Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3372
Hadde en ganske ubehaglig opplevelse i august. Hard kveld med amfetamin og salvia. Fikk en smell og har hatt panikkangst siden og spist sobril en stor del av tiden. Men jeg har lagt merke til en ting; pupillene mine forandrer ikke størrelse no matter what. Uansett hvilket rusmiddel jeg tar vil de ikke forandre seg lenger, og jeg synet skurrer ofte på steder det er lys og skygge nær hverandre. Noen som vet hva det kan komme av eller har det på samme måte?
Kan vel ha noe med angsten din å gjøre. Angst forårsaker andre forstyrrelser som fullt mulig kan påvirke syn og perspektiv.
Sist endret av Sky; 5. mars 2009 kl. 23:32.
La meg være den første til å si: Amfetamin og salvia? WTF?

Du får se å oppsøke en lege, ta noen tester av synet og nervesystemet ditt.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Amfetamin har jo lenge vært kjent for å forårsake forstyrrelser i utkanten av synet, spesiellt mellom kontraster.
At dette kan forverres ved at du inntok noe så kraftig som salvia kan man ikke se bort i fra, du har jo rett å slett lekt mye med skjebnen her, dette er en kombinasjon jeg aldri har hørt om.

Hva tenkte du egentlig på når du prøvde denne kombinasjonen?
Vært hos legen ofte, men for det meste tatt blodprøver for å se om jeg mangler noen vitaminer eller mineraler. Spiser ganske usunt. Skal høre på med bedriftslegen om jeg kan inn på en full sjekk på sykehuset. Hjertet er så forbanna ustabilt også, men har jo vært sånn i et halvt år alt, å har ikke gått i bakken ennå selv om jeg blir rimelig svimmel til tider.

Nei, tenkte vel egentlig ikke så mye over det. Amfetamin synes jeg ikke gir noen spesiell rus, så tenkte jeg kunne klare et trekk salvia 20x. Men det taklet jeg tydeligvis ikke. Var ikke noen kul tur heller:P
Sist endret av Stuk3hue; 5. mars 2009 kl. 23:38.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Om du ikke kjenner effektene av amfetamin lengre burde vel alarmklokkene ringe ganske sterkt, om du ikke har noen nære deg som kan støtte deg igjennom dette for å kutte ned/ut bruken burde du seriøst vurdere tvangsavrusning.
Du har dårlig hjerte, dårlig kosthold og åpenbart dårlige rusvaner.
Jeg foreslår en grundig helsesjekk etterfulgt av en endring i livsstil.
Nei, blir ikke mye rus nå lenger. Vært clean i 2 uker nå, og skal fortsette sånn. Vet ikke om hjertet er dårlig heller, eller om det kommer av angsten. Sterk angst gjør jo gjerne effekt på hjerterytmen.

Men tror dere synet og slikt kommer til å bli bra igjen, dersom det er foråsaket av amfetaminsmellen?

Der funket ikke redigerknappen mer. Tenkte også å legge til at jeg i noen svært få tilfeller har fått små hallusinasjoner. Små gule lysballer som sklir over rommet. Ser det kun i sidesynet men de er helt klare.
Sist endret av Stuk3hue; 5. mars 2009 kl. 23:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror ikke du skal bekymre deg for mye, hvis det ikke er spesielt problematisk. Etter en hard tur på makka har jeg hatt noe forstyrrelser i synet mitt jeg også, men ikke belastende nok til at jeg har bekymret meg. Dette er selvfølgelig hvis jeg har fortsått synsforstyrrelsene dine riktig. Dog skal sies at etter to uker pleier disse forstyrrelsene for meg å avta betraktelig, så hvis de vedvarer kan det være greit å komme seg til lege eller optiker, muligens?

Tenker på muligheten for at du må korrigere synet ditt, enten ved briller eller linser, er jo tilstede. Jeg bruker selv briller eller linser, og får mye av den samme "skurringen" når jeg trengte å justere på styrken på glass eller linser. Hvis du finner deg selv i å myse litt når disse forstyrrelsene inntreffer, er det godt mulig du må til optiker.

Når det gjelder angst, og da særlig panikkangst, kan jeg bekrefte at en kan oppleve hjertebank og bli svimmel.

