Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2906
Bakgrunn: Jeg er førsteårsstudent men jobber en del utenom. Sparer et fast beløp i indexfond hver mnd, men ønsker å prøve meg på noen enkeltaksjer også. Har ca. 10k å rutte med i mnd etter andre utgifter, fondet og BSU.

Jeg har valgt meg et par aksjer jeg ønsker å investere i. Er det slik at jeg bare bør fyre 10k inn så fort jeg får lønn, eller bør det spres ut i mindre beløp over hele mnd feks?

Tilleggsspørsmål: Planen er å kjøpe leilighet rett etter bacheloren (altså om 2,5 år). En tidshorisont på 2 år er jo ikke akkurat så lenge når det gjelder aksjer. Med denne planen i bakhodet, burde jeg heller legge disse 10k i mnd på høyrente og starte månedlig i aksjer etter leilighetskjøp? Eller anbefaler dere å spare opp egenkapitalen i aksjer selv om jeg trenger dem om bare 2 år?

Takk for alle tips!
Har du vurdert fond? Da sprer du risikoen over langt flere bransjer og firmaer. Evt ta meste parten i fond og en 10 % ca i aksjer du kan leke deg med.

Det har jeg gjort og angrer ikke på det.

Husk også at nå både med Corona og krig, så vil aksjemarkedet hoppe kraftig opp og ned dag for dag
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Har du vurdert fond? Da sprer du risikoen over langt flere bransjer og firmaer. Evt ta meste parten i fond og en 10 % ca i aksjer du kan leke deg med.

Det har jeg gjort og angrer ikke på det.

Husk også at nå både med Corona og krig, så vil aksjemarkedet hoppe kraftig opp og ned dag for dag
Vis hele sitatet...
Sparer allerede et mindre beløp (1-2000kr) i indexfond hver mnd. Dette kommer jeg dog ikke til å ta ut til EK etter bacheloren, men beholde og fortsette å spare månedlig i minst 15-20 år. Jeg er bare usikker på de resterende 10k i måneden jeg sparer til boligen, om jeg kan sette de i aksjer, eller om de bare burde stå på høyrentekonto siden det bare er snakk om 2 år. Eller kanskje bare et vanlig fond blir best til disse også?
2år er litt kort mtp på vanlig fond. Skal du legge penger i aksjer så burde du satse på stabile selskap med bra utbytte. Men sikkert best og ikke kjøpe noe. Siden marked er så ustabilt for tiden. Hva har du tenkt til og kjøpe i?
Sitat av 5FDP Vis innlegg
2år er litt kort mtp på vanlig fond. Skal du legge penger i aksjer så burde du satse på stabile selskap med bra utbytte. Men sikkert best og ikke kjøpe noe. Siden marked er så ustabilt for tiden. Hva har du tenkt til og kjøpe i?
Vis hele sitatet...
Hadde tenkt å kjøre safe med Amazon og Microsoft, muligens Tesla. Sant som du sier at markedet er usikkert, så kanskje et alternativ er å sette mesteparten på høyrente frem til jeg kjøper bolig og heller et mindre beløp i mnd. i aksjene.
Sitat av Stekesmør Vis innlegg
Hadde tenkt å kjøre safe med Amazon og Microsoft, muligens Tesla. Sant som du sier at markedet er usikkert, så kanskje et alternativ er å sette mesteparten på høyrente frem til jeg kjøper bolig og heller et mindre beløp i mnd. i aksjene.
Vis hele sitatet...
Hadde heller investert i trygge norske selskap med bra utbytte.
Er det slik at jeg bare bør fyre 10k inn så fort jeg får lønn, eller bør det spres ut i mindre beløp over hele mnd feks?
Vis hele sitatet...
Dumt å spre utover om du kan la være, kurtasjen spiser fort opp penger da. Spesielt på utenlandske aksjer så blir det ganske store prosenter etter hvert.
Så jeg ville kjørt inn så store beløp du klarer i en enkelt transaksjon.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Hadde heller investert i trygge norske selskap med bra utbytte.
Vis hele sitatet...
Bouvet er heleid norsk konsulenthus. Spørs hvor mye mer det er å hente der, men har gitt meg mer enn grei avkastning.
Spør du meg er 2 år litt for kort investeringshorisont til å gå inn i aksjer.

Jeg pleier å anbefale folk som sparer til bolig å enten kjøpe et eiendomsfond som er konsentrert i bolig og ikke næringseiendom (evt aksjer som f.eks Selvaag Bolig). Da har du en investering som forhåpentligvis slår sparing i bank og korrelerer ganske godt med boligprisene.

Skulle du gå for å kjøpe enkeltaksjer er, som moret nevner, kurtasje viktig. I og med at du er student kan det være du får gode avtaler på kurtasje. Men min tommelfinger-regel er at kurtasje aldri bør overstige 0.5% av transaksjonsbeløpet. Da kan du ganske enkelt finne minste beløp du bør handle for ved å ta <minstekurtasje> / 0.005.

disclaimer: jeg er ikke CFA/investeringsrådgiver, så ta alt jeg sier med et lastebil-lass med salt.
Sist endret av lor3ntz; 15. mars 2022 kl. 17:50.
Ikke meningen å stjele tråden

Men vet noen om utbytte blir regnet med i den prosentvise avkastningen på Nordnet?
Sitat av theKman Vis innlegg
Ikke meningen å stjele tråden

Men vet noen om utbytte blir regnet med i den prosentvise avkastningen på Nordnet?
Vis hele sitatet...
Hvis du mener det som står under min beholdning på aksjer, så vil utbytte komme utenom. Det endret seg hvertfall ikke der når jeg fikk utbytte sist.
Driver med aksjer selv. Har også vært borti futures. Options. Og forex.

Har tapt masse penge på det men vil anbefalle på det sterke å drite i fond og heller investere i enkelte aksje

Større mulighet for å tjene bra med penger å trade selv enn å gå inn i fond
Vil anbefale det motsatte.
Fortsett å investere i fond, drit i enkeltaksjer og øk heller den månedlige sparingen i fond.
Risiko fra lav til høy: Indexfond -> spisset fond -> enkeltaksjer(f.eks KMC Properties )

Visst man har interesse så lærer man omtrent ingenting av å spare kun(!) i fond. Men det er nok en lur ende å vekte seg opp.
F.eks 80% fond, 20% enkeltaksjer.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Hadde heller investert i trygge norske selskap med bra utbytte.
Vis hele sitatet...
Er norske selskap nødvendigvis trygge da?
Nei, vaffal ikke mer enn microsoft eller amazon. Du slipper å tenke på valuta, det er vel det eneste som er "tryggere".
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Er norske selskap nødvendigvis trygge da?
Vis hele sitatet...
Finnes en del bunn solide norske selskap ja. Men var helst mtp valuta svingning jeg ville styrt unna utenlandsk børs.
Dette kommer an på din risikoprofil. Virker som du er fornuftig og setter av i indexfond allerede. Når du da tenker å spytte inn 10k i enkeltaksjer så tenker jeg det vil si at du vil opp i risiko.

Så lenge portføljen din har er solid fundament med index fond osv, ville jeg tillatt meg å bruke disse 10k på noe som svinger bra.

«Høyrente konto» er bare tull, slår ikke index og nesten ikke inflasjonen heller.

Med en tidshorisont på 2 år ville jeg investert i ethereum. 2 år er et mye lengre perspektiv i kryptoverdenen enn i tradisjonelle markeder.