Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2056
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Som alle vet, er det 20 års grense for sprit. Men som alle også vet, er det ikke uvanlig å drikke sprit for ungdom helt ned til 16 år. Så et par spørsmål: Jeg kjøper en flaske sprit, heller i et glass og gir til en mindreårig, det er ulovlig, ikke sant? Men hva om jeg bare lar glasset stå på bordet og lar den mindreårige ta glasset selv og drikke, er det ulovlig? Det siste, og det er kanskje litt perverst: Jeg drikker et glass med sprit, men svelger ikke, bare har det i munnen. Så "kysser" jeg den mindreårige, og lar spriten renne inn i munnen hans/hennes. Er det fortsatt ulovlig? Og kan det egentlig sees at jeg gjør det, om vi feks sitter på en benk i sentrum?

Og dere som liker å poste en moral-preken: bare kom igjen. Jeg VET det er ulovlig, men er DU så perfekt selv?

Jeg har heller ikke sagt jeg vil gjøre det, jeg er bare nysgjerrig på deres tanker rundt en slik situasjon.

Jeg poster dette anonymt, av sikkerhets grunner, har ikke lyst til å lage en ny bruker bare for dette spørsmålet.
Gode spørsmål, har ikkje svar men tenker dette kan bli ein interessant tråd
Om du har det i din munn,og gir det videre..så vil det fortsatt være og gi sprit til «mindreårig»
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Uansett hvordan det blir gjort er det ikke lov til og gi eller selge mindreårige alkohol.
Juridisk vil jeg tro kyssingen er sidestilt med skjenking av mindreårige. Meget utfordrende, om ikke umulig å bevise. Det er mulig at andre lover også spiller inn her, med tanke på misbruk (ikke seksuelt) eller utsette barn for fare. Det overlater jeg til de mer våkne som kommer etter meg til å kommentere på.
Du tilrettelegger for at mindreårige skal få tilgang til sprit. Det er heller ikke ok. Det å overføre sprit munn til munn er jo direkte skjenking, ser ikke hvordan du kan se det på annet vis.

Hva har andre sine feil eller fortid med om du gjør noe som ikke er innafor? Blir tydelig at du ikke ønsker å få høre det du veit: at det ikke er innafor, men heller vil tiltrekke andre som vil skape et ekkokammer rundt deg. Og hvorfor skulle du ønske å sitte offentlig å sjenke en mindreårig? Leste den siste setningen din, men slik du legger opp tråden så virker det naturlig for meg å svare i stil med spørsmålene
BRAND ∞ STRONG
Spørsmålet er ikke om dette er lov eller hvordan det kan gjøres lovlig, men hva som er motivasjonen.
  • Jeg kunne kjøpt alkohol i gitte situasjoner til en jeg kjente og stolte på f.eks søsken, men da ville jeg ikke kjøpt sprit.
  • Siden du nevnte jenter så kan jeg tenke at jeg skal kjøpe sprit til drit fin 18 år gammel jente og så knulle vettet ut av
    henne, men jeg gjør det ikke
Anonym bruker
"Sinna Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Blir litt feil å si at det er 20 års grense for sprit i Norge da det faktisk ikke er noen aldersgrense for å drikke det.
@TS
Det finnes ingen måte du kan ses på som uskyldig i scenarioene du skisserer, du legger til rette for eller i all praktisk forstand server sprit til mindreårige.

Om man bytter ut alkoholen med et hvilket som helst annet ulovlig rusmiddel og bare legger det på bordet sammen med alt nødvendig brukerutstyr, tenker du fortsatt på deg selv som helt uten skyld i at noen da inntar ulovlige rusmidler mens du bare sitter og ser på?

Om du legger fra deg bilnøklene dine på bordet, for så å se på at en som verken har førerkort eller er gammel nok til å kjøre bil, tar bilnøklene og går ut og setter seg bak rattet og starter bilen. Så setter du deg i baksettet og blir med på en kjøretur, tror du da at du vil bli sett på som helt uskyldig dersom dere skulle bli stoppet av politiet?
Sist endret av Veggen; 17. april 2022 kl. 15:48.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Blir litt feil å si at det er 20 års grense for sprit i Norge da det faktisk ikke er noen aldersgrense for å drikke det.
Vis hele sitatet...
Man har ikke lov å kjøpe sprit når man er 18 så selv om det ikke er aldersgrense for å drikke er det uansett lovlig å skaffe seg.
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
så lenge du er tilstede og fyller oppi glasset og er vitne til at mindreårig blir full.

om du hadde glemt et glass med sprit og forsvunnet fra åstedet før det ble drukket hadde saken nok hvert litt anderledes
Anonym bruker
"Sinna Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Man har ikke lov å kjøpe sprit når man er 18 så selv om det ikke er aldersgrense for å drikke er det uansett lovlig å skaffe seg.
Vis hele sitatet...
Ansvaret er på selger. Det er ikke lov å selge til de under 18/20, det er ikke ulovlig å kjøpe og man kan ikke bli straffet for å ha kjøpt alkohol.
Min personlige mening er at det er bedre og tryggere å kjøpe polsprit til mindreårige da de i de fleste tilfeller har mulighet til å fikse seg hjemmebrent selv hvis man ikke hjelper til. Slik var det ihvertfall for meg da jeg var yngre og jeg har ingen holdepunkter for å tro at ungdommen idag ikke har samme muligheter.


At det er ulovlig får så være, det handler mere om det større bildet der sjansen for skade er mindre ved 40% pol kontra 80+% fra Ola Nordmann's kjeller.
Anonym bruker
"Takknemlig Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vokste opp i nord-Trøndelag, der drakk vi sprit fra konfirmasjonsalder. 75 kr for en halvliter hjemmebrent på over 90% var normal pris. Galskap.
Hjemmebrent var seriøst over alt den gangen, så noen av oss fikk med en skvett vodka hjemmefra når vi dro på fest. Dog drakk vi ikke mindre hjemmebrent av den grunn, vi ble bare flinkere til å drikke mer.
Nå, i mi hjembygd, er hjemmebrent MYE mindre vanlig og veldig mye vanskeligere å få tak i, og de som har tilgang har i stor grad sluttet å selge det til ungdommer.

Jeg er bitter for at mine foreldre ikke sa beinhardt nei til alkohol når jeg var under 18 år faktisk, når jeg ser hvor mye problemer alkohol skaffet meg senere i livet. Har hatt ufattelig mye moro og gode opplevelser på fest, for all del, men må når jeg er midt i livet ser jeg at det var aldri verdt det. Jeg hadde fått tilgang på klining, mus og pupper uansett, bare på et senere tidspunkt.

Dette kan se ut som en avsporing i tråden, men moralen er, ikke gjør det. Det er ikke verdt ansvarsfølelsen, eller anmeldelsen fra en hissig far når han må hente dattra si med oppkast på blusen og trusa rundt anklene.

Lek med noen på din egen alder isteden, er mitt glassklare råd og tips.