Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3867
Håper noen har litt inside info, og med god sikkerhet besvare meg på denne tråden.

Casen er at jeg har ubetalt gjeld til det offentlige, og mnd trekk fra statens innkrevning på lønn.
fikk i dag skattemelding, med foreløpig beregnet skatt til gode rundt 10k.

Er det sånn at det er 100% automatikk i motregning, og at det ikke er nubbsjangs at de havner på min konto etter skatteoppgjør, eller kan det falle mellom 2 stoler, og være heldig at det ikke blir sjekket?


Hadde vært fint og visst, da jeg ikke orker glede meg for noe som helt sikkert ikke vil skje.

setter pris på svar
BRAND ∞ STRONG
Sitat av spiir85 Vis innlegg
Er det sånn at det er 100% automatikk i motregning, og at det ikke er nubbsjangs
at de havner på min konto etter skatteoppgjør, eller kan det falle mellom 2 stoler, og være heldig at
det ikke blir sjekket?
Vis hele sitatet...
Jeg har i hvert fall aldri opplevd noe annet.
Tror også det er automatikk i dette og ikke noe man kan være heldig å unnslippe. Kanskje man kan søke om å
få beholde de hvis man har veldig gode grunner.
Du vil også få beskjed, i brevform, om at de tar spenna.

Staten gir seg aldri.
Sist endret av vindaloo; 22. mars 2022 kl. 00:31.
Mr85
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg har i hvert fall aldri opplevd noe annet.
Tror også det er automatikk i dette og ikke noe man kan være heldig å unnslippe. Kanskje man kan søke om å
få beholde de hvis man har veldig gode grunner.
Du vil også få beskjed, i brevform, om at de tar spenna.

Staten gir seg aldri.
Vis hele sitatet...
Takk for svar, var det jeg regnet med.

ser ikke de pengene tror jeg
bør jo være genialt da. du har nå potensielt 10k du ikke har noe særlig forhold til. som reduserer gjelda di med 10k. vinn-vinn det
Om du får beskjed om at motregning vil skje så tar de alle pengene dine. Men har hatt offentlig gjeld(bøter) ca 20.000 med renter og alt og hørte ingenting da. Men ved kredittgjeld på 70 da fikk jeg brev/epost om motregning
Hei

Jeg har hatt gjeld til statens innkrevning i femten år eller sånt noe.
De motregner - hvert eneste - år hos meg. Ingen unntak.
Jeg ville ikke regnet med de pengene på konto :/
Sitat av 420master Vis innlegg
Om du får beskjed om at motregning vil skje så tar de alle pengene dine. Men har hatt offentlig gjeld(bøter) ca 20.000 med renter og alt og hørte ingenting da. Men ved kredittgjeld på 70 da fikk jeg brev/epost om motregning
Vis hele sitatet...
Alle får beskjed om dette på skattemeldingen at hvis det er skatt tilgode og noe offentlig gjeld er uoppgjort så vil det bli motregnet.
Dama fikk også 10k til gode. Hun ringte sismo for sikkerhetsskyld, og de bekreftet at pengene går direkte tilbake til staten.
Sitat av Dough Vis innlegg
Alle får beskjed om dette på skattemeldingen at hvis det er skatt tilgode og noe offentlig gjeld er uoppgjort så vil det bli motregnet.
Vis hele sitatet...
Dette er dog 5-6 år siden mye kan ha forandret seg. Men jeg fikk beskjed utenom skattemeldingen hvertfall. Men har vært mye endringer de siste årene da
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Ikke for å virke som jeg gnir det inn, men jeg er så glad jeg aldri har havnet i en sånn gjeldsfelle. Bare studielån heldigvis.

Bare for interessens skyld, er det kredittkort som oftest drt går i eller? Aldri hatt kredittkort heller.
Mr85
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Alle får beskjed om dette på skattemeldingen at hvis det er skatt tilgode og noe offentlig gjeld er uoppgjort så vil det bli motregnet.
Vis hele sitatet...
Hei.

forstår jeg deg riktig hvis du mener, det står i skattemeldingen jeg har mottatt om pengene vil bli motregnet, i tilfelle hvor står det?

klarer ikke se det noe sted.
står kun foreløpig beregnet skatt til gode

Sitat av Silkestjert Vis innlegg
Hei

Jeg har hatt gjeld til statens innkrevning i femten år eller sånt noe.
De motregner - hvert eneste - år hos meg. Ingen unntak.
Jeg ville ikke regnet med de pengene på konto :/
Vis hele sitatet...
Regner også med det, men etter og ha lest svar, så virker det som det ikke alltid går automatikk i det.

virker som flere, har hatt krav hos SI, og unngått motregning.
vet ikke hva de kommer av, men som du skriver, så er det motregning som er mest sannsynlig utfall
Sist endret av spiir85; 29. mars 2022 kl. 00:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skatteoppgjøret, ikke skattemeldingen. Nå er teksten tydeligvis byttet ut med link til skatteetaten, tidligere sto det tilsvarende nederst på skatteoppgjøret. At det står «kan» betyr i tilfellet med staten at de kommer til å gjøre det.
https://www.skatteetaten.no/person/s...enger-tilgode/
Nå har du fått 10 svar som alle sier du kan se langt etter å få disse pengene utbetalt og enda dveler du ved det?
for i år kan du jo sørge for å justere skattekortet ditt så du ikke betaler inn for mye skatt.
Mr85
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Skatteoppgjøret, ikke skattemeldingen. Nå er teksten tydeligvis byttet ut med link til skatteetaten, tidligere sto det tilsvarende nederst på skatteoppgjøret. At det står «kan» betyr i tilfellet med staten at de kommer til å gjøre det.
https://www.skatteetaten.no/person/s...enger-tilgode/
Nå har du fått 10 svar som alle sier du kan se langt etter å få disse pengene utbetalt og enda dveler du ved det?
Vis hele sitatet...
Jeg dveler da vel ikke, jeg kan lese, og hvis du ser litt i starten av tråden, så slo jeg meg ganske fort til rette med at de pengene var gone.

Men så skriver en annen i tråden, at han med lignende gjeld, har fått de utbetalt, og da ble jeg selfølgelig nysgjerrig, og når du skriver det står på skatemeldingen om de vil ble motregnet eller ikke så er det vel helt legit, og spørre angående det, skattemelding, og skatteoppgjør er 2 forskjellige ting.

Jeg har ikke vært i denne situasjonen før, og er ikke vant med og lese så grundig på skattemelding, og har kun satt meg selv i en vanskelig situasjon økonomisk nylig, og 10k, til meg og min datter ekstra, istedenfor til staten, hadde passet bra.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Ikke for å virke som jeg gnir det inn, men jeg er så glad jeg aldri har havnet i en sånn gjeldsfelle. Bare studielån heldigvis.

Bare for interessens skyld, er det kredittkort som oftest drt går i eller? Aldri hatt kredittkort heller.
Vis hele sitatet...
Klarna 14 dagers er lett å bli frista med også.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Klarna 14 dagers er lett å bli frista med også.
Vis hele sitatet...
Klarnas 14 dagers faktura er jo genialt.

da kan man bestille varen og motta den FØR man betaler, enormt fint om man handler av små nystarta bedrifter med fiktiv lagerbeholdning.

man må jo selvsagt betale regninga i tide, men slik er det jo med kredittkort også. bruker man kredittkort rett, så kan må få økonomisk gevinst via rabatter og andre sikkerhetsmekanismer som ofte tilbys på kredittkort