Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 3891
Hei. Kjøpte en 2004 Ford Fiesta for en mnd siden. Første tiden reagerte jeg på at giret var tregt, men nå går den ikke i 1 gir, men den låser seg helt. Blir da nødt til å slå av hele bilen, og da går den lett som bare det i 1 gir. Noen som har vært borti noe lignende?
Sitat av Antiex Vis innlegg
Hei. Kjøpte en 2004 Ford Fiesta for en mnd siden. Første tiden reagerte jeg på at giret var tregt, men nå går den ikke i 1 gir, men den låser seg helt. Blir da nødt til å slå av hele bilen, og da går den lett som bare det i 1 gir. Noen som har vært borti noe lignende?
Vis hele sitatet...
Kan være synkronisering i girkassen. Må ut med girkassa ihvertfall det er sikkert. Kjøpt bilen privat eller av forhandler?
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 11:26.
slitt clutch? hvor langt har bilen gått?
Bilen har gått 200+ Har ennå ikke byttet registerreim, kan det ha noe med saken å gjøre?

Bilen går greit ellers, men det er det at den låser seg når man skal fire opp til første. Må slå av hele kjerren for å sette den i første og da glir den fint på plass...
Sitat av FaxeKondi Vis innlegg
Bilen har gått 200+ Har ennå ikke byttet registerreim, kan det ha noe med saken å gjøre?

Bilen går greit ellers, men det er det at den låser seg når man skal fire opp til første. Må slå av hele kjerren for å sette den i første og da glir den fint på plass...
Vis hele sitatet...
Reg reim har ingenting med dette å gjøre nei.

Forstår ikke helt hva du mener med at den låser seg? får du ikke girspaken i 1 gir eller setter den seg fast i 1 gir? Ulyder ved giring? snakker du om en manuell eller automat kasse?
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 11:26. Grunn: Antiex
Sitat av Antiex Vis innlegg
Bilen har gått 200+ Har ennå ikke byttet registerreim, kan det ha noe med saken å gjøre?

Bilen går greit ellers, men det er det at den låser seg når man skal fire opp til første. Må slå av hele kjerren for å sette den i første og da glir den fint på plass...
Vis hele sitatet...
Jeg hadde samme problem med en Volvo v40, var synkronisering som var dårlig. Men kan også være utslitt klutsj. Uansett så må du ut med girkassen. Ska du gjøre jobben på verksted så blir det sannsynligvis mer enn bilen er verdt desverre.... Er ikke mye verdi i en 17 år gammel Ford fiesta.... Hvis du plusser reg reim på prisen så er det mer verd å selge den som rep objekt å kjøpe noe annet
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 11:26.
Sitat av Antiex Vis innlegg
Bilen har gått 200+ Har ennå ikke byttet registerreim, kan det ha noe med saken å gjøre?
Vis hele sitatet...
Nei.

Det virker som defekt synkronring for 1.gir. En lett kontroll av koplinga er om bilen rykker til når du setter den i første eller revers. Sannsynligvis er det ringen.
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 11:26.
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Nei.

Det virker som defekt synkronring for 1.gir. En lett kontroll av koplinga er om bilen rykker til når du setter den i første eller revers. Sannsynligvis er det ringen.
Vis hele sitatet...
Helt riktig. Reversen er rimelig balle den også. Hva vil dette koste da?
Uvaksinert 👍
Hvis det ikke er opplyst om så lever den tilbake og få igjen pengene. Er 2 års reklamasjon på privatkjøp og 5 år hos forhandler. Hvis du ikke har ballekjørt den selv ved å balle giret fra 4 til 1st så er det ikke noe problem å heve kjøpet.
Sitat av Antiex Vis innlegg
Helt riktig. Reversen er rimelig balle den også. Hva vil dette koste da?
Vis hele sitatet...
Pris på delen kan du finne ved å søke med reg.nr. på mekonomen.no, jeg håper i det minste at frittstående verksteder bruker lignende kvalitet som mekonomen. Selv kjøper jeg alltid dyrere deler, men om du må spare penger så kan du kjøpe clutchsett fra autodoc eller bildeler for rundt 1000, og levere den inn på verksted med bilen. Timepris på verksted er vel rundt 1000, og nærmere 2000 for merkeverksted. Jeg har lite erfaring med clutchskifte, men jeg tipper at det havner på rundt 6 timer arbeid. Svinghjulet må også sjekkes for varmgang/skade, hvis bilen har vært slik lenge og den slurer mye kan det hende at dette også må byttes.

