Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2482
http://www.dt.no/nyheter/kom-igjen-hopp-da-1.8507318

En psykisk ustabil mann truer med å ta selvmord ved å hoppe ned fra en høy bygning, og folk som står og glor på opptrinnet reagerer med å le av mannen, filme opptrinnet med mobiltelefonen, og det er faktisk en person som skriker "kom igjen - hopp da".

Hvordan kan noen finne på å le av og filme noen som planlegger å ta sitt eget liv? Hva er det som gjør at at folk kan finne på oppfordre noen til å begå selvmord på denne måten?
''It has become appallingly obvious that our technology has exceeded our humanity.'' - Albert Einstein.
Når man står å ler og oppfordrer mannen til og hoppe, burde man bli bura inne.
Skammelig. Det koker inni meg av å lese det. Jeg har rett og slett ikke ord.
Folk bryr seg ikke om andre enn seg selv. Begynte tenke på en video jeg så fra russland der en kid henger fra et parishjul, de som filmer står bar å ler og har det gøy mens du hører døds skrik fra den stakkars ungen, ikke noe hjelp fra noen..
Nei, menneske er langt fra det snilleste vesenet som er blandt oss!
Jeg kan tenke meg to forklaringsmodeller:

-)Dem rett og slett ikke innser, hva som kanskje er i ferd med å utspille seg. Noe lignende "dette skjer ikke meg" beskyttelsesmekanisme, noe som kan gi en veldig ubehagelig overraskelse.

-)Dem er rett og slett så dumme og/eller umodne, at dem fortjener å få en flatneve midt i trynet!
Jeg snakket med en kar engang som hadde gjort noe tilsvarende. Dog var kandidaten ikke i høyden men hadde valgt seg en annen metode. Personen som tilslutt ba kandidaten gjennomføre var tilslutt så kjørt av å forsøke å være livredder at han ikke kunne komme på noen annen måte å få kandidaten til å innse at det ikke var løsningen å ta sitt eget liv. Ifølge han så holdt han på å svime av pga redsel like etter at han ba kandidaten om å bare gjennomføre det. For utfallet var jo ikke ikke gitt, det kunne jo gått begge veier.

Men hva gjør du når du har forsøkt alt og det er for langt unna folkeskikken til at det kan komme hjelp? Den gangen gikk det heldigvis bra.

Kanskje noen av tilskuerne fikk samme tankegang? At de tenkte at det var for oppmerksomheten heller enn lysten til å gjennomføre? Det er nå det eneste jeg klarer å forestille meg. Om det ble ropt i et forsøk på å faktisk få fyren til å hoppe, nei det klarer jeg ikke tro.
frtoretang: Er enig i det du sier, men det forklarer ikke hvorfor noen filmet og lo av han..
Nei helt klart, jeg leste ikke artikkelen før nå. Kan ikke skjønne at folk står å flirer og filmer og venter på en god historie eller hva de nå gjorde. Tror det er endel som bår gå i seg selv nå altså.