Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 9350
Hei!

Hvis denne tråden ligger i feil seksjon, så beklager jeg, men tenkte at jeg plasserer den her pga at jeg har sett andre slike tråder her. Er bare å flytte det.

Jeg har en vannpipe med kull for den, alt kjøpt fra Pakistan.
I det landet har vi en slags gass-ovn som ligger, slik at man bare tenner på, og så legger kullet oppi den for å varme det.

Her i Norge har jeg ikke det... jeg har jo peis, men jeg kan ikke bruke tid på å slå den på hver gang jeg skal bruke vannpipen.


Jeg lurer på om dere har noen tips til meg, hva jeg kan gjøre for å tenne kullet?
Det bør merkes at det er ikke vanlig kull, det er kull FOR vannpipe.

Jeg leste litt om det å legge på toppen av en komfyr. Kan man legge det på slike http://www.euronics.no/var/ezwebin_s...08368_big.jpg?

Takker for alle seriøse svar.
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Hva med en lighter?
Trådstarter
Problemet er at det tar sykt lang tid. Enten å holde den over stearinlyset, eller bruke lighter. Jeg er ikke noe pro med vannpipe, men i Pakistan lærte jeg at jeg måtte varme den opp såpass at den ble så glødende at jeg kunne blåse vekk det ytterste laget, slik at kullet er rent og rødt. Vanskelig å forklare.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Optimalt sett skulle du ha hatt en slik gassbrenner. Men hvis du ikke har dette tilgjengelig, så fungerer det supert å putte kullet på komfyren. Bruk klype for å vri kullet til det er antent på alle sider.

EDIT: Når du så har tent på dette kullet først, så legger du bare uantent kull på det glødende kullet, og det vil antenne seg selv.
Sist endret av Buddapower; 30. april 2012 kl. 21:34.
<- Not Spirituell
bergice's Avatar
Bare legg den på komfyr på full varme I 20-60 minutter ca. Lurt å passe på mens det varmer. Med vannpipe-kull trenger du bare lighter fordi den er selvantennelig.
funker jo med lighter, tar 1 minutt lol, evt butan lighter i 10 sek så er den god og rød
Skogenskonge
Skauman's Avatar
Kjøp den ligtheren med bøyelig tupp! kjøpes fra Clas Ohlson elns..

Den brenner med høy temp, også slipper du å ha tommelen i nærheten. Fordel hvis det tar lang tid og tenne
Sist endret av Skauman; 30. april 2012 kl. 22:12.
De som sier tenn med lighter har vel gjerne bare prøvd selvantennelig kull, for det funker heller dårlig på den andre typen (etter min erfaring). Jeg har lagt det på ovnen, dog med keramikk-topp. Ser ikke noe grunn til at ikke det skal funke på den typen du lenker til tho!
Kast det i grillen, det pleide jeg å gjøre med mitt coco nara kull. Du kan glemme å tenne på ordentlig kull med lighter...
primus funker
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Kast det i grillen, det pleide jeg å gjøre med mitt coco nara kull. Du kan glemme å tenne på ordentlig kull med lighter...
Vis hele sitatet...
Av erfaring, så pleier dette å gi en grillsmak på røyken fra vannpipa. Det som derimot er supert hvis du har en grill er steiner. La de ligge på grillen i 10 minutter, og de holder vannpipa gående i 30-40 minutter minst!
Sitat av Spirituell Vis innlegg
funker jo med lighter, tar 1 minutt lol, evt butan lighter i 10 sek så er den god og rød
Vis hele sitatet...
Hurtig-kull, ja. Det smaker som kjent dritt.

