Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvis du kunne stemme - hva hadde du stemt?
Clinton 2016 - Biden 2020 147 53,26%
Clinton 2016 - Trump 2020 4 1,45%
Trump 2016 - Biden 2020 24 8,70%
Trump 2016 - Trump 2020 101 36,59%
Stemmegivere: 276. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  286 56094
Vi hadde en interessant tråd for fire år siden om hvorfor folk stemte på Donald Trump. Nå er det på tide med en oppfølger! Jeg lar problemstillinga med vilje være litt åpen, for det er altfor mange interessante tanker å ta tak i her
  • Er det noen av dere som heier på Trump denne runden?
  • Er det noen av dere som har endra mening om ham, enten den ene eller den andre veien?
  • Hva synes folket generelt; gikk det bedre eller verre enn fryktet?
  • Hva tror dere blir utfallet av valget?
  • Kommer det amerikanske demokratiet til å bli radikalt endret av dette på sikt?
  • Hvordan kommer dette til å påvirke oss her i Norge?
Så mange ulike spørsmål, og helt sikkert noe annet interessant jeg har glemt å spørre om.

Her er et kort sammendrag av hva jeg tenker om punktene mine: Selv ønsket jeg meg sånn cirka hvem som helst andre enn ham i forrige runde; en eller annen fungerende voksen hadde gjort seg. I dag har mine kriterier blitt langt mindre strenge: et hvilket som helst annet virveldyr vil i mine øyne trolig gjøre en bedre jobb. Eller bløtdyr, for den saks skyld. Kanskje en stein. Jeg er ikke kresen lenger. Trump har gjentatte ganger overrasket meg med udugeligheten sin, men jeg er samtidig er overrasket over at det ikke har blitt enda mer spetakkel. For å være litt metaforisk, så har han svingt makten sin som en hammer og knust det han har kommet over i glassbutikken, men han er i dårlig form og slår ikke så hardt som en president egentlig burde klare. Hva fremtiden angår, så tror jeg vi får hele hopprennet med valgfusk og innføring av et fascistisk diktatur der Trump blir sittende til han kreperer - hvilket forhåpentligvis ikke er så lenge til. Hvordan det vil påvirke oss vet jeg ikke, men hvis USA kollapser fullstendig, så har NATO et problem. Og da er det muligens veldig mange russisktalende samer som plutselig vil anektere Finnmark eller noe.

Hva tenker folket?
Sist endret av Myoxocephalus; 26. august 2020 kl. 00:05.
På tide å fa diktatoren i Det Hvite Hus UT!

Min mening.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Haha hvem er diktatoren? blir litt fiffig å si
Tenker at Trump har ridd på en bølge av sosiale og politiske infrastrukturer som har gitt stabilitet til tross for uforsvarlig ledelse, men han har alene klart å sette dette ut av balanse i stor grad. Et tungt fjell av problemer har derfor akkurat begynt å skli og konsekvensene av dette vil utspille seg i årene fremover. Antakeligvis er det fremtidige presidenter som får mye av skylden for store problemer som kommer til å dukke opp i USA.
BRAND ∞ STRONG
Jeg tenker selv at det er vanskelig, tilnærmet umulig, for meg her i Norge å forstå folk i USA
har det og hvorfor de eventuelt stemmer på Trump.

Jeg er ikke rik, og etter norsk standard ganske fattig og med div rusproblemer i tillegg.
Men jeg kan ha et ok liv takket være NAV og andre velferdsordninger.
Blir jeg syk får jeg helsehjelp. En etter alle standarder god en.

Fattigdom i USA derimot er virkelig fattigdom.
Mister du hjemmet ditt bor du i mange tilfeller på gata.
Uten helseforsikring er prisgitt whatever helsehjelp.
I en sånn situasjon er det sikkert lett å falle for valgflesk og små oppganger.

Sett med Norske øyne (også mine) så oppfører han seg ganske rabiat.
Tenker bla. på den ekstreme mengden med løgner og at det overhodet ikke bryr han å gjøre det.
Syns personlig det virker som som både USA og verden har blitt et dårligere sted med han ved roret.
For min del håper jeg Trump vinner slik at jeg kan nyte shitstormen som skjer i etterkant med en skål popkorn
Liker ikke Trump men håper han vinner. 4 år til med han vil nok få amerikanerne på andre tanker, og muligens gjøre at de stemmer inn en mer "radikal" demokrat i 2024.
Sitat av frukoman Vis innlegg
Liker ikke Trump men håper han vinner. 4 år til med han vil nok få amerikanerne på andre tanker, og muligens gjøre at de stemmer inn en mer "radikal" demokrat i 2024.
Vis hele sitatet...
Det vil bli stygt isåfall... Titusenvis kommer til å dø om ikke neste president sørger for at gratis helseforsikring blir en rettighet for alle. Politikken i USA er en surrealistisk såpeopera som bare har blitt verre... Eller bedre mtp. ratings. Der er Trump flink.

*sukk*
Gøy!


Er det noen av dere som heier på Trump denne runden?

Kun på dager da jeg ønsker menneskeheten vondt.

Er det noen av dere som har endra mening om ham, enten den ene eller den andre veien?

Nei, ikke radikalt. Men jeg synes underholdningsverdien har tapt seg.

Hva synes folket generelt; gikk det bedre eller verre enn fryktet?

Omtrent som forventet tror jeg. Eller, han kunne ha ødelagt mer på internasjonalt diplomati, det var jeg redd for. Det er vanskelig nå etterpå å si hvilke konkrete forventninger jeg hadde på forhånd (kanskje jeg finner det ut hvis jeg leser mine egne innlegg i den forrige tråden du linket til). Man blir jo vant til rabiate utspill også, og det tror jeg egentlig er den største skaden.

Hva tror dere blir utfallet av valget?

Jeg tror han taper, men kun pga covid19. Tall på økonomi og sysselsetting hadde fått ham gjenvalgt i 2019 (at det ikke er bærekraftig bryr folk seg mindre om), men nå tror jeg det skal holde hardt. Om han går av uten noe om og men er jo en annen sak. Men jeg trodde aldri i livet han skulle klare hverken nominasjonsvalget eller presidentvalget sist, så jeg ville ikke hørt på meg her.

Kommer det amerikanske demokratiet til å bli radikalt endret av dette på sikt?

Det tror jeg egentlig ikke, ikke direkte. Som nevnt er kanskje den skumleste effekten hvordan han har flyttet grensene for hvor useriøst, løgnaktig og destruktivt en demokratisk, vestlig leder kan uttale seg uten at folk reagerer noe særlig. Så sånn sett har det kanskje endret demokratiet eller tiltroen til det. Men først og fremst ser jeg Trump mer som et symptom enn som årsaken til problemet, selv om han tar det til nye høyder. Kanskje er han et så overdrevent tydelig, karikert symptom at folk blir mer observant på problemet, det får være håpet.

Hvordan kommer dette til å påvirke oss her i Norge?

Ikke så mye annerledes enn det jeg skrev over, grensene flyttes, tillit svekkes. Vi har hatt noen oppgjør her der vi har satt noen standarder for hvordan det går an å snakke, hvilke strømninger man kan fri til, uten å miste tillit som toppolitiker. Jeg tror det er ekstremt viktig at vi holder på det, og Trump bidrar definitivt ikke.

Ser frem til å høre andres svar på punktene.
Sist endret av *pi; 26. august 2020 kl. 13:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bomboklat Vis innlegg
Det vil bli stygt isåfall... Titusenvis kommer til å dø om ikke neste president sørger for at gratis helseforsikring blir en rettighet for alle. Politikken i USA er en surrealistisk såpeopera som bare har blitt verre... Eller bedre mtp. ratings. Der er Trump flink.

*sukk*
Vis hele sitatet...
Vel, titusenvis dør hvert eneste år som følge av dette fra før av. Synd å si det, men jeg tror det må "ofres" litt til for at amerikanerne skal få de velferdstiltakene de fortjener.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hva synes folket generelt; gikk det bedre eller verre enn fryktet?
Vis hele sitatet...
Det var et lite håp om at han brukte douchecannon-vinkelen for å komme på plass og så kanskje roet seg uten å herpe alt for mye etter at han hadde fått på plass skattekuttene til milliardærene, men den gang ei.

