Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4221
https://www.skatteetaten.no/deling/t...t/privatperson

Privatpersoner kan søke om å få utlevert opplysninger fra Folkeregisteret om navngitte, identifiserbare personer.

Dette er de opplysningene som er registrert om en person i Folkeregisteret som kan utleveres til private personer:
  • Navn (inkludert historikk)
  • Fødsels- og d-nummer
  • Grunnlaget for registrert identitet
  • Adresse og flyttedato for nåværende bostedsadresse (ikke adresser undergitt taushetsplikt eller gradert kode 6 etter Beskyttelsesinstruksen)
  • Tidligere adresser, inn- og utflyttingsland
  • Fødested
  • Statsborgerskap
  • Sivilstand (alle typer)
  • Vergemål (verges navn og adresse)
  • Stadfestet fremtidsfullmakt
  • Dødsdato
  • Registreringsstatus (bosatt, utvandret, død, opphørt og inaktivt d-nummer)
Vis hele sitatet...
Men hva faen? Så hvis man skifter navn, kan folk lett finne ut ditt nåværende navn og annen info om deg ved å spørre folkeregistret om ditt forrige navn (gitt at man har et unikt navn)? Og hvis de har fødselsnummeret ditt så kan de bare bruke det til å få info om deg? Hvordan i helvete er dette lov?
Det der er fucked up! ��
fødselsnummer er ikke det samme som personnummer. alle som vet når du er født og har bursdag har fødselsnummeret ditt.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
fødselsnummer er ikke det samme som personnummer. alle som vet når du er født og har bursdag har fødselsnummeret ditt.
Vis hele sitatet...
Feil. Fødselsnummer er 11 siffer og består av fødselsdato (6 siffer) og personnummer (5 siffer).
MASKIN
lokomokokoko's Avatar
Trådstarter
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
fødselsnummer er ikke det samme som personnummer. alle som vet når du er født og har bursdag har fødselsnummeret ditt.
Vis hele sitatet...



Det anses ikke som sensitiv info, men det er anbefalt å kryptere det når det sendes til andre...

https://www.datatilsynet.no/rettighe...fodselsnummer/

Nummeret regnes ikke som en sensitiv personopplysning og er ikke taushetsbelagt.
Vis hele sitatet...
Kryptering eller sikring av fødselsnummer er viktig også når fødselsnummer sendes gjennom usikrede nettverk. Kryptering er spesielt viktig når det sendes i e-post eller over internett. Alminnelig usikret e-post eller annen ukryptert internettkommunikasjon gir ikke tilfredsstillende informasjonssikkerhet.
Vis hele sitatet...
Altså, det er ikke sensitivt, men det er sensitivt

Makan til kognitiv dissonans

For angst av å tenke på hva slags naive lufthoder som "bevokter" personopplysningene til befolkningen, særlig nå som vi er i krigstid. Hva faen liksom...
Sitat av Nabbkake Vis innlegg
Feil. Fødselsnummer er 11 siffer og består av fødselsdato (6 siffer) og personnummer (5 siffer).
Vis hele sitatet...
Da har jeg lært noe nytt i dag også. Takk for god forklaring
Dette er for meg helt hinsides, hvordan har det seg slik at folk ikke er mer oppskaket over dette. Takk til trådstarter
Årsaken er offentlighetsprinsippet i forvaltningen – alt det offentlige tar i som det ikke er særlige grunner til å skjerme skal i utgangspunktet være tilgjengelig for offentligheten. Det er samme grunn som gjør at du kan be om innsyn i hvor mye en departementsråd tjener, hva som står i brevene som blir sendt til Statsministerens kontor og hva kommunedirektørens budsjettforslag i Indre Grukkefjord kommune inneholdt.

Er det særlige grunner til at akkurat din bostedsadresse, ditt brev eller din pasientjournal bør holdes unna offentligheten? Flaks at offentlighetsprinsippet også har begrensninger da, slik at en kan bo på sperret adresse eller at opplysninger underlagt lovbestemt taushetsplikt er unntatt offentleglova.
Sitat av Myhre Vis innlegg
Årsaken er offentlighetsprinsippet i forvaltningen – alt det offentlige tar i som det ikke er særlige grunner til å skjerme skal i utgangspunktet være tilgjengelig for offentligheten. Det er samme grunn som gjør at du kan be om innsyn i hvor mye en departementsråd tjener, hva som står i brevene som blir sendt til Statsministerens kontor og hva kommunedirektørens budsjettforslag i Indre Grukkefjord kommune inneholdt.

