Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3189
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!
For litt over 3 uker siden var jeg involvert i en bilulykke hvor jeg hadde skyld i. Jeg går på sobril ved behov, og hadde den dagen tatt 15mg sobril, noe som jeg fortalte politet og deretter tok vi en blodprøve. Jeg fikk førerkortet mitt midlertidig beslaglagt, og venter nå på blodprøveanalyser. I følge politet ville det ta 2-3 uker før jeg fikk svar på disse prøvene, og idag ringte jeg for å høre om politiet hadde fått noe svar. Det hadde de ikke, og etterforskeren mente det kunne ta ytterligere flere uker før de får svar.

Spørsmålet mitt er egentlig;
Etterforskeren spurte når jeg ringte om jeg var mistenkt ikke siktet, og da svarte jeg «Det var min skyld at ulykken skjedde på grunn av glatte veier», så svarte han: «Okay, da er du mistenkt.»

Hva vil dette si? Jeg forventer positive blodprøveanalyser siden jeg har tatt det som jeg har resept på, og har ikke tatt noe mer enn forskrevet av lege.

Kan jeg bli siktet for noe selvom blodprøveanalysene viser at jeg kjørte under lovlige mengder?
Er ung sjåfør, og aldri vært borti noe lignende.
Samtykket til til beslag av førerkortet?
Hvis du samtykket til beslag så ring dem å si du trekker samtykket og de har 3 uker på å overbevise retten om å opprettholde beslag..
Du burde kontakte advokat ellers vil politiet bare trenere
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei!
For litt over 3 uker siden var jeg involvert i en bilulykke hvor jeg hadde skyld i. Jeg går på sobril ved behov, og hadde den dagen tatt 15mg sobril, noe som jeg fortalte politet og deretter tok vi en blodprøve. Jeg fikk førerkortet mitt midlertidig beslaglagt, og venter nå på blodprøveanalyser. I følge politet ville det ta 2-3 uker før jeg fikk svar på disse prøvene, og idag ringte jeg for å høre om politiet hadde fått noe svar. Det hadde de ikke, og etterforskeren mente det kunne ta ytterligere flere uker før de får svar.

Spørsmålet mitt er egentlig;
Etterforskeren spurte når jeg ringte om jeg var mistenkt ikke siktet, og da svarte jeg «Det var min skyld at ulykken skjedde på grunn av glatte veier», så svarte han: «Okay, da er du mistenkt.»

Hva vil dette si? Jeg forventer positive blodprøveanalyser siden jeg har tatt det som jeg har resept på, og har ikke tatt noe mer enn forskrevet av lege.

Kan jeg bli siktet for noe selvom blodprøveanalysene viser at jeg kjørte under lovlige mengder?
Er ung sjåfør, og aldri vært borti noe lignende.
Vis hele sitatet...
Selv om du har det på respet og kun tar ved behiv har du ikke lov å ta det innenfor en viss tidsramme når du skal kjøre bil. Så viss du har tatt sobril også satt deg bak rattet innenfor
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei!
For litt over 3 uker siden var jeg involvert i en bilulykke hvor jeg hadde skyld i. Jeg går på sobril ved behov, og hadde den dagen tatt 15mg sobril, noe som jeg fortalte politet og deretter tok vi en blodprøve. Jeg fikk førerkortet mitt midlertidig beslaglagt, og venter nå på blodprøveanalyser. I følge politet ville det ta 2-3 uker før jeg fikk svar på disse prøvene, og idag ringte jeg for å høre om politiet hadde fått noe svar. Det hadde de ikke, og etterforskeren mente det kunne ta ytterligere flere uker før de får svar.

Spørsmålet mitt er egentlig;
Etterforskeren spurte når jeg ringte om jeg var mistenkt ikke siktet, og da svarte jeg «Det var min skyld at ulykken skjedde på grunn av glatte veier», så svarte han: «Okay, da er du mistenkt.»

