Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 18409
Hei, jeg vet at man kan få små abstinenser når man har hektet seg på imovane. Det jeg lurer på er hvor sterke disse er, og hvor lang tid det tar å hekte seg på dem. Jeg lurer også på om noen vet om imovane er et b-preparat eller et c-preparat, finner det ikke skikkelig ut, ettersom det står forskjellig på forskjellige sider på nett.
Første gang du får de utskrevet, får du - etter min erfaring - utskrevet 5mg, før de evt. gir deg 7,5mg når man blir mer tolerant. Deretter er det mulig du får utskrevet 2x5mg (logisk oppbygning ikke sant?)
Men dette kan jo selvfølgelig variere fra person til person.

Hvorvidt du blir hekta av det er helt avhengig fra person til person og om du i det hele tatt gjør deg selv avhengig av det. Det er forresten et B-preparat i flg. felleskatalogen.

Personlig kan ikke jeg nesten ikke bruke imovane, da blir jeg helt apekatt, men om jeg får i meg stilnoct derimot går ting bedre.
Sist endret av swey; 7. april 2012 kl. 00:19.
Imovane er et hypnotikum, og benzodiazepin-lignende preparat. Dette er et av de nyere preparatene, og skal føre til mindre abstinenssymptomer ved brå seponering (Å avslutte bruk av medisinsk behandling) og være mindre avhengighetsskapende. Det er likevel en risiko for avhengighet ved bruk, dog. Og de hyppige bivirkningene for dette medikamentet kan være alt fra smaksforandringer med bitter/metallaktig smak (veldig vanlig), muskelsvakhet og munntørrhet. Mange klager hevder også at de har fått nedsatt hukommelse, men at dette kommer seg når de slutter med det.

Risikoen øker med økt dose og behandlingens varighet, tidligere misbruk av alkohol og andre legemidler samt bruk av alkohol og andre psykotrofe legemidler. Disse er hovedsaklig ment for forbigående og kortvarige søvnvansker. Som støtteterapi i begrenset tid ved behandling av kroniske søvnvansker.

Håper det var til nytte!

- Lucy
Skal ikke si noe om verken styrke eller avhengighetspotensial, men kan gi deg et lite tips. Om du går inn på Felleskatalogen og søker opp et legemiddel, vil det alltid stå hvilken type preparat det er. For eksempel så kan du se her at Imovane er et B-preparat og Cipralex er et C-preparat:



Sist endret av Dimergon; 7. april 2012 kl. 10:41.
Imovane er et forferdelig legemiddel, psykiateren min skrev det ut til meg for noen år siden og det endte opp med at jeg ble avhengig av Sobril og Imovane samtidig. Fikk ingen oppfølgingstime etter at jeg ble skrevet ut fra psykiatrisk.

Så jeg var avhengig av Imovane og Sobril i ca. 4 mnd, var i en slags transelignende tilstand konstant, tørte ikke og gå ut til slutt. Vendepunktet var at jeg tok en overdose med 8 Imovane, 6 Sobril og noen 100 milligram Seroquel. Dagene etterpå var et helvete, jeg bare lå i senga og lurte p om jeg i det hele tatt eksisterte. Overdosen skjedde på en Tirsdag, da Fredag kom begynte jeg og føle meg "normal" igjen og det var så utrolig godt. Så nå hvis jeg må ha noe og sove på så bruker jeg Vallergan.
Hvorfor bruke z-hypnotika? Jeg får bare blackout av disse legemidlene, selv bare ved 1 tablett. Varigheten er bare 1-2 timer. Ta heller en sobril eller valium.
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hvorfor bruke z-hypnotika? Jeg får bare blackout av disse legemidlene, selv bare ved 1 tablett. Varigheten er bare 1-2 timer. Ta heller en sobril eller valium.
Vis hele sitatet...
Enig, eller Stesolid, Stilnoct eller Rivotril.. Imovane burde vært ett C-prep. Er søpple piller som ikke gjør noe annet enn og skape bivirkninger..

Men visste ikke det gikk ann og hekte seg på Imovane engang jeg. Hmm.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anbefaler dere Stesolid og rivotril o.l advar også mot hvor avhengig man kan bli av disse. De har begge en lang halveringstid på 2 døgn + og det sies at det er en grense på 14 dager før abstinenser oppstår ved brå slutt eller nedtrapping.

Dette er dog individuelt, men valium er et alternativ jeg kunne anbefalt men KUN dersom søvnproblemene er periodevis, kanskje 1-4 dager maks for å være på den trygge siden. Og da er det snakk om doser 10-30mg, noe utover dette vil jeg på det sterkeste fraråde. Som det er skrevet utallige ganger er benzo-abstinenser værre enn heroin og varer mye lenger. Selvfølgelig er varigheten på abstinensene basert på dose og hvor lenge du holder det gående. Men alikevel, bruksområdet er forbipasserende angst og søvnproblemener og ikke en ting man skal legge seg til vane.

Rivotril vil jeg fraråde uansett, da man har den velkjente "dagen derpå" hvor man faktisk er uten at man kanskje selv merker det, pilleruset dagen etterpå også. Og andre merker det bedre enn man tror...
Sitat av Coffern Vis innlegg
Anbefaler dere Stesolid og rivotril o.l advar også mot hvor avhengig man kan bli av disse. De har begge en lang halveringstid på 2 døgn + og det sies at det er en grense på 14 dager før abstinenser oppstår ved brå slutt eller nedtrapping.

Dette er dog individuelt, men valium er et alternativ jeg kunne anbefalt men KUN dersom søvnproblemene er periodevis, kanskje 1-4 dager maks for å være på den trygge siden. Og da er det snakk om doser 10-30mg, noe utover dette vil jeg på det sterkeste fraråde. Som det er skrevet utallige ganger er benzo-abstinenser værre enn heroin og varer mye lenger. Selvfølgelig er varigheten på abstinensene basert på dose og hvor lenge du holder det gående. Men alikevel, bruksområdet er forbipasserende angst og søvnproblemener og ikke en ting man skal legge seg til vane.

Rivotril vil jeg fraråde uansett, da man har den velkjente "dagen derpå" hvor man faktisk er uten at man kanskje selv merker det, pilleruset dagen etterpå også. Og andre merker det bedre enn man tror...
Vis hele sitatet...
Viss man bruker små doser rivotril og ikke rus-doser så blir man ikke loka dagen derpå.Da snakker jeg om maks 1mg rivotril.
Tok 3 x 7,5 mg Zopiklon for drøyt en time siden og jeg sitter her med heftige visuals og chillern helt ut. Disse sakene i kombo med en god spliff, så har du deg selv en mini-tripp som varer i et par timer

Add: Fargene som pulserte mens jeg skrev dette innlegget: rødt, oransje, rosa, lysegult og noe grønt. Spaaca
Sist endret av Tawon; 3. mai 2012 kl. 02:42.