Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2020
Hei, sitter å diskuterer med en kompis om en mulig jobb han vil ta. Han forteller meg at de ikke gir han fastlønn, men bare provisjon? Vil ikke dette være en veldig usikker jobb? og er det i det hele tatt lov ?
Det er alltid usikkert med jobber som kun har provisjonsløsning, men det er også veldig givende jobber da du lærer deg at du faktisk må jobbe for pengene dine. Ja, det er tryggere å sitte bak kassen på Rema, men der trenger man fint lite personlige egenskaper og selvutvikling - dette lærer man veldig mye av i salgsjobber der lønnen er provisjonsbasert. Jeg kjenner mange som jobber med dette og det er et yrke som er hardt og krever veldig mye av en som person, men det er også et yrke som gir mye tilbake. Jobber du hardt nok og har riktig mental innstilling så er det faktisk et veldig kult yrke å ha!

Og ja, selvsagt er det lovlig.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Personlig har jeg inntrykk av at slike jobber ofte gjør deg til en stereotypisk plagsom selger som ser sitt snitt til å bedrive råsalg der det er mulig. Selvsagt er ikke alle sånn, men når lønnen din kun er avhengig av hvor mye du selger er det jo fristende å utnytte tullinger og eldre.

Har selv provisjon på mersalg der jeg jobber, i tillegg til fastlønn, men vi har fokus på at vi kun selger der det "lønner seg" for kunden, og ikke pusher dyre løsninger på folk som åpenbart ikke har behov for det.
Personlig ville jeg aldri takket ja til en stilling med kun provisjon. Det er forøvrig helt lovlig, som Boo-Boo sier.
Mange innen it-konsulentbransjen som jobber kun på provisjon (x antall % av fakturert pr måned type). Så lovlig er det nok, og det behøver ikke være en salsgjobb.