Det kan også være lekkasje i slavesylinderen. Er det lite væske i bremsevæskebeholderen? For å utelukke dette kan du: stå stille på en åpen plass, sette bilen i fjerde, og dumpe klutsjen. Om bilen kveles, er clutchen i orden, og det er lekkasje eller luft i systemet. Om den fortsetter å gå, altså slurer, så er det clutchen.

Det enkleste er å levere inn bilen for feilsøk. Forklar problemet, så finner de ut av det. Da får du pristilbud på rep.
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 11:25.
Sitat av Antiex Vis innlegg
Helt riktig. Reversen er rimelig balle den også. Hva vil dette koste da?
Vis hele sitatet...
Hvis det ikke er bruktbilgaranti eller du ikke får hevet kjøpet så blir det fort 5-8000kr for å få dette fikset. Kjenner du noen som kan å skru på privaten så kan du få det vesentlig billigere. Sjekk autodoc for deler.
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 11:25.
kjøp deg en brukt girkasse fra bruktbildeler.com eller noe til 1000-1500 spenn, så får du en kompis som skrur til å bytte kassen og clutchen i samme slengen når det er av uansett. 200kkm og om clutchen er original så er det greit å ha den byttet. Clutch har de muligens billig på biltema.
Det triste med synk.ringer er jo at de koster jo nesten ingenting i delepris, mens selve jobben er så omfattende at tusenlappen flyr på verksted. Ventiler, ventiltettere, reg.reim, clutch og automatkasser er kostbart å bytte. Dele og service kostnader alene gjør at mange bytter til elbil. Langt mindre bevegelige deler som slites og må byttes til 1000 kr + i timen.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det triste med synk.ringer er jo at de koster jo nesten ingenting i delepris, mens selve jobben er så omfattende at tusenlappen flyr på verksted. Ventiler, ventiltettere, reg.reim, clutch og automatkasser er kostbart å bytte. Dele og service kostnader alene gjør at mange bytter til elbil. Langt mindre bevegelige deler som slites og må byttes til 1000 kr + i timen.
Vis hele sitatet...
Hva med batteripakken som må byttes før eller senere?
Kan det være igangsetterstartstopperen som har løsnetfast?
Høres mest ut som det er clutch eller utløser lager som er slitt for min del. Revers har ikke synkrongir. Bråker det mye ifra girkassa når du prøver å gire?

Har du prøvd å dobbeltclutche, eller putte den inn i et annet gir før du prøver å dytte den inn i første?

Har du sjekka bremsevæske beholderen, og at den er fylt opp?
Ok. Hvor er bremsevæskebeholderen? Er helt n00b
Den er vanligvis under panseret på bilens venstre side. Lengst imot frontruta. Er et lokk der med rød veske inni. Sitter på en stor rund sylinderaktig greie som ser litt ut som en sammenklemt fotball
Sitat av Antiex Vis innlegg
Ok. Hvor er bremsevæskebeholderen? Er helt n00b
Vis hele sitatet...
Den sitter oppe ved brannveggen, er en beholder med gulaktig væske oppi. Den sitter på førersiden, er vel gult eller svart lokk på din hvis jeg husker riktig. Søk opp "brake fluid reservoir 2004 fiesta" på google hvis du er usikker
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 11:25.
Sitat av dnbalex Vis innlegg
Hva med batteripakken som må byttes før eller senere?
Vis hele sitatet...
Ja når må den byttes? Etter 12 år, eller kanskje etter 20 år, eller 30 kanskje? Vi vet faktisk ikke. Men en skal ikke trenge kalkulator eller trommer for å tro at prisen på batteripakken vil ha gått betydelig ned i løpet av levetiden til den første pakken.

Sagt på en annen måte, de fleste eiere av elbiler vil antakeligvis aldri oppleve av de må bytte batteripakke. For de har sikkert byttet inn elbilen før batteripakken "ryker". Og hva er grensen for at pakken må byttes? Om du har en elbil som kan kjøre 400 km per lading som ny, så kan du kanskje leve fint med rekkevidde på 200 km 30 år senere?

