Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1919
Hei!

Har lenge lekt med tanken på å bygge en PC dedikert for Plex, og har på impuls satt sammen noen deler. Hva tror dere om lista under? Er G4400 god nok for 1080p streaming, eller bør jeg gå for en i3-6100? Innspill om resten av buildet?

https://www.komplett.no/wishlists/10...0-84c48d7e0975
Ja, den cpuen bør klarer 4k youtube hvis ikke antivirusprogram kjøres i bakgrunnen.
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Pentiu...l-Core-i3-6100

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Pentiu...-Core-i3-6100T

Men i3 6100T er bedre med tanke på tempratur\varme og støy. skaff deg bedre kjøler en intel.
Du kan også vurdere en shield TV. Den kommer med innebygd plex server, og støtter samtidig 4k streaming.
Kjører på min egen plex server. I5 4450, 8gb ram, msi 950 gtx, Billigste skjermkortet som støtter 4k ved 60 hz. Ett fractal r5 kabinett, coolermaster 500w strømforsyning, noctuah cpu kjøler samt 11tb lagring. Eneste jeg anbefaler deg er å kjøpe en bra strømforsyning. Den jeg har bråker litt under load, ellers er pcen lydløs.
Hei.

Har hatt en egen server i noen år nå og har fått en del erfaring med dette. Har også drevet med plex omtrent like lenge.
For det første skaff en noenlunde kraftig prosessor. Plex bruker noe kallet transcoding dersom enheten ikkje har støtte for video eller lydformatet.
Transcoding er veldig CPU intensivt. Du vil anntaglig ikkje kunne kjøre meir enn 1-3 transcode streams med G4400.

Annbefaler å kjøpe noe med flere CPU kjerner, og mer fremtidsrettet sokkel. LGA 1151 har vært på markedet en god stund, og du vil sannsynlig slite dersom du ønsker å oppgradere CPU i senere tid. Annbefaler heller noe i retning i5 eller i7 i den prisklassen du er komfortabel med. Med en større prosessor har du muligheten til å implementere andre tjenester i lag med plex. Dette er veldig godt å ha dersom du har interesse av å sette opp flere tenester eller eksprimentering av OS.

Strømforsyningen du har valgt er helt grei til en hjemmeserver. Du trenger ikkje 1000 Watt kapasitet for å drive en 150 Watt CPU og noen harddisker...

Ram mengden er helt grei til bare en plex server, og en spillserver eller noe i tillegg. Med bare 8GB ram er du ganske begrenset, men er helt ypperlig til å starte med. Kjøp heller en 8GB RAM brikke i stedet for et kit med 2x4GB brikker. Er veldig kjedelig å måtte erstatte 4GB brikker dersom du ønsker å gå fra 16GB til f.eks 32GB. Grunnen er at du er begrenset med DIMM slotter i hovedkortet. De fleste 1150 hovedkort har som regel bare 4 DIMM slotter. Dersom du bare har 4GB brikker har du maksimalt 16GB ram. Dersom du velger å kjøpe 8GB brikker har du kapasitet til 32GB.

Hovedkortet vill eg heller byttet til et ATX formfaktor. Gunnen til dette er rett å slett å ha plass til ekstra utstyr i PCI slotter. Eksempelvis nettverkskort, skjermkort.. etc. Kan også vere greit å skaffe et hovedkort med støtte for hardware RAID. Da har du muligheten til å ha en disk backup i tilfelle en av harddiskene dør. Husk at RAID erstatter ikkje backup. Mengden SATA porter på hovedkort er også greit å ha en del av. Da slipper du å stresse med RAID kort for ekstra diskar. Se også etter andre features du ønsker, eksempelvis dobbel ethernet porter, USB 3.0, etc.

Har du tenkt noe på valg av harddisker? Annbefaler WD Red NAS harddisker i ønsket kapasitet. Har 6 stykker av disse og ingen har gått på en smell på 3 år. Grunnen for disse er egnet til oppbevaring av media, er at de ikkje slår seg av som WD Green disker gjere. Da slipper du å måtte vente litt for diskene å spinne seg opp etter inaktivitet.

