Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1189
BRAND ∞ STRONG
Hvis jeg skal krysse en vei og har sett at det kommer en bil så trenger jeg ikke fortsette å se på bilen til jeg er fremme.
Jeg vet, basert på distansen fra bilen til meg, den jeg skal tilbakelegge (over veien) + min og bilens fart hvor den er forhold til meg.
Lyd spiller også inn i beregningen, f.eks at den akselererer og antagelig også erfaring (hvor fort biler vanligvis kjører på en type vei).

Eller hvis jeg sitter i sofaen og skal gripe noe i nærheten av meg f.eks et glass på bordet fremfor meg så trenger jeg ikke se på det.
Fordi jeg vet høyden, den jeg sitter i + bordets og lengden fra meg til objektet samt hvor det sto sist kan jeg streke ut hånden i riktig
retning og høyde + avstemme farten slik at det ikke velter.

Er dette en egen sans eller en kombinasjon av flere og i så fall har det et navn?
Jeg tror det jeg prøver å beskrive er det å forholde seg til flere dimensjoner samtidig (romforståelse?) i tillegg til lyd slik at man
vet hvor man er og hvor det rundt en er i forhold til en selv.
Sist endret av vindaloo; 19. mai 2022 kl. 07:25.
Romlig bevissthet, kanskje mer riktig å kalle det spatial evne
Sist endret av moret; 19. mai 2022 kl. 07:48.
Du beskriver litt forskjellige ting. Det at du vet hvor dine egne kroppsdeler befinner seg til enhver tid, er en sans som heter propriosepsjon, eller kinestetisk sans. Det er sanseceller i muskler, sener og ledd som registrerer lemmenes stilling. Det gjør at du f eks kan ta pekefingeren på nesen din uten å se på. Sammen med den vestibulære sansen (likevektssansen) som sitter inni øret og registrerer rotasjon, så har du grei kontroll på kroppen din. Lillehjernen koordinerer bevegelsene og sanseinformasjonen sånn at du beveger deg nøyaktig. Den er på en måte en mellomstasjon der informasjonen ut og inn avpasses, men "tenker" ikke selv (setter igang egne prosesser).

Hvordan du kan vite hvor f eks en bil er uten å se den, og ha oversikt over omgivelsene rundt deg, må vel ha med mentale kart å gjøre. Jeg leste nettopp noe om at sanseinfo blir "hengende" i hjernen i noen sekunder, for å skape en opplevd kontonuitet i persepsjonen. Det kan sikkert spille inn i tilfellet med bilen, at du har bildet av begge sider oppe i bevisstheten samtidig, og kan utføre mentale operasjoner på dem, som å forutse hvir langt bilen har kjørt.
Sist endret av *pi; 19. mai 2022 kl. 17:44.
Det er absolutt noe som heter romforståelse.

«Romforståelse er ifølge Ulvehøj (2008) en intelligens som har å gjøre med visuell gjenkjennelse av former, bilder skapt i hjernen, romoppfatning og oppfatning av alt som er stillestående eller i bevegelse.»
Logisk sans.