men jeg er neppe den eneste som sliter i "disse tider" og dette prosjektet har hjulpet på humøret. Den andre tanken bak tråden er å kanskje få i gang et prosjekt med andre medlemmer her.

Så driver du med noe kreativt som Musikk, Grafikk, Animasjon, Programmering o.l. ? I første omgang hadde vi kanskje kunne pratet løst om ideer på freak sin discord server, men jeg må ærlig innrømme at et lite spill av et slag frister.

Men vi må også tenke litt realistisk og ikke bare drømme oss bort, jeg setter heller evnen til å gjennomføre over fluktige kreative ideer som vi aldri klarer å fullføre.
Sist endret av Dodecha; 17. januar 2022 kl. 15:51.
Nice, alltid spennende å se hvordan folk løser prosjektene sine. Har hatt en tanke om å gjøre noe sånt for å lære meg Geometry Nodes en eller annen gang. Men får ta det når jeg er ferdig nok med nåværende prosjekt.

Kan anbefale å bruke empties og constraints for animasjonen av skipene som lander. Da kan du grovmodellere landingsbeina først og så animere noen få objekter så vil resten følge etter. Og så slipper du å bruke bein-basert rigging.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Morro, du har hoppet rett inn i emnet jeg aldri orket, jeg har fått smått angst av de spesielle kurvene som finnes på bilkarosseri. Ser veldig bra ut!

Jeg har såvidt begynt meg geometrinoder selv, i dette prosjektet bruker jeg de ikke i det hele tatt, skipene er del av to partikkelsystem ett for ingåenge skip og ett for utgående.
Her er emitteren for de inngående skipene:


Tja, interessant, evt kunne man jo virkelig jukse og bare bruke shape-keys. Men på et punkt må jeg lære meg rigging, spesielt om jeg skal begynne med organiske karakterer, så jeg tenker det er like så greit å hoppe på rigging og IK med en gang.
Trikset med kurvene på biler og sånt er å bruke creases til å kontrollere smoothinga uten å lage for mye ekstra edge loops. Bruker vanlig subdivision workflow. Er ikke så skummelt om du har bra referansemateriale.

Har lekt litt med partikler for å få detaljer på overflater osv, men er ikke helt optimalt, så må lære meg geonoder. Skulle generert masse tech-detaljer for veggpaneler, dingser og anna skrot. Alternativt kunne jeg plukka opp Houdini for det.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Interessant, aldri brukt creases noe særlig, alltid noe nytt å lære. Du har rett med referansemateriale, det er et must.

Du kan jo se litt på trikset som brukes i tutorialen på romstasjonen for å lage techy panel på vegger: Displacement maps og adaptive displacement i subdivision modifier. Men klart, det er mye mer utrolige ting som kan lages med geonoder.