Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2913
Jeg har for første gang i mitt liv vært gjerrig/dum nok til å bestille flybillett med Ryanair. Grunnet kort transittid har jeg ikke tid til å sjekke inn bagasje, så jeg må reise med kun håndbagasje. Jeg leser i vilkårene dems at de stopper deg hvis du kommer med 2 håndbagasjer (eks, bag + pc-bag), noe som i seg selv er helt latterlig, og som jeg aldri har opplevd hos noen andre flyselskaper. Og jeg har prøvd de fleste.

Håndbagasjen kan være maks 10 kg.

Så spørsmålet mitt blir, vet dere noe om hvor strenge de er på denne vekten? Er det sånn at de får deg til å veie håndbagasjen ved gaten?

Og ja, vet at andre flyselskaper har de samme reglene, men jeg vet også at de strekker seg veldig langt når det gjelder håndbagasje.
Dersom du reiser fra Norge, ikke noe problem i det hele tatt (I 99% av tilfellene). De pleier ikke å veie.

Dersom du reiser fra et annet land, der de som regel har en spesialgate for Ryan Air, er de ekstremt strenge. Du kan ikke ha mer en absolutt 10kg, eller så må du betale, noe som er veldig dyrt, eller så kan du ikke ta med baggen. Syntest dette absolutt ikke er latterlig, siden det koster så lite... Koster 56,- på det billigste fra Oslo Torp til Bremen i Tyskland.

Ville ikke tatt kjansen for å si det sånt, reiser med Ryan Air hver måned selv.

EDIT: Husk også at baggen ikke kan være veldig stor. Den må passe i en slik "form", eller så får du ikke lov å ta den med deg.
dvs
Trådstarter
Tusen takk for svar.

Jeg skal t/r Rygge - Krakow, så skal sjekke med en kamerat som bor der om han vet hvordan det er på flyplassen der. Når det gjelder størrelsen så jeg litt usikker på akkurat hvor stor den er, men jeg har brukt den mye som håndbagasje, og den passer inn i skapene over setene.

Skal dobbelsjekke dette, for er jo forferdelig kjedelig å bli stående på flyplassen i Krakow uten å få lov til å ha med meg tingene mine.

Alternativet er jo å bare drite i vekten på vei ned, og heller betale for å sende som kolli på vei hjem igjen.

Edit: Dette skal ikke være lett, kan bare være 55 cm x 40 x 20. Min er S: 51 cm x 31 cm x 31 cm. Men skal jo bare være klær i den, så skal nok få til å skvise den sammen til 20 cm
Sist endret av dvs; 27. september 2011 kl. 20:09.
Sitat av dvs Vis innlegg
Tusen takk for svar.

Jeg skal t/r Rygge - Krakow, så skal sjekke med en kamerat som bor der om han vet hvordan det er på flyplassen der. Når det gjelder størrelsen så jeg litt usikker på akkurat hvor stor den er, men jeg har brukt den mye som håndbagasje, og den passer inn i skapene over setene.

Skal dobbelsjekke dette, for er jo forferdelig kjedelig å bli stående på flyplassen i Krakow uten å få lov til å ha med meg tingene mine.

Alternativet er jo å bare drite i vekten på vei ned, og heller betale for å sende som kolli på vei hjem igjen.

Edit: Dette skal ikke være lett, kan bare være 55 cm x 40 x 20. Min er S: 51 cm x 31 cm x 31 cm. Men skal jo bare være klær i den, så skal nok få til å skvise den sammen til 20 cm
Vis hele sitatet...
Tja dersom den passer i den øverste hyllen skal det nok gå greit. Anbefaler virkelig ikke at du har for mye vekt, tanten min hadde noe som 2 kilo for mye, og måtte betale en 1000 lapp for å ta den med. Vet ikke hvordan det er i Krawkow, men i Rygge og Oslo Torp veier de eller måler de heller ikke.
dvs
Trådstarter
Ah, det er kjipe penger! Merker jeg er glad jeg spurte om dette, for det er så typisk meg å tenke "jaja, det er sikkert ikke noe stress" også står jeg der med skjegget i postkassa. (Selv om ting stort sett går veldig greit når man har den innstillinga jeg har
Haha, ønsker deg lykke til på reisen din =) Er det forresten første gang du flyr med Ryan Air?
jojo vis de er i tvil en sånn sak de legger baggen nedi og ser om den passer. ville nok brydd meg mer om størrelsen enn vekta
Lite tips: hvis du møter en steng dame som nekter deg å gå inn på flyet fordi baggen din ikke passer i den "måletingen", (og som i tillegg lager en stor scene av at "du må være en komplett idiot som ikke klarer å lese"), stell deg opp foran hele køen og kle på deg klærne i baggen slik at du får plass til pc/taxfree-ting/annet random. Works everytime.
Sitat av Vaultboy Vis innlegg
Lite tips: hvis du møter en steng dame som nekter deg å gå inn på flyet fordi baggen din ikke passer i den "måletingen", (og som i tillegg lager en stor scene av at "du må være en komplett idiot som ikke klarer å lese"), stell deg opp foran hele køen og kle på deg klærne i baggen slik at du får plass til pc/taxfree-ting/annet random. Works everytime.
Vis hele sitatet...
Det er som regel 2 "vakter" på de litt større og strengere flyplasser i utlandet. Begge veier og måler. Dersom det er en som blir tatt ut fordi det ikke passer tar den andre bare over.
dvs
Trådstarter
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Haha, ønsker deg lykke til på reisen din =) Er det forresten første gang du flyr med Ryan Air?
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Ja, har stort sett prøvd å unngå Ryan Air, mye fordi jeg fortsatt er under 25, og derfor kan bestille ungdomsbilletter eller last-minute billetter hos SAS. Ellers så har jeg ofte fått gode priser hos Norwegian osv. Men for all del, Ryan Air er jo veldig billig, bare føler ikke det alltid er verdt det. Men så lenge man er klar over reglene så blir det jo heller ikke noe problem =)