Når det gjelder synshallusinasjonene dine har jeg ingen fullgod forklaring på.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du har dårlig hjerte, dårlig kosthold og åpenbart dårlige rusvaner.
Jeg foreslår en grundig helsesjekk etterfulgt av en endring i livsstil.
Vis hele sitatet...
Det at han har dårlig hjerte skal du være forsiktig med å si til en som lider av panikkangst. Hjertet hans fungerer utmerket selv om han opplever rytmeforstyrrelser osv. Dette er noe nesten alle som har angst opplever fra tid til annen.

Til trådstarter: Dette vil nok gå over etterhvert. Det at du bekymrer deg hjelper angsten din til å bli sterkere, og angst er ikke farlig så du har ikke noe å bekymre deg for.
Jeg kan av personlig erfaring meddele at panikkangst gjerne fucker den visuelle oppfattelsen litt når det bygger seg opp. Husk også at amfetamin bøffes ut med diverse giftstoffer innimellom som du kan ha tatt skade av, spes. mtp. kombinasjonen du kjørte.
Sitat av penelope Vis innlegg
Det at han har dårlig hjerte skal du være forsiktig med å si til en som lider av panikkangst. Hjertet hans fungerer utmerket selv om han opplever rytmeforstyrrelser osv. Dette er noe nesten alle som har angst opplever fra tid til annen.
Vis hele sitatet...
Ja du har vel rett i det. Jeg forsto det slik at han faktisk opplevde problemer med hjertet sitt, men trakk kanskje en forhastet konklusjon og formulerte meg på en dårlig måte.

Sitat av penelope Vis innlegg
Til trådstarter: Dette vil nok gå over etterhvert. Det at du bekymrer deg hjelper angsten din til å bli sterkere, og angst er ikke farlig så du har ikke noe å bekymre deg for.
Vis hele sitatet...
Det der vil jeg imidlertid også påstå er å trekke en forhastet konklusjon. At bekymring i seg selv ikke fører til noe bra er én ting, men med tanke på at pupillene hans ikke lenger reagerer på stimuli så ville jeg definitivt ha oppsøkt en lege.
Sist endret av mentalmelt; 6. mars 2009 kl. 12:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er bedre å gå til legen en gang for mye sier nå jeg. Det er faktisk bare bra å få sjekka det ut når man er bekymra. Enten så finner han ut noe, eller så kan han fortelle deg at det bare er en liten smell etter litt for mye dop, og du slipper å bekymre deg.
Panikkangst og amfetamin...Nei nå tar vi litt salvia dere. Jeg er fristet til å si lurk moar. So I just did.
Sitat av Stuk3hue Vis innlegg
Uansett hvilket rusmiddel jeg tar vil de ikke forandre seg lenger, og jeg synet skurrer ofte på steder det er lys og skygge nær hverandre. Noen som vet hva det kan komme av eller har det på samme måte?
Vis hele sitatet...


..det hjelper i hvert fall ikke å ruse seg mer da.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
ta i det minste en synssjekk.. det koster vel 150-200kr og da finner de fort ut om det er noe fysisk galt med synet..
er det ikke det, så er det fullt mulig at det er et psykisk problem og ikke fysisk.
Å blande macca og salvia er ytterst uansvarlig.
Trådstarter
Tenkte kanskje at sjansene for en litt kjip tur ble større, men ikke at konsekvensene ble så store. Ikke lett å fungere i hverdagen etter den smellen. Men nå er det legetimer en gang i uka å skal høre om en full sjekk på sykehuset. Får jeg vite at alt er som det skal være vil dette muligens hjelpe.
Sitat av Stuk3hue Vis innlegg
Tenkte kanskje at sjansene for en litt kjip tur ble større, men ikke at konsekvensene ble så store. Ikke lett å fungere i hverdagen etter den smellen. Men nå er det legetimer en gang i uka å skal høre om en full sjekk på sykehuset. Får jeg vite at alt er som det skal være vil dette muligens hjelpe.
Vis hele sitatet...
Auch, kjenner igjen tankegangen din. Du sliter med angst, og det er mest sannsynelig derfor du tror at salvia har skadet deg. Det var mest sannsynelig amfetaminen som trigga angsten, og de fysiske virkningene (hvis det er noen). Salviaen har ingenting med dette å gjøre.
Det kan være blandingen også. Nå skal ikke jeg fremstå som noen forsvarer av amfetamin, men det var en altfor enkel konklusjon synes jeg. Jeg referrerer til erowid:

"Since the pharmacological action of salvinorin A is not yet well understood, it is unknown if there are any risks associated with combining it with other drugs."