På den annen side har det ikke blitt noen kjernefysisk apokalypse - men han har tid ennå, og jeg vet ikke engang om det faktisk er det verste tenkelige scenariet lenger.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hva tror dere blir utfallet av valget?
Vis hele sitatet...
Jeg synes Bidens målinger ser lovende ut - pt. på ca. 8 prosentpoeng, har vært over 10 i Bidens favør betraktelige deler av tiden. Klart, for nesten nøyaktig fire år siden hadde visst Clinton også en ledelse på omtrent 6 prosentpoeng, så det er en betydelig sjanse for at våre avstumpede venner i vest får til nettopp samme kukstykke enda en gang.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Kommer det amerikanske demokratiet til å bli radikalt endret av dette på sikt?
Vis hele sitatet...
Det har det allerede blitt. Et av de største røde flaggene siden jeg begynte å følge med skjedde lenge før valget, da senatet (selvfølgelig republikanskstyrt) ganske enkelt nektet å gjøre jobben sin og dermed blokkerte en SCOTUS-nominasjon på tampen av Obamas siste periode. Så vidt jeg vet er det et trekk uten sidestykke.

Det har også vært enda mer våpenisering av feilinformasjon, de mer motbydelige delene av menneskesjelen og ren og skjær dumskap, som jeg tror kommer til å være vanskelig å rulle tilbake. Jeg håper man klarer å ta et oppgjør med det jeg ser på som de tre mest skremmende faktorene i/nær 2016-valget; innblanding fra geopolitiske fiender, våpenisering av ignoranse, fordommer, liksom-fundamentalisme og xenofobi, og en tendens til å rett og slett droppe spilleregler hvis de ikke passer.

Jeg tror at demokratene må slutte å være "voksne" og bare ignorere konstante lavmålsutspill - det får ikke republikanerne til å oppføre seg, det får bare demokratene til å virke tafatte mens republikanerne vinner poeng blant sine egne. De må også helt klart gjøre noe med den systemiske skjevheten i hvem som får stemt og ikke, og på sikt forhåpentligvis gjøre folk bedre utstyrt til å takle en flom av innen- og utenriks propaganda og løgn.
Jeg er ingen ekspert på dette, men har ikke noe annet valgt enn å heie på Trump.

Det er enkelt for oss i gode gamle Norge å gjøre narr av folk som støtter Trump, men tror pipa hadde fått en annen lyd hvis vi bodde der selv. Spiller med en del amerikanere og de er livredde. Landet holder på å gå helt av hengslene. Jeg tror Trump kommer til å vinne hovedsaklig pga. BLM, som Biden ser ut til å støtte. Det er kanskje et taktisk valg av han for å sanke stemmer, men det skremmer meg.

Blåe stater holder på å kollapse helt. Bare se på storbyene. NYC, LA, Seattle, Chicago, San Francisco og mange flere. Folk flykter storbyene fordi livskvaliteten er så elendig. NYC dør takket være Bill de Blasio. Det er trist å se hvilken tilstand de flotte byene er i. Forholdene i NYC er nesten verre enn på 70-tallet. Han skulle aldri ha sluppet ut fanger, og han har fått massiv kritikk for å plassere shitloads med hjemløse i et av Manhattens peneste hoteller. Naboer er fortvilet over at mentalt ustabile folk pisser og runker i full offentlighet og angriper uskyldige mennesker. Byen er ikke trygg lengre, Alle med penger flykter fort som faen. Hele NYC kommer til å bli en eneste stor ghetto hvis det fortsetter sånn. Dette er realiteten for mange av storbyene. De Blasio kuttet også politiets budsjett med $1 Billion. Hva i huleste er det han tenker med? «Defund The Police» er det mest Darwin award-verdige shitn jeg har sett på lenge. Kriminaliteten er helt ute av kontroll. Hva er egentlig logikken her? Vær så snill forklar meg det noen. Jeg ser det ikke..

På den andre siden kan man argumentere for at de absolutt verste byene i USA er røde, noe som er sant, bortsett fra blant annet byene i Texas og Florida som gjør det ganske bra. Det er på en måte forventet at de er verst fordi de alltid har vært det. Fallhøyden er ikke like stor.

Covid-19 hjelper ikke akkurat på situasjonen, men jeg tror ikke det alene er grunne til at landet holder på å krepere. Trump skulle helt klart tatt det mer seriøst, men man ser jo også konsekvensene av å stenge ned landet. Det bare fungerer ikke i et land som USA.

BLM er en katastrofe for befolkningen. Budskapet er flott, noe alle burde støtte. Men peaceful protesters my ass! De ruinerer jo alt de kommer over. For folk flest er dette veldig skremmende. De amerikanerne jeg kjenner sier at BLM har gjort at rasismen er verre enn noen gang. Folk konverterer hver dag. The silent majority kommer til å stemme Trump. Folk er redde for egne liv. Egen sikkerhet er en større motivasjon til hvilken vei man stemmer enn noe annet. Siden Trump er den eneste som viser vilje til å ta tak i dette kommer flertallet til å holde med han.

Bortsett fra det er det mye annet å like med Trump. Han er en weirdo, helt klart. Men han er i hvert fall ikke interessert å krige. Arbeidsledigheten fikk han ned også, før korona that is. Han har gjort mye positivt for landet, noe norske medier ser ut til å ignorere helt. Blir litt sliten av at Norge alltid skal gjøre narr av han og kun belyse de negative sidene hele tiden. Trump er en klovn, ja, men heller ikke så dum som han ser ut som.

Hvordan det påvirker oss i Norge driter jeg i. Jeg tenker mest på hva som er best for USAs befolkning. Jeg vil ikke at mine venner skal bli skutt ned på åpen gate.

Man kunne sikkert skrevet en hel bok om hvorfor USA sliter på så mange områder. Jeg har dessverre hverken kunnskapen eller evnen til å forstå alt dette. Men dette er det inntrykket jeg sitter igjen med.

Trump 2020
Change my mind
Alltid likt Trump, og liker han ikke mindre etter han stilte som presidentkandidat. Regner med det det blir en enda tydeligere seier denne gangen, noe annet ville overrasket meg.
Gleder meg allerede til å se reaksjonene til de som er i mot Trump det øyeblikket det avklares at han blir sittende i fire år til. Følgelig får vi mange timer god underholdning i nyhetsmedier, div forum inkludert dette, og kanskje aller mest youtube.
Trump 2020
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg tror at demokratene må slutte å være "voksne" og bare ignorere konstante lavmålsutspill - det får ikke republikanerne til å oppføre seg, det får bare demokratene til å virke tafatte mens republikanerne vinner poeng blant sine egne.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg enig i, samtidig som jeg ikke tror det er hverken fruktbart eller treffsikkert å idiotforklare trumpister, som EdIsAPortal var inne på. Manglende intelligens er stort sett ikke det som motiverer folk til å ta dumme valg, og den konsekvente ignoreringen av lavere middelklasse sine høyt reelle problemer er en del av bakgrunnen her.

De må også helt klart gjøre noe med den systemiske skjevheten i hvem som får stemt og ikke, og på sikt forhåpentligvis gjøre folk bedre utstyrt til å takle en flom av innen- og utenriks propaganda og løgn.
Vis hele sitatet...
Det er veldig viktig. Når det gjelder forholdet til løgn og sannhet som har utviklet seg, der man nå så og si kan velge sine egne fakta, så er det et av områdene der jeg ser Trump som symptomet og ikke sykdommen. I jobbsammenheng er dette noe jeg har bekymret meg for i ihvertfall ti år, det har vært en helt tydelig utvikling som har kulminert i Trump-USA. Som sagt kan man håpe på at det med Trump blir så utilslørt at det åpner øynene til folk og skaper en motreaksjon. Er jeg for optimistisk?

Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Alltid likt Trump, og liker han ikke mindre etter han stilte som presidentkandidat. Regner med det det blir en enda tydeligere seier denne gangen, noe annet ville overrasket meg.
Vis hele sitatet...
Dette hadde vært et mye mer interessant innspill dersom du forklarte hva du liker med Trump, på hvilken måte politikken hans har imponert deg og hvorfor du tror han blir valgt igjen.
Sist endret av *pi; 26. august 2020 kl. 15:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Heier ikke på Trump, han har ett oppblåst ego og representerer alt som er galt med USA. Men frem til covid og bom så var ikke politikken så hakkede gal for den jevne amerikaner. Arbeidsledigheten vase på vei ned, han presser flere land til å ta ansvar i NATO, har startet ett oppgjør med Kina. Dette er gode ting.

Men hans stadig referanser til dame Ness, harselering er, støtte til rasistiske organisasjoner, omgir seg kun med ja mennesker. Og håndteringen av covid. Vel USA havnet i deep shit da. Han har polarisert det amerikanske samfunnet enda mer enn det det var, ignorerer grunnleggende problemer.

Med fire nye år så trur jeg vi ser begynnelsen på slutten av de forente amerikanske stater. Mer sosial uro og en president som muse kontrollen. Han skulle tømme sumpen, men har bare ekspandert den.