Er det særlige grunner til at akkurat din bostedsadresse, ditt brev eller din pasientjournal bør holdes unna offentligheten? Flaks at offentlighetsprinsippet også har begrensninger da, slik at en kan bo på sperret adresse eller at opplysninger underlagt lovbestemt taushetsplikt er unntatt offentleglova.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du poengterer her men det er allikevel grunn til å stusse over mengden med informasjon som lovpålagt kan utgis. Mye av dette er jo identitetstyveri mat 101. - Jeg stiller meg også skeptisk til om denne typen problemstilling kan utnyttes av private- og offentlige arbeidsgivere. Får for eksempel "fornærmede" tilgang til hvem som har dratt nytte av denne informasjonen? - Har noen kjennskap til hvordan dette fungerer med pasient- og kjernejournal? Er det en logg over hvem som har hatt tilgang til denne potensielt saftige informasjonen
BRAND ∞ STRONG
Sitat av brkrnvn Vis innlegg
JHar noen kjennskap til hvordan dette fungerer med pasient- og kjernejournal? Er det en logg over hvem som har hatt tilgang til denne potensielt saftige informasjonen
Vis hele sitatet...
Ja.
Sikkerhet og personvern i kjernejournal
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Takk vindaloo, da holder det kanskje med aluminiumshatten for å klare å sovne ikveld. Men det skyggeleggere allikevel ikke poenget til trådstarter. - Har noen mer informasjon om hvordan det fungerer opp i mot logging osv
BRAND ∞ STRONG
Jeg prøvde å finne ut av det, men så gikk det opp for meg at dette er en evighetsmaskin.
For hvis offentlighetsprinsippet skal være nettopp det så må det jo finnes en oversikt over innsyn og som noen kan få innsyn i
og som igjen må loggføres slik man kan få innsyn... osv.

Dette er skattepengene dine.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg prøvde å finne ut av det, men så gikk det opp for meg at dette er en evighetsmaskin.
For hvis offentlighetsprinsippet skal være nettopp det så må det jo finnes en oversikt over innsyn og som noen kan få innsyn i
og som igjen må loggføres slik man kan få innsyn... osv.

Dette er skattepengene dine.
Vis hele sitatet...
I praksis er dette veldig enkelt, da innsynsforespørsler registreres som en "sak" i det aktuelle forvaltningsorganets systemer, der det står hvem som har bedt om innsyn, og hvorvidt innsyn har blitt gitt helt eller delvis.

Sjekk ut eInnsyn.
MASKIN
lokomokokoko's Avatar
Trådstarter
Sitat av Myhre Vis innlegg
Årsaken er offentlighetsprinsippet i forvaltningen – alt det offentlige tar i som det ikke er særlige grunner til å skjerme skal i utgangspunktet være tilgjengelig for offentligheten. Det er samme grunn som gjør at du kan be om innsyn i hvor mye en departementsråd tjener, hva som står i brevene som blir sendt til Statsministerens kontor og hva kommunedirektørens budsjettforslag i Indre Grukkefjord kommune inneholdt.

Er det særlige grunner til at akkurat din bostedsadresse, ditt brev eller din pasientjournal bør holdes unna offentligheten? Flaks at offentlighetsprinsippet også har begrensninger da, slik at en kan bo på sperret adresse eller at opplysninger underlagt lovbestemt taushetsplikt er unntatt offentleglova.
Vis hele sitatet...
Kan helt alminnelige borgere bruke bankID’en sin til å få innsyn til personopplysninger som tilhører nøkkelpersoner for norsk næringsliv, militære og politikk?
Du trenger ikke BankID heller, for så vidt. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skulle tenke at f.eks. fødselsdato, fødested og tidligere navn skulle være så sensitivt?