Om du hadde kjørt ICE så hadde du kanskje svidd av så mye penger på oljeskift, filter og slitedeler i motor og drivverk at du kunne kjøpt flere batteripakker.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja når må den byttes? Etter 12 år, eller kanskje etter 20 år, eller 30 kanskje? Vi vet faktisk ikke. Men en skal ikke trenge kalkulator eller trommer for å tro at prisen på batteripakken vil ha gått betydelig ned i løpet av levetiden til den første pakken.

Sagt på en annen måte, de fleste eiere av elbiler vil antakeligvis aldri oppleve av de må bytte batteripakke. For de har sikkert byttet inn elbilen før batteripakken "ryker". Og hva er grensen for at pakken må byttes? Om du har en elbil som kan kjøre 400 km per lading som ny, så kan du kanskje leve fint med rekkevidde på 200 km 30 år senere?

Om du hadde kjørt ICE så hadde du kanskje svidd av så mye penger på oljeskift, filter og slitedeler i motor og drivverk at du kunne kjøpt flere batteripakker.
Vis hele sitatet...
Jeg er 100% for elbiler jeg, har kjørt masse tesla gjennom de siste årene. Men jeg mener fortsatt at det er betydelige vedlikeholdskostnader på elbiler også. Er som sagt ikke noe fasit på hvor lenge en batteripakke holder, men for ikke så lenge siden så jeg en tesla p85 som hadde gått som drosje i Trøndelag. Gått mellom Værnes og Trondheim stort sett, så stort sett langturer og superlading. Den var på batteripakke nr 3 med 360k km på telleren.

Varierer sikkert veldig her også, akkurat som på vanlige biler. Men før de kommer med noen annen batteriteknologi, så kommer jeg til å kjøre bensin og diesel. Mener selv de har flere fordeler i det kalde klimaet vårt.
Folk flest vil jo lade elbilen sin på en helt annen måte enn de som kjører Taxi. Vi lader elbilen hjemme. Og holder oss stort sett mellom 20 og 80% lading slik at vi ikke sliter ut batteriene.

Jeg ser ingen fordeler med bensin og diesel for vanlige folk. Og en skal ha et temmelig spesielt kjøremønster om en ikke skal klare å finne seg en elbil idag. Noen få vil nok ikke klare seg med elbil, men dere er i mindretall.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg hørte akkurat om en motstand i batteristyringen til Nissan Leaf som kan brenne opp hvis 12V batteriet er dårlig. Å bytte denne kan sammenlignes med nevnte synkronringer, delen koster minimalt, men den sitter i batterikassa, så den må ned og åpnes for å komme til.
https://www.youtube.com/watch?v=Ibg0w1f0sS8
"Istedefor å betale noen mange tusen for å gjøre jobben, bare finn noen du kjenner som kan dette og er villig til å jobbe i mange timer helt gratis"
Sitat av bashfoo Vis innlegg
"Istedefor å betale noen mange tusen for å gjøre jobben, bare finn noen du kjenner som kan dette og er villig til å jobbe i mange timer helt gratis"
Vis hele sitatet...
Seriøst? Det er slik du gjør venner til uvenner. Ja ts klarer sikkert mase, syte eller manipulere noen bekjente til å ta på seg denne oppgaven men det er nesten å være drittsekk. For det er litt av en jobb.

Om det er synk ringen så må vel gearkassen ut, kassen må klyves og det rauser på med timer før jobben er komplett. Ingen bør grine seg til å få noe så omfattende gratis. Et oljeskift, eller filterbytte ok. Skifte hjul javel, sålenge det ikke blir noen vane. Men for en privatperson med kanskje litt mangelfull verktøykasse og trangt med plass, der noen skal stå å skru på andre folks biler kanskje en hel helg gratis, nei det er ufint.
Sist endret av _abc_; 4. februar 2021 kl. 21:40.
Nettopp. Men det er nettopp slike kommentarer folk kommer med på diverse fora i et forsøk på å komme med lette og enkle "løsninger"..
Beklager bashfoo. La ikke merke til at du skrev alt i anførselstegn" ".

