Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4139
Hei. Jeg har nettopp oppdatert (med tvang) til Windows 11. Resultatet er at Paint ikke vil starte. Samme hva jeg trykker på starter ikke programmet. Alle andre (foreløpig) virker. Noen som har en løsning?

Finnes det evnt andre programmer som kan lese inn screenshot av skjermen? Fotoprogrammet mitt påstår den ikke skjønner fil-formatet.

En annen ting som skjedde er at mappeikonet ikke lenger viser innhold. Er det noen mulighet for å slå på det igjen?

HATER oppdateringer!!!!
Windows knappen + print screen så lagres den automatisk under bilder - screenshots
Oppdatering - Jeg har lett litt mer og fant 2 Paint-programmer: Paint 3D og Paint. Det var Paint 3D jeg fant først, og som ikke virket. Nå fant jeg Paint, og den virket akkurat som før :-)

Sitat av gekko4u Vis innlegg
Windows knappen + print screen så lagres den automatisk under bilder - screenshots
Vis hele sitatet...
Finner ingeting med screenshot i Bilder. Vordan finner jeg den?
Sist endret av ivar_oslo; 20. desember 2021 kl. 19:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva syns folk egentlig om Windows 11?
Jeg har foreløpig latt være å oppdatere da jeg mistenker enda mindre muligheter til fjerning av diverse bloatware, Cortanadritt samt et UI laget for nettbrett og mobil. Har tilpasset mitt nåværende Win10 gjennom diverse tweaker, windows host file-redigeringer og tvungne avinnstalleringer. PCen fungerer utrolig mye raskere grunnet dette.

Vil ikke miste de begrensede mulighetene som allerede er...
Sitat av Uten Agenda Vis innlegg
Hva syns folk egentlig om Windows 11?
Jeg har foreløpig latt være å oppdatere da jeg mistenker enda mindre muligheter til fjerning av diverse bloatware, Cortanadritt samt et UI laget for nettbrett og mobil. Har tilpasset mitt nåværende Win10 gjennom diverse tweaker, windows host file-redigeringer og tvungne avinnstalleringer. PCen fungerer utrolig mye raskere grunnet dette.

Vil ikke miste de begrensede mulighetene som allerede er...
Vis hele sitatet...
Har ikke hatt noe problemer med det selv.
Alt det du nevner her kan fjernes/skrus av/tweakes så det burde ikke være noen hindring.
Det er småting som plager meg med 11, men slik er det jo bare med Windows. Det blir ikke perfekt åkke som, og så langt så er de nye funksjonene vel verdt det for min del.

Og ja; og Ivar: prøv å trykke Shift+Win+S
Sist endret av nafta; 20. desember 2021 kl. 20:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Oppdatering - Jeg har lett litt mer og fant 2 Paint-programmer: Paint 3D og Paint. Det var Paint 3D jeg fant først, og som ikke virket. Nå fant jeg Paint, og den virket akkurat som før :-)



Finner ingeting med screenshot i Bilder. Vordan finner jeg den?
Vis hele sitatet...
Bruker Gyazo til screenshot Er helt fantastisk
Trykk Win+Shift+S (gjelder både 10 og 11) så vil utklippsverktøyet aktiveres. Velg modus i toppen av skjermen og du vil få en notifikasjon nede i høyre hjørne av skjermen din, og bildet vil være klart til innliming med CTRL+V. Trykker du på notifikasjonen så kan du lagre bildet til disk til ønsket område. Syns dette dekker det aller meste jeg har av utklippsbehov.

Var paint noe du forsøkte å starte like etter at du hadde opprettet bruker på pcen og logget inn for første gang? Maskinen kjører en del bakgrunnsoppgaver første gang, som driverinstallasjon, installasjon av applikasjoner, customization og ikke minst indeksering (av applikasjoner, filer, etc). Det kan være at den ikke hadde fått utført disse oppgavene før du startet paint?

Uansett så ligger mspaint i C:\Windows\System32 og den katalogen ligger allerede inne som en miljøvariabel i Windows. Du kunne dermed sannsynligvis ha startet mspaint med Win+R, skrevet inn mspaint og trykket enter. Eller skrevet inn mspaint og trykket enter i adresselinja i filutforsker. Noe som for så vidt er et ganske nyttig tips om du ikke bruker "åpne i kommandolinje" ved høyreklikk: om du allerede har navigert deg inn i en mappestruktur og trenger en kommandolinje i den adressen, CTRL+L for å aktivere adresselinje og skriv inn cmd så starter kommandolinje i mappen.
Sist endret av m0b; 21. desember 2021 kl. 00:48.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg liker ShareX - fleksible screenshots og screen recording (småsnutter) som kan uploade bilder/filer/tekst til diverse delingssider rett fra clipboard. Praktisk.

Om Paint viser seg å ikke fungere, finnes det en gratis online Photoshop-aktig sak som heter Photopea, kan anbefale denne også - kanskje mest aktuelt hvis du har vært borti PS før.