Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1504
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Jeg lurte på hvor vannskelig det er å lage en internettside fra bunn av ved bruk av HTML osv osv. hva burde jeg begynne med, hvor kan jeg begynne og hvor vannskelig det er ? har litt basic HTML kunnskaper men det er HELT basic. :P
Å lære å designe en side kan være relativt enkelt om du har photoshopkunnskaper. Da bør du lære deg HTML først og fremst(Som forsåvidt er ganske enkelt). Så bør du smøre på med mer "avanserte" ting som CSS.

Senere når du er i stand til å designe siden din kan du enten bare bygge siden din med de kunnskapene du har eller lære deg å bruke et tyngre språk som ASP.net, PHP eller javascript. Krever mer arbeid, men når du først kan det vil du kunne lage mer dynamiske sider og du vil spare mye plass på webserveren din(Ettersom hver side du viser nå slipper å ha hele designkoden inkludert)
Sist endret av Katalysator; 19. mai 2011 kl. 23:46.
Du kreven ingen photoshopkunnskaper for å lage en helt enkel, simpel og tilnærmet lik banal hjemmeside. Du trenger KUN basic HTML.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Photoshop er ganske urelatert. Det du trenger er HTML og CSS for en helt enkel nettside (etter moderne standarder).
Det finnes også forskjellige attributter og liknende i HTML, men disse er utdaterte og bør ikke brukes lenger.
Grunnen til at du bør bruke CSS fra begynnelsen er at det er dette som har vært den riktige måten å fortelle nettlesere hvordan ting skal se ut siden 1996.

Siden du kommer til å bruke de to sammen, kan du like gjerne lære dem sammen. Det bør ikke by på problemer, da begge deler er ganske lett.
Finn på et design, og lag det med HTML/CSS/Photoshop. Det er hva jeg anbefaler. Men skriv all koden for hånd!

Nyttige sider:
http://www.useit.com/alertbox/
http://htmldog.com/
http://dev.opera.com/articles/view/1...dards-cur/#toc
http://code.google.com/intl/no-NO/ed...ss-javascript/
Ikke W3Schools
Med CSS og HTML (som er lett å lære) kan du lage reelativt enkle nettsider, men ikke noe mer enn det. Da snakker jeg kun hvis du vil ha ren tekst eller bilder på siden.
Anbefaler alltid nybegynnere å se på kildekoden til eksisterende sider for å lære av dette. Begynn med enkle sider, og forsøk å reprodusere dem (uten å bare klippe-lime). Jobb deg så oppover i kompleksitetsgrad.

Men svaret på HVOR vanskelig det er er relativt. Vi har ikke noe generelt mål på vanskelighet. Alt er lett når du kan det. Alle kan lære seg HTML og CSS, men noen bruker lengre tid enn andre. Med et par gode tutorials vil du komme raskt igang, men om det er langt nok avhenger av dine egne forventninger til hva du skal kunne lage.
Det tar ikke lange tiden å lære seg nok HTML og CSS til å kunne lage en nettside. Sett av en helg til å bare pugge dette så er det nok godt i gang
Sitat av augi2323 Vis innlegg
Med CSS og HTML (som er lett å lære) kan du lage reelativt enkle nettsider, men ikke noe mer enn det. Da snakker jeg kun hvis du vil ha ren tekst eller bilder på siden.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med at man bare kan lage relativt enkle nettsider med HTML og CSS?
Sitat av Kris. Vis innlegg
Hva mener du med at man bare kan lage relativt enkle nettsider med HTML og CSS?
Vis hele sitatet...
Forklaringen til augi2323 er ikke god. Det du ser av websider er alt laget av HTML og CSS (hvis vi ser bort fra ting som flash, silverlight etc). Så man kan lage de aller mest fancy websidenen også i HTML/CSS.

Det han nok mente er at HTML/CSS kun gir deg statiske websider. De er som de er, de ser like ut for alle, og kan ikke endre seg etter forholdene..

Når man kan HTML/CSS er det to ting til webutviklere lærer seg:
  • Klient-skripting (dvs. javascript) for å lage dynamisk funksjonalitet som kjører i browseren..
  • Server-skripting (php eller annet) for å lage funksjonalitet som kjører på serveren, leser informasjon fra databaser, kobler det med andre ressurser, og genererer websider dynamisk, gjerne tilpasset den enkelte bruker, etc.
Jeg vet det, men ville bare se hva han mente med relativt enkle nettsider. For på den måten han skrev det virket det som at han mente at det ikke var mulig å designe fancy nettsider.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Nyttige sider:
Ikke W3Schools
Vis hele sitatet...
Dette var helt nytt for meg, fin link!