Hva vil dette si? Jeg forventer positive blodprøveanalyser siden jeg har tatt det som jeg har resept på, og har ikke tatt noe mer enn forskrevet av lege.

Kan jeg bli siktet for noe selvom blodprøveanalysene viser at jeg kjørte under lovlige mengder?
Er ung sjåfør, og aldri vært borti noe lignende.
Vis hele sitatet...
Sorry, trykket send for tidlig.

Viss du kun tar ved behov har du ikke lov å kjøre på sobril innenfor en viss tidsramme, tror det er mellom 8-10 timer du skal vente.

Var det snakk om personskade? Isåfall kan du vel bli siktet uavhengig av sobrilen spiller inn.
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Selv om du har det på respet og kun tar ved behiv har du ikke lov å ta det innenfor en viss tidsramme når du skal kjøre bil. Så viss du har tatt sobril også satt deg bak rattet innenfor
Vis hele sitatet...
Ene politikonstabelen jeg snakket med forrige uke mente dette ikke ville være noe problem.
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sorry, trykket send for tidlig.
Var det snakk om personskade? Isåfall kan du vel bli siktet uavhengig av sobrilen spiller inn.
Vis hele sitatet...
Nope, bilen jeg klarte å kræsje inn i fikk kun en liten bulk på baksiden på bilen.
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Vet de kommer til å regne om sobrilen til promille. Er det, det som jeg vil bli siktet/tiltalt for? Altså å ha kjørt med for mye innabords (15mg sobril)?

Skjønte ikke helt hva etterforskeren mente med om jeg er siktet eller mistenkt.
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Noen som vet hvor disse blodprøveanalysene blir sendt? Har prøvd Fürst, men det fant jeg kun tidligere corona tester og lignende.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen som vet hvor disse blodprøveanalysene blir sendt? Har prøvd Fürst, men det fant jeg kun tidligere corona tester og lignende.
Vis hele sitatet...
Vanligvis bruker de Statens rettstoksikologiske institutt (SRI)
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet de kommer til å regne om sobrilen til promille. Er det, det som jeg vil bli siktet/tiltalt for? Altså å ha kjørt med for mye innabords (15mg sobril)?

Skjønte ikke helt hva etterforskeren mente med om jeg er siktet eller mistenkt.
Vis hele sitatet...
Ja da er det der du vil bli siktet for.

En bilulykke uten store materielle skader eller personskader er ikke en politi sak.

Hvor lang tid gikk det fra du tok sobrilen til du tok blodprøve?
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja da er det der du vil bli siktet for.

En bilulykke uten store materielle skader eller personskader er ikke en politi sak.

Hvor lang tid gikk det fra du tok sobrilen til du tok blodprøve?
Vis hele sitatet...
Ca 2 timer.
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ca 2 timer.
Vis hele sitatet...
Da vil jeg tro du er ganske fucked for å si det sånn, maks serumkonsentrasjon er mellom 2-4 timer etter inntak.

Man får beskjed både av lege og apotek om å avstå fra bilkjøring minst 8 timer etter inntak, noen ganger står der på pakken også ( har selv fått sobril utskrevet)

Så jeg tror nok de har grunnlag for å frata deg lappen og sikte deg for kjøring i ruset tilstand
15 mg sobril kan du kjøre på. I førerkortforskriften kan man kjøre på opp til 30mg sobril.

MEN

Du skal vente 8 timer etter inntak før du kjører bil. Der har du dritti på leggen. Hadde du venta 8 timer så hadde dette ikke være noe politisak. Trekk samtykket ditt til beslag, så får du lappen igjen etter 3 uker, eller de får svar på blodprøvene og du blir lappløs.

Er du ekstremt heldig, så tilsvarer 15mg sobril under 0.5 i promille, saker under 0.5 bruker som oftest å bli løst ved en bot, ikke førerkortbeslag.
New generation
colakork's Avatar
Jeg ventet nesten ett år uten å få noe svar ang blodprøver/straffe reaksjon.