På den andre siden så tror jeg ikke boden kommer til å utgjøre en forskjell. USA har gått fra demokratiets fyrtårn, til å bli ett land styrt av de som kan putte mest penger i lomma på kandidatene og ikke den med mest rettferdig politikk.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Men frem til covid og bom så var ikke politikken så hakkede gal for den jevne amerikaner.
Vis hele sitatet...
Selv om det skal sies at det var bra guff på økonomien fra før han overtok, så har finanspolitikken hans riktignok gitt gode tall på økonomi og sysselsetting. Men det er finansiert av gjeld, og skal jo betales på et tidspunkt. Dette virker det som amerikanere er så vant til at de ikke ser problemet. Trump tok faktisk mål av seg å få slutt på budsjettunderskudd (tar jeg feil når jeg husker at han skulle betale ned hele statsgjelden!?), han har gjort det motsatte av det. Når det gjelder langsiktig økonomisk vekst, så er vel ikke handelskrig veien å gå heller. Så jeg vet ikke jeg. Sammen med å kutte på klima- og miljøkrav så er jeg litt redd for at dette er en klassisk pisse-i-buksa-løsning. Men selvsagt gøy for den jevne amerikaner så lenge det varer, og en bra søknad om å bli gjenvalgt.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av pi Vis innlegg
Dette er jeg enig i, samtidig som jeg ikke tror det er hverken fruktbart eller treffsikkert å idiotforklare trumpister, som EdIsAPortal var inne på. Manglende intelligens er stort sett ikke det som motiverer folk til å ta dumme valg, og den konsekvente ignoreringen av lavere middelklasse sine høyt reelle problemer er en del av bakgrunnen her.
Vis hele sitatet...
Om folka er naturlig nedrullet eller bare oppfører seg 100% konsekvent sånn... er egentlig ikke så interessant for meg, lenger. Dette er en gruppe folk som stort sett er innbitt på å "være brutalt ærlige" når det passer dem, men gråter krokodilletårer på størrelse med olympiske svømmebasseng hver gang noen peker ut at de idiotiske tingene de gjør er idiotiske. Det er riktignok mildt underholdende, men også aldri så lite kvalmende, og jeg tror man tjener lite på å jatte med dem. Enten har de bevisst valgt denne vinklingen som et påskudd til å avfeie kritikk de ville ignorert uansett, ellers har de svelget den rått sammen med 100 andre konspirasjonsteorier, og er komplett immune mot enhver form for fornuft. Fakta og elementær logikk viser seg å være dårlig egnet til å overbevise folk i utgangspunktet, så jeg anser det som håpløse tilfeller.

Uansett er jeg ganske enkelt lei av å være diplomatisk og forståelsesfull. Hvis det er lite produktivt... får det være det. Jeg sparer den virkelig mikroskopiske mengden tålmodighet jeg har igjen til andre ting.

Sitat av pi Vis innlegg
Når det gjelder forholdet til løgn og sannhet som har utviklet seg, der man nå så og si kan velge sine egne fakta, så er det et av områdene der jeg ser Trump som symptomet og ikke sykdommen. I jobbsammenheng er dette noe jeg har bekymret meg for i ihvertfall ti år, det har vært en helt tydelig utvikling som har kulminert i Trump-USA. Som sagt kan man håpe på at det med Trump blir så utilslørt at det åpner øynene til folk og skaper en motreaksjon. Er jeg for optimistisk?
Vis hele sitatet...
Jeg tror Trump er, for å dra metaforen litt i overkant langt, både sykdom og symptom samtidig. Jeg har ikke tvil om at han aktivt (og formodentlig helt med vilje) har gjort det amerikanske samfunnet verre på mange måter, også før valgkampen 2016. Birther-opplegget er ett eksempel på idiotien han assosieres med, og det kan godt ha vært hans springbrett inn i politisk "engasjement", der han senere har tatt akkurat samme bullshit-tendensen og skrudd den opp til 11.

I mellomtiden har han vært en regelrett trailblazer innen å legitimere rasisme og løgn (blant mange andre ting) innen politikken, og jeg ser dette som dårlig nytt for alle demokratier. Jeg ville sagt du er i overkant optimistisk... men så er det meg, da.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
Det er enkelt for oss i gode gamle Norge å gjøre narr av folk som støtter Trump, men tror pipa hadde fått en annen lyd hvis vi bodde der selv. Spiller med en del amerikanere og de er livredde. Landet holder på å gå helt av hengslene. Jeg tror Trump kommer til å vinne hovedsaklig pga. BLM, som Biden ser ut til å støtte. Det er kanskje et taktisk valg av han for å sanke stemmer, men det skremmer meg.
Vis hele sitatet...
Å avfeie det med at nordmenn ikkje kjenner amerikanske forhold, er litt rart. Trump er historisk upopulær, og har minst halve befolkinga mot seg. Det er fleire som misliker han, enn som liker han.

Det rimer vel ikkje heilt med at pipa umiddelbart hadde fått anna lyd om vi burdde der.

Når det kjem til BLM er det og underleg; det ser ikkje ut som Trump er den som vinn mest på fokuset.
Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
Blåe stater holder på å kollapse helt. Bare se på storbyene. NYC, LA, Seattle, Chicago, San Francisco og mange flere. Folk flykter storbyene fordi livskvaliteten er så elendig. NYC dør takket være Bill de Blasio.
Vis hele sitatet...
Jøss, det var nytt for meg at folk flyktar storbyane. Det var nytt for meg at NYC døyr. Kanskje du kan underbygge det?
Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
Det er trist å se hvilken tilstand de flotte byene er i. Forholdene i NYC er nesten verre enn på 70-tallet.
Vis hele sitatet...
Det er blank løgn.
Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
Naboer er fortvilet over at mentalt ustabile folk pisser og runker i full offentlighet og angriper uskyldige mennesker.
Vis hele sitatet...
Kanskje peikar det på noko viktig? At mentalt ustabile personer ikkje har eit sikkerhetsnett i USA. Dei har dårleg tilgang på helsehjelp, og dårleg tilgang på det sikkerhetsnettet som vi tar for gitt i Europa. Meg bekjent er det Trump som har gått til val på å redusere det offentlege ansvaret, m.a. ACA.
Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
«Defund The Police» er det mest Darwin award-verdige shitn jeg har sett på lenge. Kriminaliteten er helt ute av kontroll. Hva er egentlig logikken her? Vær så snill forklar meg det noen. Jeg ser det ikke..
Vis hele sitatet...
Her lukter det vel litt av at du ikkje har forstått motivasjonen bak defund the police.

Det er ikkje snakk om å fjerne politi. Det er snakk om å redusere den einsidige satsinga USA har hatt på politi, og nytte ein del av dei ressursane på t.d. psykisk hjelp til personar med behov, og på den måten forhindre kriminaliteten før den skjer, heller enn å fengsle lovbrytaren. Argumentasjonen er at det vil gi lågare kriminalitet og reduserte kostnader.

Kort sagt er argumentasjonen din prega av at du ukritisk aksepterer alle premiss GOP legg opp, utan å settje deg inn i reaksjonane - du godtar GOP sitt narrativ om tilstanden i USA. Og då er det ikkje spesielt sjokkerande at du konkluderer med at Trump er løysinga...
Sitat av robhol Vis innlegg
Om folka er naturlig nedrullet eller bare oppfører seg 100% konsekvent sånn... er egentlig ikke så interessant for meg, lenger. Dette er en gruppe folk som stort sett er innbitt på å "være brutalt ærlige" når det passer dem, men gråter krokodilletårer på størrelse med olympiske svømmebasseng hver gang noen peker ut at de idiotiske tingene de gjør er idiotiske. Det er riktignok mildt underholdende, men også aldri så lite kvalmende, og jeg tror man tjener lite på å jatte med dem. Enten har de bevisst valgt denne vinklingen som et påskudd til å avfeie kritikk de ville ignorert uansett, ellers har de svelget den rått sammen med 100 andre konspirasjonsteorier, og er komplett immune mot enhver form for fornuft. Fakta og elementær logikk viser seg å være dårlig egnet til å overbevise folk i utgangspunktet, så jeg anser det som håpløse tilfeller.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig hvis vi snakker om de som spiller på disse strømningene. Men å se ned på store deler av den befolkningen man er satt til å ivareta som politiker tror jeg er en del av bakgrunnen for problemet. Dette tror jeg det er vanskelig som oss som egalitære nordmenn å sette oss inn i, selv om vi ser noe av det samme i hvordan f eks FrP profitterer på følelsen (reell eller ikke reell) av å falle utenfor og ikke bli tatt på alvor - uten å nødvendigvis ha en politikk som tjener disse gruppene. Men når det kommer til politikere og andre som skamløst fisker i dette opprørte farvannet, så er jeg hundre prosent enig i at man må call bullshit i større grad, og tålmodighet er ikke nødvendigvis en dyd.

