Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 6287
https://www.facebook.com/photo.php?v=476138172513834

jeg kom over denne korte filmen på Facebook (av alle steder) og de aller aller fleste av dem som har kommentert på denne filmen ser ut til å klage over grov politi-vold / unødvendig makt-misbruk fra politiets side. Men er egentlig politiets virkemidler så fryktelig ille i dette tilfellet? Nå ser man kanskje ikke all verdens fra dette klippet, og det er litt i overkant utydelig. Man veit heller ikke hva som kan ha skjedd i forkant som førte frem til dette. Men hvor går egentlig grensene for hva politiet kan finne på når dem skal arrestere noen??
Sist endret av Fishface; 19. mars 2014 kl. 00:20.
Nå er vel poilitiet en populær ting å klage på, uten at de nødvendigvis gjør noe feil, så at folk klager, forundrer meg ikke.
er nok bare en ny landsmann med fordommer mot det norske samfunnet ute etter litt oppmerksomhet
Ser ikke hva som er gale her. De gjør jo ikke som politiet sier. Blir man anholdt av en eller annen grunn, så gjør man det bare vanskeligere for seg selv med å protestere og oppføre seg som en vill ku.
Av alle anmeldelsene politiet får mot seg er det jo litt merkelig at nesten alt blir henlagt. Altså jeg hadde også hatt rent rulleblad om jeg skulle etterforske sakene mot meg, selv om jeg en gang ble tatt på fersken.

Når det gjelder videoen er det for dårlig kvalitet til å avgjøre om det er politivold, men er isåfall ikke det beste tilfellet jeg har sett.
Tja politiet er vel i den uheldige situasjon at de kan aldri vinne folket i noen situasjon. Gjør de noe så får de kjeft gjør de ikke noe så får de enda mer kjeft. Er bare glad jeg ikke er politi spesielt i denne videoen da hadde jeg stoppa kjeften på det masete kvinnfolket som hele tiden maser om å slippe henne ved å la denne jenta få en pause i en uniformert bil. Politiet holdt i allefall roen det er mer enn kan sies om visse aisatiske kollegaer av dem jeg har sett på nært hold. Så Nei jeg syns ikke dette var så ille.
Ser faktisk ut som at personen som ligger anholdt på bakken tar det mer med ro enn hu som står å hyler å vræler i bakgrunnen. Men det kan se litt voldsomt ut av politiet og stå med kneet i ryggen på vedkommende, som tilsynelatende ligger ganske rolig på bakken. Men nå kan det jo hende at personen var helt gal før filmen starta og at de har god grunn til å ta såpass "drastiske" grep.

Man må også tenke at politiet tenker egen sikkerhet i slike tilfeller, og derav kanskje velger å kjøre en litt trygg men kanskje tilsynelatende "drøy" makt.
Sist endret av KarlsenK; 19. mars 2014 kl. 00:46.
Er for lite info i filmen til å dra noen konklusjoner, egentlig...
Prest i fare
FryingPan's Avatar
Absolutt hater politivold, men dette virker bare som et tilfelle av at man kan vinkle en sak til alle vinder utifra når man starter å filme.

Det kan f.eks. hende at personen på bakken rana noen, politiet beiner etter, og får lagt personen i bakken. De sitter jo helt stille der bare, og med tanke på antall politi, vil det vel tilsi at det ikke bare er en som blir anholdt for nasking.

Og de som gauler til politiet, kunne de ikke tatt en prat, istedenfor å rope på den mest knarkete måten "POLITIIVOLD", nei de brekker nok ikke armen heller, hvis ikke personen stritter noe helt jævlig i mot.
Sist endret av FryingPan; 19. mars 2014 kl. 01:19. Grunn: leif
Lenge siden jeg har blitt så irritert av en skrikende dame.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Lenge siden jeg har blitt så irritert av en skrikende dame.
Vis hele sitatet...
Amen til det.
Vanskelig å si noe ut i fra den filmen der. Vi hører folk som skriker og roper politivold men vet ingenting om hva som skjedde i forkant av filmingen eller hvorfor politiet arresterte denne personen. Og om du motsetter deg en arrest og prøver å kjempe deg løs så må selvfølgelig politiet bruke mer krefter på å holde deg igjen, og da blir det å gjøre mer vondt.

Alt for vanskelig å komme med noen konklusjon ut i fra så lite.