Jeg bruker en sånn http://www.biltema.no/no/Fritid/Fril...apparat-17616/

så legger jeg kullet i en sil av rustfritt stål og legger oppå. Hiv det på mens du mekker bowlen så er det rødglødende når du er ferdig
Brett aluminiumsfolie en gang, legg den på en ovn (fungerer ikke på induksjon, da må du ha en kjele som mellomledd), og sett på full guffe^^ Er favorittmåten min å gjøre det på, så slipper jeg å få de sprutende drite på meg når jeg bruker lighter^^
Jeg har hatt vannpipe i ett par år nå og jeg har alltid bare varmet kullet med lighter. Vis det kullet du har ikke er selvantennende så ville jeg kjøpt meg det. Mye enklere enn den typen som må varmes med ovn el.l
Det finnes forskjellige typer kull som brukes til å røyke shisha.

Du har easylight kull som du kun trenger en lighter til, men disse inneholder vanligvis masse farlige kjemikalier som du ikke vil ha i deg, + at du får en litt vond smak når du røyker.

Det jeg vil anbefale er kokosnøtt-kull som er sammenpressede kokosnøtter. Disse bør du ha en hookah-ovn til, men du kan også varme disse på komfyren. Beregn ca 15 min oppvarmingstid. Når du ser det rødglødende begynner å krype oppover til toppen på alle hjørnene, tar du av kullet og setter kullet på hookaen. En hookah-ovn er ikke dyrt, og du slipper også å bekymre deg om du skader komfyren.

Vil anbefale dette kullet til shisha røyking:

http://5starhookah.com/3-Coco-Jamra-...oved-CCJ33.htm

Mye sunnere enn easylight, og etterlater ikke smak når du røyker.
OBS - forvent deg litt BBQ lukt når du varmer disse opp.

Her har du en billig men velfungerende hookah-ovn:

http://5starhookah.com/Hookah-Stove-4444.htm
Tenn en tenn brikett per kull du skal fyre, legg briketten på et fat, deretter legger du kullet oppå tenn briketten, prøv å snu den hvert 2-4 min. Og løft den opp å blås på den med jevne mellomrom. 10-15 min, og kullet er tent. Funker hver gang.
Lighter funker vær gang jeg drar frem vannpipa, det er også 'vannpipe-kull'.
Sitat av iSkurk Vis innlegg
Lighter funker vær gang jeg drar frem vannpipa, det er også 'vannpipe-kull'.
Vis hele sitatet...
Det er hurtig-kull.
Trådstarter
Jeg takker for tips fra alle dere!


Vi får se hva jeg ender opp med å gjøre, føler 10-15 minutter blir for mye, jeg er så vant til å få det helt ordentlig tent på mindre enn 5 minutter, men da med en ordentlig og jevn flamme.

Jeg tror jeg skal gå for enten hookah-ovn eller kokeapparat, som et par stk her oppe nevnte.

Takk igjen
Det jeg gjorde var å fyre med lighter til en liten del var glødende, så blåste jeg fint og stødig på kullet til gløden spredde seg til hele kullbiten. Tar litt tid og er ganske slitsomt, men det funker.
Når jeg har røyka vannpipe så brukte vi sånn liten minitorch man kjøper billig på nettet, funket bra den. Røyke vnanpipe er chill
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Vi har brukt noe lignende den brenneren det er linket til, funker knall.
Ellers bruker jeg stearinlys i to-tre minutter, så må den ligge på vannpipen en liten stund før tobakken blir varm nok til at det skapes røyk.
Bruker selv lang tid når jeg skal tenne opp kull til vannpipa mi. Bruker bambuskull fra Shangri-La, liker det veldig godt ettersom det er helt nøytralt. Eneste downer er at det som sagt tar lang tid å tenne opp, men når det først er tent så er det bare å legge neste bit oppå den igjen når den nærmer seg slutten, og den gløder lenge.

Om du ikke har minitorch eller annen gassbrenner kan du gjøre som meg; Mange lightere på kullet samtidig(få dine vannpipebuddies til å hjelpe deg).
Pro Gamer
Kjøp deg stormlighter så har du fiksa det på 3 min da du bruker kølkløypa og holde kullet med