Jeg tror Trump er, for å dra metaforen litt i overkant langt, både sykdom og symptom samtidig. Jeg har ikke tvil om at han aktivt (og formodentlig helt med vilje) har gjort det amerikanske samfunnet verre på mange måter, også før valgkampen 2016. Birther-opplegget er ett eksempel på idiotien han assosieres med, og det kan godt ha vært hans springbrett inn i politisk "engasjement", der han senere har tatt akkurat samme bullshit-tendensen og skrudd den opp til 11.

I mellomtiden har han vært en regelrett trailblazer innen å legitimere rasisme og løgn (blant mange andre ting) innen politikken, og jeg ser dette som dårlig nytt for alle demokratier.
Vis hele sitatet...
Jeg er egentlig helt enig i det. Han fant ikke opp sykdommen, men han har dyrket den til nye høyder, og den legitimeringen av stort sett alt som var uholdbart før er som sagt det som bekymrer meg mest. Så i den grad det er et håp der er det at han drar det for langt, så motreaksjonen kommer tidligere enn den ellers ville ha gjort. For det var ting som var i kjømda, det der.

Jeg ville sagt du er i overkant optimistisk... men så er det meg, da.
Vis hele sitatet...
Hehe, ja du er kanskje ikke den mest optimistiske jeg vet om. Det er ikke jeg heller, men man prøver
Sist endret av *pi; 26. august 2020 kl. 17:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg heiet på Trump forrige valg, mye fordi jeg misliker Clinton og tror hun allerede hadde hivd seg inn i flere kriger om hun var bak roret.

Merkverhodet ikke noen ekspert på amerika eller amerikansk politikk. Dette har ca. utelukkende med hjerte å gjøre. En følelse av strømninger i samfunnet og hva Trump hatet egentlig representerer.

Den evinnelige mediashitstormen samt at det er veldig legitimt å hate på Trump har gjort at jeg paradoksalt nok heier litt på Trump den dag idag. Dog ganske nonchalant. Slik har jeg det ofte når det er PK å hate sterkt på noe eller noen.

Venstresiden som proklamerer toleranse og "empati" har vist seg særs intolerante ovenfor sittende president og hans tilhengere. Ofte helt uten innsikt i at man representerer samme mynt (intoleranse) bare andre sida.

Ellers er USA bygd på kapitalisme (noe jeg er blitt mer og mer fan av (18åroge meg hadde rista på hodet)) og oppbygging av byråkrati fører som regel til ineffektivitet og pengesløs. Det er ikke nødvendigvis empatisk å stjele penger fra de rike og putte dem inn i et ineffektivt byråkrati. Medmenneskelighet og empati eksisterer uavhengig av om det fins et tunggrodd byråkrati hvor skattepengene forsvinner.

Jeg tror Trump er mer kapitalistisk innstilt enn Biden.

Ellers:
USA har ikke hivd seg hodestups inn i noen voldsom krig med Trump bak røret (Clinton tror jeg hadde vært inne å rota i Syria med full kraft ved første anledning). Under Trump var arbeidsledigheten den laveste på flere tiår. Minoriteter hadde laveste arbeidsløshet enn ca. alltid.

Misforstå rett - det er ca umulig å forsvare hvor lettsluppen forhold Trump har til sannhet, eller klumsete formuleringer. Jeg liker heller ikke at han er fiendtlig innstilt til Iran. (jeg vil også gjerne ha google på en ny Huawei telefon)

Trump representerer mye av det som rører seg i det amerikanske samfunn. Det vil IKKE forsvinne om Biden vinner.

Den politiske korrekte bølgen som representerer motvekten til Trump skremmer meg nesten mer. Når noen claimer moralsk overlegenhet blir jeg særs skeptisk. Det kan fort gå mot et mer intolerant samfunn om alle som blir butthurt ved første anledning skal styre skuta.

Til sist tror jeg ikke det spiller stor trille for oss i Norge.
Jeg holder en liten knapp på at Biden vinner, det ser iallefall slik ut nå.
Sist endret av Bearass; 26. august 2020 kl. 18:00.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Venstresiden som proklamerer toleranse og "empati" har vist seg særs intolerante ovenfor sittende president og hans tilhengere. Ofte helt uten innsikt i at man representerer samme mynt (intoleranse) bare andre si
Vis hele sitatet...
Likte godt hele innlegget ditt, men dette er hva som provoserer meg mest med venstresiden.
Jeg vil gjerne tro at det er en liten minoritet ekstremister som skriker høyest som gir venstresiden dette negative imaget.
Dessverre er det mange bekjente som mener det samme.

Når det gjelder valget og politikk i sin helhet så vet jeg rett og slett altfor lite til å ta et godt valg.
Så det blir som regel ett valg om hvem du helst IKKE vil ha makten.
Og sånn som demokratene er fremstilt nå så håper jeg virkelig ikke de får makten.

Må innrømme at jeg liker å ha en politisk ukorrekt fyr stå å slenge dritt til alt og alle sånn for underholdningens skyld.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg heiet på Trump forrige valg, mye fordi jeg misliker Clinton og tror hun allerede hadde hivd seg inn i flere kriger om hun var bak roret.

Merkverhodet ikke noen ekspert på amerika eller amerikansk politikk. Dette har ca. utelukkende med hjerte å gjøre. En følelse av strømninger i samfunnet og hva Trump hatet egentlig representerer.
Vis hele sitatet...
Med andre ord; du baserer din mening på ren følelse som du selv hevder å ikke ha noe som helst grunnlag for. Forøvrig er det ikke Clinton som f.eks. har sabotert Iran-avtalen. Jeg ville vært svært interessert i å se om denne "Hillary er en krigshisser"-memen opprinnelig hadde det minste fnugg av et gyldig poeng bak seg.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Den evinnelige mediashitstormen samt at det er veldig legitimt å hate på Trump har gjort at jeg paradoksalt nok heier litt på Trump den dag idag. Dog ganske nonchalant. Slik har jeg det ofte når det er PK å hate sterkt på noe eller noen.

Venstresiden som proklamerer toleranse og "empati" har vist seg særs intolerante ovenfor sittende president og hans tilhengere. Ofte helt uten innsikt i at man representerer samme mynt (intoleranse) bare andre sida.
Vis hele sitatet...
Medieshitstormen som går ut på å... rapportere om det han beviselig sier, for eksempel med lydopptak, eller i full offentlighet, eller på direktesendt TV? Dette er nøyaktig det jeg mener med krokodilletårer i forrige innlegg - det er, som du sier, svært legitimt å "hate på" Trump, i den forstand at det finnes dusinvis av individuelt ganske gode grunner til å ha et problem med ham og meningene hans. Det er selvfølgelig svært populært å prøve å likestille disse med ubegrunnet intoleranse, men det betyr ikke at det gir mening.

Det er, til tross for populær alt-right-polemikk, ikke noe ulogisk i å være temmelig tolerant, men fortsatt mislike Trump. Prinsippet bak kalles toleranseparadokset, og går kort forklart ut på at det blir en selvmotsigelse å være overdrevet "tolerant" overfor ren intoleranse, som er det Trump i stor grad står for. Du vet, ved for eksempel å assosiere seg med "white supremacists", mobbe funksjonshemmede, diskriminere mot transpersoner, implisitt eller eksplisitt støtte homofobi, osv.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Ellers er USA bygd på kapitalisme (noe jeg er blitt mer og mer fan av (18åroge meg hadde rista på hodet)) og oppbygging av byråkrati fører som regel til ineffektivitet og pengesløs. Det er ikke nødvendigvis empatisk å stjele penger fra de rike og putte dem inn i et ineffektivt byråkrati. Medmenneskelighet og empati eksisterer uavhengig av om det fins et tunggrodd byråkrati hvor skattepengene forsvinner.

Jeg tror Trump er mer kapitalistisk innstilt enn Biden.
Vis hele sitatet...
Under USAs selverklærte storhetstid var det ganske forskjellige forhold enn det republikanerne forfekter i dag. Jeg nevner dette fordi hele MAGA-idéen ser ut til å bestå av nostalgi for etterkrigstiden, men innebærer en politikk som er temmelig forskjellig fra hva som var gjeldende den gangen.

Et av punktene amerikanerne er direkte masturbatorisk glade i å dra frem hele tiden er "Land of Opportunity", med andre ord muligheten til å komme fra beskjedne kår og gjøre det bra - med andre ord det vi i dag kaller sosial/økonomisk mobilitet, nokså nært koblet med det vi ville kalt et økonomisk sikkerhetsnett og arbeiderrettigheter.

