Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 5659
Det er noen som hevder at spesielt hardisken og strømforsyningen er utsatt for slitasje når datamaskinen blir skrudd av og på. Er det bedre å la maskinen stå på døgnet rundt, eventuelt dvalemodus, og bare restarte dersom en oppdatering er nødvendig?
Maskinen starter jo og stopper som normalt når du har den i dvalemodus, så det blir akkurat det samme som å skru den av.
Tror ikke HDD og andre komponenter i en datamaskin kan ta skade av å bli skrudd av og på mange ganger, over en lang tid.
Og om det viser seg at komponenter tar skade så må du tenke på at data'n trekker strøm hele tiden når den er på, så er det vært det?
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Annet enn at RAM'en din fylles av unødvendig drit om du kjører Windows er det vel ikke noen store problemer med å la PC'en stå på. Den lille slitasjen du får av å ha maskina på 24/7 er ingenting. Du må oppgradere komponentene før de slites ut uansett
Forskjellen på å boote hver dag og å boote når det trengs tror jeg er minimal. Selv har jeg ikke merket noen verdens ting etter jeg sluttet å boote pcen hver dag utover at ting går tregt etter halvannen måned med uptime men det har mer med software å gjøre enn hardware.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Jeg har min pc på 24/7, med untak av når jeg reiser på ferie, eneste jeg merker med dette er at windows blir ubrukelig etter 2-3 uker oppetid, og krever en restart. Jeg har ikke merket noe slitasje ennå, så dette er ikke det største problemet.
Jeg har min på da jeg bruker den ril rd fra mobilen når jeg er på jobb, slik at jeg får brukt windows på mobilen om nødvendig på jobb.

Jeg vil forresten tro at det er sunnere for maskina med 24/7 en av og på i ett kjør, da du holder en relativt javn driftstempratur hele tiden.

Mac'en setter dog i hvilemodus med å klappe igen lokket, og osx trenger etter erfaring restart ca en gang hvert halv år!
Jeg har og alle mine desktoper på hele tiden (pluss serverpark i garasjen)
Jeg pleier somregelt og reboote en gang i mnd, dette er grunnet software upgrades og at windows liker å freshbootet av og til.

Såklart blir det slitasje på komponenter, men jeg bytter jo uansett hardware ca vært 4år.
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Mac'en setter dog i hvilemodus med å klappe igen lokket, og osx trenger etter erfaring restart ca en gang hvert halv år!
Vis hele sitatet...
Nå synes jeg du er slem med OSX. Det er over et år siden sist jeg restartet MacBooken min, da på grunn av en systemoppdatering som trengte reboot. I løpet av de nesten tre årene jeg har hatt maskinen, har jeg aldri måttet reboote som følge av noe tregheter/feil.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Nå synes jeg du er slem med OSX. Det er over et år siden sist jeg restartet MacBooken min, da på grunn av en systemoppdatering som trengte reboot. I løpet av de nesten tre årene jeg har hatt maskinen, har jeg aldri måttet reboote som følge av noe tregheter/feil.
Vis hele sitatet...
Måtte restarte mac'en etter et halvt år oppetid (mye hvilemodus dog) da netverkskortet på mystisk vis sluttet og fungere, kjenner flere andre med mac, som sier det samme, ett eller annet slutter merkelig nok å funke etter et halvt år, og maskina blir litt rar, etter restart er den helt fin igjen, men lets face it, dette er LANGT bedre en windows.
Dette var vel mer et problem i gamle dager. Idag er delene i en PC laget av så bra komponenter at det ikke spiller noen rolle. Før var det slik at "kaldstart" på en PC slet mer på strømforsyning (og evt. hovedkort) enn å la den stå på hele tiden. Det som var dengang kan sammenliknes litt med en gammeldags glødepære, for hver gang du skrur av og på lyset, så blir glødepæren slitt fordi den må varmes opp på nytt.

Men som sagt, det er ikke et problem når det gjelder dagens hardware, så det er helt opp til deg om du vil skru den av for hver gang du er ferdig, eller bare la den stå på, den blir akkurat like mye slitt uansett. Og om du ikke har fått en hdd eller eventuelt andre deler, som det er feil på fra fabrikk, så skal disse delene vare frem til du finner for godt å oppgradere uansett.
Uptime: 1004d 11h 23m

Tusen dager faktisk! No problem det.
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Er det bare meg som skrur av pcen hver dag?
Om jeg ikke gjør det går den så tregt, og den blir veldig varm. Bråker også noe sinnsykt så blir nesten umulig å sove med pcen i samme rom.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Nå synes jeg du er slem med OSX. Det er over et år siden sist jeg restartet MacBooken min, da på grunn av en systemoppdatering som trengte reboot. I løpet av de nesten tre årene jeg har hatt maskinen, har jeg aldri måttet reboote som følge av noe tregheter/feil.
Vis hele sitatet...
Alle UNIX baserte operativsystemer har mye bedre minnekontroll enn hva Windows noen gang kommer til å få.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av BrilleSheik Vis innlegg
Er det bare meg som skrur av pcen hver dag?
Om jeg ikke gjør det går den så tregt, og den blir veldig varm. Bråker også noe sinnsykt så blir nesten umulig å sove med pcen i samme rom.
Vis hele sitatet...
Godt mulig du er det, sist jeg skrudde av PCen om kvelden var en gang i 1993, oppetid var også mye enklere før da man ikke behøvde ta hensyn til oppdateringer på maskinen grunnet sikkerhetsproblemer ved internettbruk.

