Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 830
Hei.

Jeg bor i kollektiv. Fra rommet mitt må man gjennom en gang, stue og kjøkken før man kommer til der ruteren står. Det er en ruter fra Nextgentel (Inteno X5668) som jeg antar er ganske crap.

Jeg bruker stasjonær pc med trådløst nettverkskort. Problemet er at når jeg spiller f. eks HoN eller prøver å streame noe på nettet, stopper det opp veldig ofte.

Når jeg sjekker pingen i cmd, er den ofte rundt 24-25 ms, men så plutselig hopper den opp til 400-500 ms, og blir der en liten stund før den faller ned igjen. Dette er utrolig irriterende.

Så spørsmålet mitt blir da: Hva burde jeg gjøre? Det blir vanskelig å strekke kabel til ruteren dessverre. Det er også vanskelig å med sikkerhet vite at det ikke er grunnet at de andre bruker nettet samtidig. Men virker som det er det trådløse, fordi ofte detter forbindelsen helt ut. Når jeg prøver å koble til igjen feiler det gang på gang. Det som er litt rart er at jeg da plutselig ikke har noen trådløse nett tilgjengelig (noe det vanligvis er flere av), men selvom jeg deaktivere/aktiverer nettverkskortet osv, fungerer det ikke. Det er først når jeg restarter ruteren jeg får koblet til igjen. Dette kan jo kanskje tyde på at det er ruteren som blir "overbelastet" og går i en slags loop hver gang jeg prøver å koble til igjen?

Jeg har sett litt på denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=637980

eventuelt denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=322482

Hva tror dere vil være den beste løsningen? (som sagt er kabel vanskelig å få til)

PS: Bør nevnes at jeg får 4 av 5 streker på forbindelsen, noe Windows 7 kaller "Good"
Sist endret av dvs; 24. november 2011 kl. 15:16.
dvs
Trådstarter
Sitat av Glenni Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ah, har ingen erfaring med de, men det kunne jo absolutt være en løsningen. Men hvis problemet ligger i ruteren hjelper det jo lite. Tenker da på at siden vi er 5 stk koblet opp, så kan det jo hende at problemet ligger i at den ikke takler trafikken og derfor kneler.
Hadde et lignende problem med vår Inteno kombi-modem/router som minner om dette. Med én gang det var mange brukere på nettet, uavhengig av kablet eller trådløs tilkobling, så begynte den å kutte tilkoblinger nærmest tilfeldig. Siden vi hadde en router i bridge-modus tilkoblet den (bridget, trådløst aksesspunkt) så valgte AP'et å skru seg av når tilkoblingen mellom selve modemet og AP'et ble kuttet. Feilen lå ikke i den lokale routeren vi koblet oss i, men i multi-modemet som denne var bridget til. Det er ikke alltid så lett å vite forskjellen mellom bridge og modem uten å ha kunnskap til hele nettverksoppsettet, men vanligvis vil kabelTV-basert internett ha en spesiell router med en multiplexer for TV-signalkabelen (tykk, coax). Er du sikker på at det ikke er noen flere routere "bak" den routeren du kobler deg til?

Løsningen for oss var å be kabelselskapet re-evaluere hvilken modem-type de ga oss, basert på det at vi var en del flere brukere enn modemet var tiltenkt. Dette fikk vi gratis, og fikset problemene med tilfeldig frakobling fullstendig.
dvs
Trådstarter
Sitat av Dyret Vis innlegg
Hadde et lignende problem med vår Inteno kombi-modem/router som minner om dette. Med én gang det var mange brukere på nettet, uavhengig av kablet eller trådløs tilkobling, så begynte den å kutte tilkoblinger nærmest tilfeldig. Siden vi hadde en router i bridge-modus tilkoblet den (bridget, trådløst aksesspunkt) så valgte AP'et å skru seg av når tilkoblingen mellom selve modemet og AP'et ble kuttet. Feilen lå ikke i den lokale routeren vi koblet oss i, men i multi-modemet som denne var bridget til. Det er ikke alltid så lett å vite forskjellen mellom bridge og modem uten å ha kunnskap til hele nettverksoppsettet, men vanligvis vil kabelTV-basert internett ha en spesiell router med en multiplexer for TV-signalkabelen (tykk, coax). Er du sikker på at det ikke er noen flere routere "bak" den routeren du kobler deg til?

Løsningen for oss var å be kabelselskapet re-evaluere hvilken modem-type de ga oss, basert på det at vi var en del flere brukere enn modemet var tiltenkt. Dette fikk vi gratis, og fikset problemene med tilfeldig frakobling fullstendig.
Vis hele sitatet...

Hei. Takk for utfyllende svar, men jeg glemte selvfølgelig å nevne at det er PPPoE tilkobling og ikke kabel Så det er kun et rutermodem
Sist endret av dvs; 24. november 2011 kl. 15:34.