Annbefaler å sjekke ut denne kanalen anngående plex. Han tester ut forskjellig rundt det f.eks Plex media server på Nvidia Shield.
Youtube: Byte My Bits channel

Om det skulle vere noe annet som er uklart er det bare å spørre!
-kad
Sist endret av Kad; 7. september 2016 kl. 14:22.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kad Vis innlegg
Kan også vere greit å skaffe et hovedkort med støtte for hardware RAID. Da har du muligheten til å ha en disk backup i tilfelle en av harddiskene dør. Husk at RAID erstatter ikkje backup. Mengden SATA porter på hovedkort er også greit å ha en del av. Da slipper du å stresse med RAID kort for ekstra diskar. Se også etter andre features du ønsker, eksempelvis dobbel ethernet porter, USB 3.0, etc.
Vis hele sitatet...
"Hardware" RAID på hovedkortet er så godt som utelukkande software RAID.

ALDRI bruk det. Bruk OSet sine funksjoner for det - i Linux er det mdadm. Det er ei betre løysing, som ikkje er knytta til spesifikk hardware (md-array kan lesast på alle hovedkort og sata-kontrollere).

http://skrypuch.com/raid/
Jeg kjøpte nettopp en brukt dell workstation t3500 til 3000kr.

CPU: Intel xeon w3670 (6kjerner (12HP) 3.2Gz)
RAM: 24gb
HDD: 2TB (Har i senere tid kjøpt inn 3x WD Red 2TB og en 500gb SSD)

Rå pc som jeg kjører UnRaid på, med blandt annet plex.

Så anbefaler å sjekke ut bruktmarkedet!
Sitat av vidarlo Vis innlegg
"Hardware" RAID på hovedkortet er så godt som utelukkande software RAID.

ALDRI bruk det. Bruk OSet sine funksjoner for det - i Linux er det mdadm. Det er ei betre løysing, som ikkje er knytta til spesifikk hardware (md-array kan lesast på alle hovedkort og sata-kontrollere).

http://skrypuch.com/raid/
Vis hele sitatet...
Er klar over at diverse Linux OS har gode løsningar for dette. Tviler på at trådstarter har kunnskaper om Linux, og kjører sannsynlig vis Windows.

Har erfart at software raid i Windows er utrolig dårlig (sammenlignet med linux). Uansett er det greit å ha muligheten til å opprette RAID i intern sata-kontroller på hovedkortet.
Får tak i brukte enterprise raid kort på ebay til en grei penge. Men som nevnt over så anbefales det å kjøpe wd red 4tb disker. Kjøpte selv en 8tb og angrer som en hest, makan til bråk skal du lete lenge etter.
Det er mye det egentlig kommer an på her. Plex server er ikke bare en plex server. En må nesten vurdere bruken selv. Om en vil ha anledning til direkteavspilling, hvor mange streamer en skal kunne kjøre samtidig++ Selv synes jeg det er greit å kunne spille av filmene jeg har direkte på TV'en. Når jeg gjør dette velger jeg å kjøre det utenom Plex og heller bruke en annen avspiller som gir meg bedre kvalitet på avspillingen. Plex har også en tendens å transcode selv om en velger direkteavspilling, i alle fall hvis det er tekst med. Kommer vel av at den brenner inn teksten.

Kjører selv Plex server på en 5930k, som er overkill til kun Plex, men etter å ha sett hvor mye av prosessor kraften den kan bruke ville jeg ikke vurdert noe under en I5 til mitt bruk. Kanskje RAID er tingen for enkelte men har selv bare droppet det. For meg holder det med at jeg må ha en hdd til lagring og en til backup. Skal du ha RAID må du plusse på en hdd til. Det blir jo 4500 kr for 4TB hdd lagringsplass (red 4TB). Har selv 2x5TB WD Blue og en HGST 4TB hdd som fungerer brillefint Backup har jeg på de diskene som har blitt for små og har blitt byttet ut med større, for å få ned kostnaden en del kroner. Når jeg kjøper hdd'er kjøper jeg også eksterne som er på tilbud (fordi det er rimeligere enn interne) og plukker ut hdd'en. Slik fikk jeg 10TB til under 2600 kr..

Selv ville jeg vurdert ett litt mer plasseringsvennlig og penere kabinett (om det da ikke skal gjemmes bort), som f.eks ett Fractal Node eller lignende. Så ville jeg kjøpt en i5 prosessor, for jeg har unger som bruker Plex i stedet for Netflix så det kan kjøres en del streamer til tider. Skal en basere seg på kun 1 stream av gangen krever det jo selvfølgelig mye mindre, så her spørs det hva en skal ta høyde for
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Det er mye det egentlig kommer an på her. Plex server er ikke bare en plex server. En må nesten vurdere bruken selv. Om en vil ha anledning til direkteavspilling, hvor mange streamer en skal kunne kjøre samtidig++ Selv synes jeg det er greit å kunne spille av filmene jeg har direkte på TV'en. Når jeg gjør dette velger jeg å kjøre det utenom Plex og heller bruke en annen avspiller som gir meg bedre kvalitet på avspillingen. Plex har også en tendens å transcode selv om en velger direkteavspilling, i alle fall hvis det er tekst med. Kommer vel av at den brenner inn teksten.

