Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 16872
Min mål med livet er å bli gjeldfri å baile samfunnet, men bil lånet er mitt problem, lånet er større hva bilen min er verdt.
Bilmerke er Volkswagen Passat 2010mod stv svart. (Veldig lett salgbar bil)

Spørsmålet er; Hvordan kan jeg selge bilen min med heftelse, vil aldri få samme beløp som lånet er på nå, men la oss si jeg kan kvitte meg med 80% av lånet med å selge bilen. Deretter betale ned restlånet i ettertid, eller hvordan fungere det?

Har sett luksusfellen der personer selger bilen sin til forhandlere, tross for beløpe er mye mindre hva lånet er.. Forstår ikke hvordan det fungere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Grunnen til at du har pant er at banken skal ha sikkerhet. Du kan finne ein kjøpar som stoler på at du vil innløyse pantet, eller du kan innløyse det i forkant av salet.

Det vil sei at du må legge ut skilnaden mellom det kjøpar betaler, og det lånet er på. Det kan du gjere ved å ha kontanter til det, eller ta opp forbrukslån eller anna sikra lån (t.d. auke huslån).

Kontakt lånegjevar og snakk med dei.
Du selger bilen og skriver alle feil og mangler i kontrakten og at bilen selges i den stand den er.

Du betaler inn beløpet for bilen til banken..

Restbeløpet betaler du som vanlig pr mnd.
Sitat av thundercat Vis innlegg
Du selger bilen og skriver alle feil og mangler i kontrakten og at bilen selges i den stand den er.

Du betaler inn beløpet for bilen til banken..

Restbeløpet betaler du som vanlig pr mnd.
Vis hele sitatet...
VIlle du ha kjøpt en bil med heftelser?
Kjøper du en bil med heftelser, risikerer du og overta gjelden....
Hvorfor vil man kjøpe en bil med heftelser, dersom en kan kjøpe en tilsvarende uten?
Jeg selger min bil i neste uke, har betalt ut lån, og fått slettet heftelser. Håper på positiv respons. Det er ikke lett å selge bruktbiler nå, lykke til.
Klem fra Betty
Uvaksinert 👍
Du må snakke med banken. Ta opp ett nytt lån på det du trenger for å betale ned på bilen så du kommer ned på det du kan selge den for. Når du har lån på bilen lik salgspris eller litt under så vil kjøper sette inn pengene rett til banken. Det selges biler hver dag hvor som det er lån på og det er ikke noe hokus pokus at kjøper betaler inn til banken istedenfor til deg. Hvis ny kjøper i tillegg må ta opp lån for å kjøpe bilen så ordner bankene dette seg i mellom.
Ah..økonomiske heftelser, tenkte på teknisk jeg.. beklager!
Betal ned lånet på bilen slik at den gjennstående heftelsen er lik verdien på bilen.

Når du selger bilen kan kjøper enten betale inn kjøpssummen direkte på lånekontoen slik at heftelsen forsvinner, eller du kan selg han bilen for kr. 0 mot at han tar over heftelsen. Uansett hvilken løsning du går for, skriv kontrakt!
ingen oppegående privat forbruker som kjøper en bil med heftelser
Uvaksinert 👍
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
ingen oppegående privat forbruker som kjøper en bil med heftelser
Vis hele sitatet...
Da det er heftelser på de fleste nye biler så gjør de fleste det når de kjøper bil av private, men det er ikke noe problem da dette er helt dagligdagse ting bankene holder på med. Null problem.
kjedelig streiting
Ring banken og forklar dem problemet. Om du virkelig vil bli kvitt lånet og er nogelunde kredittverdig bør det ikke være noe problem. Så lenge du kan sannsynliggjøre at bilen er mindre verdt enn lånet, vil jo banken stå med en viss % usikret uansett om du har bilen eller ikke. Nå betaler du dog en langt lavere rente enn om de gjør det om til et usikret lån.

Sitat av TDSzevz Vis innlegg
Når du selger bilen kan kjøper enten betale inn kjøpssummen direkte på lånekontoen slik at heftelsen forsvinner, eller du kan selg han bilen for kr. 0 mot at han tar over heftelsen. Uansett hvilken løsning du går for, skriv kontrakt!
Vis hele sitatet...
Lånet følger ikke bilen så om han selger bilen for 0kr risikerer han å sitte igjen med å betale på billånet i evig tid dersom kjøper skulle vrake bilen.
Sist endret av legalize_it; 11. april 2015 kl. 12:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Lånet følger ikke bilen så om han selger bilen for 0kr risikerer han å sitte igjen med å betale på billånet i evig tid dersom kjøper skulle vrake bilen.
Vis hele sitatet...
Men kjøper risikerer og at banken tek bilen og sel den. Når dei har pant i den vil det sei at om lånet ikkje vert betalt så kan dei ta bilen. Det er ugunstig situasjon for kjøper.
Takker for svar hos alle.
Skal ta en telefon til dnb på Mandag, håper de kan gi meg en løsningen på problemet. Skal også høre med andre bilforhandlere, høre om de er villig å kjøpe bilen ut av heftelsen.
Kan sikkert skyte inn 10k så lånet blir 119K Trur kanskje jeg kan gå i 0, bilen er en 2010mod som har gått 65.000 km, ny polert.