Sitat av feltrasjon Vis innlegg
Av alle anmeldelsene politiet får mot seg er det jo litt merkelig at nesten alt blir henlagt. Altså jeg hadde også hatt rent rulleblad om jeg skulle etterforske sakene mot meg, selv om jeg en gang ble tatt på fersken.
Vis hele sitatet...
Er det nødvendigvis det? Jeg ser ikke på det som noe som helst merkelig at det kommer masse anmeldelser mot politiet av folk som føler seg krenket og at politiet brukte for stor mengde makt - men ikke klarer å se at de selv også var med på å skape problemet ved å være vrange.
Sist endret av etse; 19. mars 2014 kl. 01:47.
Nå vet jo ikke vi hva denne kvinnen har gjort i forkant heller da, så å ta synspunkt til denne situasjonen blir et udiskutabelt nei.
Politiet er en fin gjeng med maktkåte gærninger når de vil ha deg i bakken. Ikke lagt så alt for ofte i bakken, men de få gangene har skuldra vært på randen til å poppe ut av sokkelen sin. Politi-damer derimot er som oftest awesome!
Sitat av feltrasjon Vis innlegg
Av alle anmeldelsene politiet får mot seg er det jo litt merkelig at nesten alt blir henlagt. Altså jeg hadde også hatt rent rulleblad om jeg skulle etterforske sakene mot meg, selv om jeg en gang ble tatt på fersken.
Vis hele sitatet...
Det er ikke merkelig i det hele tatt. Spesialenheten for politisaker er til for å etterforske om politiet har begått lovbrudd. Om politiet utviser manglende dømmende kraft, gjør en dårlig jobb eller generelt oppfører seg som pikkhuer er det rett og slett ikke meninga at de skal vurdere de sakene. Jobben deres er å ta kriminelle politifolk.

Normale klagesaker skal tas direkte til politimester og eventuellt videre til politidirektoraret (her), men jeg tror alle ser problemet med dette. Det er c.a. like effektivt som å klage på parkeringsbøter til parkeringselskapet som har skrevet dem ut. Dette fører igjen til at spesialenheten får mange klager hvor politiet har oppført seg urimelig og gjort en slett jobb, men henlegger dem korrekt nok fordi politiet ikke har gjort noe kriminelt. Hele systemet er lettere tilbakestående egentlig.

Spesialenheten legger ut rapporter fra klagesakene på nettsidene sine faktisk, og det er ikke spesielt hyggelig lesning. Jeg brukte en ettermiddag på å lese igjennom ganske mange ifjor, og mitt distinkte inntrykk var at veldig mange av klagene virket berettigede, men også straffeforfølgelse av politimennene hadde vært urimelig.

_
Tillegg: En skriftlig korreks og en unnskyldning virket faktisk som det rimelige alternativet i veldig mange av sakene faktisk, men det virker ikke som systemet vi har nå i praksis tillater dette. Spesialenheten har ikke myndighet til det, og politiet selv gjør det i praksis ikke.
Sist endret av DumDiDum; 19. mars 2014 kl. 12:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Hardtliv2013bwoi Vis innlegg
Her ligger litt info om hva som faktisk skjedde: http://www.motmakt.no/aktuelt/i-brugatas-vold-3
Vis hele sitatet...
Motmakt er en frihetlig sosialistisk og revolusjonær organisasjon.
Vis hele sitatet...
Med andre ord er hovedmålet til denne organisasjonen å sverrte politi og lignende instanser så mye de bare klarer?
Neppe det jeg ville kalt en god kilde for korrekt informasjon i en slik sak.
De ansatte på spesialenheten gidder jo selvsagt ikke å gå imot sine egne kolleger.
Sitat av Acidous Vis innlegg
Med andre ord er hovedmålet til denne organisasjonen å sverrte politi og lignende instanser så mye de bare klarer?
Neppe det jeg ville kalt en god kilde for korrekt informasjon i en slik sak.
Vis hele sitatet...

Teksten er ikke skrevet av en person fra Motmakt, men den har blitt gjengitt der.
Sitat av Bearberry Vis innlegg
De ansatte på spesialenheten gidder jo selvsagt ikke å gå imot sine egne kolleger.
Vis hele sitatet...
Kanskje på tide at du våkner litt?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10146456
Så denne videoen selv på facebook tidligere i dag, her er historien til hun det gjelder. (Var kommentert på videoen på facebook)

Nå skal det jo sies at alle saker har flere sider, men det er vel ikke første gangen man leser om overdreven maktbruk av politiet.

En ting som hvertfall skurrer litt for meg er at politikvinnen ikke oppga tjenestenummeret sitt, noe jeg trodde de var pliktig til å gjøre hvis de blir spurt?

EDIT: Ser at samme historie ble postet lenger opp her, men på en annen side.

http://blackisgreifredisrage.blogg.n...atas_vold.html
Sist endret av Paradigm; 20. mars 2014 kl. 23:31.