Sitat av Vaultboy Vis innlegg
Lite tips: hvis du møter en steng dame som nekter deg å gå inn på flyet fordi baggen din ikke passer i den "måletingen", (og som i tillegg lager en stor scene av at "du må være en komplett idiot som ikke klarer å lese"), stell deg opp foran hele køen og kle på deg klærne i baggen slik at du får plass til pc/taxfree-ting/annet random. Works everytime.
Vis hele sitatet...
Haha, genialt. Da gjør jeg jo _selvfølgelig_ det. Skal ha med meg stort sett klær, så kan jo bare dra på meg flere lag med gensere osv, så vips så er jeg under 10 kg. Og, jeg regner med at de ikke gidder krangle selvom bagen min er 31 cm i dybden eller whatever, så fremt jeg klarer å presse den sammen til 20cm (som er maksimalt tillatt)
Sist endret av dvs; 27. september 2011 kl. 20:38.
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Det er som regel 2 "vakter" på de litt større og strengere flyplasser i utlandet. Begge veier og måler. Dersom det er en som blir tatt ut fordi det ikke passer tar den andre bare over.
Vis hele sitatet...
Hm? Jo men når alle damene i køen oppdager at man ikke kan ha vesken sin i tillegg til koffert, så blir det fest i køen. Dette er da snakk om rett før boarding. Ikke i sikkerhetskontrollen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Uh, trenger du ha med deg så mykje kle? Du kan vaske på hotellet eller et tilfeldig myntvaskeri, og det er stortsett billegare og meir behagelig enn å dra med seg et halvt tonn.

Uansett er 10kg en del; eg har pakka pc + kle + vernesko på 10kg...
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Tax fred ting kan man ha med i egen pose om jeg ikke tar feil
dvs
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Uh, trenger du ha med deg så mykje kle? Du kan vaske på hotellet eller et tilfeldig myntvaskeri, og det er stortsett billegare og meir behagelig enn å dra med seg et halvt tonn.

Uansett er 10kg en del; eg har pakka pc + kle + vernesko på 10kg...
Vis hele sitatet...
Neida, jeg skal sikkert klare det. Men det hjelper ikke at jeg har et beist av en Studio XPS 1660.
Sitat av dvs Vis innlegg
Tusen takk! Ja, har stort sett prøvd å unngå Ryan Air, mye fordi jeg fortsatt er under 25, og derfor kan bestille ungdomsbilletter eller last-minute billetter hos SAS. Ellers så har jeg ofte fått gode priser hos Norwegian osv. Men for all del, Ryan Air er jo veldig billig, bare føler ikke det alltid er verdt det. Men så lenge man er klar over reglene så blir det jo heller ikke noe problem =)




Haha, genialt. Da gjør jeg jo _selvfølgelig_ det. Skal ha med meg stort sett klær, så kan jo bare dra på meg flere lag med gensere osv, så vips så er jeg under 10 kg.
Vis hele sitatet...
Det jeg pleier å gjøre er å ha en ekstra pose, og ha en jakke over den når jeg går inn i flyet. Da ser de ikke posen under jakka =)

Tja, Ryan Air er vel egentlig det samme, kansje litt mindre komfortabelt, du sitter ofte ved siden av fremmede, som regel kan du ikke ta setene bakover, og landingen kan være litt brått haha.

TIPS: Gå til den bakre inngangen av flyet, nesten ingen går dit og da får du den beste plassen. Ta de bakeste setene, da har du ingen bak deg som er plagsom osv. Legg håndbagasjen din i hyllene med en gang du kommer ombord, for eller så er det ikke plass til det senere. Du kan alltid ta den ut senere på reisen. Anbefaler å sitte på bakerste rad, ved siden av vinduet hvis du vet du ikke skal på toalettet osv, for da trenger ikke du å flytte deg hvis din nabo skal på toalettet. Jeg pleier da å sitte på utsiden som regel, lettere å bevege seg og strekke ut beina. Ha med en pute eller jakke til å støtte nakken =)

Sitat av Clayton Vis innlegg
Tax fred ting kan man ha med i egen pose om jeg ikke tar feil
Vis hele sitatet...
Feil. På norske lufthavn gjør dette ikke noe, du kan ha med deg 2 poser hvis de er i et godt humør. Noen ganger kan du ta med en ekstra taxfree pose i utlandet også, men som regel må du ta den i selve baggen du har med deg.

=)
Sitat av Vaultboy Vis innlegg
Lite tips: hvis du møter en steng dame som nekter deg å gå inn på flyet fordi baggen din ikke passer i den "måletingen", (og som i tillegg lager en stor scene av at "du må være en komplett idiot som ikke klarer å lese"), stell deg opp foran hele køen og kle på deg klærne i baggen slik at du får plass til pc/taxfree-ting/annet random. Works everytime.
Vis hele sitatet...
Var ikke på bremen flyplass i fjorsommer vel ? :P
Så en kar som kledde på seg 3 gensere og ei svær boblejakke, passa fint med hetebølgen som var der med 35 grader
Sitat av wishb0ne Vis innlegg
Var ikke på bremen flyplass i fjorsommer vel ? :P
Så en kar som kledde på seg 3 gensere og ei svær boblejakke, passa fint med hetebølgen som var der med 35 grader
Vis hele sitatet...
Hahaha det var nok ikke meg! Jeg stod i Dublin med to kåper på, støvletter i lommene, og 3 kjoler.