Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2375
Norsk side/forum for utvikling/programering/generell koding.

Har vurdert å sette opp en type side som dette. Det er jo drøssevis av sider med det aktuelle tema, men da på fremmedspråk. Jeg savner sårt et samfunn som omhandler kun dette, på norsk.

Er dette noe som folk som leser dette her på freak, ville benyttet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei.

Lingua Franca i IT er engelsk. Det er vel eit par milliarder som behersker engelsk, så det er gode odds for at andre med det språket har hatt samme jævla obskure problemet som du har hatt. Med norsk? Not so much.

All dokumentasjon er på engelsk. Skal du jobbe med IT bør prioritet vere å beherske engelsk godt nok til at engelsk ikkje er ei hindring. Då er det heller ikkje poeng i norsk forum....
Trådstarter
2 2
Var absolutt ikke meningen å komme med et så dumt spørsmål. Eller, nå stilte jeg vel heller ikke spørsmålet du svarte på da, menmen Ha en god fredag, Mr.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av NerdTopia Vis innlegg
Var absolutt ikke meningen å komme med et så dumt spørsmål. Eller, nå stilte jeg vel heller ikke spørsmålet du svarte på da, menmen Ha en god fredag, Mr.
Vis hele sitatet...
Nei? I så fall bør du utdjupe spørsmålet ditt, og spisse det litt.
Jeg ser ikke for meg at et eksklusivt norsk forum vil kunne nå inn i rotasjonen en gang.

Av samme grunner som vidarlo kommer med, men også at IT feltet er for bredt og miljøet for lite i Norge til å få til noen som helst spennende dekning på forum-verdige spisskompetanser.

Også er nordmenn generelt for innesluttet.

Det sagt så er det flere f.eks discorder som har norsk som hovedmål. Men det blir jo mindre strukturert og formelt, samt gjerne litt segmentert pr felt innen IT.

Vidarlo svarte forøvrig på spørsmålet ditt. Altså det du stiller i siste setning. Og begrunner svaret. Så jeg tenker kanskje dere er litt hårsåre her?
Det finnes en ganske aktiv discord for norsk programmering, skal se om jeg finner den senere.
Jeg har tidligere vært på utkikk etter slike norske fora, men fant fort ut at det ikke finnes all verden, nei. Du har Kode24-klubben på Facebook, og også "Norsk Programmering"-Discorden som Rosander nevner. Men trenger du programmeringshjelp, så er det som vidarlo nevner, engelsk som er lingua franca i IT-verden, og de aller fleste nordmenn som driver med IT behersker nok engelsk ganske godt.

Folk som bare vil diskutere IT på norsk finner nok det de trenger på Facebook eller Discord her.
De som trenger hjelp til noe, som jo er sikkert 99% av "kundegrunnlaget" til et IT-forum, vil finne svaret mye kjappere på f.eks. StackOverflow eller lignende. Så fort de får svaret de vil ha, så er de borte igjen som dugg for sola. For å "kickstarte" et norsk alternativ, så tror jeg du trenger å få tak i en hel bataljon av ildsjeler som er villig til å sitte og være gratis teskje-mater for alle spørsmålene som kommer. Det tror jeg rett og slett blir vanskelig å få tak i.

Hvis du vil ha erfaringen, så er det jo bare å sette opp et forum og gi det et forsøk. Det skader jo ikke. Men jeg tror som sagt det blir vanskelig å få folk til å faktisk gidde å ta det i bruk. Særlig de få som faktisk kan yte hjelp til andre. Men som sagt, kjør på, prove me wrong. Hva er det verste som kan skje?
Sist endret av Realist1; 16. april 2022 kl. 18:58.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det finnes en ganske aktiv discord for norsk programmering, skal se om jeg finner den senere.
Vis hele sitatet...
https://discord.gg/twVerFxc