Hvis den går varm og bråker hvis den står på lenge er den enten skamfull av støv eller elendig satt opp.

Hilsen en som sover på store datahaller.
Sist endret av AtXbYeA; 2. april 2013 kl. 18:15.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av 23732 Vis innlegg
Alle UNIX baserte operativsystemer har mye bedre minnekontroll enn hva Windows noen gang kommer til å få.
Vis hele sitatet...
Javel? Kan du vennligst beskrive forskjellene på hvordan minnekontroll/minnehåndtering foregår under de to forskjellige platformene? Beskriv prosessene ved allokering, frigjøring og rensing av minne og deres aksessnivå. Jeg tror ikke du har en fjerneste anelse om hva som verken er forskjellene eller hvordan minnehåndtering fungerer.
Sist endret av m0b; 2. april 2013 kl. 18:55.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Javel? Kan du vennligst beskrive forskjellene på hvordan minnekontroll/minnehåndtering foregår under de to forskjellige platformene? Beskriv prosessene ved allokering, frigjøring og rensing av minne og deres aksessnivå. Jeg tror ikke du har en fjerneste anelse om hva som verken er forskjellene eller hvordan minnehåndtering fungerer.
Vis hele sitatet...
Min påstand kom fra erfaring samt den lille kunnskapen jeg har om minne. Mange av programmene jeg kjører har blitt portet til både Windows, Linux, OS X, FreeBSD etc. Der har jeg sammenlignet og testet at programmene kjører mer responsivt og har betydelig lavere minnebruk i UNIX baserte OS, enn i Windows. Hvor jeg, i sistenevnte, daglig opplever minnelekasjer i de progammene.
Etter at jeg fikk meg/bygget meg et lyddempet skap til å ha maskinen inni, samt gikk bort fra snurredisker på mine personlige datamaskiner, så står datamaskinen på i måneder ad gangen. Når jeg restarter den er det for å få inn oppdateringer og lengre nedetid kommer bare av strømbrudd. Hardware bytter jeg uansett ut ca hvert 1,5år per del, så om det blir noen slitasje så legger jeg ikke merke til det.

Om det skulle oppstå et minneproblem i et program, så avslutter jeg det bare, venter i noen sekunder, og starter det opp igjen. Firefox er litt sånn
Sist endret av meitemark; 2. april 2013 kl. 21:05.
Hadde vært morsomt å visst hvor mange kroner det koster meg i strøm av å la maskinen stå på 24/7 (noe den gjør).
Tenker sånn ca.
Sitat av Obster Vis innlegg
Hadde vært morsomt å visst hvor mange kroner det koster meg i strøm av å la maskinen stå på 24/7 (noe den gjør).
Tenker sånn ca.
Vis hele sitatet...
Tja, du kan jo skaffe deg noe slikt som dette:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektr...gimaler-35617/
http://www.clasohlson.com/no/Energimåler/Pr362897000
Sist endret av meitemark; 2. april 2013 kl. 21:23.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av 23732 Vis innlegg
Min påstand kom fra erfaring samt den lille kunnskapen jeg har om minne. Mange av programmene jeg kjører har blitt portet til både Windows, Linux, OS X, FreeBSD etc. Der har jeg sammenlignet og testet at programmene kjører mer responsivt og har betydelig lavere minnebruk i UNIX baserte OS, enn i Windows. Hvor jeg, i sistenevnte, daglig opplever minnelekasjer i de progammene.
Vis hele sitatet...
Hvis du opplever minnelekasjer er problemene i portene - rettere sagt, i de som har laget porten - og overhodet ikke i platformens minnehåndteringsarkitektur. Minneforbruk i antall megabytes har veldig lite med hva som er "best" av håndteringen. Er det forskjeller i responsivitet, så trenger det absolutt ikke ha noe med minne å gjøre, og det er egentlig en smal sak å sette diagnose på.

Når alt kommer til alt, så er konseptmessig både BSD, Unix og Windows lignende arkitekturer.

Gi meg et eksempel på ett eller to program du har testet, og under hvilke platformer (kun Linux og Windows). Jeg vil gjerne teste det, og eventuelt selv sjekke kildekoden til porten om den er tilgjengelig. Kanskje jeg fikser problemene hvis jeg kan reprodusere atferden, og hvis det blir interessant.

Poenget mitt her er i alle fall at man bør ikke komme med en påstand om minnehåndteringen til en hel platform på grunn av hvordan man opplever enkelte programmer.
Strømforbruket bryr jeg meg ikke om i det heletatt. Stort sett all strømmen maskina bruker blir jo frihitt i form av varme, så jeg har ikke varmeovn på datarommet mitt i det heletatt. Blir liten forskjell på og bruke pc'ene eller en 1500w ovn til å varme opp rommet. Med untak at ovnen ikke er like morsom å bruke...