Disse er begreper moderne republikansk tankegang (som jeg også er fristet til å kalle et paradoks) mildt sagt ikke har ekstremt mye til overs for, men som tvert imot blir betegnet "venstreradikale" og som er lite forenlige med dagens USA. Food for thought.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Under Trump var arbeidsledigheten den laveste på flere tiår. Minoriteter hadde laveste arbeidsløshet enn ca. alltid.
Vis hele sitatet...
Bare for å ha nevnt det var arbeidsledigheten på en tydelig nedovertrend lenge før Trump. Det er ikke noe sjokk at han gjerne vil ta æren for det, men synkende arbeidsledighet var også et faktum gjennom det aller meste av Obamas periode - og det er ikke engang et forsøk på å gi ham æren for det. Det kom rett etter en global finanskrise, for pokker.
Det man derimot ser er at kursen på den grafen er uforandret gjennom hele Trump-perioden, som gjør det mindre sannsynlig at han selv har gjort noe drastisk for å påvirke det. (I perioden denne grafen dekker altså - legg godt merke til at den slutter før coronavirus ble relevant. )

Sitat av Bearass Vis innlegg
Misforstå rett - det er ca umulig å forsvare hvor lettsluppen forhold Trump har til sannhet, eller klumsete formuleringer. Jeg liker heller ikke at han er fiendtlig innstilt til Iran. (jeg vil også gjerne ha google på en ny Huawei telefon)
Vis hele sitatet...
Og likevel argumenterer du ut ifra et synspunkt som ser ut til å være basert på en del "Trump-sannheter". Det høres kanskje mer aggressivt ut fra min side enn jeg egentlig mener å være - jeg mener ikke å insinuere at du i hemmelighet er en stor fan av den patologiske lyvingen hans, men heller at du kan ha "fått det i deg" uten å være klar over det der og da.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Trump representerer mye av det som rører seg i det amerikanske samfunn. Det vil IKKE forsvinne om Biden vinner.
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Så er spørsmålet, hva er det disse bevegelsene kommer fra, består av, betyr og sannsynligvis resulterer i - og er dette bra ting?

Sitat av Bearass Vis innlegg
Den politiske korrekte bølgen som representerer motvekten til Trump skremmer meg nesten mer. Når noen claimer moralsk overlegenhet blir jeg særs skeptisk. Det kan fort gå mot et mer intolerant samfunn om alle som blir butthurt ved første anledning skal styre skuta.
Vis hele sitatet...
Den politisk korrekte bølgen har sine egne problemer, men overdrevet PK-hysteri er i prinsippet en helt annen diskusjon, (som jeg forresten hadde vært interessert i, men dette er ikke stedet) som tilfeldigvis blir brukt veldig, veldig ofte som vikarierende argument i diskusjoner der det er fullstendig irrelevant.
Sist endret av robhol; 26. august 2020 kl. 20:45.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg tenker selv at det er vanskelig, tilnærmet umulig, for meg her i Norge å forstå folk i USA
har det og hvorfor de eventuelt stemmer på Trump.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig, det er uforståelig!
Men når man ser IQ nivået dems er det ingenting som er umulig tydeligvis.Fra Trump rally: https://youtu.be/NzDhm808oU4

(Watch til end for a good laugh og mange facepalms)

Mon tro om det er sukkeret eller kostholdet der borte i USA som gjør folk til så lett hjernevaskede tullinger. Selv de som stemmer Trump har jo ikke peiling på hva de stemmer på.
Sist endret av celtseus; 26. august 2020 kl. 21:04.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Likte godt hele innlegget ditt, men dette er hva som provoserer meg mest med venstresiden.
Jeg vil gjerne tro at det er en liten minoritet ekstremister som skriker høyest som gir venstresiden dette negative imaget.
Dessverre er det mange bekjente som mener det samme.
Vis hele sitatet...
Det er gjerne litt hult om enkeltelementer på venstresida provoserer deg med dette - men du aksepterer eit GOP som aktivt promoterer birther-teorien, og sår tvil om t.d. Kamela Harris sitt kandidatur, gjennom tvetydig ordbruk, og omfavner spinnville konspirasjonsteorier som Qanon.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Å avfeie det med at nordmenn ikkje kjenner amerikanske forhold, er litt rart. Trump er historisk upopulær, og har minst halve befolkinga mot seg. Det er fleire som misliker han, enn som liker han.
Vis hele sitatet...
Det gjenstår å se da. Jeg tror opprørene som har pågått i lang tid har omvendt mange. Poenget mitt var at vi hadde hatt et annet synspunkt om vi bodde midt oppi kaoset. Jeg ser helt klart en trend hvor folk tar en komplett politisk u-turn på sosiale medier som Twitter og Reddit. Vi må nesten vente å se hvordan resultatet blir til slutt.

Når det kjem til BLM er det og underleg; det ser ikkje ut som Trump er den som vinn mest på fokuset.
Vis hele sitatet...
Hvordan kom du til den konklusjonen? Jeg har en helt annen oppfatning. Det er noen få som er ekstremt høylytte men de representerer ikke majoriteten.

Jøss, det var nytt for meg at folk flyktar storbyane. Det var nytt for meg at NYC døyr. Kanskje du kan underbygge det?
Vis hele sitatet...
Virkelig? Da har du ikke fulgt særlig godt med. Mange av storbyene har mistet innbyggere i flere år nå. Dette har toppet seg den siste tiden og kurven kommer til å stupe i årene som kommer. Hardest rammet er New York City og Los Angeles. Folk står i lang kø for å flytte ut av storbyene De blåeste statene er de som mister flest innbyggere. New York har mistet 1.4 mill innbyggere siden 2010. California har mistet 912k. Illinois har mistet 865k. Dette er tall fra i fjor. Vil tro tallene ser verre ut nå. De fleste av disse flytter til røde stater som Florida, North Carolina, Texas og Nevada. I dette øyeblikk kjøper familier fra storbyene hus usett i andre stater kun minutter etter de blir lagt ut for salg. Hvorfor skjer dette? Synes det er litt mistenkelig, hmmm.

Det er blank løgn
Vis hele sitatet...
Linken din ser ut til å gjelde hele landet, jeg snakket utelukkende om New York City her. Statistikken er nok litt misvisende for øyeblikket. Kriminalitet som voldtekt og ran har roet seg betraktelig pga. lockdown, noe som er ganske forutsigbart. Vold/mord har på den andre siden skutt i været som bare faen. "Through the first seven months of this year shootings were up 72 percent over the same period last year and murders rose 30% percent I enkelte perioder har volden økt med opp mot 270%! Begynner å ligne på filmen Escape from New York.

Kanskje peikar det på noko viktig? At mentalt ustabile personer ikkje har eit sikkerhetsnett i USA. Dei har dårleg tilgang på helsehjelp, og dårleg tilgang på det sikkerhetsnettet som vi tar for gitt i Europa. Meg bekjent er det Trump som har gått til val på å redusere det offentlege ansvaret, m.a. ACA.
Vis hele sitatet...
Ja, her er jeg helt enig. Noen har sviktet totalt her. Men var det nødvendig å plassere de akkurat der? Jeg mener resultatet er ganske uheldig. Hele greia føles som et stunt av de Blasio. Se for deg at vi plutselig hadde plassert 1000 mentalt ustabile og voldelige hjemløse i
karl johans gate. Det hadde blitt fucking mayhem. Det hadde aldri skjedd. Jeg nekter å tro at det ikke finnes en løsning som hadde vært bedre for alle involverte.

Trump har lovt å erstatte ACA med en lignende ordning, men her har han sviktet hittil. Skuffende.

Her lukter det vel litt av at du ikkje har forstått motivasjonen bak defund the police.
Vis hele sitatet...
Såpass forstår jeg. Men begynner de ikke i feil ende? Burde ikke et slikt system være på plass før man begynner å kutte politiets budsjett? Hittil har resultatet vært nokså katastrofalt. New Yorkere forteller at pågangen er så stor at hvis man ringer 911 ber de deg om å klare seg selv. De har ikke kapasitet nok til å hjelpe alle som trenger det. Kriminelle gjenger utnytter dette i stor grad.

Kort sagt er argumentasjonen din prega av at du ukritisk aksepterer alle premiss GOP legg opp, utan å settje deg inn i reaksjonane - du godtar GOP sitt narrativ om tilstanden i USA. Og då er det ikkje spesielt sjokkerande at du konkluderer med at Trump er løysinga...
Vis hele sitatet...
Ja, det er vel en ærlig sak. Synes du GOP sitt narrativ er pur bullshit? Eller er du villig til å si at det er noe sannhet her?
Jeg har aldri noen gang hørt Trump kommet med et legit argument. Sånn sett er det ganske imponerende av han å bli valgt.

Har vell kanskje noe å gjøre med at hate for intelektuelle har blitt så stort i usa, da mange forbinder det med status quo.
Så da de fikk muligheten til å velge en som var noe helt annent, så kjørte de på uavhengi av hva han sa :P

Om han vinner igjen blir jeg ikke overasket, men enda mer imponert :P

Usa er et land av paradoxer.
De har noen av de smarteste menneskene i verden, men også noen av de dummeste.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
Ja, det er vel en ærlig sak. Synes du GOP sitt narrativ er pur bullshit? Eller er du villig til å si at det er noe sannhet her?
Vis hele sitatet...
Ja, i det store og det heile er det faktisk rein bullshit. Det er diktert av ein Liar in Chief, som kjem med internt inkoherente utsagn, og som driter i om det han kjem med er sant eller ikkje.