Trodde du mente det jeg. Nå var jeg treg
Sist endret av _abc_; 4. februar 2021 kl. 21:42.
må bare si det siden jeg ikke tror det er nevnt til nå. Man girer NED til 1. gir. og umulig å gire opp til 1.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Folk flest vil jo lade elbilen sin på en helt annen måte enn de som kjører Taxi. Vi lader elbilen hjemme. Og holder oss stort sett mellom 20 og 80% lading slik at vi ikke sliter ut batteriene.

Jeg ser ingen fordeler med bensin og diesel for vanlige folk. Og en skal ha et temmelig spesielt kjøremønster om en ikke skal klare å finne seg en elbil idag. Noen få vil nok ikke klare seg med elbil, men dere er i mindretall.
Vis hele sitatet...
https://motor.no/bilhold-elbil-forbr...-jaguar/191293
Sitat av iiconanii Vis innlegg
må bare si det siden jeg ikke tror det er nevnt til nå. Man girer NED til 1. gir. og umulig å gire opp til 1.
Vis hele sitatet...
Fra revers til første gir da?
Nei det blir fortsatt ikke å gire opp. "gire opp" har med utvekslingen å gjøre. Når du girer opp så øker utvekslingen slik at "farten blir større på samme turtall". Revers er jo å endre hvilken vei (tann)hjulene snurrer. Så da girer man heller ikke opp. Men dette blir jo semantikk. De som leste tråden og tittel skjønte jo hva ts mente.
Jammenifaen da.
På ei manuell kasse vil girspaken fysisk passere nøytral uavhengig av hvilket gir du kommer fra. Måte på kverulering, alle skjønner vel hva det er snakk om?

Trådstarter: Har du forsøkt å dobbeltgire? Altså, si du er i 2. og skal ned til 1. Gjør da følgende:
  1. Inn med clutchen, sett girspaken i N
  2. Slipp clutchen og tråkk på gassen, få motoren opp til ønska turtall.
  3. Inn med clutchen, sett giret i riktig posisjon, slipp clutchen og tråkk på gassen.
Det du oppnår med dette er å få mekanikken i girkassa til å gå med ønska hastighet slik at det går fortere å få girspaken på plass - med litt trening går det faktisk fortere å gire, selv med all denne pedaltrampinga. Det er veldig kjekt når man kjører om kapp, og det er gjerne på stripa at man lærer seg teknikken... Men det er faktisk noen ganger nyttig med kranglevorne girkasser også. Jeg brukte det i alle fall med hell da kassa på den gamle touranen var i ferd med å dø på seg. I følge mekanikervenner er det ikke spesielt pen behandling av kjøretøyet å drive på slik, men du får jo vurdere den økte slitasjen opp mot kjøretøyets restverdi.

Jeg må forøvrig også legge til at å sette bort en jobb gratis på en kompis er dårlig stil. Men å tilbringe tid sammen med en kompis mens man gjør noe fornuftig, så som å skru fra hverandre kjerra, det er da bare kos! Da kan man være sammen og ha det hyggelig, men uten den konstante plapringa man ellers er pålagt å utføre. Så drar man heller hjem til kompis og hjelper denne med å bytte tak ved neste korsvei.
Sist endret av Myoxocephalus; 5. februar 2021 kl. 18:51.
Jammenifaen da.
På ei manuell kasse vil girspaken fysisk passere nøytral uavhengig av hvilket gir du kommer fra. Måte på kverulering, alle skjønner vel hva det er snakk om?
Vis hele sitatet...
Men si meg, når første gir er det laveste giret så blir det vel strengt aldri å gire opp? Du kan sette bilen i 1 gir, eller gire ned til første gir. Men du kan strengt tatt ikke gire opp til første gir. Nøytral har jo ingen utveksling så da kan man ikke gire opp, bare sette i gir.

Men ja de som leste tråden og kom med råd skjønte jo veldig tydelig hva ts mente så viktig er det jo ikke.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Men si meg, når første gir er det laveste giret så blir det vel strengt aldri å gire opp? Du kan sette bilen i 1 gir, eller gire ned til første gir. Men du kan strengt tatt ikke gire opp til første gir. Nøytral har jo ingen utveksling så da kan man ikke gire opp, bare sette i gir.
Vis hele sitatet...
...men er ikke 1:1 utveksling er større enn 0:0..?