Slitasje er vel et minimalt problem om dagen. Jeg har bytta èn skjermkortvifte pga gåent lager etter at maskina hadde stått på i mer eller mindre to år i strekk, og en harddisk (Death-star sådann) på en anen maskin som hadde ståt på minst like lenge.
PC'en hos moren min har stått på non-stop i 12 år nå (Hun oppgraderer ikke komponenter eller hale maskinen for den sakens skyld ) og funker like fint enda
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Mac'en setter dog i hvilemodus med å klappe igen lokket, og osx trenger etter erfaring restart ca en gang hvert halv år!
Vis hele sitatet...
restarta macbook'n for første gang på tre måneder igår på grunn av en oppdatering, merker absolutt ingen forskjell
EDIT: pc'n til faren min har stått på mer eller mindre kontinuerlig siden 2002, ingen komponenter er ødelagte enda. den er selvfølgelig forbanna treg, men det er mer fordi den er utdatert... en restart gjør hvert fall ingen annen forskjell enn at han rekker å lage middag
Sist endret av vangsfreaken; 2. april 2013 kl. 21:49.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Obster Vis innlegg
Hadde vært morsomt å visst hvor mange kroner det koster meg i strøm av å la maskinen stå på 24/7 (noe den gjør).
Tenker sånn ca.
Vis hele sitatet...
Hvis man sier at maskinen din bruker 300w i snitt (noe som er alt for høyt hvis du ikke har en haug med skjermkort og en milliard "lol jeg er så haxx0r"-mods vil du vel i praksis bruke 2600ish kilowatt-timer iløpet av et år, som hvis man tar hardt i og sier at man har en snittpris på 1,- for både strøm og nettleie havne på rundt 2600,- for et helt år.

Men både forbruket og prisen er relativt høyere enn realiteten, men gjør tallene noe rundere.
▼ ... over et år senere ... ▼
hei jeg er ny her, men jeg har et spørsmål:
jeg har HP DL380 G5 rack server ,så jeg lurte på om det går ann og bruke den i garasjen , siden det er ganske kalt i den garasjen, sån at den får mer kjøling og ? pga vil ikke ha den på soverommet mitt for den bråker så voldsomt.
Ja, du kan det. Dersom du har høy luftluktighet og mye støv i garasjen så vil dette selvfølgelig kunne forårsake problemer, men det er ikke som at den kommer til å ta kveld med veldig høy sannsynlighet i løpet av kort tid av den grunn. Har selv hatt kjørende rack-servere på medium-fuktige loft og kjellere uten at dette har gjort at verken disker eller andre komponenter. Ville neppe hostet noen profesjonelle tjenester på de, men for hjemmebruk? Go for it.
men jeg må vell kansje tenke på og skaffe meg ett rack da ... ?
▼ ... over en uke senere ... ▼
men kan det være brann farlig med sånne rack servere i en garasje ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av server-solheim Vis innlegg
men kan det være brann farlig med sånne rack servere i en garasje ?
Vis hele sitatet...
Risikoen er jo større enn null, men det er ikkje veldig ofte PCer generelt går opp i røyk. Hadde det vore vanleg hadde vel ikkje folk latt dei stå på døgnet rundt overalt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
unnskyld om jeg maser, men er det noen av dere som vet hva det koster og kjøre en hp dl380 g5 server og i et år ? tror strøm forsyningen er på 1000 eller 850 watt på servern.
Sist endret av server-solheim; 25. november 2015 kl. 20:24.
For å finne ut av det trenger du å finne ut serverens gjennomsnittlige strømforbruk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av server-solheim Vis innlegg
unnskyld om jeg maser, men er det noen av dere som vet hva det koster og kjøre en hp dl380 g5 server og i et år ? tror strøm forsyningen er på 1000 eller 850 watt på servern.
Vis hele sitatet...
1kW i et år vil koste omlag 8000,- inkludert nettleige og slikt.

Typisk vil den antakeleg trekke 200W, så da kan du dele på 5.
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Uptime: 1004d 11h 23m

Tusen dager faktisk! No problem det.
Vis hele sitatet...
...så du har en PC som ikke er blitt oppdatert på snart tre år? Høres usikkert ut...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Xim Vis innlegg
...så du har en PC som ikke er blitt oppdatert på snart tre år? Høres usikkert ut...
Vis hele sitatet...
Einaste du ikkje kan oppdatere er jo kjerna, og det vil stortsett sei lokal privilegieeskalasjon, som ikkje er livsfarlig om en er einaste bruker. Alle nettverkstenester kan oppdaterast utan reboot.

Om du ser på rapportane så er problema stortsett enten DoS eller krev lokal tilgang.

Mange av problema kan du og omgå med t.d. brannmur i forkant, eller andre konfigurasjonstiltak.
Sist endret av vidarlo; 26. november 2015 kl. 13:59.