Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4155
Tror dere at det er for sent å satse på å bli utvikler når man har rundet 30? Ser at ulike undervisningstilbud har målgruppen de under 30. Altså om man tar en tradisjonell it-utdanning og er over 30, bør man belage seg på at alderen kan ha noen innvirkning på mulighetene man får?
Sist endret av Veggen; 6. september 2021 kl. 09:43.
Nei, det er definitivt ikke for sent. Flere kompiser har gått i den retningen etter de har passert 30, og sitter fint i det i dag.
Kjenner et par som deltok i bootcamp fra Le Wagon og nå jobber som utviklere. Alle var over 30, en av de beste studentene var i midten av 40 åra.
Går helt fint å skifte utdanningsretning når man er 30. Mange som gjør det i denne alderen.
Sist endret av Veggen; 6. september 2021 kl. 09:44. Grunn: Fjernet tekst som ikke lenger er aktuell
Jeg opplever IT-markedet som ganske merittbasert. Det er to store utfordringer slik jeg ser det:

1. Bli god.
2. Få din første jobb.

Alders-diskriminering kicker nok ikke spesielt hardt inn før du nærmer deg 50 tipper jeg.

Så kjør på!
Utfordringen med eldre utviklere kommer nok ikke til å være å lære seg programmering. Det tar litt tid å komme seg i gang, men det kan alle gjøre. Programmering har blitt svært lett å komme seg inn i synes jeg.

Det som kan bli en større utfordring med eldre utviklere er om de aksepterer å ta i mot ordre fra yngre utviklere. Det er ikke uhørt at en 20 år gammel utvikler kan være en leder på et prosjekt, som da tar helt kommandoen og mikrohåndterer alle i gruppen sin. Her pleier aldersforskjellen å vise seg å være en utfordring.

Jo eldre man blir, jo lettere har man får og invalidere argumenter kun pga. alder. Dette må jeg tidvis gripe meg selv i nakken på selv.

Merk at dette er da snakk om 45+. som 30 år er du fremdeles ansett som ung i forretningsverden.
Takk for mange gode svar!
Sist endret av Veggen; 6. september 2021 kl. 09:46. Grunn: Fjernet tekst som ikke lenger er aktuell