Kan gi oppdatering på Mandag med informasjon, om flere lure på hva man kan gjøre
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Ring banken og forklar dem problemet. Om du virkelig vil bli kvitt lånet og er nogelunde kredittverdig bør det ikke være noe problem. Så lenge du kan sannsynliggjøre at bilen er mindre verdt enn lånet, vil jo banken stå med en viss % usikret uansett om du har bilen eller ikke. Nå betaler du dog en langt lavere rente enn om de gjør det om til et usikret lån.


Lånet følger ikke bilen så om han selger bilen for 0kr risikerer han å sitte igjen med å betale på billånet i evig tid dersom kjøper skulle vrake bilen.
Vis hele sitatet...
EDIT: Jeg som tolket deg feil, men mulig det har en avklaringsverdi uansett, så lar det stå.

Det er forskjell på et pengekrav og en pantesikkerhet. Pantet sikrer kreditor kravet, men det er fortsatt to separate ting. Du stifter ikke gjeld mot kreditor ved å overta en heftelse, dvs at de kan ikke kreve penger fra deg. Men dersom den som selger bilen med heftelse ikke betaler på lånet slik at det går til tvangsinndrivelse vil ny eier måtte gi fra seg bilen til banken.

Pant handler om hvem som har førsterett i et pengekrav mot en annen, pant vinner og ingen pant, pant registrert først vinner over pant registrert senere osv.
Sist endret av dvs; 11. april 2015 kl. 15:53.
hva i all verden er problemet med å kjøpe en bil med heftelser? Er da bare å snakke med banken og ha en kontrakt.
Uvaksinert 👍
Sitat av jenspetter93 Vis innlegg
hva i all verden er problemet med å kjøpe en bil med heftelser? Er da bare å snakke med banken og ha en kontrakt.
Vis hele sitatet...
Jepp, det er INGEN problemer. Hadde det vært ett problem så hadde man ikke trengt bildelen på finn.no i hvertfall. Men selgers problem her er at han må nedbetale så mye på lånet på bilen at gjenstående lån kommer ned på salgssum eller under. Mulig banken kan konvertere resterende til ett forbrukslån hvis det ikke er snakk om for mye, for det er mye styr for banken å ta bilen og selge den selv.
Sitat av daffe Vis innlegg
Jepp, det er INGEN problemer. Hadde det vært ett problem så hadde man ikke trengt bildelen på finn.no i hvertfall. Men selgers problem her er at han må nedbetale så mye på lånet på bilen at gjenstående lån kommer ned på salgssum eller under. Mulig banken kan konvertere resterende til ett forbrukslån hvis det ikke er snakk om for mye, for det er mye styr for banken å ta bilen og selge den selv.
Vis hele sitatet...
Han kan vel snakke med banken å nedbetale resten av de 20% heftelsene? DET er inget problem "konvertere til forbukslån" wtf

Har vel ikke vært snakk om at banken skal selge bilen.
Sist endret av jenspetter93; 11. april 2015 kl. 16:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Sitat av jenspetter93 Vis innlegg
Han kan vel snakke med banken å nedbetale resten av de 20% heftelsene? DET er inget problem "konvertere til forbukslån" wtf

Har vel ikke vært snakk om at banken skal selge bilen.
Vis hele sitatet...
Det er ikke sikkert han vil få lånet til den renten han har i dag hvis de ikke har pant i bilen. Derfor ble forbrukslån nevnt, men wtf, det finnes mange andre mulgiheter også.
Det er selvsagt ingen som kjøper en bil med heftelser for mer enn de kjøper bilen for. I de tilfeller selger har mer lån på bilen enn kjøper skal betale må dette innbetales til panthaver før kjøpet gjennomføres. Noe annet er intet mindre enn idiotisk. Skal kjøper belåne bilen vil ikke banken utbetale pengene til panthaver (man betaler aldri selger direkte dersom noen har pant i bilen, da betaler man panthaver), ved mindre hele pantesummen nulles ut ved innbetalingen.