Quote tatt fra avsnittet How does Salvia divinorum mix with other psychoactive drugs?

"As with any strong psychoactive, acute anxiety reactions from unexpected or unwanted experiences can lead to lasting feelings of dysphoria in a small number of users."

Quote tatt fra avsnittet What health risk might be associated with use - traumatic experience

Kilde

Her gjøres det obs på at både mix med saliva og et annet stoff, samt en ikke så god rusopplevelse kan trigge både angst og hittil ukjente medisinske reaksjoner. Amfetamin kan trigge angst, men den kan også virke angstdempende, og selvom det er sjeldent at salvia forårsaker slike problemer, ser jeg ikke bort ifra at blandingsrusen kan ha forårsaket noen hittil udokumenterte, men kanskje kjente? komplikasjoner.

Å gi amfetamin bastant skylden for vedkommendes komplikasjoner er i mine øyne for lettvint, "give the bad wolfe the blame" er ikke en god diagnose spør du meg. Det er heller blandingsrusen som var på trynet, som flere har nevnt tidligere..

Edit:

Siden trådstarter opplever symptomene som belastende for hverdagen og tidvis erfarer synshallusinasjoner, anbefaler jeg ham å lese denne tråden og gjøre opp en mening om han kanskje har en mild form for denne lidelsen?
Sist endret av paranoy; 11. mars 2009 kl. 18:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Lest igjennom det nå, å det virker litt skremmende. Mange like symptomer, men ikke like sterk grad som jeg kan tenke meg han har hatt. Kanskje jeg har det, kanskje ikke. Men jeg må i hvertfall komme meg til sykehuset for en full sjekk. Ekstremt ubehaglig til tider, spesiellt utover kvelden og natta.
Sitat av Stuk3hue Vis innlegg
Lest igjennom det nå, å det virker litt skremmende. Mange like symptomer, men ikke like sterk grad som jeg kan tenke meg han har hatt. Kanskje jeg har det, kanskje ikke. Men jeg må i hvertfall komme meg til sykehuset for en full sjekk. Ekstremt ubehaglig til tider, spesiellt utover kvelden og natta.
Vis hele sitatet...
Symptomer på hva da?
Motmiddel mot dopindusert angst: Ta deg en ferie, evt. sykemelding, og finn et sted med minst mulig stress. Husk å puste dypt og lese morsomme bøker eller se filmer med happy ending. Ikke bruk for mye tid foran speilet.
Virker som ren magi det motmidlet ditt!

Blir angsten for dyp og belastende tviler jeg på at det alene skal forebygge eller dempe det. Pusteteknikk og mye hvile med lite stress vil nok gjøre godt, men om plagen er virkelig stor - så hjertebank inntreffer - så er det nok best med samtaleterapi og øvelser. Det vil i stor grad ikke ha noe betydning for angsten hva slags bøker eller film du ser, eller hvor mye tid du bruker foran speilet. Hvorfor skulle det gjøre det, med mindre angsten retter seg mot akkurat de tinga der da?

I tillegg ser jeg problemer med å kombinere visuelle hallusinasjoner med film og synsforstyrrelser med lesing, så når han drar å får sykemelding er det vel greiest å spørre om beroligende samtidig. Det har ihvertfall en eller annen magisk effekt på visse typer angst! Ikke placebo alt man får fra legen heller, særlig ikke hvis resepten er vival eller sobril.. =)
▼ ... over en måned senere ... ▼
amf, salvia (30x) og 12 pils satt meg på en smell :P

Sliter også med panikkangst, For en kombinasjon fytti fasan!
Må også nevne at turen ble fatal:P, For noe svineri av en tur.

Har lært at jeg aldri skal kjøre amf + psykadelika mer :P Men men, den gang ei!
husker du alt som skjedde den kvelden? jeg blanda alkohol,cannabis,spice og pepper på en kveld/natt jeg husker nesten ikke noe som skjedde..