I tillegg bør generelt alle partsutspel undersøkast med eit kritisk blikk. Partane i amerikansk politikk er ikkje kjende for å vere edruelege i sin omtale av motparten, og alle tøyer sannheta. Å tru einsidig på ei av sidene er lite konstruktivt, stortsett.
Sitat av robhol Vis innlegg
Det stemmer. Så er spørsmålet, hva er det disse bevegelsene kommer fra, består av, betyr og sannsynligvis resulterer i - og er dette bra ting?
Vis hele sitatet...
Dette er det interessante spørsmålet.

Det finnes elementer i det amerikanske samfunnet som jeg tipper den jevne Trump motstander (og tilhenger) grøsser av og ønsker å undertrykke.

Det er varierende grad av synspunkter og nyanser. Fra venstresidens ståsted kan f.eks rasismebegrepet utvannes. Man kan være moderat (i f.eks innvandringsspørsmål) og sånn sett være "enig" med deler av mer ekstreme synspunkter, men står i fare for å bli puttet i samme bås som de mer ekstreme. PK hysteriet tenker jeg absolutt er relevant her. Jeg tenker det har mye å gjøre med hva som rører seg og hvorfor folk er så veldig anti eller pro.

BLM kan fungere som eksempel på parole hvor mye oppspart frustrasjon kan få utløp (selv om det ikke nødvendigvis har med Floyd saken å gjøre - (enhver oppegående person er anti politivold eller rasistisk motivert politivold)). Her blir voldelige demonstrasjoner "forstått" av venstresida mens høyre side har mindre toleranse. Begge sider blir forstått å forsvare de mer ekstreme synspunkter og splittelse oppstår. Å hevde f.eks "white lives matter" (som det finnes eksempler på) kan føre til at man mister jobben og blir fryst ut.

For ta en annen vinkling som jeg selv har møtt i diskusjoner: jeg er skeptisk til innvandring. Jeg er en normalt empatisk mann (scoret høyere på feminine egenskaper enn mange damer), jobber i omsorgsyrket. Behandler individ med respekt og omtanke. Men er altså skeptisk til innvandring, spesielt fra fjerne kulturer og dens påvirkning på norsk kultur, økonomi og framtid. Her har jeg møtt argumenter som at dem som er skeptiske, sinte, evnt. redde er problemet. Om alle var åpne så ville jo alt gått smooth. Fett nok. Sånn funker det for den idealistisk tenkende. Man evner ikke å se realiteten, at f.eks innvandring som går utover store store deler av befolkningens komfortgrense automatisk fører til vekst av mer eller mindre ekstreme strømninger mot en slik politikk.(build the wall!).

Trump er et resultat av politikk ført i forkant av at han ble president. Ved å forsøke å bannlyse/undertrykke meninger man ikke liker vil det fortsette å putre og etterhvert eksplodere.

Er det en bra ting? Dette er vanskelig å si. Det putrer på begge sider. Leser man endel innlegg her så skjønner man at det putrer svært godt også på venstresida og i Trump hatet. Det kommer til uttrykk i mer ekstreme former kamuflert under "etiske" paroler.

Hva det resulterer i er vanskelig å spå. Noen ganger ser det ut som splittelsen skal ta helt av og rive USA fra hverandre. Dog tviler jeg på at det dras så langt
Er norsk/amerikansk statsborger, så kan kanskje gi litt input her som andre ikke kan.

Er det noen av dere som heier på Trump denne runden?

Nei. Jeg har selv støttet Bidens kampanje aktivt siden august i fjor.

Er det noen av dere som har endra mening om ham, enten den ene eller den andre veien?

Var ikke statsborger ved valget i 2016, men hele familien min stemte på han den gang. Ingen av de ser ut til å ha endret mening i 2020. De vet godt hva han står for og hvilke negative sider som følger med, men det er ikke nok til å tippe skalaen i motsatt retning.

Hva synes folket generelt; gikk det bedre eller verre enn fryktet?

Jeg var selv Trump tilhenger før valget i 2016, og utover 2017. Endret mening når jeg så at han manglet dømmekraft og administrasjonen var ett stort kaos fra start til ende. For meg handler de ikke så mye om tweetene og alt det rare han sier. Det er mer at han ikke virker skikket til å lede USA, da han tar så mange merkelige beslutninger som går mot amerikanske interesser.

Han behandler president-embetet mer som et reality-show enn med den respekten det fortjener. Så jeg tror ikke han er skikket til å lede landet.

Også er det all korrupsjonen såklart, og hvordan han motarbeider rettssystemet i USA.

Hva tror dere blir utfallet av valget?

Det handler om 3 ting: Covid, arbeidsløsheten/økonomien og sosial uro. Jeg har i lang tid tenkt at Trump kommer til å tape så det synger, men de siste dagene er jeg blitt mer usikker. Hvite amerikanere begynner å frykte alle de som raner butikker og tenner på bygninger, og frykt er et veldig sterkt virkemiddel i politikken.

Ta Wisconsin og det som skjer i Kenosha som et eksempel. Har lest at flere hvite der nå vil stemme Trump fordi de tolker demokratenes respons som en falitt til "mobben". Hvis den sosiale uroen fortsetter å stige så kan det definitivt gjøre at Trump vinner disse vippestatene.

Kommer det amerikanske demokratiet til å bli radikalt endret av dette på sikt?

Vi har nå glidd inn i en mer fascistisk retning under Trump, der sannhet og redelighet undergraves. Han har på mange måter vingeklippet kongressen og flyttet grensene for hva som er akseptabelt. Dette er noe jeg reagerer veldig på.

Det som gjorde meg virkelig sint, var måten han holdt igjen støtte til Ukraina, for å tvinge de til å etterforske Biden for løgnaktige påstander om korrupsjon. Det er et grovt misbruk av president-makt og han burde ha blitt avsatt ved riksrett.

Hvordan kommer dette til å påvirke oss her i Norge?

Umulig å spå...Mye tyder på at Trump er i lomma på russerne, så det kan være at han vil følge en mer passiv linje ovenfor Putin hvis han blir gjenvalgt. Det kan ha konsekvenser for nord-områdene.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Snakker nå kun ut ifra flekser. Ingen fakta om noen av disse to personen, kun reinspikka følelser.

-Obama virker fantastisk. Alle komikere omfavnet han. Alle elsket han. Han har veldig god til å si det folk vill høre.

-Trump er rich white trash overtent på ADHD Medina som nekter å bruke scriptet fullt ut og snakker fra leveren. Han har sagt mange stygge ting, men samtidig forstått hva han har ment.


Jeg føler personlighet typen til Obama er mer skummel. De kan sitte å kose med deg å fortelle de alt du vil høre for etterpå å lage skulle planer om å kvitte seg med deg.

Personligheten typen til Trump callerdeg inn i ringen og prøver å banke det foran alle og taper han så låter han som det ikke har skjedd.


Jeg kan kjenne meg mer igjen i Trumpenn Obama ærlig er ganske fornøyd med hvordan jeg er mot andre.

Se jeg kjenner som er mer lik Obama er ofte store Raustøl man ikke egentlig kan stole på.


Dette ble veldig personlig og kun observasjoner ut fra mine erfaringer og følelsesliv, men har nevnt denne hypotesen til mange og de begynner å forstålitt hva jeg mener.


Jeg herier ikke på Trump, men tror det er en god grunn til se stemmer på han. Vi hører kun det værste i Norge.


Det blir som om i USA er det eneste de hører om krisen skiløpere at de kjører bil alt for fort og bruker kokain. Da får man jo et dårlig bilde av hele landslaget.....
Trump har allerede Vunnet. Biden er ikke en spesielt god taler på toppen av det tror ca 40% av Amerikas befolkning at han er senil.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hva fremtiden angår, så tror jeg vi får hele hopprennet med valgfusk og innføring av et fascistisk diktatur der Trump blir sittende til han kreperer
Vis hele sitatet...
Dette er faktisk ganske spennende, siden han selv har åpnet for det.

