Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1035
Hei.

Jeg har røyket i mange år, begynte vel for rundt 5 år siden. Men, jeg røyker stort sett aldri i lange perioder. Det har gått veldig opp og ned. De første 2-3 årene var det kanskje noen ganger i året. Men i senere perioder kan det ha vært 10-15 ganger på en mnd, for så å ha en pause på noen mnd.

Men poenget er ihvetfall at jeg er svært godt kjent med effekten og rusen, og vet veldig godt hva jeg går til hver gang jeg røyker. Jeg trives også svært godt med å røyke, og er jo også derfor jeg fortsetter og gjøre det ganske ofte. Men jeg er mest glad i og sitte inn med venner og spille eller se på filmer. Jeg har aldri vært så komfortabel med å gå ut blandt folk når jeg er skikkelig stein, men også det går helt fint.

Men, noe jeg har opplevd mye i det siste er at jeg altid har et behov for å mentalt holde igjen når jeg er stein. Jeg har en slags konstant redsel for å få noia. Jeg klarer liksom ikke bare la de gå som det går, og dette ødelegger dessverre litt for hele opplevelsen. Jeg merker også at jeg fort kan gå over i litt negative tanker hvis jeg ikke blir mentalt oppholdt med et eller annet. Dvs. at jeg ikke er så glad i å bare ligge der med mine egne tanker eller bare høre på musikk. Jeg vil ha noe som tar oppmerksomheten min, som f.eks venner, film eller spill.

Det har vært sånn en stund nå, så jeg er veldig mentalt bevisst på det når jeg røyker. Jeg er fullt klar over at jeg "holder igjen" og at jeg har røyket og at det er derfor jeg føler det sånn. Kan også nevnes at jeg aldri faktisk noier skikkelig.

Så, grunnen til at jeg skriver denne posten er rett og slett bare for å høre om det er andre som har det på denne måten og om noen kanskje har noen gode råd til hvordan jeg kan slappe mer av under rusen?
Hei på deg

Takk for at du deler det. Har det faktisk helt likt selv.
Røyka første gang hjemme i leiligheten til moren min, en helg hun var borte. Vi hadde kjøpt munchies på forhånd og hadde god musikk og et par filmer. Det var en veldig bra opplevelse som jeg kunne tenke meg å gjenoppleve. Dessverre har alle de påfølgende gangene vært enten hos folk jeg ikke liker meg rundt eller ute (som også gjør meg ukomfortabel under rusen). Føles nesten ut som om jeg har en form for asbergerssyndrom og ikke liker meg utenfor mine faste linjer.. Oh well.

Mitt råd er å finne et selskap og en setting du er komfortabel med. Kanskje litt løst svar, men ment godt i alle fall.
dvs
Trådstarter
Sitat av Petoholic Panda Vis innlegg
Hei på deg

Takk for at du deler det. Har det faktisk helt likt selv.
Røyka første gang hjemme i leiligheten til moren min, en helg hun var borte. Vi hadde kjøpt munchies på forhånd og hadde god musikk og et par filmer. Det var en veldig bra opplevelse som jeg kunne tenke meg å gjenoppleve. Dessverre har alle de påfølgende gangene vært enten hos folk jeg ikke liker meg rundt eller ute (som også gjør meg ukomfortabel under rusen). Føles nesten ut som om jeg har en form for asbergerssyndrom og ikke liker meg utenfor mine faste linjer.. Oh well.

Mitt råd er å finne et selskap og en setting du er komfortabel med. Kanskje litt løst svar, men ment godt i alle fall.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo også min erfaring at folka man er sammen med har stor betydning, og det gjelder jo alle typer rus.

Jeg holder meg stort sett sammen med folk jeg trives godt sammen med, men kan få denne følelsen uansett, gjerne fordi jeg har en tendens til å røyke mye alene i den senere tid.

Sitat av Miracle Worker Vis innlegg
Du har jo noia...
Vis hele sitatet...
Tja, det kommer litt ann på hva du legger i begrepet "noia" da. Når jeg skriver "noia" så mener jeg at jeg friker ut, og ikke har kontroll på tankegangen min, slik at jeg f. eks kan få reddselsanfall eller bli overdrevet stresset og engestelig for i en situasjon som på ingen måte gir grunnlag for en slik opplevelse.

