Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 2353
vurderer å kjøpe en slik Antminer. Er det noen argumenter for å heller gå for kort?
Sist endret av Hermod1; 6. januar 2022 kl. 00:30. Grunn: skrev feil
Jeg er ikke noe ekspert på mining, bare for å avklare det med en gang. Men om antminer lønner seg vs kort kommer an på hva du tenker å mine. De forskjellige antminer-seriene er laget for forskjellige coins.
Tror de fleste av dem er til bitcoin, men de har også egne serier for ethereum, dogecoin/litecoin og Zcash. Hva som er mest lønnsomt å mine kan endre seg over tid, og hvis du bare kjøper en random antminer på Finn.no, kan det hende du får en utdatert modell som ikke er like lønnsom lengre (kanskje derfor folk selger antminers brukt? eller strømprisene).

Jeg får litt fomo-følelse av innlegget ditt (fear of missing out). Isåfall anbefaler jeg sterkt å sette deg inn i hva som faktisk er lønnsomt å mine for tiden, og hva slags miners som er gode til akkurat det. Jeg har inntrykk av at skjermkort generelt kan være mer fleksible ift hva slags algoritme de miner i, mens antminer o.l er låst til én spesifikk, og kan ikke (såvidt jeg vet) byttes om til å mine i en annen algoritme/coin.
Som sagt kan det hende det lønner seg å bytte hva du miner underveis, ettersom markedet endrer seg.
Skjermkort har jo blitt sinnsykt mye dyrere ila de siste årene, så om det lønner seg like mye som å kjøpe en dedikert miner, vet jeg ikke.

Tar forbehold om at jeg kanskje tar feil på noe her, er som sagt ikke en heavy mining ekspert, bare en liten hobbyminer med gamingpc.

Jeg miner med et vanlig gaming-skjermkort (RTX 2070) og får ca 35 mHash ut av det, kanskje 40 mH om jeg overklokker.
Strøm er inkludert i husleia mi, så jeg bare miner for en hyggelig bi-inntekt, og tenker ikke stort over det. Derfor har jeg heller ikke satt meg veldig inn i hva som er status for tiden.

Hvis du virkelig skal satse på mining, bør du sette deg inn i hva som er lønnsomt å mine, og regne ut kostnader i innkjøp og strømregninger for å se hva som lønner seg i lengden, og ta i betrakting at det vil ta ganske lang tid før du går i pluss mtp kostnadene av utstyret. Spesielt nå som strømprisene er så dyre.