Altså er det INGEN oppegående personer som kjøper en bil med heftelser hvor panten ikke slettes ved overtagelse.

TS: Du må altså kvitte deg med billånet som overgår salgssummen av bilen før du selger den. Snakk med banken din om dette, det mest logiske, ved mindre du har fast eiendom er et forbrukslån på den aktuelle summen, men det lønner seg nok ikke å ta dette opp før du har en kjøper klar.
Sist endret av Cikey; 11. april 2015 kl. 17:21.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er selvsagt ingen som kjøper en bil med heftelser for mer enn de kjøper bilen for. I de tilfeller selger har mer lån på bilen enn kjøper skal betale må dette innbetales til panthaver før kjøpet gjennomføres. Noe annet er intet mindre enn idiotisk. Skal kjøper belåne bilen vil ikke banken utbetale pengene til panthaver (man betaler aldri selger direkte dersom noen har pant i bilen, da betaler man panthaver), ved mindre hele pantesummen nulles ut ved innbetalingen.

Altså er det INGEN oppegående personer som kjøper en bil med heftelser hvor panten ikke slettes ved overtagelse.

TS: Du må altså kvitte deg med billånet som overgår salgssummen av bilen før du selger den. Snakk med banken din om dette, det mest logiske, ved mindre du har fast eiendom er et forbrukslån på den aktuelle summen, men det lønner seg nok ikke å ta dette opp før du har en kjøper klar.
Vis hele sitatet...
Ja, men jeg så på luksusfellen at dette ble gjort.. Bil som ble solgt å fremdeles var 60% av heftelsen igjen. Mulig de kjøpte bil med ren forbrukslån, men kan prøve å selge bilen til samme som heftelsen.

Kan prøve bilforumet å få taksert en ca pris Vil ikke gjøre det her
Mener jeg kan få slettet det meste, men skal også høre med banken på Mandag

Takker for alle svar hittil
kjedelig streiting
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men kjøper risikerer og at banken tek bilen og sel den. Når dei har pant i den vil det sei at om lånet ikkje vert betalt så kan dei ta bilen. Det er ugunstig situasjon for kjøper.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig. Det jeg mente var bare at han ikke blir kvitt lånet selv om han gir bort/selger bilen med heftelsen, slik som han ene jeg svarte prøvde å antyde når han sa han kunne skrive kr 0 på kontrakten.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Ja, men jeg så på luksusfellen at dette ble gjort.. Bil som ble solgt å fremdeles var 60% av heftelsen igjen. Mulig de kjøpte bil med ren forbrukslån, men kan prøve å selge bilen til samme som heftelsen
Vis hele sitatet...
Litt usikker på hva du vil frem til her. Det er teknisk mulig å selge / kjøpe en bil uten at heftelsene blir slettet, men det er en grunn til at de som gjør slikt havner på luksusfellen...
Uvaksinert 👍
Sitat av Cikey Vis innlegg

TS: Du må altså kvitte deg med billånet som overgår salgssummen av bilen før du selger den. Snakk med banken din om dette, det mest logiske, ved mindre du har fast eiendom er et forbrukslån på den aktuelle summen, men det lønner seg nok ikke å ta dette opp før du har en kjøper klar.
Vis hele sitatet...
WTF, forbrukslån?? ;-) Foreslo det samme men fikk en slik bemerkning ""konvertere til forbukslån" wtf" Men til han som ikke skjønner at man må ta forbrukslån hvis man ikke har annet man kan ta pant i, hva finnes av lån? Man har jo lån til hus, man har lån til bil,båt,atv etc. Hva heter det lånet som konverterer billån til lån uten pant i bilen med samme rente som billånet?
Han får neppe samme rente på et lån uten pant som på et lån med pant. Dersom TS ikke klarer betale beløpet som går over salgsverdien av bilen i forkant må han nødvendigvis prøve å få flyttet til en annen låneform. Det beste er da å ta kontakt med banken / lånegiver.
Uvaksinert 👍
Sitat av Cikey Vis innlegg
Han får neppe samme rente på et lån uten pant som på et lån med pant. Dersom TS ikke klarer betale beløpet som går over salgsverdien av bilen i forkant må han nødvendigvis prøve å få flyttet til en annen låneform. Det beste er da å ta kontakt med banken / lånegiver.
Vis hele sitatet...
Iflg jenspetter93 så er det ikke noe problem, så hvilken låneform gjenstår med samme rentebetingelser? Mulig han kan søke om kontokreditt hvis ikke beløpet er for stort, men det er kanskje ikke bedre rente enn forbrukslån uansett? Men ser at skandiabanken anbeflaer kontokreditt for å samle smålån, så kanskje det er en mulighet?