Trakk tilbake samtykket mitt og fikk svar iløpet av uken.

Mtp at du har resept på det og du holdt deg innenfor anbefalte dosering tror jeg du får førerkortet ditt tilbake..
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ok.

Går «fint» om jeg mister lappen en periode, da har jeg iallefall lært leksa mi.

Men det dere mener er at jeg burde trekke samtykke om midlertidig førerkortbeslag? Vil jeg da få førerkortet tilbake?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ok.

Går «fint» om jeg mister lappen en periode, da har jeg iallefall lært leksa mi.

Men det dere mener er at jeg burde trekke samtykke om midlertidig førerkortbeslag? Vil jeg da få førerkortet tilbake?
Vis hele sitatet...
Trekker du samtykket har politiet 3 uker på å få rettens tillatelse til å holde det beslaglagt. Har de ikke det etter 3 uker så får du lappen tilbake.

Men den kan ryke igjen når saken kommer opp for retten dersom du er over det tillatte promillenivået.

Så ja du får den igjen om de ikke setter opp farten, men den kan ryke igjen når/om de får rettens medhold til å holde den i beslag.

Håper det var forståelig
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ene politikonstabelen jeg snakket med forrige uke mente dette ikke ville være noe problem.
Vis hele sitatet...
Snuten har ikke peiling på jus
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Litt uflaks at politi dukker opp ved kun matrielle skader. Som sikkert hadde blitt løst enkelt med en skademelding.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har fortsatt ikke hørt noe.. til uka er det 5 uker siden blodprøvene ble tatt. Tar det virkelig så lang tid eller holder de tilbake? Fikk beskjed at etterforskeren hatte notert seg på en post-it lapp om å ringe meg asap med engang de får ikke resultatene, men vet ikke hvor stor tiltro jeg har til det.
Nå har du fått til svar flere ganger (fra post nr2 i tråden)
Å trekke samtykket til beslag, har du gjort det eller ikke?
Anonym bruker
"Kjent Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Utifra det jeg leser her er vell spm om de skal inndra førerkortet pga at du har vært uforsiktig i trafikken. Du kan innta opptil 30mg sobril om dagen og fortsatt få beholde lappen og kjører bil. Legen min sa at jeg kan ta opptil 10mg vival og kjøre etterpå, trenger ikke vente 8t. Dette er kun ved behov og sjeldent bruk men mest sannsynlig kommer du ikke til å få pes for det.
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Nå har du fått til svar flere ganger (fra post nr2 i tråden)
Å trekke samtykket til beslag, har du gjort det eller ikke?
Vis hele sitatet...
Nei, fordi jeg forventer å få 6mnd-1 år. Og siden det allerede har gått en måned uten førerkort har jeg «sonet» 1mnd allerede.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vil du ikke ha lappen eller? Alle har jo skrev at du skal trekk samtykket til beslag?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei, fordi jeg forventer å få 6mnd-1 år. Og siden det allerede har gått en måned uten førerkort har jeg «sonet» 1mnd allerede.
Vis hele sitatet...
Du kommer til og vente meget lenge med mindre du trekker det samtykket, da har politiet all verdens av tid....

Selvom du er skyldig er det ikke noe galt i og trekke tilbake samtykket, ingen som ønsker og sitte som ett spørsmåls tegn i ett år.
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ble tatt med benz i blodet for noen år siden. Det tok ett år før jeg fikk noe endelig dom. Da hadde jeg allerede sonet straffen… Måtte ta teori og oppkjøring på nytt. Kjipe greier.
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg ble tatt med benz i blodet for noen år siden. Det tok ett år før jeg fikk noe endelig dom. Da hadde jeg allerede sonet straffen… Måtte ta teori og oppkjøring på nytt. Kjipe greier.
Vis hele sitatet...
Tok det et år før resultatene kom frem?