Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3623
Hei!
Kjøpte denne viften fra Clas Ohlson for en stund tilbake. Spesifikasjonene på vifta er 220-240V ~ 50/60hz 0.14A.

Tenkte installere den i sammenheng med et bryggeprosjekt, men lurer litt på hvordan den egentlig skal kobles opp på riktig måte?
Tenkte jeg kunne lodde vifteledningene til en vanlig ledning med bryter og støpsel, men ble usikker på om dette er riktig måte å gjøre det på. Vil helst ikke ta sikringa og skape masse styr, siden jeg må kontakte huseier om sikringa ryker. Og selvsagt unngå brannfare/få strøm!

Har sett andre bruke egen strømforsyning til slike vifter(som ligner på en laptoplader, svart kladd med ledning) men lurer på om det egentlig er nødvendig her?
Strømmen i stikkontakta er jo 230V 50hz, så i mitt hode skal det da i prinsippet funke fint å bare koble den rett i med støpsel, eller tar jeg helt feil her?

Da jeg åpnet esken med vifta, så jeg at ledningene har helt lik farge, men den éne er mye lengre enn den andre (av en eller annen grunn).

Det var også noen symboler på vifteramma:


Ledningen med bryter og støpsel har vanlig brun og blå ledning, men som du ser på bildet har ikke vifteledningene det. Ble usikker på om det har noe å si hvilken ledning som evt loddes hvor?

Har søkt en del før jeg lagde tråden, men viste seg å være ganske vanskelig å finne tydelig informasjon om DIY-kunnskap på norsk. Engelsk er litt verre, siden det er så mye forskjell på stikkontakter og strøm i utlandet.

Setter veldig pris på svar, da jeg tenkte dette skulle være en enkel jobb å fikse, selv med begrenset kunnskap.
Sist endret av Alzo88; 9. januar 2022 kl. 23:38.
Den der kan du helt fint kople til slik du tenkte deg. Fargen på ledningene har ikke noe å si.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Den der kan du helt fint kople til slik du tenkte deg. Fargen på ledningene har ikke noe å si.
Vis hele sitatet...
Supert! Hjertelig takk for kjapt svar