På den annen side så er jo alt han sier både en spøk for å kødde med libtardcucksene som leser MSM, og ramsalt sannhet som du ikke må tro at han ikke kommer til å levere 110% på — samtidig —, så det er ikke så lett å vite.
Sist endret av Snurretass; 29. august 2020 kl. 02:37.
Det er helt vanvittig at folk fortsatt støtter Trump etter disse snart fire årene. Det er vanvittig at folk ikke ser hvilken retning USa kan gå i om Trump blir gjenvalgt. Det er vanvittig at folk støtter en rasistisk, sexististsk, degenerert homofob. Det er vanvittig at folk ønsker å støtte opp om alt dette i fire år til. Historien vil ikke le av dere. Historien vil gråte. Og lide, om Trump får fire år til.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av storetårn Vis innlegg
Trump har allerede Vunnet. Biden er ikke en spesielt god taler på toppen av det tror ca 40% av Amerikas befolkning at han er senil.
Vis hele sitatet...
Det er litt spennande at du er så bastant, når omlag alle andre, inkludert relativt tunge aktører som fivethirtyeight, understrekar kor åpent det er.
Sitat av KasperAG Vis innlegg
Det er helt vanvittig at folk fortsatt støtter Trump etter disse snart fire årene. Det er vanvittig at folk ikke ser hvilken retning USa kan gå i om Trump blir gjenvalgt. Det er vanvittig at folk støtter en rasistisk, sexististsk, degenerert homofob. Det er vanvittig at folk ønsker å støtte opp om alt dette i fire år til. Historien vil ikke le av dere. Historien vil gråte. Og lide, om Trump får fire år til.
Vis hele sitatet...
Hvis Trump er alt dette så er nok halve amerikas befolkning sexistiske homofobe rasister daa. Resten har heldigvis sitt etiske kompass i orden.

Hvilken retning går det i om Trump blir gjenvalgt?
Hadde det vært mulig med en poll her inne bare for gøy?
Poll lagt til! Tror den er selvforklarende.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Bearass Vis innlegg
Dette er det interessante spørsmålet.

Det finnes elementer i det amerikanske samfunnet som jeg tipper den jevne Trump motstander (og tilhenger) grøsser av og ønsker å undertrykke.
Vis hele sitatet...
Joda, men det er et tangentielt poeng, om ikke direkte irrelevant. "Vi blir så undertrykket" er et kamprop som brukes voldsomt mye i forhold til hva som er realistisk, og gjør mye tung løfting for å bortforklare eller rettferdiggjøre problematiske holdninger, og ganske enkelt som tom retorikk. Det er underholdende at det første som skjer er at du ignorerer 90% av innlegget mitt, velger ut den ene delen du kan spinne til en unnskyldning til å fortsette å snakke om den intolerante venstresiden, og kjører på derfra.

Blir man uglesett hvis man kommer med "feil" synspunkt? Selvfølgelig - men folk på "høyresiden" som tror dette er unikt til "venstresiden" er ikke bare helt ute på viddene, men mangler bakkekontakt fullstendig. Likevel ser man akkurat denne retorikken nesten utelukkende fra ett bestemt hold, og (det må sies) svært sjelden som innledning til et overbevisende argument fremsatt i god tro og med god debattskikk.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Det er varierende grad av synspunkter og nyanser. Fra venstresidens ståsted kan f.eks rasismebegrepet utvannes. Man kan være moderat (i f.eks innvandringsspørsmål) og sånn sett være "enig" med deler av mer ekstreme synspunkter, men står i fare for å bli puttet i samme bås som de mer ekstreme. PK hysteriet tenker jeg absolutt er relevant her. Jeg tenker det har mye å gjøre med hva som rører seg og hvorfor folk er så veldig anti eller pro.
Vis hele sitatet...
Det større problemet her er ekstreme synspunkter som folk prøver å ganske enkelt kalle "moderate", og moderate synspunkter som blir brukt som vikarierende argumenter/skalkeskjul/"hundefløyter" for ekstreme synspunkter. Sånt blir det uklare linjer og utvannede begrep av.

"Jeg er ganske moderat i mine økonomiske synspunkter, men spis de rike."
"Jeg har ikke lyst til å eie svarte folk som sådan, men det er veldig viktig at staten ikke kan nekte meg det. Det er en prinsippsak."

Sitat av Bearass Vis innlegg
BLM kan fungere som eksempel på parole hvor mye oppspart frustrasjon kan få utløp (selv om det ikke nødvendigvis har med Floyd saken å gjøre - (enhver oppegående person er anti politivold eller rasistisk motivert politivold)). Her blir voldelige demonstrasjoner "forstått" av venstresida mens høyre side har mindre toleranse. Begge sider blir forstått å forsvare de mer ekstreme synspunkter og splittelse oppstår. Å hevde f.eks "white lives matter" (som det finnes eksempler på) kan føre til at man mister jobben og blir fryst ut.
Vis hele sitatet...
Har du eksempler på at "venstresiden" som helhet går god for det voldelige i demonstrasjonene? (Og la oss spare litt tid: tilfeldige enkeltpersoner på Twitter, Reddit og andre er ikke representative her.) Er det sentrale figurer som har oppmuntret til det, for eksempel? (Eller offentlig kalt de voldelige demonstrantene "veldig fine folk"?)

Sitat av Bearass Vis innlegg
For ta en annen vinkling som jeg selv har møtt i diskusjoner: jeg er skeptisk til innvandring. Jeg er en normalt empatisk mann (scoret høyere på feminine egenskaper enn mange damer), jobber i omsorgsyrket. Behandler individ med respekt og omtanke. Men er altså skeptisk til innvandring, spesielt fra fjerne kulturer og dens påvirkning på norsk kultur, økonomi og framtid. Her har jeg møtt argumenter som at dem som er skeptiske, sinte, evnt. redde er problemet. Om alle var åpne så ville jo alt gått smooth. Fett nok. Sånn funker det for den idealistisk tenkende. Man evner ikke å se realiteten, at f.eks innvandring som går utover store store deler av befolkningens komfortgrense automatisk fører til vekst av mer eller mindre ekstreme strømninger mot en slik politikk.(build the wall!).
Vis hele sitatet...
Mye av problemet er nettopp det jeg nevnte: synspunktene dine er ofte preget av å ha blitt brukt som "unnskyldninger". Om det er tilfellet for deg eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men: når man har sett 100 personer som utvilsomt faktisk er rasister bedyre at de "bare er skeptiske" er det vanskelig å ikke se litt mistenksomt på person #101 som påstår det.

Det er trist at det er sånn, for man burde ikke ha så stor risiko for å bli tillagt meninger, men det er vanskelig å unngå når folk går spesifikt inn for å viske ut grenser og lyve om motivasjonene sine.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Er det en bra ting? Dette er vanskelig å si. Det putrer på begge sider. Leser man endel innlegg her så skjønner man at det putrer svært godt også på venstresida og i Trump hatet. Det kommer til uttrykk i mer ekstreme former kamuflert under "etiske" paroler.
Vis hele sitatet...
"Begge sider har problematiske momenter ved seg" er et legitimt poeng, bortsett fra en viss overforenkling i å redusere det til to "sider".
"Begge sider er like ille" er noe helt annet, og trenger i beste fall å underbygges en smule.
Ronholl

Hvorvidt jeg har svelget noen av Trump løgner eller hvordan USA var i etterkrigstida (poenget var kapitalisme) er ikke så engasjerende å dvele med. Dermed plukker jeg ut det interessante spørsmålet som jeg synes er verdt å belyse.

Det er greit å ha forskjellige politiske ståsted. Sannsynligvis har vi forskjellige politiske ståsted i norsk politikk også. Men det engasjerer lite å spinne videre på.

Angående BLM er det noget spesielt at korona plutselig ikke var så viktig lengre grunnet at saken var "såpass viktig".

Jeg har hevdet at volden ble forstått ikke forsvart (det vil bryte med etiske kodeks)

CNN og andre nyhetsstasjoner vinklet det til at BLM demonstrasjonene stort sett var fredelige (et mantra som gikk igjen) (indirekte at plyndring og voldelig sammenstøt ikke var verdt å dekke eller stille spørsmål med i like stor grad)

. Mye av problemet er nettopp det jeg nevnte: synspunktene dine er ofte preget av å ha blitt brukt som "unnskyldninger". Om det er tilfellet for deg eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men: når man har sett 100 personer som utvilsomt faktisk er rasister bedyre at de "bare er skeptiske" er det vanskelig å ikke se litt mistenksomt på person #101 som påstår det.

Det er trist at det er sånn, for man burde ikke ha så stor risiko for å bli tillagt meninger, men det er vanskelig å unngå når folk går spesifikt inn for å viske ut grenser og lyve om motivasjonene sine.
Vis hele sitatet...
Her syns jeg det du kommer med minner veldig om en unnskyldning selv.

Jeg tror ikke på din 100 av 100 også 101 som faktisk mener det han sier. Jeg vet ikke om det er egne opplevelser du her trekker fram - men det er nærliggende å tenke at en slik forståelse vitner om akkurat det jeg peker på. - en mangel på å lytte til nyanser og at saker som er betente (f.eks innvandring) oftest trigger til å putte i ekstrembåsen.