Som nevnt i første posten er jeg svært glad i røyke, og har mye lættis når jeg er sammen med venner og bare gjør masse random, eller når jeg sitter for meg selv og ser film eller spiller.

Men i bunn og grunn går det vel på at jeg ikke trives tillstrekkelig i mitt eget selskap til at jeg klarer å bare gi slipp og kose meg under rusen.
Hva slags tankegang flyter du inn på? Kun det å ikke få noia?
Er du deprimert til vanelig?

Jeg har opplevet det samme selv, men kun når jeg har hatt en pause ifra røykingen og røyker potente saker. Glir inn på tanker jeg vaneligvis ikke har, analyserer alt rundt meg inkludert meg selv ned til siste detalj og lagt merke til at dette gir meg en ubehagelig følelse som fort kan utløse en paranoia tankegang, hvertfall hos meg. Og når man får disse ubegagelige tankene så sier man til seg selv at man ikke må tenke sånn, men vanskelig å tenke på at man ikke skal tenke på noe :P
Sist endret av fth; 26. oktober 2011 kl. 18:31.
hahah xD Du har noia for å få noia xD
Noiaception... øhm, tenk deg og 3-4 ganger før du røyker om du tror du er komfortabel med settingen osv. Hvis du tviler LITT, dropp det.
dvs
Trådstarter
Sitat av fth Vis innlegg
Hva slags tankegang flyter du inn på? Kun det å ikke få noia?
Er du deprimert til vanelig?

Jeg har opplevet det samme selv, men kun når jeg har hatt en pause ifra røykingen og røyker potente saker. Glir inn på tanker jeg vaneligvis ikke har, analyserer alt rundt meg inkludert meg selv ned til siste detalj og lagt merke til at dette gir meg en ubehagelig følelse som fort kan utløse en paranoia tankegang, hvertfall hos meg. Og når man får disse ubegagelige tankene så sier man til seg selv at man ikke må tenke sånn, men vanskelig å tenke på at man ikke skal tenke på noe :P
Vis hele sitatet...
Nei, vil ikke si at jeg er deprimert til vanlig. Men er jo dette jeg har begynt å tenke på noe i det siste, at kanskje røykingen fører meg nærmere en faktisk deprisjon. Men det er ikke nødvendigvis ikke røykingen i seg selv, men alt som kommer med, sover lenger, trener mindre, mindre timer på lesesalen osv. Dette igjen fører til dårlig samvittighet, som igjen fører til en generell dårligere tilfredshet.

Jeg har mye samme som deg, at man overanalyser seg selv, og blir mer bevisst på sine negative sider. Og jeg tenker også på de tingene jeg nevner over.

Merker nå at jeg begynner å svare på mitt eget spørsmål. Mulig jeg må kun holde meg til røyking en gang i blandt når jeg har gjort med "fortjent" til det, ved at jeg har gjort alle de andre tingene som jeg burde og må gjøre i hverdagen, for å kunne begynne røykingen med et positivt syn på mine daglige rutiner og hva jeg presterer i løpet av hverdagene. Men føler jeg allerede har prøvd dette og at det ikke var til veldig stor hjelp.
Kan fort bygge seg opp en depression hvis du går rundt med dårlig samvittighet ja. Og ikke minst hvis du sitter mye inne, ikke trener osv.

Vet at dette er vanskelig av personelig erfaring, men det beste er å faktisk gjøre alt man MÅ gjøre for også sette seg ned å røyke en feit en og slappe helt av, uten å måtte tenke på alt man ikke har gjort osv.
Og ikke minst så er det best å holde seg unna røyking i hverdagene, og heller ta det i helgene, annen hver helg, hver tredje eller whatever.
Burde også ta deg selv i nakken å begyne å trene igjen, røyke etter en hard trenings økt er helt sinnsykt med tanke på den velfølelsen og happy tilstanden man blir i etter en økt!