Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2115
Jeg ser at hvis jeg kjøper en 3080 ti å miner med den, vil jeg ha en inntekt på 1500kr i mnd.


Hvis jeg kjøper en 3080 ti på avbetaling, må jeg betale 900kr i mnd i 24 mnd.


Kan noen fortelle meg hvor det er en dum ide å mine på en gpu på avbetaling?

Skal sies at jeg har en mnd lønn som gjør at jeg skal kunne betale unna gjelda om det går til helvette.
Flere usikre momenter her.

For det første, har du husket å ta med strømutgifter i beregningen? Strømmen er ikke akkurat billig nå om dagen.

For det andre er det usikkerhet knyttet opp mot både verdien til coins du miner, så vel som økende konkurranse. Det er helt umulig å vite noe om hvordan verken det ene eller det andre er om 24 mnd frem i tid.

Det kan hende at du tjener penger på prosjektet, og det kan hende at du ikke gjør det.
Holder den i 24 måneder når du bruker den til mineing? Regn med 200 - 400 kr i mnd for strøm også.
Trådstarter
Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Holder den i 24 måneder når du bruker den til mineing? Regn med 200 - 400 kr i mnd for strøm også.
Vis hele sitatet...
0.2$ pr kwh er regnet inn og sitter med 160$ i proffit hver mnd.

Kjøper jeg en 3080 (ikke TI), tjener jeg 1500 etter strøm og kan betale unna gpuen på 5 mnd.

Leser at en gpu som miner har lifespan på 3år+ som oftes over 5 år.
Sist endret av Rebo; 27. oktober 2021 kl. 10:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
3080 har problemer med temperatur under konstant belastning, så ville byttet thermal pads på de
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Miner du etherum kan du fint klare å tjene inn det. Nå skal vel ETH gå over til en annen ikke minbar-prosess med skjermkort tidlig neste år, så da kan det stige enda mer opp potensielt.
Sitat av Rebo Vis innlegg
0.2$ pr kwh er regnet inn og sitter med 160$ i proffit hver mnd.

Kjøper jeg en 3080 (ikke TI), tjener jeg 1500 etter strøm og kan betale unna gpuen på 5 mnd.

Leser at en gpu som miner har lifespan på 3år+ som oftes over 5 år.
Vis hele sitatet...
3080 til 7500kr? Hvor?

En må jo heller ikke glemme at det skal betales skatt. Hvordan har du tenkt til å dokumentere strømforbruket som er brukt til mining? Høres ut som for mye styr til at det er verdt bryet for å få dekket strømmen det bruker.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
3080 til 7500kr? Hvor?

En må jo heller ikke glemme at det skal betales skatt. Hvordan har du tenkt til å dokumentere strømforbruket som er brukt til mining? Høres ut som for mye styr til at det er verdt bryet for å få dekket strømmen det bruker.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal han bry seg om å dokumentere strømforbruket som går til mining?
Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
Hvorfor skal han bry seg om å dokumentere strømforbruket som går til mining?
Vis hele sitatet...
Fordi utgifter til utstyr og strøm kan fraskrives på skattingen.

https://www.skatteetaten.no/person/s...valuta/mining/
Ligger under Punkt 3 Beregn inntekt/tap
▼ ... over en uke senere ... ▼
La oss se om jeg har forstått noe litt rett her. Jeg har kjøpt ett 3070 kort til noe under 11.000kr. Dette er øremerket mining. Dette er noe som går av seg selv uten at jeg bruker noe særlig av min tid på dette. Så det betraktes ikke som næring.

Skatte skal en gjøre, 22% etter hva jeg har forstått. Det er helt greit. Nå kommer en til det jeg undrer på.

Av de 11.000 kronene så kan jeg få fradrag for hele beløpet. Dvs at jeg ikke betaler noe skatt før jeg har «tjent» inn dette? Betyr vel ingenting hvis det strekker seg over to forskjellige skatteår? Er det kun på mining inntektene en kan trekke fradraget fra? Dvs at annen skattbar inntekt holdes adskilt?
Sist endret av FranZe; 9. november 2021 kl. 20:49.
Du burde også sjekke om kortet har LHR-begrensning, som i verste fall kan cappe hashraten på 50% av hva kortet egentlig er godt for. Hørte at 3070-kort produsert etter Mai har dette. Kan omgåes i en viss grad, visst nok, og få opp til 70% hashrate, men verdt å ta med i regnestykket isåfall
Kortet er uten LHR. Kjøpte det i midten av Juni, så var vel helt på grensen når det kom til LHR/ikke. Fikk det opp i 63 mh/s. Kjørte også i gang 2060 super kortet, som jeg fikk oppunder 44 mh/s.

Eneste en angrer på nå er hvorfor en ikke startet tidligere…
Crimea River
Alec's Avatar
Jeg kjøpte ny PC i juni, og inntjeningen fra mining med skjermkortet er nesten halvert på 5 mnd.
Det er ikke sikkert at det samme skjer med TS, men en reduksjon vil det jo garantert være, og reduksjonen blir mindre etterhvert som månendene går.

Jeg er ihvertfall rimelig sikker i min sak på at dersom målet er å tjene penger, så er ikke dette noe vits. Etter maks et år, så vil avbetalingen være høyere enn avkastningen, og her har jeg ikke tenkt på strøm heller.
Med 2-3-4kr/kwh så blir det fort veldig dyrt og kjøre en mining rig. Spesielt om man har flere av dem. Kanskje man ender opp i et gjennomsnitt på 50øre/time - 12kr/dag, 366kr/mnd.

Etter ett år med mining:
Avbetaling kr 900,-
Strøm - kr 366,-
Utgifter: 1266 kr/mnd
Inntekter: ~800kr/mnd
Totalt: minus 466kr/mnd

Avbetaling er dyrt. Men om du allerede har pengene for å investere eller finner billigere lån samtidig som man kan skalere det hele veldig opp, så er det kanskje noen kroner og tjene per rig.
I tillegg kommer man jo til et punkt hvor avbetalingen er ferdig, og derfra og ut er det jo bare strømutgifter og tenke på.
Og her kommer jokeren, det som gir risikoen:
Enten så er skjermkortet bra nok etter 2 år og det fortsetter og gi inntekter som er høyere enn utgiftene (altså strøm). Isåfall tjener du litt.
Eller så har det kommet nye og bedre skjermkort som utkonkurrerer deg, isåfall blir det et skikkelig minusprosjekt.