Det er ofte hva jeg opplever som problemet i dagens debattklima: betente problemstillinger trengs uendelig sårt å belyses fra alle kanter uten skylapper, butthurt eller å misforstå som ekstrem ved første trigger.
Alle alternativer er bedre enn Trump men Biden er ganske slow på sin side han og. Politikken til Biden er selvfølgelig mye bedre enn Trumps
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er litt spennande at du er så bastant, når omlag alle andre, inkludert relativt tunge aktører som fivethirtyeight, understrekar kor åpent det er.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler på at det varer så lenge. Jeg blir ganske overrasket om Biden klarer å ro denne i land. Da må han ta et standpunkt ovenfor opprørene og det raskt. Det er nok allerede for sent.
Sist endret av Ed Is A Portal; 31. august 2020 kl. 00:39.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
Jeg tviler på at det varer så lenge. Jeg blir ganske overrasket om Biden klarer å ro denne i land. Da må han ta et standpunkt ovenfor opprørene og det raskt. Det er nok allerede for sent.
Vis hele sitatet...
Igjen.

Det er mange meiningsmålinger som vert utført. Dei peikar rimeleg konsekvent på at Biden ligg i front, men at marginen er usikker, og at marginen er dårlegare i det som ser ut til å verte vippestatane.

Eg vil påstå det er meir eller mindre fullstendig åpent kven som vinn, og at du på ingen måte kan avskrive hverken Biden eller Trump. Det er for jamt, og for mange faktorer som kan vippe det eine eller andre vegen.

Du viser til eitt datapunkt, og avviser fullstendig muligheita for at Biden kan vinne. Utan meir argumentasjon. Det er ... spennande.
▼ ... over en måned senere ... ▼
The Blind Pig | Joe Biden For President 2020

Skuespiller og stand-up komiker Patton Oswalt er gjest på The Tonight Show Starring Jimmy Fallon
og prater bla. om at Trump sin kampanje bare har dårlig musikk og at bra band aldri vil assosieres med han.
Videre trekker han frem en reklame vist på Tv i USA, for konsert stedet "The Blind Pig" og deres skjebne i
et covid og økonomisk Trump vanstyre.
Han name dropper bla. Iggy Pop, Breeders, Pixies og The Beastie Boys som aller støtter denne saken og Biden.

The Blind Pig | Joe Biden For President 2020
2016 lærte meg at spekulering kan føre til så mangt, så det skal jeg ikke gjøre i denne omgang. Derimot ser det lysere ut for demokratene nå enn i 2016.
Jeg tror Trump taper. Men historien har vist at min magefølelse er lite pålitelig i det spørsmålet.
2016 valget sa ganske mye om det Amerikanske folket.

Først og fremst at til tross for alle Trumps feil og mangler samt
tidvis vanvittige oppførsel og tvilsomme fortid, så var han i folks
øyne allikevel et bedre valg en en kvinne.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg tror Trump taper. Men historien har vist at min magefølelse er lite pålitelig i det spørsmålet.
Vis hele sitatet...
Jeg håper det. Men det er en haug med ultrakonservative og ultrareligiøse, som ser på han som en slags "frelser". Det er et alvorlig problem! Jeg omtrentlig siterer Neil Degrasse Tyson, når Donald vant valget: "This is a sign of a failed education system!". På mange måter kunne jeg ikke vært mere enig. Nå begynner det å brenne å få gjort noe med klima, og få USA inn i WHO igjen.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
2016 valget sa ganske mye om det Amerikanske folket.

Først og fremst at til tross for alle Trumps feil og mangler samt
tidvis vanvittige oppførsel og tvilsomme fortid, så var han i folks
øyne allikevel et bedre valg en en kvinne.
Vis hele sitatet...


Joa, sett fra vårt perspektiv er det så klart helt bak mål, det er det uavhengig av vårt perspektiv også i det store og det hele så er helt enig, men grunnen til at Trump ble valgt har noen viktige nyanser ved seg det er verdt å huske på. For det første at det amerikanske systemet i sin helhet har vært pill rottent lenge, demokrater og republikanere har på rundgang fucka over folk i så stor grad at mange så Trump som et alternativ på tross av at fyren er fekalmasse som kan snakke. Han hadde foreksempel en klar og tydelig melding og et klart og tydelig budskap i motsetning til Hillary, hvis eneste klare målsetning var å fortelle alle hvor dum man var om man støttet Trump. selvfølgelig bedrev Trump store mengder bullshit og argumenterte fra det verste stedet i nyere amerikansk historie men han var klar og tydelig på hva han faktisk ville gjennomføre. Dette, tatt i betraktning at religion og et helt bakvendt utdanningssystem samt at veldig mange i USA på ingen måte har fått delta i på lik linje som folk med cash så var det nok en god del som lot seg lure av at han viste fingeren til alt det etablerte, kan isolert sett skjønne det hvis du bor langt ute på landet der borte, ref dette med like muligheter, men samtidig så er det en indikator på at dette er et land som dealer med en indoktrinering ingen andre vestlige land er i nærheten av, pr dags dato om ikke annet, som har fostret så mye institusjonell rasisme, homohat og et tankesett som viker fra "fuck you I got mine"-mentaliteten bare ørlite grann blir sett på som upatriotisk/sosialistisk, for de er langt langt til høyre for alle andre velfungerende demokratier her i vesten. Er som en jeg så sa en gang, husker ikke hvem, America is a country containing a lot of temperarily embaraced millionaires. Det hjalp ikke at alle andre bare fnøs av prognosene som tilsa at Hillary kanskje ikke hadde så god sjanse for å vinne som det kunne se ut til tross i at det fremdeles så ut til at hun kunne vinne, for hey, hvem faen er så dumme at de stemmer på en fyr som åpenlyst sier at han kunne skutt noen midt på gata og folk ville fortsette å støtte han, at meksikanere var voldtekstmenn, yada yada yada. Pluss på republikanernes voldsome hat mot the Clintons og du har ei suppe av ting som sammen skapte et oransjt mannebarn som tross i at noen valgløfter har blitt oppfylt har drevet USa nærmest til borgerkrig, og liker best å være Buddy buddies med diktatorer fremfor vestlige statsledere.

Flaks for USA så kom corona, og ledere som han viser ofte sitt absolutte sanneste ansikt når de blir konfrontert med store, presserende problemer som ingen grad av tough Guy posturing kan dekke over i lengden, så fremt du ønsker å benytte deg av mer skal vi si, udemokratiske metoder for å få folk til å tenke på noe annet.
Sist endret av equimanthorn; 3. november 2020 kl. 00:01.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jeg håper det. Men det er en haug med ultrakonservative og ultrareligiøse, som ser på han som en slags "frelser". Det er et alvorlig problem! Jeg omtrentlig siterer Neil Degrasse Tyson, når Donald vant valget: "This is a sign of a failed education system!". På mange måter kunne jeg ikke vært mere enig. Nå begynner det å brenne å få gjort noe med klima, og få USA inn i WHO igjen.
Vis hele sitatet...
Jeg er til en viss grad enig i at det også handler om et feilet utdanningssystem, men kanskje mer indirekte enn du mente. Jeg tror ikke folk stemmer Trump fordi de er dumme, men fordi de lever i et råttent system der de aldri kommer videre fra det de er født i. Utdanningssystemet er en stor del av det. Det er ikke direkte rart at elitehatet og politikerforakten er stor i USA. Jeg tror forklaringsmodellen om at lavere middelklassefolk er for dumme til å forstå sitt eget beste er i beste fall unyansert og i alle fall ekstremt kontraproduktiv for å bekjempe dette Trump-fenomenet.

Men gud og fader, jeg håper vi er ferdige med denne farsen nå.
Sist endret av *pi; 3. november 2020 kl. 00:14.
Så vidt jeg kan se sier ekspertene at han kommer til å tape. Som jeg skrev innledningsvis, så tror jeg vi får hele kostebinderiet med anklager om valgfusk, usikkerhet om valgmennene og whatnot. Jeg utelukker derfor ikke at det ender med et regelrett putsch fra den sittende presidentens side, men basert på tilgjengelig informasjon anser jeg det som svært usannsynlig at han vinner på ekte. Uten at det vil påvirke sluttresultatet. Dette kan fort bli jævlig nasty.

Derfor vil jeg dele et lite tips fra en gammel grandonkel! Grønne kaffebønner holder seg visstnok friske og aromatiske i årevis hvis de oppbevares riktig, det er svært lett å røste de og kaffen blir aldeles utmerket. Da denne gamle kloke herren innså at det begynte å bli utrivelig nede på kontinentet gikk han til anskaffelse av en tikilossekk med grønne kaffebønner, og var således en av de priviligerte få som hadde ekte kaffe gjennom hele krigen. Det kan jo være verdt å ha i mente.