Kjører selv Plex server på en 5930k, som er overkill til kun Plex, men etter å ha sett hvor mye av prosessor kraften den kan bruke ville jeg ikke vurdert noe under en I5 til mitt bruk. Kanskje RAID er tingen for enkelte men har selv bare droppet det. For meg holder det med at jeg må ha en hdd til lagring og en til backup. Skal du ha RAID må du plusse på en hdd til. Det blir jo 4500 kr for 4TB hdd lagringsplass (red 4TB). Har selv 2x5TB WD Blue og en HGST 4TB hdd som fungerer brillefint Backup har jeg på de diskene som har blitt for små og har blitt byttet ut med større, for å få ned kostnaden en del kroner. Når jeg kjøper hdd'er kjøper jeg også eksterne som er på tilbud (fordi det er rimeligere enn interne) og plukker ut hdd'en. Slik fikk jeg 10TB til under 2600 kr..

Selv ville jeg vurdert ett litt mer plasseringsvennlig og penere kabinett (om det da ikke skal gjemmes bort), som f.eks ett Fractal Node eller lignende. Så ville jeg kjøpt en i5 prosessor, for jeg har unger som bruker Plex i stedet for Netflix så det kan kjøres en del streamer til tider. Skal en basere seg på kun 1 stream av gangen krever det jo selvfølgelig mye mindre, så her spørs det hva en skal ta høyde for
Vis hele sitatet...
Sliter du noen ganger med at servern kan være litt treg? Har kun 8gb ram på min. Også kjører jeg all transcoding fra hdd, kjørte dette fra ssd før og da gikk det mye mer smooth, men 500 filmer og 30 serier tar en del plass på en 60gb ssd med Windows på. Vurderer å skaffe 8GB ram til og en 240gb ssd for å kjøre Windows og transcoding på, men usikker på om det er verdt det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Vurderer å skaffe 8GB ram til og en 240gb ssd for å kjøre Windows og transcoding på, men usikker på om det er verdt det.
Vis hele sitatet...
Eg kan ikkje heilt forstå kvifor disk skal vere bottleneck for transkoding. HD er stortsett godt under 100Mb/s, og ingen moderne disker har problem med sekvensiell lesing av tigangen. Det er stortsett kun CPU (eller GPU om du bruker denslags) som er bottleneck.

Om du har så lite RAM at du får trashing vil jo sjølvsagt det drepe all ytelse.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Sliter du noen ganger med at servern kan være litt treg? Har kun 8gb ram på min. Også kjører jeg all transcoding fra hdd, kjørte dette fra ssd før og da gikk det mye mer smooth, men 500 filmer og 30 serier tar en del plass på en 60gb ssd med Windows på. Vurderer å skaffe 8GB ram til og en 240gb ssd for å kjøre Windows og transcoding på, men usikker på om det er verdt det.
Vis hele sitatet...
Min erfaring med Plex er at det ikke er perfekt, men det er bra
Opplever treghet til tider og vet at det er Plex som er årsaken til det. Har 16GB minne og 250GB ssd. Opplever ikke at minnebruken er så høy.
Får se om jeg oppgraderer minnet til 16gb selv, og bytter til 250gb ssd. Streamer endel opp til leiligheten jeg leier mens jeg studerer nå, har ikke orket å dratt med meg pcen. Men syns transcoding tar litt lang tid iblant. Nå har jo også pcen stått på i en måned i strekk, så regner med at rammen begynner å bli nokså fylt opp med dritt.
Jeg ville tittet på subsonic eller liknende. Da har du full kontroll for alltid.
Subsonic var tidligere helt fritt open source, vet det har vært gjort endringer de site året eller kanskje noe lengre siden. Det er kommet premium versjon der også
Subsonic er fortsatt gratis og open source så du trenger vel ikke premium. Du kan stream film, musikk whatever to where ever.
Brukte den veldig mye tidligere og var veldig glad i subsonic, men ser mindre filmer nå og serier er gjerne fra betal tjenester som netflix etc.
Men om du skal streame fra din pc hjemme til hybelen så er jo subsonic eller tilsvarende løsninger perfekt. Og det er jo ennå mange som har temmelig svære film og musikk samlinger selv om vi streamer fra betaltjenester alle mann.