Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 514
Raskt spørsmål.

Er det mulig å putte en Pentium M i en bærbar som nå har en celeron M i seg? Så vidt jeg har søkt meg frem til, har begge samme socket (479).
Tror det men er ikke 100% sikker
I enkelte tilfeller ja, men mange bærbare har cpu fastloddet til hovedkort.
Medlem
raze's Avatar
Trådstarter
Ok. I dette tilfellet er ikke CPU loddet fast. Så da er det bare å gå for det? Er litt redd for å ødelegge noe, siden det ikke er min laptop. Det verste som kan skje er at det ikke går? Jeg ødelegger ikke noen komponenter (sett at jeg monterer alt riktig)?
Det verste er bestandig at den magiske røyken stikker av. Ut over det er det vel ikke mye som er sannsynlig at skal skje, de fleste hovedkort til bærbare takler både celeron og pentium.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Om det er samma socket skal det funke helt fint. Elektriske forskjeller på samme socket har det meg bekjent ikke värt siden Socket370 PPGA/FCPGA ("Svart CPU vs Grönn CPU") og Slot1/SlotA (der man kunne snu 180grader). De eneste problemene jeg kan se for meg er
1. BIOS stötter ikke den nye CPUen (Kjenner ikke ID) og den blir kjört på feil hastighet, evt fungerer ikke i det hele tatt.
2. Varmeutvikling blir ganske annerledes, og laptopen er dimensjonert for den gamle. Blir enten for varm eller ingen forskjell